هتل

طرح احداث هتل ۴ ستاره

صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت از لحاظ درآمدزایی و گردش مالی در دنیا شناخته می شود. از این رو گردشگری با رشدی خیره کننده در سراسر جهان روبرو شده و کشورهای مختلف را بر آن داشته است تا برای کسب درآمد از طریق این صنعت به اجرای برنامه هایی از جمله گسترش و ایجاد تورهای متنوع برای جذب گردشگر بپردازند.
طبق آمار اخیر سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی با رشد و رونق چشمگیری روبرو خواهد شد تا جایی که شاید این صنعت بتواند به لحاظ درآمد زایی در رقابت با صنعت نفت قرار گیرد.
توجه کشورها به صنعت گردشگری و درک آنها از اهمیت این صنعت برای درآمد زایی، اینک بسیاری از کشورها را به ایجاد پایه ها و الزام های این صنعت سوق داده است؛ به گونه ای که بسیاری از دولت ها ایجاد و رونق جاذبه های گردشگری و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای گردشگران را در دستور کار خود قرار داده اند.
در این میان هتلداری یکی از صنایعی است که رشدیافتگی آن به موجب فراهم سازی آسایش و رفاه برای گردشگران می تواند به رونق صنعت گردشگری کمک کند.
امروزه صنعتی شدن، زندگی شهری و شرایط سخت کاری بیش از پیش بر اهمیت سفرهای تفریحی برای مردم در سراسر جهان افزوده است؛ بی شک در این شرایط، گردشگران به دنبال به دست آوردن حداکثر آسایش، امکانات رفاهی و بهترین وضعیت اسکان در سفر خود هستند.
صنعت هتلداری که شامل پذیرایی و عرصه تولید و توزیع مواد غذایی و نوشیدنی به میهمانان و مسافران می‌شود از نظر اشتغال‌زایی و درآمد، بخش بزرگی از صنعت بزرگ گردشگری را تشکیل می‌دهد. کسب رضایت، حفظ و نگهداری مشتریان و به تبع آن سودآوری در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اقامتگاه از دیدگاه کسانی که از آن استفاده می‌کنند، یک مؤسسه تجاری مهمانداری و مهمانپذیری است که تسهیلات و خدمات مورد اشاره را برای فروش عرضه می نماید. این مفهوم از چند جزء تشکیل شده: موقعیت، خدمات، تسهیلات، تصویر ، قیمت.
مسافرانی که در سراسر دنیا وارد اقامتگاه‌ها می‌شوند در دو گروه دسته بندی می شوند، یک گروه برای تجارت و گروه دیگر افرادی هستند که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت در روزهای تعطیل به مسافرت می‌روند.
معمولاً کسانی که به قصد تجارت و بازرگانی به مسافرت می‌روند، بیشتر در اقامتگاه‌های شهری و ارزان‌تر اقامت می‌کنند؛ در حالیکه کسانی که با هدف تفریح به مسافرت می‌روند در اقامتگاه‌های گران‌قیمت‌تر و پرهزینه‌تر اقامت می‌نمایند، طبق برآوردهای انجام‌شده، ۴۰% از مسافرانی که به اقامتگاه‌ها در سراسر دنیا مراجعه می‌کنند و در آنها اقامت می‌گزینند با هدف تفریح و گذراندن روزهای تعطیل به آن مکانها می‌روند. و لذا توجه به هر دو گروه مسافران تجاری وگردشگران بخاطر پیشبرد اهداف اقامتگاه‌ها اهمیت داده میشود.
صنعت گردشگری تا پایان دهه آینده در صدر جدول صنایع پردرآمد جهان قرار می گیرد و انتظار می رود بیش از ۴۰ درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص دهد. طبق آمارهای موجود تعداد گردشگران دنیا در سال ۲۰۱۰ به ۱ میلیارد نفر خواهد رسید و ایران به عنوان کشوری با تمدن و فرهنگ کهن و با توجه به داشتن جاذبه های گردشگری فراوان میتواند نقش بسزایی را در این زمینه ایفا کند این صنعت با بخش های مختلف اقتصاد به طور مستقیم و غیر مستقیم در تعامل قرار دارد و با داشتن اثرات مثبت عمیق و متقابل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از بخش های حائز اهمیت به شمار می رود. اگرچه ایران جزء ۱۰ کشور نخست جهان به لحاظ جاذبه های گردشگری است، اما سهم ناچیزی را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده است.
با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای اشتغال فراهم میشود و این امر در کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی کار روبه رو هستند بسیار مفید است. از هر ده نفر توریست که وارد کشور میزبان میشود یک فرصت شغلی ایجاد می گردد. توسعه گردشگری مبتنی بر چهار عامل عمده بوده که هر یک اجزای کوچکتر را شامل می‌شوند. این عوامل به طور خلاصه به شرح زیر است:
۱- شرایط قانونی ورود گردشگر به کشور اعم از صدور ویزا، گمرک، امنیت و…
۲- حمل و نقل اعم از حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای یا دریایی و حمل و نقل درون شهری و برون شهری.
۳- سرویس و خدمات: میزان رضایت‌مندی مشتریان به سطح کیفی سرویس و خدمات بستگی دارد. میهمان‌نوازی از موثرترین عوامل در رشد و توسعه صنعت گردشگری می‌باشد. امروزه هتلداری در دنیا با روندی رو به رشد به عنوان یکی از پایه های صنعت جهانگردی عمل میکند.
۴- اسکان گردشگر از مهمترین عوامل رشد و توسعه صنعت گردشگری بوده که در این قسمت بیشترین بار بر دوش هتل‌ها می‌باشد.
طرح احداث هتل 4 ستاره
هدف از اجرای این طرح احداث هتل چهار ستاره می باشد. رشد صنعت گردشگری در ایران نیاز به سرمایه گذاریهای جدید در بخشهای مختلف صنعت گردشگری بالاخص ایجاد هتل های ۴ و ۵ ستاره و بیشتر را ضروری میکند تا عوامل زیر بنایی و ارکان توسعه صنعت جهانگردی درایران فراهم شود که می تواند فعالیت های جهانگردی را به سوی رشدی همراه باتوسعه ساختارمند سوق دهد.
هتلها مهمانسرائی هستند که از تعداد اتاقهای متعددی برخوردارند. در هتل به غیر از تأمین امکانات خواب، خدمات گسترده و متنوع دیگری از جمله تریا ، رستوران ، استخر ، سالنهای بدنسازی و فروشگاههای تهیه سوغات تدارک دیده شده است .
ضمن ا برای استفاده صحیح از امکانات ایجاد شده و جلب مشتریان خاص سالنهائی برای برگزاری سمینار ، سخنرانی و جشنهای مختلف پیش بینی شده است.
گردشگری، امروزه به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگها و ارتباطات ملل، نقش ممتازی در استقرار صلح و آرامش در جهان ایفا کرده است. صنعت جهانگردی با بخشهای مختلف اقتصاد به طور مستقیم و غیر مستقیم در تعامل قرار دارد و با داشتن اثرات مثبت عمیق و متقابل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از بخشهای حائز اهمیت و مهم به شمار میرود.
بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار، گردش مالی سالیانه توریسم در جهان است که سهم کشور ایران، به یک دهم درصد هم نمیرسد. گردشگری در هزاره سوم را ارزندهترین صنعت پولساز در جهان میدانند که دولت مردان کشور باید با یک عزم ملی در این راه بیشتر تلاش کنند. این تلاش میتواند باعث جذب توریست، معرفی کشور در سطح جهانی و ارتقای رشد ناخالص ملی را به همراه داشته باشد.

