پودر میکرونیزه

طرح تولید پودر های میکرونیزه

محصولات مورد بررسی در این طرح بطور عمده تولید انواع پودرهای میکرونیزه معدنی از جمله کربنات کلسیم،دولومیت،باریت، سیلیس، کائولن، تالک، بنتونیت، فلدسپات، میکا، فلورین و … با مشهای مختلف می باشد که در زیر به ویژگیها و خصوصیات و کاربردهای برخی از آنها اشاره میشود.

مواد معدنی فرآوری شده در سایز میکرون یکی از نیازهای اساسی امروز صنایع در جهان است. پودر میکرونیزه مواد معدنی از قبیل سیلیس، کربنات کلسیم، گیلسونایت، یازیت، بنتونیت، دولومیت و تالک از اقلام بسیار مهم ایران برای صادرات به هند، کشور های عربی حوزه خلیج فارس و آسیای میانه می باشد و حتی در بسیاری موارد کشور های اروپایی و آمریکایی نیز خریدار مواد معدنی فرآوری شده ایران می باشند.

با حذف مواد معدنی از چرخه تولید، امکان ساخت و عرضه انواع محصولات و بسیاری از کارهای عمرانی از بین می رود. از این رو همواره نیاز به پودر میکرونیزه تولید شده از سنگ های معدنی مختلف وجود دارد. وجود معادن مختلف در سراسر کشور شرایط تولید پودرهای میکرونیزه با خلوص بالا و در مش بندی های مختلف را ایجاد کرده که باطبع آن صادرات عمده این محصول نیز امکان پذیر شده است.

پودر میکرونیزه به انگلیسی micronized powder از آسیاب کردن سنگهای صنعتی که در صنایع رنگ سازی،لاستیک، آرایشی و بهداشتی و دارویی، مواد غذایی، کشاورزی، ساختمانی و … استفاده می شود پودری بدست می آید که با نام پودر میکرونیزه شناخته شده است.

برای اندازه گیری این پودر از واحد میکرون (در حدود یک هزارم میلیمتر) استفاده می شود به همین دلیل به پودر میکرونیزه شناخته می شود. دانه بندی پودر میکرونیزه بطور معمول زیر ۲۰ میکرون می باشد. کیفیت پودر میکرونیزه در مرحله اول بستگی به سنگی که آسیاب شده است و در مرحله بعدی به اندازه دانه بندی دارد که این اندازه دانه بندی بر اساس میکرون در صنایع مختلف متفاوت است.

کیفیت پودر میکرونیزه با شاخص مش به انگلیسیMesh Scale سنجیده می شود. اندازه ذرات پودر، مش گفته می شود در یک کیلوگرم پودر میکرونیزه ذرات پودر دانه بندی های متفاوتی دارد مثلا ۷۰۰ گرم دانه های با ۵ میکرون و ۳۰۰ گرم باقی مانده دانه های بالای ۵ میکرون دارد. برای تولید پودر میکرونیزه نیاز به آسیایهای میکرونیزه می باشد نوع آسیاب و تکنولوژی ساخت آسیاب برای تولید پودرهای مختلف با کیفیت های مختلف متفاوت است.پودر میکرونیزه در حقیقت همان پودر حاصل از آسیابهای صنعتی مختلف همانند کربنات کلسیم، بنتونیت، باریت،اخرا، میکا و تالک صنعتی بوده که در اندازه های مختلف تهیه میشود.

پودر میکرونیزه
باریت

پودر میکرونیزه باریت با فرمول شیمیایی Baso 4 با جذب رطوبت پایین و وزن مخصوص بالا در صنایع شیمیایی رنگ مایع ،پودری، پلیمر ،حفاری چاه های نفت و گاز و ….. استفاده می شود.

کربنات کلسیم

کلسیم کربنات یکی از پر کاربردترین مواد معدنی می باشد که در انواع صنایع قابل استفاده است. پودر کربنات کلسیم در صنعت رنگ، صنعت تولید پلاستیک و لاستیک،صنعت تولید مواد شوینده،صنعت حفاری،صنایع تولید کابل و سیم،صنایع تولید کاغذ، صنایع الکترود سازی،صتایع پلیمر ،صنایع ساخت کاشی و سرامیک استفاده میشود.

تالک

تالک نرم ترین ماده ی معدنی شناخته شده است. این ماده در محصولات صنعتی و محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده ترین کاربرد این ماده به صورت پودر تالک است. این پودر به دلیل خاصیت جذب رطوبت بالا و فراهم نمودن خاصیت روغنی به طور همزمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

فلدسپات

دلیل نام گذاری این گروه از کانی ها به فلدسپار (فلدسپات) ایجاد نقاط سفید رنگ توسط این کانی ها در مناطق مسطح و بیابانی پس از رها شدن این کانی ها از متن سنگهاست (در اثر عوامل هوازدگی). فلدسپاتها بر اساس ترکیب شیمیایی به دو گروه فلدسپاتهای آلکالن (قلیایی) و فلدسپاتهای پلاژیوکلاز تقسیم می شوند . فلدسپاتها اکثراً دارای رنگ سفید بوده ولی به رنگهای خاکستری شیری قرمز جگری و سبز روشن نیز دیده می شوند.

بنتونیت

بنتونیت ماده ای است معدنی از دسته رس ها یا شبه رس ها و از کانی های متورم شونده تشکیل شده است که عموما ۹۰ درصد کانی – حاوی مونتموریلونیت و به مقدار کم بیدلیت هستند. به همین دلیل منظور از بنتونیتب رسی است که ۸۵ مونتموریلونیت داشته باشد. نام مونتموریلونیت نیز از نام محلی در جنوب فرانسه به نام مونتموریلون گرفته شده که دارای منابع بسیار زیادی بنتونیت است.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید پودر های میکرونیزه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید پودر های میکرونیزه جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد آیسیک
سولفات باریت طبیعی (باریت)آسیاب شده۲۶۹۹۴۱۲۳۳۹
دولومیت خرد شده یا بریده شده۱۴۱۰۵۱۲۳۵۵
کربنات کلسیم۲۶۹۹۴۱۲۳۴۵
بنتونیت۲۶۹۹۴۱۲۴۱۱
دانه دانه های تراشه ها و پودر سنگ ها به استنا مرمر۲۶۹۹۴۱۲۳۴۰
پودر تالک بهداشتی (دارویی خرد شده و پودر شده)۲۶۹۹۴۱۲۳۴۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید پودر های میکرونیزه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
سولفات باریت طبیعی (باریت)آسیاب شده۲۵۱۱۱۰۱۰
دولومیت خرد شده یا بریده شده۲۵۱۷۱۰۲۰
کربنات کلسیم۲۸۳۶۵۰۰۰
بنتونیت۲۵۰۸۱۰۰۰
دانه دانه های تراشه ها و پودر سنگ ها به استنا مرمر۲۵۱۷۴۹۰۰
پودر تالک بهداشتی (دارویی خرد شده و پودر شده)۲۵۲۶۲۰۱۰
 
فرآیند تولید پودر میکرونیزه

هر کدام از موارد زیر میتواند در گزینش ماشین آلات مودر نیاز برای تولید پودر میکرونیزه تاثیر داشته باشند. بعد از ذکر این موادر، سعی خواهیم کرد تا با ذکر مثال هایی بتوانیم در نهایت انتخاب بهتری داشته باشیم.

اندازه محصول نهایی که با واحد مش یا میکرون سنجیده می شود.

آسیاب های موجود توان خردایش متفاوتی را ارائه می دهند و برای رسیدن به اندازه ذرات مورد نظر با توجه به جنس مواد آسیاب های مختلفی در بازار موجود می باشد. بعنوان مثال برای تولید محصول با اندازه ذرات ۱ الی ۱۰ میکرون ( ۱۲۰۰ مش ) در مقیاس صنعتی آسیاب جت میل بر بستر سیال مورد استفاده قرار میگیرد. اما اگر بخواهید محصول نهایی اندازه ذرات کوچکتر از ۴۰ میکرون  (مش ۳۲۰) تولید کنید جت میل به دلیل هزینه های بالاتر مانند نیاز داشتن به کمپرسور هوای فشرده گزینه ایدئالی نمی باشد. در این حالت آسیاب کلاسیفایر Air classifire mill میتواند گزینه مناسبی باشد.

ویژگی های مکانیکی و شیمایی مواد معدنی از قبیل سایز اولیه،میزان سختی،رطوبت و چگالی

هر کدام از آسیاب ها میکرونیزه قادر به آسیاب مواد تا سختی و همچنین اندازه ورودی مشخصی از آن ها می باشند. بعنوان مثال در آسیاب جت میل مواد با سختی موس ۹.۵ مانند تنگستن کارباید یا آلومینا را می تواند آسیاب نمود و همچنین مواد در هنگام ورود به آن بایستی کوچکتر از ۱ میلیمتر باشند. اما این اعداد در آسیاب کلاسیفایر کاملا متفاوت است، آسیاب کلاسیفیار میتواند نهایتا مواد تا سختی موس ۵ را آسیاب نماید و ورودی آن تا ۱ سانتینتر نیز می تواند باشد.

ظرفیت مورد نظر تولید

خارج از این مسئله که هر آسیاب توان و ظرفیت خردایش متفاوتی دارد موارد متعددی میتواند در افزایش یا کاهش ظرفیت هر آسیاب تاثیر گذار باشد. بعنوان مثال اگر شما بخواهید با آسیاب جت میل محصولی با اندازه ذرات ۵ میکرون تولید کنید تناژ دستگاه در کوچکترین مدل آن ۵۰ کیلو در ساعت است و در صورت تولید محصول با اندازه ذرات ۲۰ میکرون، تناژ دستگاه به حدود ۲۰۰ کیلو یعنی ۴ برابر هم میتواند برسد. در ضمن فاکتورهایی دیگر مانند سختی،چکش خوری،اندازه ذرات ورودی و … تاثیر مستقیم در ظرفیت تولید آسیاب دارند.

اهمیت داشتن دانه بندی

در برخی محصولات مانند ساینده ها و سنباده ها ضریب یکنواختی اندازه ذرات خروجی بسیار اهمیت دارد، هر چند دستگاهایی مانند جت میل و آسیاب کلاسیفایر میل مجهز به سپراتور برای دانه بندی می باشند اما نمیتوانند مواد را در دانه بندی های معینی تقسیم بندی کنند. بعنوان مثال برای گرید خاصی از سنباده ها نیاز است که اندازه تمامی ذرات مواد اولیه (کارباید تنگستن) بین ۱۰ الی ۲۰ میکرون باشد. و وجود هر درصد از مواد با اندازه بیشتر یا کمتر از این بازه میتواند منجرب به تولید سنباده کم کیفیت شود. در این شرایط نیاز به تجهیزات برای دانه بندی ضروری خواهد شد. این تکنولوژی ها با نام کلاسیفایر های هوایی Air classifire شناخته می شوند.

محدودیت های مالی

با توجه به شرکت شرایط گوناگون و نقش مهم آن ها در انتخاب تجیهزات مناسب برای تولید پورد میکرونیزه، بهتر است قبل از انتخاب دستگاه مورد نظر به جنبه های مالی تولید محصول مورد نظر نیز بپردازید و تمام شرایط را نیز در نظر بگیرید.

محدودیت های مربوط به جانمایی ماشین آلات

حداق فضای مورد نیاز برای تولید پودر میکرونیزه با حداقل ظرفیت فضایی به طول ۱۵ متر و عرض ۸ متر و ارتفاع سقف ۷ متر می باشد. در چنین فضایی امکان دپوی محصول تولید شده در بسته بندی های ۵۰ کیلویی تا ۵۰ تن نیز میسر خواهد شد.

تامین برق مورد نیاز

حداق برق مورد نیاز برای یک خط تولید پورد میکرونیزه با حداقل ظرفیت ۳۵ آمپر می باشد. با افزایش توان خردایش و ظرفیت تولید قطعا این میزان از مصرف افزایش خواهد یافت.

آلودگی های صوتی

آلودگی صوتی ناشی از فعالیت کل خط بیشتر مربوط به فن غبارگیر مجموعه می باشد. هر چند با تمهیداتی مانند ایزوله کردن فن یا قرار دادن اگزوز میتوان تا حد زیادی از این آلودگی را کاهش داد اما باید در نظر داشته باشید که صدای فن نزدیک به ۷۵ دسیبل است.

اجزای تشکیل دهنده خط تولید

سیستم های پیش خردایش و میکرونیزه

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه تجهیزات کاهش سایز و آسیاب های میکرونیزه طیف مشخصی از مواد از لحاظ اندازه را میتوانند خردایش کنند. مثلا امکان آسیاب تکه های سنگ با اندازه متوسط ۲ سانتیمتر برای آسیاب جت میل میسر نمی باشد به همین دلیل اکثر مواقع نیاز است که سیستم پیش خردایش مناسبی در نظر گرفته شود.

نکته: در گزینش آسیاب های میکرونیزه علاوه بر سایز متریال ورودی باید اندازه ذرات خروجی را نیز ملاک قرار دهیم. بعنوان مثلا در صورتی که اندازه ذرات ۴۰ میکرون مورد نظر باشد، آسیاب کلاسیفایر با وجود اینکه نهایت توان خردایش آن حدود ۳۰ میکرون است، گزینه مناسبتری می باشد چرا که آسیاب های دیگر مانند جت میل و بال میل با وجد توان خردایش بیشتر هزینه های بلاتری را دربر خواهند داشت.

وضعیت واحد های فعال تولید پودر های میکرونیزه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید پودر های میکرونیزه در کشور به تفکیک استان آمده است .

پودر میکرونیزه
وضعیت واحد های فعال تولید پودر های میکرونیزه

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید پودر های میکرونیزه در کشور به تفکیک استان آمده است .

پودر میکرونیزه
امکان سنجی طرح تولید پودر های میکرونیزه

خلاصه اجرایی طرح تولید پودر میکرونیزه
کارخانه تولید پودر میکرونیزه پروژه ای است که هدف آن تولید پودرهای میکرونیزه با کیفیت بالا برای استفاده در صنایع مختلف مانند داروسازی، آرایشی و بهداشتی و فرآوری مواد غذایی است. این پروژه شامل دستیابی به تجهیزات و ماشین آلات برای فرآیند میکرونیزه کردن، ساخت یک مرکز تولید و استخدام پرسنل ماهر برای راه اندازی کارخانه خواهد بود.

مطالعات امکان سنجی نشان داده است که این پروژه قابل اجرا است و پتانسیل ایجاد سود قابل توجهی را دارد. تقاضا برای پودرهای میکرونیزه در حال افزایش است و انتظار می‌رود که بازار با نرخ رشد سالانه ترکیبی ۶.۲% از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ رشد کند. هزینه تخمینی پروژه ۲۵۰ هزار دلار است و انتظار می‌رود دوره برگشت سرمایه آن سه سال باشد.

تحلیل بازار طرح تولید پودر میکرونیزه
بازار جهانی پودر میکرونیزه به دلیل افزایش تقاضا از سوی صنایع مختلف مانند داروسازی، آرایشی و بهداشتی و فرآوری مواد غذایی در حال رشد است. انتظار می رود این بازار تا سال ۲۰۲۶ به ۸.۷ میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۶.۲ درصد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ رشد کند. تقاضا برای پودرهای میکرونیزه به دلیل خواص منحصر به فرد آنها مانند حلالیت بهبود یافته، فراهمی زیستی و پایداری است.

تحلیل تکنیکال طرح تولید پودر میکرونیزه
فرآیند میکرونیزه کردن شامل کاهش اندازه ذرات مواد به سطح میکرونی است. این فرآیند با استفاده از تجهیزات تخصصی مانند آسیاب های جت، آسیاب های گلوله ای و آسیاب های انرژی سیال به دست می آید. پودرهای میکرونیزه تولید شده با اندازه ذرات کوچک، مساحت سطح بالا و خواص بهبود یافته مانند افزایش حلالیت، فراهمی زیستی و پایداری مشخص می شوند.

کارخانه تولید پودر میکرونیزه یک پروژه قابل اجرا است که پتانسیل ایجاد سود قابل توجهی را دارد. تقاضا برای پودرهای میکرونیزه در حال افزایش است و انتظار می‌رود که بازار با نرخ رشد سالانه ترکیبی ۶.۲% از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ رشد کند. هزینه تخمینی پروژه ۲۵۰ هزار دلار است و انتظار می‌رود دوره بازپرداخت آن سه سال باشد. موفقیت این پروژه به عملکرد کارآمد کارخانه و توانایی پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای پودرهای میکرونیزه بستگی دارد.

تحلیلی SWOT صنعت تولید پودر میکرونیزه در ایران

نقاط قوت:
● ایران منابع طبیعی فراوانی برای مواد خام مورد استفاده در تولید پودر میکرونیزه مانند مواد معدنی و گیاهان دارویی دارد.
● رشد تقاضا برای پودرهای میکرونیزه در صنایع مختلف از جمله دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی در ایران و کشورهای همسایه.
● نیروی کار ماهر در مهندسی شیمی و رشته های مرتبط.
● حمایت دولت از توسعه صنایع شیمیایی، از جمله تولید پودر میکرونیزه.

نقاط ضعف:
● پیشرفت های تکنولوژیک محدود در فرآیندهای میکرونیزه سازی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته.
● عدم دسترسی به بازارهای بین المللی به دلیل تحریم ها و بی ثباتی سیاسی.
● وابستگی به تجهیزات و مواد اولیه وارداتی.
● در دسترس بودن محدود گزینه های تامین مالی برای مشاغل جدید.

فرصت ها:
● افزایش تقاضا برای پودرهای میکرونیزه طبیعی و ارگانیک در ایران و جهان.
● همکاری با شرکت های بین المللی برای انتقال فناوری و دسترسی به بازارهای جهانی.
● توسعه کاربردهای جدید پودرهای میکرونیزه در صنایعی مانند کشاورزی و ساختمان.
● تقاضای فزاینده برای پودرهای میکرونیزه در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی.

تهدیدات:
● نوسانات قیمت مواد خام به دلیل روند بازار جهانی و بی ثباتی سیاسی.
● مقررات سختگیرانه دولتی و نگرانی های زیست محیطی.
● رقابت شدید از سوی بازیگران تثبیت شده در بازار.
● دسترسی محدود به منابع مالی و سرمایه گذاری به دلیل تحریم ها و بی ثباتی سیاسی.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پودر های میکرونیزه

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۵۰ هزار دلار (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۴۰ هزار دلار
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۵/۵ - (۲ امتیاز)