فرمت امکان سنجی و طرح توجیهی بانک ملت

فرمت امکان سنجی و طرح توجیهی بانک ملت

سرفصل‌ها و نکات لازم الرعایه در تدوین بررسی طرح‌های مد نظر در گزارشات توجیهی بانک ملت

الف- سابقه متقاضی:
۱. سوابق ثبتی شرکت:
نام و نوع شرکت – تاریخ، شماره و محل ثبت – سرمایه اولیه ثبت شده و سرمایه فعلی شرکت -محل دفتر مرکزی – موضوع فعالیت و کلیه تغییرات قانونی و اصلی ثبت شده با ذکر تاریخ آگهی و نوع تغییرات
۲. سرمایه و سهامداران:
میزان آخرین سرمایه شرکت و نحوه تسهیم آن، تفکیک میزان سرمایه پرداخت شده وتعهد شده
* اسامی سهامداران عمده، تعداد سهام، نوع سهام، مبلغ اسمی هر سهم، مبلغ کل و درصد سهم هر یک از سهامداران.
۳. مدیریت:
* مشخصات اعضای هیات مدیره براساس آخرین تغییرات قانونی و ارائه سوابق علمی و تجربی هریک از مدیران
* مشخصات بازرسان قانونی اصلی و علی البدل شرکت و تاریخ انتصاب و مدت اعتبار حضور آنان براساس آخرین آگهی تغییرات شرکت \
* توضیحات لازم در ساختار اجرای طرح شامـل مدیـران اجـرایی و مشاوران و پیمانکاران طـرح
۴. مجوزهای قانونی:
کلیه مجوزهای قانونی اخذ شده از سازمان‌های تابعه (با ذکر شماره و تاریخ) و مجوزها و استانداردهای مورد نیاز تا مرحله بهره برداری تجاری از طرح و پیش بینی مقطع زمانی لازم جهت اخذ این مجوزها
۵. بررسی توان مندی های متقاضی:
* توانمندی بالقوه یا بالفعل متقاضی برای کسب سهم بازار
* سوابق مالی متقاضی
* توان مندی های بالقوه و بالفعل فنی
* توان مندی های مدیتریتی متقاضی

ب- مطالعه بازار

۱. مقدمه
خلاصه‌ای از تاریخچه محصول (محصولات) مورد بررسی، هدف از اجرای طرح و محل اجرای طرح و کلیاتی که دربرگیرنده ویژگی‌ها و مزایای طرح می‌باشد

۲. معرفی محصول (محصولات)
در معرفی محصول مواردی از قبیل کدهای ISIC ، مشخصات، ویژگی‌ها و تعاریف علمی و تخصصی، استانداردهای بین المللی (جهانی) و ملی محصول، معرفی کاربردهای محصول شامل ماهیت، کاربردها، ضرایب مصرف، الگوی مصرف جامعه و…. ارائه می‌شود.

۳. معرفی پروژه:
در این بخش تحلیل ضرورت اجرای پروژه شامل هدف صادراتی، هدف جایگزینی واردات، تکنولوژی جدید، تغییر الگوی مصرف و…. و همچنین ملاحظات اجرائی پروژه شامل ملاحظات اقتصادی، ملاحظات اجتماعی و فرهنگی و ملاحظات سیاسی و مکان یابی پروژه تحلیل می‌شود.

۴. دانش فنی پروژه:
بررسی تناسب دانش فنی با بازار هدف و مطالعه سوابق فعالیت شرکت عرضه کننده دانش فنی در بازارهای هدف توضیح داده می‌شود

۵. قیمت مواد اولیه و نحوه تأمین آن (مواد اولیه، کمکی و مصرفی)
در این بخش نحوه تأمین مواد اولیه طرح به لحاظ داخلی یا وارداتی بودن، قیمت‌های جهانی، تفکیک هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل، تعیین نرخ‌های تعرفی گمرکی، ارائه روند قیمت مواد اولیه طرح طی سالهای گذشته، تحلیل حساسیت طرح به قیمت مواد اولیه و تعیین قیمت مواد اولیه مصرفی با توجه به مشخصات فنی محصول ارائه می‌گردد.

