طرح تولید زغال بریکت

فرآیند تولید بریکت از زغال سنگ جهت استفاده در تامین سوخت و تولید انرژی

در حال حاضر در ایران و سایر کشور ها از دو روش جهت تولید ذغال استفاده می شود.
۱- روش سنتی
۲ -روش مکانیزه
در روش سنتی که نمی تواند منجر به ساخت بریکت شود ، چوب را داخل کوره در بسته قرار می دهند و سپس اتش می زنند و پس از تبدیل شدن به ذغال ، ذغا ل ها را جمع اوری می کنند.

در روش مکانیزه معمولی که با اندکی تغییر می تواند به تولید بریکت منجر شود ، روند تولید به این صورت می باشد که خورده ذغال و یا چوب توسط دستگاه خرد کن به قطعات ریز تبدیل شده و سپس با تسمه نقاله به میکسر های مخصوص چند جزیی انتقال می یابند و پس از همگن دن با افزودنی ها که می توانند صمغ عربی یا آسفالت و …. باشند توسط برس ، قالب بندی می شوند.

نمودار فرآیندی که در اکثر واحد های تولید کننده کشور های خارجی آمده است به شکل زیر است :
فرآیند تولید بریکت از زغالسنگ
همانطور که ملاحظه می شود ساخت بریکت یک فرآیند مشخص و مرحله بندی شده است و تکنولوژی پیچیده ای نمی باشد اما نکات فنی زیر در آن وجود دارد :
مواد پرکننده مانند نشاسته و قیر و ملاس و نشاسته و صمغ عربی و ….. با ترکیب درصد های مختلف می تواند مخلوط گردد که باعث محصولات با خواص مختلف می شود ؛ برای تولید بریکت مناسب باید فرمولاسیون بهینه به دست آورد
آب اضافه شده در سیستم به علت ایجاد اختلاط مناسب است که مقدار ان نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد در تولید با به مقدار دقیق آن توجه کرد هر چه مواد اولیه بیشتر خرد شوند و حالت پودری تر باشد کیفیت بریکت تولیدی بهتر است لذا لازم است هم از اسیاب گلوله ای و هم از ساینده ها که در لیست تجهیزات اورده می شود استفاده کرد .

در مرحله بریکت سازی باید از یک پرس هیدرولیکی که قابلیت ردن قالب های متفاوت از بریکت را دارد استفاده کرد تا تنوع محصولات در شکل و انداره بالا برود ، لازم به ذکر است فشار پرس بین ۸۰ الی ۱۰۰ بار فشار مناسب برای بریکت سازی می باشد .
خشک کردن بریکت هم با خشک کن صنعتی و هم در زیر نور آفتاب امکان پذیر است اما در واحد های کاملا مکانیزه و پیشرفته عموما از خشک کن صنعتی پیوسته نقاله دار استفاده می شود اما با توجه به ظرفیت های متغیر دستگاه ها معمولا در کنار خشک کن صنعتی امکان خشک کردن طبیعی را نیز می گذارن تا در صورت لزوم از ان استفاده کنند .
تجهیزات مورد نیاز جهت ساخت بریکت از ذغال سنگ به شرح زیر است :

ردیفنوع دستگاهتوضیحات
۱باسکول صنعتیجهت وزن کشی مواد اولیه و محصولات
۲خرد کنجهت خرد کردن مواد اولیه به خصوص ذغال
۳آسیاب دیسکیجهت پودر سازی و همگن سازی
۴بریکت سازدستگاه پرس هیدرولیکی ۱۰۰ بار با محفظه خروجی به خشک کن
۵نقاله بلتیجهت انتقال مواد
۶نقاله اسکروجهت انتقال مواد
۷اختلاط چند جزییجهت ساخت بریکت نهایی به صورت پودر
۴/۵ - (۳ امتیاز)