فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان(فیش برگر ، خمیر ماهی، میگو برگر)

با مقایسه سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی جامعه ایرانی و فاصله بسیار زیاد بین ارقام و اعداد سرانه مصرف جهانی بایستی علل عدم مصرف آن درجامعه را بررسی و به رفع آن پرداخت ، چرا که قرار گرفتن آبزیان در سبد غذایی مردم نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می نماید. مصرف گوشت سفید در مقایسه با گوشت قرمز از سلامت بالاتری برخوردار است و برطبق آخرین یافته های محققین علوم تغذیه و پزشکی مصرف صحیح آبزیان از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند.
گوشت آبزیان، همانند گوشت قرمز و مرغ دارای ترکیبات شیمیایی کلی: پروتئین، چربی، آب، مواد معدنی، ویتامین و…. می باشد،که درصد این ترکیبات و جزئیات آنها متفاوت بوده و به نوعی بر کیفیت پروتئین و ارزش غذایی آنها تأثیر گذار است. آبزیان به لحاظ داشتن ویژگی های زیر از نظر ارزش تغذیه ای در اولویت مصرف قرار می گیرند
با توجه به سرانه کم مصرف آبزیان در ایران که حدود ۷.۲ کیلوگرم می باشد، تنها راه افزایش مصرف سرانه ی آبزیان در کشور علاوه برگزاری برنامه های آموزشی، جشنواره توزیع ماهی در استان های کشور و برنامه های ترویجی و فرهنگی، فرهنگ مصرف ماهی، تولید غذاهای دریایی آماده ی مصرف نظیر انواع فیش برگر و ناگت ، میگو برگر و ..و ترویج مصرف آن ها بین گروه های مختلف مصرف کننده است.

مزایای استفاده از این فرآورده ها به شرح زیر میباشد:

– محدود بودن تولید گوشت قرمز و مرغ
– ارزانتر بودن گوشت ماهی
– افزایش جمعیت کشور و لزوم تامین پروتئین مورد نیاز
– آماده شدن سریع این فرآورده ها برای مصرف
– تنوع در غذا
کشورهای کانادا،چین، ژاپن، روسیه، هند ، آمریکا بزرگترین تولید کنندگان انواع ماهی و کشورهای هند، ویتنام و چین بزرگترین تولیدکنندگان میگو در جهان می باشند و کشورهای اروپایی و ژاپن و آمریکا بیشترین میزان مصرف را بخود اختصاص داده اند.
مناسب ترین بازارهای هدف جهت صادرات محصولات داخل کشور، کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس می باشد.

مراحل تولید خمیر ماهی (سوریمی)

-جابجایی و آماده سازی
-شستشوی ماهی پاک شده
-فیله سازی
-جدا سازی گوشت ماهی
-شستشو و آبگیری
-پالایش گوشت
-ترکیب با مواد نگهدارنده
-بسته بندی اولیه و انجماد
-بسته بندی ثانویه و نگهداری در سردخانه
– ارزیابی کیفیت خمیر ماهی

فیش برگر (شامی ماهی)

شامی ماهی شبیه همبرگر است جز آنکه به جای گوشت قرمز در آن از گوشت ماهی استفاده میشود. برای تولید این محصول خمیرماهی را با مواد افزودنی لازم در دستگاه برش یا مخلوط کن مخلوط میکنند، سپس خمیر فرآوری شده به شکل گرد خارج میگردد.ضخامت این محصول معمولاً در حدود نیم سانتی متر و قطر آن کمتر از ۱۰ سانتی متر است. بعد از قالب گیری که به صورت دستی یا ماشینی صورت میگیرد.

میگو برگر

محصولی است از جمله فرآورده های تهیه شده از آبزیان، همانگونه که از نام آن پیدا است نوعی برگر میباشد که به جای گوشت قرمز از میگوی پاک شده در آن استفاده میگردد. ترکیبات آن معمولا عبارتند از : میگوی پاک شده، تخم مرغ، آرد سفید، پیاز ، نمک و ادویه و چاشنی های متنوع و روغن.

نمودار خط عمل آوری ماهی و تولید فرآورده های آن

فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (فیش برگر ، خمیر ماهی، میگو برگر)

نمودار عمل آوری میگو
فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (فیش برگر ، خمیر ماهی، میگو برگر)

پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعتی تولید محصولات دریایی در دنیا اکنون در روی عرشه کشتی های بزرگ انجام می گیرد که تمام عملیات صید و عمل آوری و تولید فرآورده های متنوع بطور یکجا بر روی کشتی انجام میگیرد و به عبارتی کشتی به عنوان یک کارخانه متحرک برروی دریاها و اقیانوس ها تمام مراحل را انجام داده و محصول نهایی را به اشکال مختلف و متنوع به بازار عرضه می نماید. در روشهای مدرن پوست گیری و رگ برداری میگو و جداسازی گوشت ماهی بوسیله دستگاه انجام می شود . از عملیات انجماد سریع و بسته بندی تحت خلاء استفاده می گردد لازم به ذکر است استفاده از تکنولوژی و روشهای پیشرفته در داخل کشور ما هنوز در آغاز راه می باشد و اکثر واحدهای عمل آوری آبزیان به روش سنتی و با تعداد کارگر زیاد و با استفاده از روش های انجماد معمولی که زمان ماندگاری و کیفیت مطلوبی نداشته، انجام می گیرد.

لیست ماشین آلات فرآوری گوشت آبزیان (ماهی و میگو)

· ماشین آلات خط تولید سوریمی و فیش برگز شامل، دستگاه شستشو و پوستگیر و استخوان گیر ، بالابرها و نوار نقاله ها ،سپراتور و سکوی فلزی ، تانک جمع آوری گوشت و شستشو ، سیستم وکیوم پمپ / سیستم آبگیری روتاری ( الک چرخان ) سیستم پالایش گوشت ، دستگاه پرس و میکسر ، قالب زن ، لعاب زنی ، آرد زن و سرخ کن
· دستگاه انژکتور
· دستگاه فیله کن
· دستگاه تامبلر
· تجهیزات تونل انجماد
· سیستم انجماد سریع اسپیرال
· پوست گیر میگو
· سورتر و گریدینگ میگو
· پلیت فریزر صفحه ای
فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (فیش برگر ، خمیر ماهی، میگو برگر)

۵/۵ - (۱ امتیاز)