۶- قیمت فروش محصولات طرح:
شامل تحلیل قیمت محصولات شرکتهای رقیب، تعیین نرخ‌های تعرفه گمرکی، ارائه قیمت جهانی با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های گمرکی، تحلیل حساسیت طرح به تغییر قیمت فروش محصولات طرح و تعیین قیمت فروش محصول متناسب با مشخصات فنی محصول تولیدی می‌باشد.

۷- تحلیل جایگاه صنعت مورد بررسی در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور:
شامل سازگاری اجرای پروژه با مجموع استراتژی‌های کلان اقتصادی، بررسی جایگاه صنعت در اولویت‌های سرمایه گذاری و سیاست‌های حمایتی دولت از آن، مزیت‌های نسبی سرمایه گذاری، بررسی قوانین و مقررات دولتی و جهانی مرتبط، بررسی روند موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه ای سازمان تجارت جهانی و اثرات آن، بررسی تأثیر واردات و صادرات غیررسمی بر صنعت مورد بررسی

۸- عرضه:
تولید داخلی:
در این بخش، تعداد واحدهای فعال، ظرفیت اسمی، ظرفیت عملی و روند تولید طی سالهای گذشته ارائه می‌شود.
واردات:
حجم و ارزش واردات محصول مورد بررسی طی سالهای گذشته براساس کد تعرفه‌های مرتبط همراه با ارائه کشورهای مبداء و میزان واردات از هر کشور همراه با بررسی و تحلیل کارشناسی میزان واردات رسمی و غیررسمی عرضه در گذشته:
براساس آمار واردات و تولید داخلی برای حداقل ۵ سال گذشته محاسبه می‌شود.

۹- پیش بینی امکانات عرضه:
پیش بینی امکانات عرضه داخلی:
در این بخش لازم است ظرفیت عملی واحدهای فعال، طرح‌های توسعه‌ای این واحدها و طرحهای در دست اجرا مورد محاسبه قرار گیرند و سرانجام متناسب با پیشرفت فیزیکی طرحهای توسعه‌ای و در دست اجرا مجموع امکانات عرضه برای سالهای آینده ارائه شود.

پیش بینی واردات:
در این بخش لازم است با توجه به امکانات عرضه صنعت، قدرت رقابت پذیری آن با محصولات رقیب خارجی و همچنین روند واردات طی سالهایگذشته و کلیه متغیرهای تأثیرگذار* بر روند واردات میزان واردات در طی سالهای آتی ارائه گردد.

پیش بینی امکانات عرضه:
براساس پیش بینی واردات و تولید داخلی برای حداقل ۵ سال آتی محاسبه می‌شود.

۱۰- تقاضا:
تقاضای خارجی (صادرات)
حجم و ارزش صادرات محصول مورد بررسی طی سالهای گذشته براساس کد تعرفه‌های مرتبط همراه با ارائه کشورهای مقصد و میزان صادرات به هر کشورها ارائه می‌شود.

۱۱-تقاضای داخلی:
در این بخش با استفاده از روش برآورد مصرف ظاهری می‌توان و در صورت وجود از طریق برآورد میزان مصرف گروههای مصرف کننده کالا در سطحجامعه تقاضای داخلی برآورد می‌گردد.

۱۲-پیش بینی تقاضا:
پیش بینی تقاضای داخلی:
با استفاده از یکی از روشهای
۱- روش اقتصادسنجی
۲- روش روند گذشته (تداوم روند قبلی)
۳- روش سطح مصرف (مصرف سرانه)
۴- روش ضریب مصرف
۵- فرایند مارکو
Markov Peocess) -6) روش روند متغیر:
۷- روش تحلیل بودجه خانوار
۸- روش مقایسه بین المللی
۹- استفاده از شاخص‌های راهنما میزان تقاضا برای حداقل ۵ سال آتی پیش بینی می‌گردد.
پیش بینی تقاضای خارجی (صادرات) در این بخش، با توجه به الگوهای مختلف موجود جهت پیش بینی تقاضا و همچنین اطلاعات در دسترس در زمینه بازار جهانی و روند گذشته صادرات محصول مورد بررسی، پیش بینی صادرات به صورت می‌پذیرد.
۱۲-۱-تحلیل موازنه پیش بینی امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا:
* از مقایسه جداول مربوط به امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا، وضعیت آینده صنعت مورد بررسی تحلیل می‌شود.

