طرح اﺣﺪاث ﭘﺎﻻﯾﺸﮕﺎه دام

طرح احداث پالایشگاه دام

امروزه واحدهای پرورش دام و کشتارگاه با کاربری‌های مشخص در حال فعالیت می‌باشند. این واحدها مواد اولیه برخی فعالیت‌های صنعتی جانبی را از طریق ذبح دام و استحصال محصول خود تأمین می‌نمایند.

با توجه به امکان تجمیع کلیه فعالیت‌های پرورش و ذبح دام از ابتدا تا انتها در یک واحد مشخص ایده تأسیس پالایشگاه دام به وجود آمده است. در یک پالایشگاه دام کلیه محصولات دامی در خود واحد تولید می‌گردند بدین صورت که پس از ذبح دام پوست، گوشت، کود و کلیه اجزای دام به صورت جداگانه در واحدهای زیرمجموعه پالایشگاه به صورت جداگانه فرآوری و به محصولاتی همچون چرم، گوشت بسته بندی و فرآورده‌های گوشتی همچون کالباس و سوسیس تبدیل می‌گردند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با طرح احداث پالایشگاه دام

احشاء خوراکی حیوانات از نوع گاوی: ۱۵۱۱۱۳۱۲
بسته بندی گوشت قرمز: ۱۵۱۱۱۲۲۱
انجماد و بسته بندی انواع گوشت: ۱۵۱۱۱۲۱۰
کشتارگاه گاوی: ۱۵۱۱۱۱۱۱
پودر خون: ۱۵۱۱۱۸۱۲
پودر گوشت خوراکی: ۱۵۱۱۱۶۴۱
پودر گوشت غیرخوراکی برای انسان: ۱۵۱۱۱۸۱۱

کالاهای جایگزین و مکمل طرح احداث پالایشگاه دام

با توجه به تولید کلیه محصولات دامی در این پالایشگاه کالای جایگزین مشخصی برای آن وجود ندارد و در صورت ایجاد کالای جایگزین پالایشگاه دام با توجه به عمومیت و گستردگی فعالیت می‌تواند با تغییرات اندکی، هر نوع فرآورده گوشتی را تولید نماید. البته به طور کلی می‌توان گوشت انواع ماکیان، گوشت ماهی و سایر گوشت‌ها را به عنوان جایگزین گوشت دام در نظر گرفت.

موارد کاربرد طرح احداث پالایشگاه دام

پالایشگاه دام به دلیل گستردگی حوزه فعالیت می‌تواند نقش بزرگی در تأمین محصولات دایمی به عهده داشته باشد. تأمین عمده فرآورده‌های گوشتی و دامی همزمان با کاهش هزینه‌های موازی نسبت به واحدهای پراکنده و جزیی می‌تواند بزرگ‌ترین مزیت یک پالایشگاه دام تلقی گردد.

معرفی بازار هدف طرح احداث پالایشگاه دام

میزان تولید گوشت قرمز (بدون احتساب گوشت خوک) در سال ۱۳۸۸ میلادی معادل ۷۹ میلیون تن بوده و متوسط سرانه تولید جهان معادل ۱،.۹۱ کیلوگرم محاسبه می‌شود. جهان در سال در این سال نیوزیلند با سرانه ۲۸۸،۷۲ کیلوگرم در رده اول تولید جهان و ایران با سرانه تولید ۱۲،۲۷ کیلوگرم در رده هفتادودوم جهان قرار داشته است. به ویژه با توجه به مصرف بالای گوشت قرمز در بازار داخل و خارج کشور و تغییر نوع مصرف خانوارها و علاقه آن‌ها به استفاده از فرآورده‌های بهداشتی و جدید و تهیه انواع غذاها از بخش‌های مختلف گوشت، به نظر می‌رسد زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد پالایشگاه دام در استان iها و تهیه انواع محصولات و فرآورده‌های گوشتی از قطعه بندی و تهیه گوشت‌های بسته بندی تا تهیه غذاهای نیمه آماده فراهم باشد. در کنار آن تهیه محصولات جانبی گوشت که کاربرد صنعتی دارند هم مد نظر این طرح می‌باشد و این فرآورده‌ها، نظیر پودر استخوان، چرم و … به مصرف کارخانجات مربوطه خواهد رسید.

طرح احداث پالایشگاه دام

لیست تجهیزات مورد نیاز جهت احداث پالایشگاه دام به شرح زیر است:

خط تولید کشتارگاه
خط تولید بسته بندی
خط تولید انجماد
خط تولید گوشت عمل اوری
خط تولید پودر خون
خط تولید پودر گوشت خوراکی و غیر خوراکی

قیمت خط تولید احداث پالایشگاه دام

نرخ ماشین آلات مذکور برابر با ۴.۶۰۳ میلیون یورو رلاه که با احتساب هر یورو ۴۵۰۰۰ ریال برابر با ۲۰۷۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.
میزان سرمایه مورد نیاز واحد احداث پالایشگاه دام
بودجه: بالای ۱۰ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۹۰۰۰ تن در سال
مساحت زمین مورد نیاز: ۴۲۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۱۵۰۰۰ مترمربع
میزان نیروی انسانی مورد نیاز طرح به تفکیک:
تعداد نیروی کار ماهر مستقیم مورد نیاز: ۱۱ نفر
تعداد نیروی کار غیر ماهرمستقیم مورد نیاز: ۲۶ نفر
تعداد نیروی متخصص مستقیم مورد نیاز: ۷ نفر
تعداد سال ساخت: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۳۰۰،۷۱۵ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۱۴۸،۰۱۸ میلیون رالو
سرمایه کل: ۴۴۸،۷۳۲ میلیون رالا
نرخ بازده داخلی: ۷۴.۸%

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)