پسته

طرح تولید خوراک دام از پوست تازه پسته و ضایعات کشاورزی

خوراک دام به موادی گفته می‌شود که پس از خورده شدن قابل هضم و جذب باشد و مورد استفاده حیوان قرار گیرد ولی به طور کلی غذا مبین مواد خوراکی است اگرچه کاملاً قابل جذب نباشد. چون یک نوع غذا نمی‌تواند کلیه احتیاجات حیوان را تأمین کند، مجموعه‌ای از غذاهای مختلف با هم ترکیب و به حیوان داده می‌شود. این ترکیب را خوراک آماده دام نامند.
امروزه با صنعتی شدن پرورش انواع دام، طیور و آبزیان و انجام مطالعات گسترده بر روی نحوه پرورش و مدیریت واحدها به این نتیجه رسیده‌اند که خوراک مناس بعلاوه بر افزایش بهره وری از حیوانات، سبب کاهش هزینه‌های جاری یک واحد از قبیل مصرف انرژی جهت گرم کردن جایگاه و مبارزه با انواع بیماری‌های داخلی و خارجی می‌شود. به عبارتی دیگر اگر دام غذای مناسب با نیاز خ ود از لحاظ انرژی، پروتئین، مواد معدنی و ویتامینی دریافت کند نسبت به تعداد زیادی از بیماری‌ها و شرایط سخت محیطی می‌تواند مقاومت کند و تولید مطلوبی داشته باشد.
مواد خوراکی را می‌توان به سه دسته کلی مواد انرژی دار و مواد پروتئینی و مواد افزودنی تقسیم کرد که خود به واحدهای فرعی دیگری نیز از جمله مواد گیاهی، حیوانی و معدنی قابل تقسیم هستند.
خوراک دام از ضایعات کشاورزی از تعدادی مواد غذایی غیر همگن تشکیل شده است لذا از نظر شکل ظاهری می‌تواند به صورت پودری و یا به صورت پلت شده باشد.
ویژگیهای زیر را می‌توان برای محصول موردنظر لیست نمود:
-خوراک دام در صورت پودری بودن باید کاملاً همگن باشد به طوری که ۷۰ درصد آن از الک‌های اتوماتیک یا دستی با چشمه‌های ۲۱۲ میکرون پس از ۵ دقیقه تکان دادن بگذرد.
-مواد متشکله خوراک باید طوری مخلوط باشد که نسبت ترکیب مواد غذایی در یک نمونه ۱۰۰ گرمی با فرمولاسیون مربوطه مطابقت داشته باشد.
-رنگ و بوی خوراک دام بستگی کامل به نوع مواد متشکله دارد ولی به طور کلی باید دارای رنگ و بوی طبیعی و مناسب خود باشد.
-وجود میکرواورگانیسم ها اعم از باکتری‌ها و قارچ‌ها و سموم ناشی از آنها بیش ازحد مجاز نباشد.
-افزودن هرگونه مواد خارج از آنچه که در فرمولاسیون خوراک دام باشد ممنوع است.
-وجود آفات انباری و فضولات آنها ممنوع است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با طرح تولید خوراک دام از پوست تازه پسته و ضایعات کشاورزی

صنایع مواد غذایی و آشامیدنی: ۱۵
تولیدغذاهای اماده برای حیوانات: ۱۵۳۳
خوراک آماده دام: ۱۵۳۳۱۱۳۰

موارد مصرف و کاربرد تولید خوراک دام از پوست تازه پسته و ضایعات کشاورزی

محصول موردنظر در این طرح برای مصرف دام از قبیل گاو، بز، گوسفند و اسب می‌باشد با در نظر گرفتن این مطلب که ج یره غذایی هر دام بسته به نوع دام و شرایط دام متفاوت است ولی مواد اولیه مورد استفاده یکسان می‌باشد. به این معنا که برای هر دام از فومولاسیون خاصی استفاده می‌شود. در این طرح یک فرمولاسیون به عنوان مبنا انتخاب شده و محاسبات بر مبنای آن انجام شده است. فرمولاسیون موردنظر در بخش مواد اولیه آورده شده است.

اهمیت تولید خوراک دام از پوست تازه پسته و ضایعات کشاورزی

صنعت تولید خوراک دام و طیور و آبزیان به دلیل نقش مهمی که در افزایش راندمان تولیدات دامپروری ایفا می‌کند از مهمترین زیر ساخت‌های اقتصادی مؤثر بر زنجیره تأمین غذایی در جهان به شمار می‌آید. این صنعت مادر موجب توسعه فعالیت سایر بخش‌های وابسته در زمینه تولید مواد اولیه، تجهیزات، خدمات فنی – مهندسی و تجارت محصولات مربوط ه گش ته و بدینسان به شکل مستقیم و غیرمستقیم زمینه اشتغال زایی فراوان را فراهم می‌کند و همچنین این صنعت زمینه ساز رشد دامپروری و نتیجتاً “تولید منابع غذایی پروتئینی برای جمعیت رو به رشد جهان است. تغذیه نامناسب باعث کاهش تولید شیر در دام‌های شیرده، باعث لاغر شدن دام و کاهش تولید گوشت و از بین رفتن دام می‌شود. بنا بر نظر کارشناسان علوم دامی تا ۷۰ درصد هزینه‌های واحدهای دامپروری مربوط به تغذیه است. بنابرا ین لازم است تا تلاشهای گسترده‌ای صورت گیرد تا راه‌های بهتر و مناسبتر در خصوص تأمین احتیاجات دامها با هزینه کمتر بکار گرفته شود.
تأمین خوراک دام به صورت سنتی از طریق فشار آوردن به مراتع تأمین می‌شود که این باعث افزایش روند تخریب جنگلها و مراتع می‌شود.
تولید خوراک آماده دام از جهت محیط زیست نیز مهم و قابل بررسی است. با توجه به اینکه مواد اولیه محصول ضایعات کشاورزی و دامی می‌باشد تولید این محصول با بازیافت اینگونه ضایعات در کاهش آلودگی محیط زیست مؤثر است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد تولید خوراک دام از پوست تازه پسته و ضایعات کشاورزی

بودجه: بالای ۱ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۵۰۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۴۷۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۶۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۱۹ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۷۴۵۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۴۷۰۰ میلیون ریال
مجموع: ۲۲۱۵۰ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)