لیزر

طرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

لایه نشانی به روش لیزر پالسی(PLD )، یکی از انواع روش های فیزیکی لایه نشانی برای تهیه لایه های نازک است که در این روش از لیزرهایی با پالس های کوتاه و پر قدرت برای تبخیر مواد هدف استفاده می شود.
در یک سیستم PLD ماده ای به عنوان هدف در محفظه خلأ قرار داده می شود و با تابش پرتوهای پالسی لیزر به سطح هدف، این مواد تبخیر شده و بخارهای حاصل از آن روی سطح زیرلایه قرار می گیرند. برای کاهش و به حداقل رساندن پراکندگی ذرات، فرآیند لایه نشانی در محفظه خلأ انجام می پذیرد. دستگاه PLD یک مجموعه خلاء با حجم محفظه حدود ۲۰ لیتر و فشار نهایی در محدوده ده به توان منفی هفت میلی بار، برای کارهای تحقیقاتی و تولید آزمایشگاهی می باشد. تجهیزات اصلی در PLD عبارتند از: محفظه عملیات، لیزر، اپتیک و سامانه خلأ. همچنین اجزای محفظه عملیات عبارتند از: بدنه محفظه خلأ با درب ها و دریچه های دید، مجموعه هدف گردان با قابلیت تنظیم محل اثر پرتو و تعویض سه ماده هدف، مجموعه نگهدارنده نمونه، گرم کن تابشی و ضخامت سنج کریستال کوارتز.

معرفی کد آیسیک مرتبط با طرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

طرح توجیهی تولید دستگاه لیزر: ۳۳۱۱۱۱۳۱

موارد مصرف و کاربرد طرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

PLD روش موفقیت آمیزی برای رشد لایه های ابررسانای TCبه شمار می رود. برای ساخت لایه نازک کریستالی، اکسیدهای سرامیکی، لایه های نیتریدی، فلزات چندلایه ای نیز این روش کاربرد دارد. همچنین به علت ایجاد چسبندگی خوب میان لایه و زیرلایه بدون نیاز به گرم نمودن زیرلایه فرصت مناسبی را برای پوشش دهی مواد حساس به گرما به ویژه پلیمرها فراهم می آورد. در صنعت از این روش برای تولید نانوپودرها، آلیاژهای نیمه هادی، پوشش دهی لایه های سخت بر روی ابزارهای صنعتی و پزشکی استفاده می شود. بنابراین از جمله مصرف کنندگان عمده این سامانه بخش های آموزش صنعت و تحقیقات کشور، به ویژه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که در زمینه های نانوتکنولوژی، ابررسانایی، میکروالکترونیک، اپتیک (از جمله در ساخت آینه ها و فیلترهای نوری)، اپتوالکترونیک و متالورژی فعالیت دارند؛ می باشند.

اهمیت طرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

در بومی سازی صنایع پیشرفته، از نظر اقتصادی، کاهش هزینه خرید فناوری و دانش فنی و کسب ارزش افزوده بیشتر از سرمایه گذاری در صنایع نوین و نهایتا دستیابی به توسعه مستمر و مؤثر، با اتکا به توانایی ملی ضروری است. همواره دیده شده است که هرگاه فناوری پیشرفته ای کم و بیش بومی شد، عرضه کنندگان خارجی تجهیزات مربوطه را بدون محدودیت و با قیمت پایین تری در اختیار قرار می دهند با نگاهی به شرایط حاضر در می یابیم به علت عدم وجود رقیب در ساخت این سامانه در منطقه خاورمیانه، فرصت مناسبی برای صادرات محصول به کشورهای منطقه وجود خواهد داشت که این امر می تواند به عنوان یک استراتژی ورود به بازار سایر کشورها در سر لوحه برنامه ها در نظر گرفته شود.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

پمپ توربومولکولار
پمپ روتاری
کنترلر مخصوص پمپ
لیزر
بدنه اصلی کابینت کنترل و تجهیزات جانبی
سنسور فشار پنینگ
کابل فشارسنج پنینگ

طرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسیطرح تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

قیمت خط تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی برابر با ۲۰۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت دستگاه لایه نشانی با لیزر پالسی

بودجه: بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۸ دستگاه
مساحت زمین مورد نیاز: ۳۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۶۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۲۳ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۱۸۱۸.۸۲۵ میلیون ریال
سرمایه در گردش : ۵۴۳۴۱.۶۶ میلیون ریال
سرمایه کل: ۶۶۱۶۰.۴۸۵ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۳/۵ - (۲ امتیاز)