معرفی کاربردهای خدمات هتل

از آنجا که هدف از طرح مذکور احداث هتل میباشد، لذا بدیهی است، کالایی که در این طرح عرضه خواهد شد، یعنی محل اقامت مسافر و گردشگر و تأمین غذا، محل خرید کالا ماهیت خدماتی دارد. به نوعی میتوان ارائه خدمات را کالای مصرفی دانست. زیرا کالای مصرفی به کالایی گفته میشود که مستقیما توسط افراد مصرف میگردد. همانطور که از اسم مجتمع هتل بر میآید محلی برای تأمین استراحت، خواب و غذای گردشگر میباشد. ارائه این خدمات در واقع کاربرد اصلی هتل میباشد. البته لازم به ذکر است که با گذشت زمان هتلها کاربردهای دیگری نیز پیدا کردهاند. با توجه به اینکه اقامت حلقه مهمی از زنجیره صنعت توریسم را تشکیل میدهد، یک هتل با توجه به نوع و درجه آن میتواند خدمات مختلفی از قبیل اقامت، پذیرایی، کافی شاپ، حمل و نقل، خدمات مورد نیاز همایشها و کنفرانسها و سایر خدماتی از این قبیل را ارائه کند.

ضرورت احداث هتل

ظرفیت تخت هتل های کشور محدود است و با توجه به حجم سنگین سفر در ایام نوروز، این ظرفیت محدود پاسخگوی نیازهای مسافران نیست. از بیش از ۱۱ میلیون اقامت-شب که در پنج روز گذشته وجود داشته ۲۴ درصد در کلاس های مدارس، ۱۳،۵ درصد در کمپ های موقت مسافرتی، ۲۰ درصد در منازل استیجاری، ۲۰ درصد در چادرهای مسافرتی در پارکها و ۱۵ درصد در مهمانسرای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی بوده و بقیه به اقامت در هتل ها و هتل آپارتمان ها اختصاص داشته است که حدود ۶ درصد می شود.
در کنار هتل های خوب و چهار و پنج ستاره باید هتل های دو و سه ستاره با رعایت استانداردهای هتل سازی نیز ساخته شود تا با سطح درآمد و توان معیشتی مردم سازگار باشد.

