روشهای جدید آبزی پروری

برای اینکه پرورش انواع مختلف آبزیان جانور و گیاهی در آبهای اروپا به یک فعالیت اقتصادی سبز و سودآور تبدیل شود چه باید کرد؟ محققان اروپایی قصد دارند با به کاربستن روشهای جدید آبزی پروری بازار غذاهای دریایی را رشد دهند.

زیست شناسان دریایی طرحی تحقیاتی در اروپا می خواهند پرورش انواع مختلف آبزیان جانوری و گیاهی در اروپا را خلاقانه تر، سودآورتر، کارآمدتر، و تداوم پذیر کنند. آنها مشغول آزمایش در آبهای غرب اسکاتلند هستند که زیستگاه ماهی سالمون است. در این محل سالانه حدود یک هزار تن ماهی پرورش داده می شود.

این پروژه اروپایی «افزایش بهره وری منابع صنعتی در پرورش آبزیان در اروپا» نام دارد و محققان آن قصد دارند در اینجا علاوه بر ماهی سالمون، سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن حلزون اسکالوپ و ۶۰ تن هم صدف پرورش داده بدهند. این هدف بر اساس آزمونی تعیین شده که “ادغام آبزی های پرورشی با تغذیه مختلف” (Integrated Multi-trophic Aquaculture) نام دارد.

در مسیر جریان آب کمی دورتر از محل پرورش ماهی سالمون، گونه های دیگر آبزیان پرورش داده می شود. در واقع مدفوع سالمون، بخشی از غذای این جانوران را تشکیل می دهد.

دیوید اتوود، زیست شناس دریایی و مدیر کمپانی پرورش ماهی سالمون در اسکاتلند می گوید: «امیدواریم که بتوانیم میزان فیتوپلانکتون در زیستگاه ماهی های سالمون را کاهش دهیم. بطور بالقوه می توانیم شپشهای دریایی را هم از بین ببریم. اما امیدواریم که این روش ( تکنیک) به ما کمک کند تا هم میزان کل انتشار گاز گلخانه ای را کاهش دهیم و هم مقدار بیشتری از انواع دیگر جانوران آبزی را داشته باشیم.»

در سرتاسر اروپا شش پایگاه آزمایشی دیگر برپا شده و محققان این طرح در تلاشند شرایط ایده آل و چالش های پیش روی تولید غذاهای دریایی متفاوت در کنار پرورشگاههای سنتی ماهی را بشناسند.

ادام هیو، زیست شناس دریایی و از اعضای انجمن علوم دریایی در اسکاتلند که با این طرح اروپایی همکاری می کند می گوید که این کار خیلی سودآور است اما در عین حال ممکن است ضررهای سنگین هم در پی داشته باشد: «بسیاری از کشورها نمی دانند کدام گونه ها را می توان پرورش داد. در کشورهای مدیترانه ای که شرایط با آنچه در اینجا می بییند فرق می کند، این نکته مهم است. در دریای مدیترانه مواد مغذی کم است و ترکیب گونه ها دریایی با ترکیبی که در اینجا وجود دارد متفاوت است. البته مسائل اقتصادی هم مطرح است یعنی باید روش متفاوت پرورش را به نحوی انجام دهید که برای پرورش دهنده سود آور باشد. درواقع برای گونه هایی که پرورش می دهید باید بازاری وجود داشته باشد.»

یکی از آبزی هایی که بازار در حال رشدی دارد، علف دریایی است که در غذاهای مختلف و صنعت داروسازی کاربرد دارد. نمونه های علف دریایی یا گونه های دیگر به آزمایشگاه برده می شود تا شرایط ایده آل برای رشد آنها در نزدیکی پرورشگاههای سنتی ماهی معلوم شود.

لارس برونر یکی دیگر از اعضای انجمن اسکاتلندی علوم دریایی می گوید: «یکی از دلایل این که علف دریایی اینجا خوب رشد می کند مجاورت آن با زیستگاه ماهی سالمون است. طول و وزن علفهای دریایی را اندازه می گیریم و توزیع آنها را در ردیفهای مختلف زیر آب بررسی می کنیم تا ببینیم آیا در نزدیکی پرورشگاه های سالمون بهتر رشد می کنند یا دور از ماهی های سالمون. همکاران دیگر ما در این پروژه مایلند ترکیب علف دریایی را بدانند. مثلا بدانند چقدر مغذی است و آیا فلزات سنگین در آن پیدا می شود. ما اجزای شیمیایی طبیعی علف دریایی را نیز آنالیز می کنیم تا بدانیم نزدیکی یا مجاورت به پرورشگاه های سالمون بر درصد آنها تأثیر می گذارد یا نه.»

پژوهشگران می خواهند بدقت بهترین روش ها را در این فن جدید و تأثیر آن بر محیط زیست و سلامتی حیوانات را تعیین کنند. تنها در این صورت می توان امید بهره برداری از امکانات بالقوه این بازار را داشت.

آدام هیو در این باره می گوید: «باید صنعت پرورش آبزیان در اروپا در رشد بدهیم. در حال حاضر این صنعت درجا می زند، در حالیکه تقاضا برای غذاهای دریایی رو به افزایش است و بازار جهانی غذاهای دریایی هم وسیعتر می شود. بنابراین با این رویکرد جدیدِ پرورش آبزیان می توان هم در صنعت تنوع ایجاد کرد و هم با رشد این بازار و مشاغل و فرصتهای جدید بوجود آورد.»

پرورش ماهی تقریبا ۵۰ درصد ماهی و غذای دریایی را که در سراسر جهان مصرف می شود تأمین می کند. این روش جدید پرورش آبزیان امروزه تنها در چند کشور آسیایی و کانادا به کار برده می شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)