فرآیند تولیدشیرخشک و پودر آب پنیر

امروزه نیاز بشر به انرژی و غذا امری حیاتی است . متفکران اقتصادی با درک این موضوع ، در پی ارضاء این نیاز بشری با حداکثر آسانی در دسترس و هزینه پایین هستند. یکی از نیاز های خاص بشری دسترسی به مایحتاج لبنی و فرآورده های است. اما این مایحتاج همیشه و همه جا دردسترس نمی باشد.ارائه شیر خشک تکنیکی است که این دسترسی زمانی و مکانی را در کنار سایر اشکال از فرآورده های لبنی فراهم می آورد.

می توان در کنارتولید شیر خشک از تجهیزات سرمایه گذاری شده ، استفاده های دیگری نمود. یکی از این استفاده تولید پنیر و رهایش کارخانجات از معضلات زیست محیطی پسآب پنیر تولیدی و ایجاد ارزش افزوده به آن است. ازجمله سایر استفاده ها تولید شیر خشک با طعم ها و مزه های و رنگ های متفاوت ودر خور ذوق و سلیقه مصرف کنندگان است.
تولید شیر خشک و پنیر به عنوان دو محصول عمده تولیدی سیستم های خشک کن می تواند هم به عنوان یک محصول نهایی به بازار مصرف عرضه گرددو هم به عنوان یک ماده اولیه یا واسطه ای نیاز سایر تولید کنندگان محصولات دیگر از جمله صنایع تولید ماست، مکمل های غذایی کودک، شیرینی و کیک سازی ، پفک سازی و…. را فراهم آورد.
در تکنولوژی فوق از دو سیستم تغلیظ کننده فیلم ریزشی و خشک کن پاششی استفاده میگردد که فرایند تولید پودر آن بشرح ذیل می باشد.

شرح پروسس

ابتدا شیر بدون چربی و یا آب پنیر از با دمای ۴درجه وارد بالانس تانک واحد تغلیظ کننده میگردد. در این واحد با اعمال حرارت یکنواخت خوراک به دمای جوشش در خلاء رسیده و سپس وارد تبخیر کننده فیلم ریزشی میگردد. این تبخیر کننده از نوع پوسته – لوله ،عمودی شکل و به تعداد  ۳ تا ۴ عدد درسیستم لحاظ شده است که با تبخیر خوراک غلظت آنرا به حدود۴۵ تا ۴۸درصد میرساند. متصل به هر تبخیر کننده یک سپراتور جدایش قطرات ریز خوراک از بخارات تولیدی وجود دارد که امکان استفاده مجدد بخار حاصل از تبخیر خوراک در سیستم را فراهم میسازد. خروجی سیستم کنسانتره ای است که جهت تولید پودر به واحد خشک کن پمپ میگردد. در واحد خشک کن که ازنوع جریان همسو و پاششی است ، خوراک از بالانس تانک بوسیله پمپ وارد پیش گرم کن شده و پس ازگرمایش لازم به درون اتمایزر دیسک چرخشی میگردد.
فرآیند تولید شیرخشک و پودر آب پنیر
 این اتمایزر با چرخش دیسک خود در دور بالا موجب تولید قطرات میکرونی گردیده که در مسیر جریان گردابی هوای داغ ورودی قرارمیدهد. در این تعامل رطوبت قطرات گرفته و پودری یکنواخت با دانه بندی و رطوبت دلخواه تولید میشود. هوای داغ مورد نیاز توسط کوره هوای داغ غیر مستقیم به دمای ۱۸۰درجه وارد سیستم میشود و پس ازرطوبت گیری از میان سیکلون های جداسازی عبور کرده و وارد اتمسفر میشود. پودر تولیدی از زیر چمبر و سیکلون های جداسازی جمع اوری و توسط سیستم انتقال نیوماتیک به واحد بسته بندی منتقل و پس از غربال در بسته های ۲۵ کیلویی بسته بندی میگردد.

ظرفیت

خط تولید شیر خشک و پودر آب پنیر در ظرفیت ۵۰۰۰ لیتر ورودی خوراک
خط تولید شیر خشک و پودر آب پنیر در ظرفیت ۱۰۰۰۰ لیتر ورودی خوراک
خط تولید شیر خشک و پودر آب پنیر در ظرفیت ۱۵۰۰۰ لیتر ورودی خوراک

۵/۵ - (۱ امتیاز)