طرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی صنعتی برگ راهنمایی برای معرفی کسب‌وکار است. این برگ راهنما، درستی مسیری که صنعت در پیش‌ گرفته را کنترل می‌کند. از طرفی تهیه طرح توجیهی برای دریافت وام و یا جذب سرمایه‌گذار الزامی است و باید شرح کاملی از شرایط قبلی، فعلی و چشم‌اندازی از آینده‌ی صنعت را شامل شود. از دو جهت درستی و دقت یک طرح توجیهی برای صنعت رو به رشد حائز اهمیت است. بنابراین باید تا آخرین درجه‌ی ممکن اطلاعات کامل در طرح گنجانده شود و برای نوشتن هر بخش کلیدواژه‌های «چه کسی؟ چه چیزی؟ کجا؟ چه موقع؟ چرا؟ چگونه؟ چقدر؟» را باید مدنظر داشت و جملات را حول پاسخ‌دهی به این سؤالات شکل داد.

اگر صاحبان مشاغل قصد توسعه یک بخش یا راه‌اندازی یک خط تولید جدید در کارخانه را داشته باشند (توسعه) و یا بخواهند به‌تازگی کارخانه‌ای را تأسیس کنند (ایجاد)، مستلزم تولید و ارائه‌ی طرح توجیهی صنعتی هستند. این طرح برای توجیه نمودن سرمایه‌گذاران به کار می‌رود. پس لزوم دریافت مشاوره از طرف مشاوران حرفه‌ای و کارآزموده در این زمینه به‌سادگی برای طراحان طرح توجیهی قابل لمس است.

در پروژه‌های صنعتی تصمیمات اشتباه ممکن است به ورشکستگی نهاد اقتصادی ختم شود. تصمیم‌گیری، بیان واضح و روشن هدف، تعیین راه‌حل‌های ممکن، ارزیابی امکان‌پذیری و ارزیابی عواقب و نتایج را شامل می‌شود. تصمیم گیری که درآن تمامی جوانب در نظر گرفته شود، می‌تواند به‌منظور جلوگیری از تصمیم غلط و دوری از ضرر و زیان برای مخاطبان طرح توجیهی صنعتی بکار رود. از این رو نقش مشاوران برای سرمایه‌گذاران در طرح های صنعتی نیز مشخص می‌گردد. سرمایه‌گذاران ممکن است سرمایه و ابتکار خوبی برای به دست آوردن موفقیت‌های اقتصادی پروژه داشته باشند اما با انتخاب نادرست در نوع صنعتی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند، زمینه شکست و از بین رفتن سرمایه خود را فراهم می‌کنند.

مهندسین مشاور پارس رابین با دارا بودن نیروهای متخصص در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد سال‌ها سابقه فعالیت در مشاوره سرمایه‌گذاری و تهیه طرح‌های مطالعات فنی و اقتصادی دارای جواز خدمات فنی مهندسی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی خود را جهت مشاوره و راهنمایی سرمایه گذاران و تدوین طرح‌های توجیهی، فنی اقتصادی (امکان‌سنجی) Feasibility Study اعلام می‌دارد.
بخش‌های مختلف طرح توجیهی تولیدی
•معرفی محصول و مطالعات بازار
•مشخصات فنی محصول تولیدی
•ظرفیت اسمی: ظرفیتی که در مرحله‌ی طراحی برای محصول تخمین زده می‌شود.
•نمودار فرآیند تولید
•شرح کامل فرآیند تولید، ارزیابی فنی و شرایط اجرایی کردن تولید محصول
•نوع ماشین‌آلات و تجهیزات لازم
•محاسبات مالی و کامفار

در طرح توجیهی تولیدی نکاتی وجود دارند که باید تمرکز بیشتری روی آن‌ها داشت:
•پیش‌بینی انتظارات بازار
•کنترل میزان موجودی مالی
•رعایت تناسب بین زمان و گام‌های برنامه‌ریزی‌شده
•در نظر گرفتن عناصر ریسک‌پذیر

طرح توجیهی صنعتی

اگر در گردآوری طرح توجیهی تولیدی دقت کافی اعمال گردد، باعث می‌شود که؛
۱-هزینه‌ها به حداقل و سوددهی به حداکثر حد خود میل کند.
۲-میزان خدمات‌دهی به مشتریان به حداکثر برسد.
۳-میزان وابستگی و نیازمندی به سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.
۴-از نرخ تغییرات در خط تولید کاسته شود.
۵-حداکثر استفاده از امکانات و تجهیزات صورت پذیرد.

با توجه به آنچه در رابطه با طرح توجیهی تولیدی گفته شد میزان اهمیت و ارزش این طرح برای صاحبان کسب‌وکار، واضح است. درنتیجه غفلت از دقت لازم برای تهیه این طرح، می‌تواند ضرر‌های مالی جبران ناپذیری برای سرمایه‌گذاران و همچنین اتلاف وقت برای صاحبان کسب‌و‌کار به دنبال داشته باشد. پس استفاده از مشاوران باتجربه در تولید این نوع از طرح به جذب سرمایه‌گذاران و بهبود روند تولید کمک به سزایی خواهد کرد.

امتیاز