۱۳-بررسی بازار جهانی:
در مورد طرحهایی که بازار هدف، بازار صادراتی می‌باشد و همچنین در مورد طرحهایی که محصول مورد بررسی رقیب وارداتی (محصول خارجی) دارد، بررسی بازار جهانی و منطقه‌ای ضروری می‌باشد.

۱۴-برنامه فروش شرکت و تعیین بازار هدف:
در این بخش برنامه شرکت و همچنین میزان استفاده از ظرفیت عملی، بازار هدف شرکت دردسترسی به بازار داخلی و صادراتی متناسب با دانش فنی طرح و توانمندی شرکت در دستیابی بازار و قدرت رقابت پذیری آن ارائه می‌شود.

۱۵- جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد:
با مطالعه و تحلیل تمام ارکان مطالعه بازار و نتایج یافته‌های پژوهش، یک چکیده از هدف اجرای پروژه، تبیین محیط پیرامونی بازار و تحلیل‌های کمی مربوط به وضعیت عرضه و تقاضا و پیش بینی امکانات عرضه و تقاضا ارائه می‌شود و در پایان پیشنهادهای کاربردی در زمینه توجیه پذیری اجرای پروژه که هدف اصلی مطالعه است ارائه می‌گردد. توانمندی متقاضی به لحاظ شناخت شرایط حاکم بر بازار محصول مورد بررسی و همچنین داشتن قابلیتهای لازم جهت فعالیت در بازار فروش محصول از جمله موارد تأثیرگذار در تصمیم گیری نهایی می‌باشد.

۱۶- محاسبه شاخص‌های اقتصادی:
الف – برآورد ارزش افزوده طرح در ظرفیت کامل بهره برداری
ب – برآورد نقطه سر به سر طرح
ج – نسبت سرمایه گذاری به اشتغال

ج- مطالعه فنی
هدف از اجرای طــرح
در این قسمت هدف از ایجاد طرح شرح داده می‌شود و حدود و مشخصات طرح از جمله نام و ظرفیت عملی تولیدات، محل اجرای طرح و شیفت کار در روز، ساعت کاری درهر شیفت و تعداد روز کاری در سال ذکر می‌گردد.
ظرفیت
در این بخش ظرفیت طرح براساس مجوزهای قانونی ارائه و ظرفیت تولید (اسمی و عملی) براساس مشخصات فنی دستگاهها/خط تولید برمبنای مفروضات نوبت کاری محاسبه و تعیین می‌گردد. در مورد ظرفیت طرحهـای توسعه، ظرفیت بخش موجود جداگانه محاسبه و میزان تولید در طی حداقل سه سال گذشته ارائه گردد.
محصول تولیدی
در این بخش نام و نوع تولیدات، تعاریف علمی، مشخصات فیزیکی و شیمیایی محصولات ارائه شده و در صورتیکه تنوع محصولات تولیدی بالا باشد انتخاب محصولات تیپ صورت گیرد.
مواد اولیه، کمکی و بسته بندی
در این مرحله موارد نوع و مشخصات مواداولیه، مواد کمکی و بسته بندی، منابع تأمین، نحوه حمل و نقل و انبار مواد، میزان مصرف برای واحد تولید، میزان ضایعات و و وضعیت بازیافت آن در خط تولید، و هزینه تأمین مورد بررسی قرار می‌گیرند. در طرحهای توسعه، تمامی موارد فوق، بصورت جداگانه جهت تولیدات بخش موجود و بخش توسعه ذکر شود.
روش تولید
در این بخش روش تولید براساس سیستم ردپای مواد اولیه تا رسیدن به محصول نهایی شرح داده می‌شود. ضروری است تمام اتفاقاتی که در این میان رخ می‌دهد با توجه به شرایط فیزیکی حاکم مثل دما، فشار، رطوبت و… توضیح داده شود. در روش تولید باید فعالیت هر یک از ماشین آلات طرح معین شود. در مورد طرحهای توسعه، روش تولید محصولات بخش موجود و بخش توسعه به شرح فوق لحاظ گردد.
مشخصات دانش فنی تولید:
ضروری است در خصوص مواردی از قبیل امکان اخذ دانش فنی مورد نیاز از منابع داخلی یا خارجی و نحوه انتقال فن آوری، سوابق و تجربه دارنده دانش فنی، مقایسه انواع شناخته شده دیگر دانش فنی و فن آوری های مرتبط و مجوزهای مربوط به تأیید دانش فنی داخلی از نهادهای علمی معتبر اظهار نظر گردد.

