خط تولید سود پرک

خط تولید سود پرک

بیش از ۹۵ درصد ظرفیت تولید کلر و تقریباً ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید کاستیک سود (سدیم هیدروکسید یا سود) بر اساس فرایند هیدرولیز آب نمک می‌باشد. در این فرآیند محلول سدیم کلرید (آب نمک) به‌صورت الکترولیزی به کلر عنصری و محلول سدیم هیدروکسید و هیدروژن عنصری، تجزیه می‌شود.
روش تولید سود مایع با استفاده از سدیم کلرید به‌عنوان ماده اولیه یک فرایند چند محصولی است، به صورتی که به ازای تولید هر ۱۰۰۰ کیلوگرم کلر، حدود۱۱۲۶ کیلوگرم سدیم هیدروکسید و ۲۸ کیلوگرم هیدروژن تولید می شود.
امروزه به طور کلی سه روش مرسوم جهت تولید سود سوز آور وجود دارد:
• روش ممبران (غشایی)
• روش دیافراگم
• روش مرکوری (جیوه ای)

با استفاده از روش مرکوری سود مایع عاری از کلر تولید می شود، اما استفاده از چندین تن جیوه در این فرایند منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی جدی می‌شود. در هر سال در یک چرخه تولید معمولی صدها کیلوگرم، جیوه از فرایند خارج شده و در محیط انباشته می‌شود. به‌علاوه گاز کلر و سود مایعی که از روش مرکوری تولید می‌شوند هم حاوی مقدار ناچیزی جیوه هستند و ممکن است موجب بروز مسمومیت های زیست محیطی گردند. در روش‌های ممبران و دیافراگم از جیوه استفاده نمی‌شود، اما سود سوزآور تولید حاوی مقداری کلر است که باید از آن حذف گردد..

تولید سود مایع به روش دیافراگم

با استفاده از روش سلول دیافراگمی، کلر، سود کاستیک و هیدروژن به صورت هم‌زمان تولید می‌شوند. آب نمک اشباع به بخش آند سلول جایی که گاز کلر آزاد می‌شود، وارد می‌گردد. نقش دیافراگم در این تکنولوژی جدا ساختن محلول آب نمک از سود مایع در قسمت کاتد که گاز هیدروژن در این قسمت آزاد می‌شود، می‌باشد.

خط تولید سود پرک

تولید سود مایع به روش ممبران

تکنولوژی ممبران (غشایی) یک تکنولوژی جدید است. این روش از آن جهت با روش دیافراگم تفاوت دارد که اطراف هر یک از الکترودهای قرار گرفته در محلول، به جای دیافراگم توسط غشا احاطه شده است. غشا به طور دقیقی به صورت انتخابی عمل می‌کند و به یون‌های سدیم اجازه می‌دهد از بخش آند به سمت کاتد حرکت کنند. محلول آب نمک اشباع وارد بخش آند یعنی جایی که گاز کلر آزاد می‌شود، می‌گردد. از آنجایی که تنها یون‌های سدیم می‌توانند از میان غشا عبور کرده و به سمت کاتد حرکت کنند (آب نمک نمی‌تواند از غشا عبور کند)، سود به دست آمده به طور قابل توجهی دارای سدیم کلرید (نمک) کمتری می ‌باشد و در نتیجه دارای خلوص و کیفیت بالاتری نسبت به روش تولید دیافراگمی دارد. در نتیجه فرایند نمک زدایی لازم نمی‌باشد.

تولید سود مایع به روش سلول مرکوری

در فرایند سلول جیوه‌ای (مرکوری) که به اسم فرایند، کستنر- کلنر هم شناخته می‌شود، محلول اشباع آب نمک در بالای یک لایه نازک از جیوه قرار می‌گیرد. در این فرایند جیوه به عنوان کاتد ایفای نقش می‌کند. به‌طوری‌که سدیم شکل‌گرفته در محلول با جیوه برهم‌کنش و ترکیب مخلوطی (آمالگام) از سدیم و جیوه به دست می‌آید. آمالگام سدیم- جیوه به طور پیوسته از راکتور خارج شده و با آب واکنش داده می‌شود. این واکنش ترکیب مخلوطی را به سدیم هیدروکسید، هیدروژن و جیوه تجزیه می‌کند. جیوه به دست آمده به سلول مرکوری باز گردانیده می‌شود. کلر در قسمت آند تشکیل می‌شود و به شکل گاز از راکتور خارج می گردد. سلول‌های مرکوری به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی و مسمومیت‌هایی که به خاطر جیوه در کشورهای مختلف به وجود آمده است، در حال از رده خارج شدن و منسوخ شدن هستند.
سود مایع در ایران با بهره‌گیری از نمک و الکترولیز طی فرآیندهای ذکرشده به دست می‌آید. کارخانه‌های تولید سود مایع پیوسته با بهره گیری از امکانات خود آب ژاول | هیپوکلریت سدیم | NaOCl | گاز کلر |Chlorine| اسید کلریدریک | Chloridric Acid | HCl| منو کلرید اسید استیک| Acid monochloroacetic | MCA |پرکلرین| Calcium Hypochlorite نیز تولید می‌نمایند. کیمیا پارس شایانکار نیز یکی از فروشندگان عمده کالاهای پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های مرتبط در این زمینه است که علاوه بر فروش سود پرک و سود کاستیک مایع، اسیدکلریدریک، گاز کلر، آب ژاول و پرکلرین نیز پخش و عرضه می‌نماید.

