طرح تولید اسید آدیپیک

اسید آدیپیک با نام های هگزان دی اوئیک اسید، ۱ ،۴ بوتـان دی کربوکـسیلیک اسـید شـناخته مـی شـود و این ماده به صورت پودر جامـد کریـستالی و سفید رنگ و بی بو می باشد و قابل حل شدن در آب، الکل و اسـتون مـی باشـد و در سـاختار شـیمیایی آن دو گروه کربوکسیلیک وجود دارد. حدود ۹۰ %شرکت های تولید کننده ایـن ترکیـب آن را بـه عنـوان مـاده واسـطه در تولید نایلون ۶۶ بکار می برند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت ساخت اسید آدیپیک

طرح توجیهی تولید اسید آدیپیک: ۲۴۱۱

موارد مصرف و کاربرد طرح تولید اسید آدیپیک

به عنوان پلی آمیدها: نایلون، افزودنی های کاغذ، پلی استر پلی اورتان ها، رزین های پلی استر غیر اشباع، روان کننده های سنتزی، الکترولیت های باتری، روغن لحیم، عامل بهبود اپوکسی، قالبی کردن خاک ذغال، گوگرد زدایی از جریان خروجی دودکش ها، شوینده ها مارد مصرف دارد.

اهمیت تولید اسید آدیپیک در کشور

اسید آدپیک دارای کاربرد های فراوان می باشد ودرنتیجه جزء کالاهای پر مصرف به شمار می رود و نیز اصلی ترین کاربرد این ماده در تولید نایلون ها می باشد. بگونه ای که در امریکا ۸۳ %مصرف اسید آدپیک در زمینه تولید نایلون های ۶۶ بوده است و این آمار در ژاپن ۶۲ %و در اروپای غربی نیز ۶۲ %می باشد. لذا با توجه به اهمیت مصرف نایلون و کاربرد وسیع اسید آدپیک در تولید نایلون ها می توان با اهمیت ترین جنبه تولید اسید آدپیک را مصرف در تولید نایلون دانست اما در مجموع با توجه به سادگی فرایند تولید و نیز زمینه های کاربرد آن نمی توان این کالا را جزء کالاهای استراتژیک به شمار آورد.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید اسید آدیپیک

سیستم سختی گیر آب
سیستم تأمین آب خنک کننده
سیستم تأمین آب فرایندی
سیستم تغذیه آب بویلرها
تأسیسات سرمایش و گرمایش
تاسیسات آب
انشعاب برق
راکتور
دیگ ها
کمپرسور و …

قیمت خط تولید اسید آدیپیک

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید اسید آدیپیک، برابر با ۳۵،۶۴۹،۶۰۰ هزار ریال بر آورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت اسید آدیپیک

بودجه: بالای ۱۰ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۶۸ هزار تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۸۰۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۱۲۰۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۱۳۲ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۴،۳۷۹،۳۰۹،۸۶۶ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)