کنترل کیفیت:
لازم است سیستم کنترل کیفیت واحد و رعایت استانداردهای لازم بررسی شود. ارائه مراحل بازرسی در بخش‌های مختلف از جمله مواداولیه، محصول، فاضلاب و غیره با ذکر پارامترهای کنترلی هر مرحله و نتایج استحصالی ازآن و نحوه اعمال نتایج در فرآوری مواد از اهمیت عمده‌ای برخوردار بوده و توضیح آن ضروری می‌باشد.

محیط زیست:
می‌بایست سیستم تولید از جهت رعایت قوانین و مقررات محیط زیست و ملاحظات و تجهیزات لازم مورد دقت قرار گیرد. در صورت وجود مجوز محیط زیست شرایط و مشخصات اشاره شده در مجوز در این بخش با ذکر شماره و تاریخ آورده شود.

پیش بینی تولید و فروش:
با در نظر گرفتن برنامه زمان بندی طرح، راه اندازی آزمایشی و آغاز بهره برداری تجاری، لازم است برنامه تولید و فروش تا رسیدن به حداکثر ظرفیت عملی برای سال‌های آتی مشخص گردد. در طرحهای توسعه بعضاً می‌توان با استفاده از میزان تولیدات قبلی، میزان تولید بخش موجود را پیش بینی نموده و با تولیدات بخش توسعه ذکر کرد.