معیار ستاره های هتل ها چیست؟

از دیرباز تعداد نشان ستاره ی یک هتل بازگو کننده ی میزان امکانات و تجهیزات آن بود. چگونگی خدمات دهی و امکانات واقعی معیاری برای ستاره دهی به هتل ها در بیشتر نقاط جهان محسوب می شود. اما به نظر می رسد در ایران ستاره ها معیاری واقعی و درست برای تعریف امکانات هتل ها نیستند.
ستاره های یک هتل در ایران به معنی هزینه ی بیشتر برای مسافر در برابر امکانات سخت افزاری هتل است. ستاره ها دلیل کیفیت بهتر هتل نیست؛ ستاره ها نشانگر این مفهوم است که اگر مسافری به این هتل برود باید قیمت بالاتری بپردازد. در بسیاری از موارد خدمات یک هتل ۲ ستاره بهتر از یک هتل ۵ ستاره است.
مردم امروز خود می فهمند که در مقابل پولی که می دهند خدمات یک هتل در چه حد است. وقتی مسافری به هتلی می رود و پس از صرف غذایی که به او ارایه می شود بگوید چقدر گران بود، مفهوم این سخن یعنی خدماتی که از هتل دریافت کرده ارزش قیمت پرداختی را نداشته است.
در هتل های با ستاره بیشتر، تجهیزات بهتری وجود دارد که فضاهای جانبی، سالن های جشن، باشگاه های ورزشی، پارکینگ و کلوپ های مختلف از جمله این امکانات هستند. هر مقدار از تنوع و تجهیزات هتل کاسته شود از ستاره ها کم خواهد شد.
درجه بندی و مقیاس هتل ها در دنیا متفاوت است، در ایران سیستم کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ستاره های هتل ها را تعیین می کند و کف استانداردها را بر اساس ابعاد فیزیکی ایمنی و بهداشتی در نظر می گیرد.
اگر در دنیا یک هتل ۵ ستاره دارای دستگاه چای ساز به همراه چای، کافی میکس و یک بطری آب معدنی بوده و خدماتی همچون موجود بودن مسواک، خمیر دندان و سشوار در سرویس بهداشتی از الزام های آن باشد، شواهد نشان می دهد بسیاری از هتل های پر ستاره ایرانی فاقد این امکانات و تسهیلات هستند.
طرح احداث هتل 4 ستاره

