استخراج عناصر کمیاب خاکی از پسماندهای صنعتی

چگونه می توان پسماندهای صنعتی را به منابع با ارزش تبدیل کرد؟ دانشمندان یونانی فناوری جدیدی طراحی کرده اند که با آن می توان از زباله آلومینیوم، عناصر خاکی کمیاب استخراج کرد. روشی که محققان این طرح بکار می برند با محیط زیست هم سازگار است.

هر یک تُن آلومینیوم، معادل حدود ۱.۶ تن سنگ معدن زباله فلز آلومینیوم تولید می کند که به «لجن قرمز» معروف است. کارخانه «آلومینیوم یونان»، کارخانه بازفرآوری پسماندهای به جا مانده از سنگ معدن فلز آلومینیوم یا بوکسیت در یونان است.

ویکی واسیلیادو، مهندس معدن و متالورژی که در این کارخانه کار می کند، می گوید: «این تصور وجود دارد که پسماندهای آلومینیوم دور ریختنی هستند. اما از این سنگهای معدن می توان در آینده استفاده کرد. ضایعات بوکسیت شامل عناصر باارزشی مانند آهن، تیتانیوم، سیلیکون، اسکاندیم و فلزات خاکی کمیاب است. ما فکر می کنیم که در آینده می توان تمام این عناصر را تهیه کرد.»

عناصر خاکی کمیاب، مواد با ارزشی هستند. این عناصر قادرند خواص مواد را بشدت تغییر بدهند. آلومینیم بازیافتی در ساخت توربین، خودرو، کامپیوتر، تلفن هوشمند و حتی در فناوریهای عالی قابل استفاده است.

افتیمیوس بالومنوس، محقق ارشد دانشکده معدن و متالورژی در دانشگاه «صنعتی ملی آتن» می گوید: «در هر یک تُن از زباله بوکسیت ( سنگ معدن آلومینیوم) به طور خاص ۱.۵ کیلوگرم عناصر خاکی کمیاب وجود دارد. یک و نیم کیلوگرم ظاهرا زیاد نیست، اما وقتی محاسبات ریاضی انجام دهید می بینید که سالانه از ۷۰۰۰ تُن از این زباله چقدر فلز کمیاب می توان استخراج کرد! این میزان معادل ۱۰ درصد تقاضای سالانه اروپا برای عناصر خاکی کمیاب است.»

دانشمندان طرح تحقیقاتی توسعه بهره برداری پایدار از عناصر خاکی کمیاب در اروپا، در تلاشند تا این عناصر باارزش را به شیوه ای از پسماندهای آلومینیوم استخراج کنند که هم مقرون به صرفه باشد و هم سازگار با محیط زیست.

هدف این طرح این است که بازارهای اروپا از واردات عناصر خاکی کمیاب بی نیاز شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)