هزینه‌های سرمایه گذاری طرح:
در این بخش سرمایه ثابت و سرمایه مورد نیاز در دوران بهره برداری همراه با توضیحات تفصیلی به شرح زیر برآورد می‌گردد.
زمین
مشخصات زمین مانند مساحت، ابعاد، آدرس مطابق اسناد و ثبت قانونی، نحوه خرید یا واگذاری آن، تغییر کاربری، امکان دستیابی به تاسیسات خدماتی، زیربنایی و خطوط ارتباطی، قیمت خرید زمین یا اجاره و سایر هزینه‌های مترتب به آن و وضعیت مالکیت زمین مشخص می‌گردد.
محوطه سازی و ساختمان محوطه سازی
در بررسی محوطه سازی حجم و مشخصات فنی کار به همراه هزینه‌های مورد نیاز در بخشهای تسطیح، خاکبرداری و خاکریزی، حصار یا دیوارکشی، درهای ورودی، جدول بندی و کانال کشی، خیابان کشی و آسفالت، پارکینگ، فضای سبز، روشنایی محوطه و سایرموارد مد نظرقرارگرفته و در گزارش لحاظ می‌گردد
ساختمان:
در هر طرح براساس نوع فعالیت نوع ساختمان‌ها تعیین می‌گردد. در این بخش مواردی از قبیل موقعیت ساختمانها از لحاظ موقعیت مکانی، سطح زیربنای موردنیاز، نوع و مشخصه‌های فنی هر ساختمان و هزینه هر واحد و هزینه کل آن با در نظر گرفتن نیاز طرح، موافقت‌های اخذ شده و ظرفیت‌های تعیین شده برآورد گردد.
ماشین آلات:
در این بخش نام، نوع و مدل کلیه ماشین آلات، ظرفیت و انرژی مصرفی هریک از آنها، کشور سازنده، کارخانه سازنده، بررسی توانمندی ساخت، خدمات مهندسی و فنی سازندگان یا فروشندگان، امکان ساخت در داخل کشور و ارائه سابقه سازنده یا سازندگان در این زمینه، خدمات پس از فروش سازندگان و فروشندگان مانند تأمین قطعات یدکی، بررسی کامل بودن خط تولید، توازن و هماهنگی واحدهای مختلف از نظر انتخاب ظرفیت سیستم تولید، ترکیب محصول و انتخاب ماشین آلات و….، محل نصب ماشین آلات در سالن تولید (لی اوت ماشین آلات)، سابقه کار این نوع ماشین آلات در واحدهای مشابه، ارائه حداقل دو پروفرمای مقایسه‌ای با مشخصات فنی یکسان با پروفرمای اصلی منطبق با شرایط مورد قبول بانک، دلایل انتخاب ماشین آلات مورد نظر و…. و در نهایت هزینه‌های تأمین ماشین آلات و دانش فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طرحهای توسعه، مشخصات ماشین آلات بخش موجود نیز علاوه بر مشخصات و هزینه‌های انجام شده و مورد نیاز بخش توسعه شرح داده شوند.
تأسیسات
بر حسب نیاز، انواع تأسیسات یک طرح تولیدی از قبیل برق، آب، بخار، هوای فشرده، سوخت، گازهای صنعتی، روغن داغ، لوله کشی، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم تصفیه آب، سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی و غیرصنعتی، باسکول، تهویه، واحد زباله سوز، مخابرات، چیلر، برج خنک کننده و سیستم حفاظتی مشخص و هزینه هر یک تعیین می‌شود. منابع تأمین، مـــقدار مــورد نیاز، ذخیره سازی و تجهیزات اضطراری در هر مورد می‌بایست برآورد گردند. هزینه‌های تأسیسات، شامل خرید و نصب دستگاه‌ها و تجهیزات اصلی، یدکی و ذخیره، لوله، کابل، اتصالات و غیره است.
لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی
این اقلام شامل وسایل آزمایشگاهها، تجهیزات تعمیرگاهها، کارگاه‌ها، انبارها، و وسایل ایمنی است.
وسائط نقلیه
وسائط نقلیه مورد نیاز جهت رفع نیازهای روزمره کارخانه، انتقال مواد و کالا و رفت و آمد کارکنان (در مواقع ضروری) به داخل و خارج کارخانه می‌باشد. ضمن بررسی نوع، تعداد دستگاه، مشخصات، نحوه تأمین، قیمت هر یک، کل هزینه آن برآورد می‌شود.
تجهیزات و وسایل اداری و خدماتی
در این قسمت هزینه‌های تجهیزات و وسایل اداری و خدماتی از جمله اثاثه اداری، لوازم آشپزخانه و رستوران، تلفن، زیراکس، فکس، کامپیوتر، چاپگر، وسایل نظافت و آبدارخانه، تجهیزات بهداری و… برآورد می‌گردد.
هزینه‌های متفرقه و پیش بینی نشده
با توجه به نوع طرح درصدی از هزینه‌های سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز تا تکمیل به استثنای هزینه‌های قبل از بهره برداری به منظور پیشگیری از خطای احتمالی محاسبات، رعایت احتیاط و مقابله با افزایش قیمت‌ها و تغییرات احتمالی تحت عنوان هزینه‌های پیش بینی نشده در نظر گرفته می‌شود.
هزینه‌های قبل از بهره برداری
هزینه‌های قبل از بهره برداری شامل هزینه‌های هزینه‌های تأسیس و ثبت شرکت، هزینه‌های اخذ تسهیلات مالی، هزینه کارشناسی (۵/۱ در هزار کارشناسی) و ارزیابی طرح، سود و کارمزد تسهیلات ارزی، هزینه مطالعات و تحقیقات و مشاوره، مسافرت و بازدید، هزینه‌های دفتر مرکزی، دستمزد و حقوق کارکنان در طول زمان اجرای طرح، کارآموزی و آموزش کارکنان، هزینه تولید آزمایشی هزینه‌های مشاوره و نظارت بر اجرای طرح و…می‌باشد
سرمایه در گردش
در این بخش سرمایه در گردش تنها برای یک دوره طرح و براساس هزینه‌های تولید دوره اول بهره برداری تعیین می‌شود. این اقلام عبارتند از: مواد اولیه (داخلی و خارجی)، کالای ساخته شده و در جریان ساخت، مطالبات و تنخواه گردان
زمانبندی اجرای طرح
جهت اجرای طرح به طور هماهنگ، منظم و پیوسته، لازم است در مورد هر یک از عملیات اجرایی مانند کسب مجوزهای لازم و عقد قراردادها، خرید و آماده سازی زمین، عملیات ساختمانی و محوطه سازی، سفارش، خرید و حمل ماشین آلات، نصب و راه اندازی، تأسیسات، استخدام و آموزش کارکنان، بهره برداری آزمایشی، تاخیرهای پیش بینی نشده و غیره، برنامه زمان بندی خاصی تهیه گردد.

