طرح تولید اسيد فسفريک

طرح تولید اسید فسفریک

در این طرح ایجاد یک واحد اسید فسفریک با ظرفیت ۵۰۰۰۰ تن در سال مورد بررسی قرار گرفته است. در صورت اجرای این طرح، ضمن بی نیازی کشور از واردات این محصول و جلوگیری از خروج ارز به میزان قابل توجه، موجب ایجاد اشتغال و افزایش فعالیت در بخش‌های گوناگون خواهد شد. اسید فسفریک از اسیدهای معدنی مهم دارای تنوع مصرف بسیار از قبیل صنایع کودهای شیمیایی، غذایی، دارویی، آبکاری و ریخته گری، تولید املاح فسفاته، تولید الیاف مصنوعی، چسب و رنگ، پاک کننده های صنعتی و بهداشتی و … است.

موارد مصرف و کاربرد اسید فسفریک

به طور کلی اسید فسفریک در موارد زیر بکار می‌رود:
کودهای شیمیایی، مواد غذایی، خوراک دام و طیور، مواد شوینده، پزشکی

اهمیت تولید اسید فسفریک در کشور

با رشد روزافزون جمعیت جهان و محدودیت زمین‌های کشاورزی، میزان بهره وری و راندمان تولید محصول از خاک به ازای هر واحد، ضرورتاً باید افزوده شود تا بتواند پاسخگوی رشد فزاینده جمعیت باشد. امروزه این کار دیگر با کودهای حیوانی انجام نمی‌شود. چرا که کودهای حیوانی تنها فیزیک خاک را تغییر می‌دهند و خاک را برای رشد آماده می‌کنند، اما از نظر مواد مغذی برای گیاه بسیار فقیر هستند. برای بالا بردن بهره وری خاک، استفاده از کودهای شیمیایی ضرورت شناخته شده‌ای است. کودهای شیمیایی که به NPK معروف‌اند، شامل سه عامل ازت، فسفر و پتاس هستند. ازت ۸۰ درصد حجم اتمسفر زمین را فراگرفته است و به سادگی در دسترس انسان است. عنصر پتاس در شوره زارها به مقدار فراوان موجود است. اما عنصر سوم یعنی فسفر از نظر ذخایر فقط در مکان‌های خاصی وجود دارد که با استفاده فزاینده از آن، رفته رفته رو به اتمام می‌رود. شاید بتوان گفت نقش فسفر به لحاظ استراتژیکی همانند نفت است. کشورهای شمال آفریقا، مراکش، موریتانی و اردن سنگ فسفات فراوانی دارند که مرتباً در حال مصرف است. البته مقدار کمی از این نوار معادن فسفات به فلوریدای آمریکا هم می‌رسد. این‌ها سنگ‌هایی با پایه رسوبی هستند که فعالیت شیمیایی خوبی دارند. اما برخلاف این سنگ‌ها در مکان‌های دیگری از جهان، معادنی وجود دارند که فسفات موجود در آن‌ها سخت و غیرقابل استفاده است. این سنگ‌ها ریشه آتشفشانی دارند و تمایل به واکنش شیمیایی در آن‌ها بسیار کم است و به سختی به اسید فسفریک تبدیل می‌شوند.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید اسید فسفریک

COVERD STORAGE FOR PHOSPHATE ROCK
OFLOADING SYSTEM
RECLAIMER
BELT CONVEYOR
PUMP, FLASH COOLER
PUMP, FILTER FEED

طرح تولید اسید فسفریک

قیمت خط تولید اسید فسفریک

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کنده خط تولید اسید فسفریک ، برابر با ۱۴۱۰۱۵ میلیون ریال بر آورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت اسید فسفریک

بودجه: بالای ۱۰ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۵۰۰۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۵۰۰۰ مترمربع
مساحت زمین: ۳۷۵۰ متر مربع
میزان اشتغال طرح: ۸۱ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۵۵۰۳۹۲.۵ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۱۳۵۸۶۲.۵ میلیون ریال
سرمایه کل: ۶۸۶۲۵۵ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)