آشنایی با ماشین الات تولید کرکره های برقی اتوماتیک Automatic electric shutters

کرکره های اتوماتیک که از پروفیل های دو جداره از جنس آلومینیوم (اکسترود و یا رول فرم) و یا گالوانیزه تشکیل شده اند با تنوع رنگی بسیار بالا که با استفاده از مکانیزم و فرمان کنترل از راه دور به راحتی و با سرعت بهتر باز و بسته می شوند، نقش مهمی را در این امر ایفا می کنند. درب های اتوماتیک درگاه هایی هستند که به وس یله سیستم ها ی پنو ما تیکی (فشار گاز، فشار باد )،
هیدرولیکی(فشار مایعات، فشار روغنی) و الکترو موتوری (نیروی برق، دنده ، گیر بکس) کنترل می شوند و بسته به مکان نصب و کاربردشان درب های گوناگون به همراه سیستم های کنترلی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.
این درها دارای تکنولوژی مدرن و پیشرفته بوده و استفاده از آن سهل و آسان می باشد. وجود موتور توبولار و مرکز کنترل پیشرفته در آن باعث ایجاد امنیت، آرامش خیال و سهولت کارکرد آن بصورت دستی و اتوماتیک شده است. این مدل درب ها به دلیل کم حجم بودن و جمع شدن در زیر سقف فروشگاه ها و یا مراکز تجاری و یا به صورت عمودی در سوله ها و کارخانه ها، هم باعث کارآیی بیشتر و هم دارای زیبایی مضاعف می باشد و کاربرد آن در مراکز تجاری، فروشگاه ها و واحد های صنعتی باعث ایجاد امنیت، راحتی و سهولت در استفاده از آن شده است.

سیستم های درب بازکن اتوماتیک بر روی انواع گوناگون درب ها مانند؛
درب گاراژ ها (صنعتی) و پارکینگ ها
درب ورودی ساختمان
درب اماکن اداری
درب فروشگاهی
نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از نصب این سیستم ها می توان تنها با فشار دادن دکمه روی یک ریموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و یا با نصب سنسورهای خاصی هنگام عبور و مرور در را به طور اتوماتیک باز و بسته کرد. انواع مختلف درب هایی که این سیستم ها را می توان روی آن نصب
کرد به قرار زیر است:
• دربهای اتوماتیک دولنگه: تغییر طول بازو
• دربهای اتوماتیک ریلی: نیروی کششی
• دربهای اتوماتیک زیر سطحی: نیروی چرخشی وارد برمحور درب
• دربهای اتوماتیک رولاپ : نیروی چرخشی وارد از بالا
• دربهای اتوماتیک زیر سقفی : نیروی کششی و چرخشی وارد بر درب
• درب اتوماتیک شیشه ای : این نمونه درها خود نمونه های گوناگونی دارند
کرکره برقی را می توان در مکان های تجاری، صنعتی، فروشگاهی و ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرارداد و با توجه به موقعیت محیط و میزان رفت و آمد، از تیغه های گوناگون و موتور مناسب بهره جست.

معرفی تجهیزات کرکره برقی:

۱ موتور مورد استفاده برای اتوماسیون
۲ برد مورد استفاده برای اتوماسیون
۳ خلاص کن دستی
۴ کلید برای باز و بسته کردن دستی دستگاه
۵ سیم برق برای تغذیه دستگاه
۶ کاسه های فنر و فنر (این فنرها وزن درب را در جهت معکوس خنثی می کنند تا درب به سهولت باز و بسته گردد).
۷ شفت (لوله اصلی که وزن درب وقتیکه باز است یا روی زمین قرار نگرفته به روی آن منتقل می گردد)
۸ کرکره (خود سطح درب می باشد که از تیغه های آلومینیومی فشرده شده درست گردیده است. این تیغه ها اندازه های مختلفی دارند).
این تیغه ها بصورت کشویی بهم متصل می گردند و برای جلوگیری از سرخوردن و بیرون آمدن آنها در انتهای هر تیغه بست هایی متصل می گردد. تیغه ای در انتها قرار می گیرد که زیر آن یک واشر پلاستیکی نصب گردیده و باعث می گردد هنگام برخورد با زمین صدا ندهد و ضربه به زمین نزند). تیغه انتهایی صاف است ولی بقیه تیغه ها قابلیت رول شدن و گرد
شدن به دور کاسه های فنر را دارند.
۹ ریل: ریل راهنمای تیغه ها است که باعث می شود از مسیر خود خارج نگردند و در یک خط حرکت کنند. در ریل واشرهای مویی قرار می گیرد که باعث می شود تیغه ها بر روی آنها سر بخورند و اصطکاک کمتر گردد. بدین ترتیب دیگر نیاز به روغنکاری نیست.

تولید درب های کرکره ای اتوماتیک را می توان در دو گروه عمده طبقه بندی کرد :

– قطعات ساختنی
– قطعات و مجموعه های آماده
فرآیند تأمین هر کدام از گروه های ذکر شده به صورت زیر می باشد:
الف : قطعات ساختنی
این قطعات شامل درب کرکره، قرقره های کشویی حرکت درب، دستگیره ها، اتصالات مکانیکی و … می باشد. قطعات فوق در طرح ساخته شده و سپس مونتاژ می گردد.
ب : مجموعه های خریداری
این مجموعه ها شامل موتور الکتریکی، سیستم فرمان و کنترل الکتریکی و الکترونیکی، قطعات الکتریکی و غیره است. مجموعه های فوق ماهیت آماده را داشته و لذا این مجموعه ها به صورت آماده از بازار تهیه شده و بر روی محصول نهایی مونتاژ می گردند.
با توجه بر فرآیند تولید ذکر شده در مورد محصولات طرح اقدام به بررسی میدانی و تکنولوژی مورد استفاده تولید در نزد واحدهای فعال شده و بواسطه آن نتیجه گیری شده است که: کلیه شرکت های فعال در ساخت کرکره اتوماتیک از فرآیند مشترک و همسانی استفاده می نمایند و به عبارت دیگر میتوان گفت که فرآیند تولید این محصولات یکسان می باشد.
از اینرو آنچه که سبب تمایز در محصولات تولیدی شرکت های مختلف می گردد، به صورت زیر قابل بیان است:
– توان فنی و مهندسی در طراحی محصول متناسب با نیاز مشتری و محل نصب درب
– کیفیت قطعات و مجموعه های مورد استفاده و درجه کارائی آنها
– کیفیت و جنس پروفیل مورد استفاده در ساخت بدنه درب
– دقت در مونتاژ و تست محصولات و مجموعه های مختلف آن
– کیفیت پوشش کاری انجام شده روی درب
– کیفیت مدوله کردن درب در مورد فروشگاهها و مکانهای کاربرد درب که از دهنه بالایی برخوردار هستند.

آشنایی با ماشین الات تولید کرکره های برقی اتوماتیک

مطابق نمودار فرآیند عملیات فوق ،فرآیند تولید محصولات طرح به صورت زیر می باشد :
ساخت درب
درب اصلی ترین قسمت محصول مورد بررسی می باشد . این مجموعه به دو صورت فولادی و آلومینیومی ساخته می شود که نوع آلومینیومی آن به دلیل برخورداری از وزن پایین بیشتر استفاده می گردد .
قطعات درب که معمولا پروفیل های مختلف آلومینیوم می باشد ، مطابق نقشه مهندسی برش شده و بر روی هم مونتاژ و تشکیل ورق درب را می دهند . این درب قابلیت حرکت کشویی در ریل مربوطه را دارد که این امر از طریق دستی یا بوسیله موتور الکتریکی می تواند انجام گیرد و با توجه بر ماهیت فنی طرح حاضر ، نوع موتوری آن در اینجا مورد نظر می باشد .
ساخت کشویی درب
کشویی قطعه ای است که درب در داخل آن حرکت می نماید . این قطعه معمولا از فولاد ساخته شده و دو طرف درب در داخل آن قرار داده می شود . فرایند ساخت این قطعه به صورت برشکاری ، تریم و آماده سازی می باشد .
اتصالات
اتصالات در محصول مورد بررسی شامل قرقره ها ، لولا ها ، دستگیره ، پیچ و مهره و …. می باشد . این قطعات به صورت آماده از بازار تهیه شده و عملیات مونتاژ محصول با آنها صورت می گیرد .
مشخصات فنی این قطعات به نسبت اندازه و مشخصات درب انتخاب می گردد .
موتور الکتریکی
درب کرکره ای مورد بررسی طرح حاضر از نوع برقی است . لذا برای این منظور از یک دستگاه موتور الکتریکی با توان ۲ تا ۳ کیلووات استفاده می گردد . موتور الکتریکی فوق مجهز به گیربکس مکانیکی بوده و حرکت نرم و مشخصی را برای درب ایجاد می کند . سیستم انتقال قدرت موتور نیز از طریق اتصال گیربکس به قرقره درب انجام می گیرد .
موتور الکتریکی دارای مدار الکترونیکی کنترل از راه دور می باشد و لذا استفاده کننده از درب می تواند از فاصله مورد نظر اقدام به روشن و خاموش کردن موتور نموده و بواسطه آن باز و بسته کردن درب را انجام دهد . لازم به ذکر است که موتور الکتریکی به همراه گیربکس و اتصالات آن به صورت آماده از بازار خریداری شده و در محصول مورد بررسی مونتاژ می گردند .
قطعات الکتریکی
قطعات الکتریکی شامل قطعات مختلف برقی ، چشم الکترونیک ، مدار برق ، قطعات کنترل و غیره می باشند که به صورت آماده از بازار خریداری و در روی محصول نصب می گردند .
آشنایی با ماشین الات تولید کرکره های برقی اتوماتیک
مونتاژ نهایی
مونتاژ نهایی درب در محل خریدار انجام می گیرد . لذا مجموعه های ذکر شده که برخی از آنها تولید و برخی دیگر خریداری از بازار هستند ، پس از آماده سازی به محل نصب منتقل و در آنجا نصب و راه اندازی می گردند .

۵/۵ - (۱ امتیاز)