هزینه‌های تولید
هزینه‌های تولید براساس پیش بینی تولید در ۱۰۰ درصد ظرفیت عملی محاسبه می‌گردد و برای سالهای قبل از دستیابی به صد در صد ظرفیت با توجه به میزان تولید و هزینه‌های ثابت و متغیر، تعدیلات لازم اعمال می‌گردد. در این بخش هزینه‌های مواداولیه، کمکی و بسته بندی، حقوق و دستمزد پرسنل اداری و تولید، هزینه آّب، برق، سوخت و ارتباطات، تعمیرو نگهداری، استهلاک، متفرقه و پیش بینی نشده ۶ درصد به جز استهلاک محاسبه می‌گردد. جهت بخش موجود در طرح توسعه به طور جداگانه هزینه‌های فوق محاسبه خواهد شد. در نهایت هزینه‌های تولید به براساس درصد ثابت و متغیر تفکیک می‌گردند.

د- مطالعه مالی
خلاصه پیش بینی‌های مالی طرح:
در این بخش مشخصات کلی شرکت شامل نام،، شماره و تاریخ ثبت، سرمایه، هدف طرح و سپس خلاصه از نتایج مالی شامل پیش بینی حساب سود وزیان، پیش بینی ترازنامه نسبت‌های سود ویژه به فروش و حقوق صاحبان سهام در سالهای اول ومبنا، حاشیه سود، نرخ بازده داخلی، دوره برگشت سرمایه گذاری، نرخ برابر ارز مورد استفاده و مدت زمان بازدپرداخت تسهیلات و نرخ سود تسهیلات ارائه می‌گردد.
جدول هزینه‌های طرح و نحوه تأمین منابع آن:
در این بخش جهت تأمین هزینه‌های طرح شامل سرمایه گذاری ثابت و در گردش پیش بینی تأمین منابع مالی از محل آورده نقدی و غیر نقدی سهامداران، سرمایه، تسهیلات بانکی و غیره می‌گردد.
بررسی سابقه مالی:
در مورد طرح‌های توسعه، بازسازی و نوسازی و انتقال ارائه سابقه مالی حسابرسی شده سه سال آخر شرکت الزامی می‌باشد. چنانچه طرح تأسیس باشد، هزینه‌های انجام شده طرح طی تراز آزمایشی همراه با یادداشت‌های توضیحی (حساب‌های معین) ارائه گردد.
سرمایه در گردش:
محاسبات سرمایه در گردش محاسبه شده در کامفار جهت اولین دوره بهره برداری از طرح در این بخش ارائه گردیده و مبانی محاسبات (تعداد روز جهت هر مورد) نیز ارائه شود.
نسبت‌های وام دهی:
شامل نسبت‌های نقدینگی، نیروی مالی، فعالیت و سود آوری می‌باشد که جداگانه محاسبه و در گزارش لحاظ می‌گردد.

نتیجه و پیشنهاد
در این بخش با ارائه خلاصه‌ای از نسبت‌های مالی طرح، هزینه‌های سرمایه گذاری و نحوه تأمین در خصوص تسهیلات مورد نیاز طرح پیشنهاد ارائه می‌گردد.

تجزیه و تحلیل محاسباتی کامفار:
در این بخش خلاصه جداول محاسباتی و نتایج حاصله و حساسیت طرح در ۳ مورد مقایسه‌ای شامل نوسانات حساسیت به هزینه‌های سرمایه گذاری طرح، هزینه‌های قیمت تمام شده و درآمد (فروش) بهمراه CD متن گزارش و کامفار ضمیمه می‌گردد.
ارسال کلیه مستندات / منابع / ماخذ بررسی‌های انجام شده از بعد اقتصادی فنی و مالی الزامی است.



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز