رفاه بیشتر دامدارها در مزرعه های هوشمند اروپا

در مزرعه ای هوشمند در روستای “کسل” در هلند متخصصان علوم دامی، مهندسی زیستی و همچنین دامپزشکان با هم همکاری می کنند تا اطلاعات دقیقی از رفتار حیوانان مزرعه در اختیار کشاورزان و مزرعه داران قرار دهند. ۲۰هزار مرغ در این مزرعه زندگی می کنند. دوربینهای پیچیده، حسگرها و میکروفنهایی که در این مزرعه وجود دارد، این حیوانات را تحت مراقب شدید دارند.

این محققان طرح اروپایی مزرعه های هوشمند برای اروپا می گویند که این دستگاهها برای رفاه بیشتر دامداران و بالابردن باروری حیوانات وافزایش تولیدات مزرعه نصب شده است.

دوربینها و میکروفونهایی که در مرغداریها وجود دارد کوچکترین حرکات این حیوانات را زیر نظر دارد و به محض اینکه رفتار غیرمعمولی از مرغها سر بزند، هشدار می دهد.

توان کولبر، کشاورز می گوید: «وقتی حیوان به هر دلیلی دچار استرس شود، با کمک این دوربینها و میکروفونها در زمان واقعی متوجه می شویم. در نتیجه می توانیم بدون اینکه نیاز باشد بطور مداوم در مزرعه باشیم و تک تک حیوانات را زیر نظر داشته باشیم، راه حل سریع و موثر را پیدا کنیم.»

حرکات خیلی سریع و بی نظم یک حیوان ممکن است به خاطر دمای نامناسب محیط یا اشکالی در خورد و خوراک آنها باشد.

لوک رویاکرز، مسئول هماهنگ کننده این طرح با کمک دوربینها و این ابزار می گوید: «اگر یکی از خطوط تغذیه قطع شود، همه پرندگان از آن خط غذا به سمت خط دیگری می روند.»

برخی از الگوریتمهای این مجموعه نرم افزاری و ابزارهای کامپیوتری لازم این طرح، با همکاری بیست مؤسسه دیگر در دانشگاه لوون در بلژیک ساخته شده است.

محققان ادعا می کنند که این سیستم ۹۵ درصد مواقع می تواند مشکل را به درستی تشخیص و در صورت لزوم به کشاورزان هشدار دهد.

متخصص زیست شناسی دانشگاه لوون می گوید: «نحوه رفتار حیوانات در محیط به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا وضعیت آب و هوا، میزان نور خورشید و دما. با داده هایی که داریم می دانیم در یک مزرعه خاص هر کدام از اینها به طور متوسط چه باید باشد. مجموع تمام اینها بر رفتار حیوان تاثیر دارد. در نتیجه وقتی این مقدارها را پیدا کردیم، خواهیم توانست به درستی مشکل واقعی حیوانات را با جزییات بدانیم.»

این مجموعه نرم افزارها سیستمی را هم برای گوش دادن به صداهای سرفه دامها در بر دارد که بویژه برای تشخیص سریع زودهنگام بیماریهای به شدت مسری سیستم تنفسی خوک ها طراحی شده است.

الگوریتم هایی نوشته شده که سرفه های مشکوک خوکها را از صداهای دیگر در خوکدانی تشخیص می دهد. مثلا در اینجا به صداهای حدود سیصد خوک به دقت گوش داده می شود.

ژان ورهویزن مزرعه دار می گوید: «زمان متوسط سر زدن به هر کدام از این اتاقکها ده دقیقه است. بیشتر از این وقت ندارم. هر حیوان را دو سه ثانیه می توانم وارسی کنم. با سیستم خبرگیری از سرفه ها سلامتی این حیوانات را می توانیم ۲۴ ساعت هر روز هفته تحت نظر داشته باشیم. در نتیجه من می توانم سریع تر عمل کنم و مانع از گسترش و سرایت بیماری شوم.»

دوربین های دیگر در مزرعه حیوانات امکان وزن کردن حیوانات را قبل و بعد از خوردن غذا فراهم می کند.

محققان امیدوارند این داده ها در نهایت هم به کشاورزان و دامداران امکان دهد تولیدشان را با رعایت بهداشت و ایمنی و به شکلی قابل ردگیری افزایش دهند و هم باعث افزایش ارزش افزوده در فعالیتهای کشاورزی شود.

دنیل برکسمن، مهندس علوم زیستی و استاد دانشگاه لوون می گوید: «یکی از بزرگترین گام های بعدی آوردن اینترنت به تمام مزارع اروپاست. هنوز از این وضعیت دور هستیم. اگر چنین شود کشاورز علاوه بر فروش گوشت یا حیوان زنده، داده ها را هم به فروش می رساند، داده هایی که برای تمام مردم درگیر در زنجیره غذارسانی و مصرف کننده، اطلاعات جدید در بر خواهد داشت.»

حدود ۲۰ مزرعه تجربی به این سیستم ها مجهز شده اند و تا کنون شش محصول دامی به دقت طراحی شده، به بار آمده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)