طرح تولید كود كمپوست

طرح تولید کود کمپوست

کمپوست کردن شاید قدیمی ترین روش بازیافت باشد. کمپوست ترکیبی از ضایعات مواد خوراکی و زباله های تری است که در دگرگونی, از طریق تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید غنی تبدیل شود.

فرآیند کمپوست بسیار ساده است و می‌تواند توسط افراد با تجربه در خانه و توسط کشاورزان در زمین های شان و یا به شکل صنعتی انجام شود. این کود که از پسماندهای خانگی و غذایی تولید می‌شود یکی از عالیترین کودها برای تولید کلیه محصولات کشاورزی, از جمله تولید گل و گیاه, به شمار می‌رود. منیزیوم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاک های کشاورزی و جذب سریع‌تر مواد مغذی درون خاکم می شود. کمپوست، خاکی است بسیار غنی که در مکانهایی همچون باغها، فضای سبز در محوطه ها، باغداری و کشاورزی به عنوان کود بکار می‌رود. این فرآیند طبیعی، مواد آلی را به ماده‌ای غنی دگرگون می‌سازد. کمپوست مکملی بسیار سودمند برای بهبودی و بهسازی و تقویت خاک است. ترکیبات تولید شده در این فرآیند به آسانی برای گیاهان قابل جذب است و جایگزینی مناسب برای کودهای شیمیایی در کشاورزی به شمار می آید.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت ساخت کود کمپوست

طرح توجیهی تولید کود آلی از زباله (کمپوست): ۲۴۱۲۱۴۴۰

موارد مصرف و کاربرد کود کمپوست

زمین های زراعی و باغی هر چند که در زمین های زراعی و باغی استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی به دلیل قیمت پائین تر این کودها در اندازه مورد نیاز, در مقایسه با کمپوست رایج‌تر است, لیکن در سال‌های اخیر استفاده از کمپوست که به دلیل فوایدش گاه در طبقه بندی کود هم قرار داده می‌شود.گلها و گیاهان زینتی گلهای گلدانی, نهال, درخت و درختچه, گیاهان فصلی و نشایی, زعفران, گل محمدی و گیاهان دارویی از جمله گل و گیاهانی هستند که در این طبقه بندی قرار می‌گیرند. با توجه به این مهم که استفاده از کمپوست در کشتهای خاص کاربرد فرآوان دارد, گلخانه‌های منازل, گلخانه‌های شیشه ای, چوبی و پلاستیکی و کلیه اماکنی که گلها و گیاهان زینتی در آن کشت می‌شود.فضای سبز یکی از بیشترین مصارف کمپوست که در سالهای اخیر مورد توجه شهرداری استانهای مختلف قرار گرفته است, استفاده از آن در ایجاد فضای سبز و کاشت چمن می‌باشد. با توجه به توسعه پارک, ها احداث بزرگراه ها و اتوبان ها و نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا، گسترش فضای سبز در سالهای آتی در همه شهرهای کشور, به خصوص کلان شهرها, قابل پیش بینی است. روشن است گسترش فضای سبز همراه با ضرورت مدیریت پسماندهای شهری, راهحلی مستقیم‌تر از تولید کمپوست از زباله های تر و مصرف کمپوست در غنی سازی خاک های مورد مصرف در ایجاد فضای سبز و سایر فعالیتهای تولید محصولات زراعی ندارد.

اهمیت تولید کود کمپوست

امروزه رشد سریع جمعیت و توسعه صنایع با توجه به افزایش مواد مصرفی و همچنین افزایش تنوع کالاها و محصولات، مشکلی به نام افزایش تولید پسماندها را بوجود آورده و این معضل از موضوعاتی است که اخیراً بحران‌های بزرگ و جدی را در تمام جوامع بشری و کشورهای گوناگون ایجاد نموده است. نکته حائز اهمیت این است که جمع آوری و دفع اینگونه مواد در اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه که از فناوری چندان پیشرفته‌ای برخوردار نیستند و معمولاً زباله ها را در زمین دفن می‌نمایند، مشکلات بسیاری را پدید آورده است. اصول بهداشت و بهسازی محیط، در هر شهر ایجاب می‌کند که زباله ها در حداقل زمان از منازل و محیط زندگی انسان دور شده و در اسرع وقت دفع گردند. اهمیت دفع بهداشتی زباله ها موقعی بر همه روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آن‌ها بخوبی شناخته شود. زباله‌ها نه فقط باعث تولید بیماری، تعفن و زشتی مناظر می‌گردند، بلکه می‌توانند به وسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را ببار آورند. آثار سوء ناشی از پسماندهای جامد، مدیریت بخش شهری جوامع امروزی را بر آن داشته تا با روی آوردن به سیستم های نوین مدیریتی از جمله سیستم های مدیریت مواد زائد جامد، همواره در پی راهکارهای مناسب جهت تقلیل آثار سوء ناشی از این گونه مواد باشند. در این راستا، بازیافت زباله و تولید کود کمپوست از بهترین روشهای مقابله با مشکلات مذکور می‌باشد

طرح تولید کود کمپوست

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید کود کمپوست

انکوباتور
اتوکلاو
آب مقطر گیری
هود
سانترفیوز
ترازو
همزن مغناطیسی هایدولف
تجهیزات کارگاهی

قیمت خط تولید کود کمپوست

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کنده خط تولید کود کمپوست برابر با ۱۰۴۴۰ میلیون ریال بر آورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت کود کمپوست

بودجه: بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۸۰۰۰ تن در سال
مساحت زمین مورد نیاز: ۱۵۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۱۰۵۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۵۴ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۳۹۰۶۶ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۲۴۹۹۲ میلیون ریال
سرمایه کل: ۶۴۰۵۸ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)