هر ستاره هتل چقدر خدمات دارد؟

براساس استاندارد رایج در اروپا و سیستم استاندارد آلمانی هر هتل با داشتن امکاناتی که به آن اشاره می‌شود پس از گرفتن تاییدیه از اتحادیه HOTREC می‌تواند تعداد ستاره‌های دریافت‌شده را به عنوان درجه‌بندی هتل خود اعلام کند.
هتل‌های یک ستاره: در این هتل‌ها تمام اتاق‌ها باید حداقل دارای سرویس بهداشتی، توالت و حمام به همراه صابون و شامپو باشند. همه اتاق‌ها باید به صورت روزانه نظافت شده و مجهز به امکاناتی از قبیل تلویزیون رنگی، میز و صندلی و تلفن متصل به پذیرش باشد. علاوه بر آن باید تلفن عمومی برای تمام مسافران در واحد پذیرش مهیا شود. ارائه صبحانه از دیگر ویژگی‌های این دسته از هتل‌های یک ستاره است.
هتل‌های ۲ ستاره: این هتل‌ها علاوه بر امکانات هتل‌های یک ستاره باید حداقل دارای بوفه صبحانه، چراغ آباژور در کنار تخت‌های موجود در اتاق‌ها، حوله‌های بدن و صورت، کمد‌های قفسه‌دار و سرویس‌های رایگانی مانند مسواک و خمیردندان و کیف اصلاح صورت باشند.
هتل‌های ۳ ستاره: بدیهی است که این هتل‌ها نیز علاوه بر امکانات هتل‌های ۲ ستاره باید امکاناتی از قبیل سرویس بار، سرویس اینترنت در اتاق‌ها یا لابی هتل، بوفه و مینی‌بار در داخل اتاق‌ها، داشتن کیت خیاطی؛ واکس کفش، لیوان، پارچ آب، قاشق و بشقاب و چنگال در اتاق‌ها، سشوار، دستمال کاغذی، آینه قدی، محلی ویژه برای قراردادن چمدان‌ها و سرویس خشکشویی داشته باشند.
علاوه بر این در صورت درخواست مسافر هتل موظف است بالش، پتو و ملحفه اضافه بدون دریافت مبلغ مضاعف ارائه نماید.
هتل‌های ۴ ستاره: این هتل‌ها علاوه بر تمامی امکانات هتل‌های ۳ ستاره باید حداقل دارای این امکانات باشند:رستوران، پزشک کشیک، لابی و سالن اجتماعات به همراه سرویس بوفه و تریا، بوفه صبحانه، ارائه سرویس غذا در اتاق‌ها، وجود کاناپه در اتاق‌ها، ارائه رایگان وسایلی مانند دمپایی حمام، کلاه حمام و سوهان ناخن. پذیرش در این هتل‌ها می‌بایست حداقل ۱۸ ساعت از روز فعال باشد.
هتل‌های ۵ ستاره: این هتل‌ها که به هتل‌های لوکس نیز معروف هستند باید علاوه بر امکانات هتل‌های ۴ ستاره، امکانات دیگری را نیز به میهمانان خود ارائه دهند. کمترین این امکانات عبارتند از: پذیرش ۲۴ ساعته، دربان و پیشخدمت، پارکینگ اختصاصی، استخر و سونا، سالن ورزش، لابی بزرگ با امکانات بالا و تعداد زیاد مبل، میز و صندلی، روم سرویس ۲۴ ساعته، وجود کامپیوتر و اینترنت در تمام اتاق‌ها، سرویس خشکشویی یک ساعته، تعبیه گاوصندوق و صندوق‌های امنیتی در اتاق‌ها، سرویس پولیش کفش در راهرو‌های همه طبقات و موزیک زنده در رستوران!
هتل‌های ۶ و ۷ ستاره: در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری و همچنین ساخت هتل‌های بسیار مجلل در کشورهای گوناگون برخی از هتل‌ها برای توصیف امکانات خود از عنوان هتل ۶ یا ۷ ستاره استفاده می‌کنند.
طرح احداث هتل 4 ستاره

شرایط کلی احداث هتل ۴ ستاره

ممکن است هتلهای با اندازه های متوسط ، با ۳۰ اتاق خواب ، با خدمات و تسهیلات و کیفیت بهتر از متعارف در هتلهای یک ستاره و دو ستاره دیده شود.
تاسیسات و مراکز اقامتی کوچکتر هم می توانند کیفیت و خدمات هتل سه ستاره را عرضه نمایند. دسترسیهای عمومی بهتر در فضاهای داخلی ساختمان وجود دارد. در مناطق خارج از شهر و حاشیه شهرها معمولاً فضای محوطهی عمومی و اتاق خوابها بزرگتر است.
مدیریت و کارکنان ظاهر مرتب و رسمی دارند و آموزشهای لازم را در خصوص وظایف خود دیده اند. کارکنان درسطح بالاتری از نظر آگاهی نسبت به کارکنان هتلهای دو و یک ستاره هستند و معمولاً در اینگونه واحدهای اقامتی تاکید بیشتری بر کیفیت خدمات و راحتی میهمان نسبت به درجات پائینتر وجود دارد.
ظرفیت اسمی این مجتمع، اجاره ۶۰ اتاق در روز، رستوران با ظرفیت ۱۳۰۰ پرس غذا در روز و سالن صبحانه خوری روزانه پذیرای ۱۰۰ نفر می باشد، استخر و سونای مجموعه دارای ظرفیت ۱۲۰ نفر در روز، آمفی تئاتر دارای ظرفیت ۲۵۰ نفر در روز و سالن اجتماعات و مراسم در ۳۶۵ روز سال آماده سرویس دهی می باشد که ظرفیت پذیرایی از میهمانان این سالن ها ۷۰۰ نفر در روز خواهد بود . ظرفیت ۱۰۰ نفر در روز جهت فروش مینی بار هتل در نظر گرفته شده است .
با توجه به اینکه ظرفیت اسمی در شرایط ایده آل می باشد لذا ظرفیت عملی این مجموعه با در نظر گرفتن راندمان ۶۰ درصد برآورد شده است.

میزان سرمایه لازم جهت احداث هتل ۴ ستاره

هزینه های سرمایه گذاری ثابت طرح معادل ۲۸۰ میلیارد ریال و سرمایه در گردش طرح معادل ۶ میلیارد ریال برآورد شده است.
ارزش فعلی خالص طرح : ۹۹۶۳۱ میلیون ریال
نرخ بازده داخلی : ۲۸ درصد
دوره زمانی بازگشت سرمایه : ۳.۲ سال

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)