خط تولید سود پرک

تولید سود پرک

سود پرک یا سود کاستیک با استفاده از سود مایع تولیدی پتروشیمی‌ها طی فرایند غلیظ سازی و تبخیر تولید می‌گردد. برای تولید سود پرک از سود مایع استفاده می شود. فرایند تولید سود پرک به این صورت است که ابتدا سود مایع ۵۰% توسط تانکرهای مخصوص به کارخانه‌های تولید کننده سود پرک منتقل می‌شود پس از آن سود مایع طی فرآیند تولید در خطوط تغلیظ، ضمن تبخیر آب موجود در آن و طی مراحل و با دقت و نظارت دقیق به سود پرک جامد با خلوص %۹۹-۹۸% تبدیل می‌گردد.

قیمت سود پرک در اروپا

تولید بومی و موجودی در دسترس سود پرک در اروپا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸، به دلیل مشکلات تولید در جنوب غرب اروپا و فرانسه و همچنین پایین آمدن سطح آب رود راین کاهش یافت. با این وجود امکان واردات سود پرک، به ویژه در حوضه مدیترانه، بالا باقی ماند. این موضوع منجر به افزایش حمل ونقل و واردات سود پرک از خاورمیانه و آسیا به اروپا، به علت بازار وسیع این دو منطقه گردید. همچنین، واردات سود پرک از ایالات متحده آمریکا به اروپای شمالی و کشورهای اروپایی حوزه مدیترانه افزایش یافت. نتیجه نهایی موارد ذکر شده، افت قیمت سود پرک تولید شده در اروپا بود.

میزان تقاضای سود پرک اروپایی تقریبا ثابت بود تا اینکه در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸، در مقایسه با سه ماهه قبلی، اندکی کاهش یافت. با پایین آمدن ارزش سهام کارخانجات تولید کننده سود پرک پیش از پایان سال، میزان تقاضای سود پرک اروپایی در ماه های نوامبر و دسامبر با کاهش مواجه شد. علاوه بر این، افت قیمت سود پرک در کشورهای اروپایی حوزه مدیترانه در زمان مذکور، منجر به ترس و نگرانی خریداران شد. با این حال برای اکثر بازارها و در اکثر روزهای سه ماهه آخر ۲۰۱۸، افت قیمت سود پرک و کاهش میزان تقاضا همانند سه ماهه سوم بود.

قیمت سود پرک در آسیا

انتظار می رود که حجم موجودی سود پرک کره جنوبی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹، به کمترین مقدار خود برسد. با توجه به آنلاین شدن فروش سود پرک در اواسط ۲۰۱۹، انتظار میرود که قیمت سود پرک در کره جنوبی کاهش یابد؛ بنابراین تولیدکنندگان این کشور بر توسعه موجودی سود پرک تمرکز خواهد کرد. علیرغم آن، انتظار میرود که تامین سود پرک از سایر کشورهای تولیدکننده واقع در شمال غرب آسیا در سه ماهه اول ۲۰۱۹، مانند گذشته زیاد باشد؛ این امر ناشی از افزایش موجودی سود پرک به علت توقف ادامه دار صادرات این کالا به کشور هند است.

انتظار می رود که کاهش میزان تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت سود پرک در چین، پس از سال نو چینی بهبود یابد. از گسترش تقاضا برای برخی محصولات مانند رزین اپوکسی، پلیمر فوق جاذب، نیمه رساناها و نفت و گاز در کره جنوبی، انتظار می رود که میزان تقاضای بومی سود پرک به ۱۲۰۰۰۰ تن متری خشک (dmt) در سال افزایش یابد. بدیهی است که افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت سود پرک خواهد شد.

قیمت سود پرک در ایران بین ۳۲۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم از این محصول میباشد. از جمله عواملی که بر قیمت سود پرک تاثیرگذارند، میتوان به درجه خلوص، کیفیت تولید، کیفیت بسته بندی و… اشاره کرد.

قیمت سود پرک در آمریکا

طولانی شدن عرضه در طی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸، منجر به کاهش قیمت سود پرک آمریکا در تامین نیاز داخلی و همچنین در بخش صادرات شد. طولانی شدن عرضه، نتیجه مستقیم خاموشی کارخانه آلونورت، بزرگترین تصفیه خانه آلومینا واقع در شمال برزیل، بود؛ زیرا انتظار می رفت که این کارخانه، ۶۰۰۰۰۰ تن متری خشک سود پرک را از آمریکا خریداری کند که عدم وقوع آن، نهایتا سبب افت قیمت سود پرک ایالات متحده شد.

نرخ تقاضا برای سود کاستیک مایع آمریکا تقریبا ثابت باقی ماند؛ البته با توجه به شروع فصل سرما و کاهش نیاز مردم به آبدرمانی، تقاضا در بازار داخلی آمریکا با کاهش فصلی اندکی مواجه شد. تقاضا برای صادرات سود پرک در اکثر روزهای سال نسبتا ثابت، اما در مقایسه با سال قبل پایینتر بود. این امر منجر به بروز ناهماهنگی در برنامههای تولیدی و تعیین قیمت سود پرک در آمریکا شد. میزان تقاضا برای خمیر کاغذ و تولید آن، صابون و سایر پاک کننده ها، پارچه و محصولاتی از این قبیل، ثابت باقی ماند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)