فرآیند فرآوری و بسته بندی گوشت ماهی و میگو

امروزه با رشد روز افزون جمعیت ، تنوع در ذائقه ها و افزایش مصرف مواد غذایی ، بشر را در تلاش برای بهره برداری بیشتر از منابع جهت رفع نیازهای غذایی خویش وادار ساخته است . این امر انسانها را متوجه یکی از منابع غذایی یعنی ذخایر آبی نمود که دسترسی سرانه مردم به آبزیان آن در حال حاضر در دنیا ۴/۱۶ کیلوگرم در سال ، چین و ژاپن۶۷ کیلوگرم در سال و ایران ۹ کیلوگرم در سال می باشد. از طرفی مصرف آبزیان بر اساس تحقیقات انجام شده در تامین تمامی گروههای اصلی مواد غذایی تاکید دارد و از طرف دیگر با توجه به پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور ایران شاید یکی از بهترین شیوه های گسترش مصرف آبزیان بصورت آسان مصرف نمودن آن باشد.

ضرورت پرداختن به موضوع

با عنایت به مقدمه بالا سعی داریم تا به بررسی جامعه هدف و ذائقه و نیاز مردم پرداخته تا اولا” قسمتی از نیاز مردم و بازار مواد غذایی را تامین نمود ه و دوما” ضمن فعال نمودن سالنها و امکانات کارخانه ها که برای همین منظور پیش بینی شد ولی در بیشتر ایام سال مورد استفاده نبود و با اجرای این طرح برای شرکت و کارخانه ها سود آوری مناسب داشته باشد.لذا بنظر می رسد در گام اول باید به وضعیت مصرف مواد غذایی مردم در زمینه آبزیان توجه شود . شاید تاچند وقت قبل اجرای پروژه هایی که نه نیاز جامعه بود و نه اقتصادی ، ضرورتی برای اجرای آنها بنظر نمی رسید.یعنی اولا آبزیان در سبد غذایی مردم آنچنان نقشی نداشته است . ثانیا بصورت تازه در منازل و رستوران ها مصرف می شد. ، اما با گذشت زمان و افزایش سرانه مصرف ، تغییر منازل مسکونی از ساختمانهای حیاط دار به آپارتمان با آشپزخانه کوچک که برای پاک کردن ماهی و میگو و یا حتی پخت و پز آن را دچار مشکل کرده است ، افزایش روز افزون اشتغال خانمها در بیرون از منزل و بالا رفتن سن ازدواج و حتی عدم داشتن فرزند در سالهای اول زندگی بعلت کار و تحصیل و ..و یا فرزندکمتر و همه و همه دلایلی برای استفاده ازغذاهای آماده را در پی داشته که شاهد افزایش روز افزون آن می باشیم.

بررسی بازار و جامعه هدف فراورده های آبزیان

برای تولید پایدار ، مطمئن و سود آور بایستی با نیاز بازار برنامه ریزی می شود و برای اینکه از ذائقه مردم و نیاز جامعه مطلع باشیم بایستی از بازار سفارش در یافت نمایم و یا اینکه نمونه های مختلف را تولید نمود تا جامعه هدف با تست کردن آن و گرایش و میل به مصرف ، متوجه ذائقه مردم بشویم و پس از آن بتوانیم تولید اقتصادی کنیم و گرنه با عدم تولید نمونه های مختلف نمی توانیم پی به جامعه ببریم و از سویی تولید محصول بدون مطالعه و عدم توجه به ذائقه مردم نه تنها اقتصادی نیست بلکه مردم را از مصرف آبزیان دور می کند.

شناخت مواد اولیه :

برای اجرای پروژه ، برنامه ریزی در تامین مواد اولیه آن بسیار مهم بوده و مواد مورد نیاز از جمله ماهی و میگوی مورد نیاز بایستی با شناخت کاملی از حیث گونه های اقتصادی و میزان مورد نیاز و همچنین میزان صید آن در کشور و احیانا” بحث واردات ، زمان صید ، قیمت، نحوه تامین ، شناسایی تامین کنندگان ، ذخیره سازی ، طعم و مزه ،بافت و میزان چربی و ..جهت نوع فراوری بصورت فیله ، کباب و شکم پر و ..بایستی مورد توجه قرار گیرد . طعم دهنده ها و افزودنیها به لحاظ نوع و مرغوبیت از دیگر مواردی است که در کیفیت فرآورده ها تاثیر بسزایی دارد لذا با مشاوره افراد و تیم های کارشناسی برای تامین مواد اولیه اقدام گردد.
فرآیند فرآوری و بسته بندی گوشت ماهی و میگو

تهیه دستورالعمل تولید محصولات و نحوه ارزیابی حسی

برای پایداری روش و شیوه تولید فراورده ها و حفظ مقدار ، طعم، افزودنیها و مزه هر یک از محصولات لازم است بطور جداگانه و دقیق دستورالعمل عمل آوری و فراوری آن مطابق با ذائقه های مختلف مردم در شمال ، جنوب و مرکز کشورتعریف و تهیه شود تا پس از انجام تستهای لازم و ارزیابی حسی مطابق با ذائقه جامعه هدف به اجرا گذاشته می شود . البته آموزش کارکنان و بهبود مستمر دستورالعمل های مربوطه بایستی بطور مداوم صورت گیرد.

چاپ و بسته بندی

یکی دیگر از بخشهای مهم این پروژه ، چاپ و بسته بندی می باشد . اندازه بسته بندی برای مصارف انفرادی ، خانواده ، شمش ، نوع بسته بندی از کاغذ ، مقوا ، و پلاستیک ، اطلاعات مربوط به قیمت ، مدت مصرف ، آنالیز و مشخصات محصول ، روشهای پخت و نحوه مصرف به نثر ساده و روان ، تنوع رنگ در طراحی ، شکل و فرم بسته بندی ، شماره های مجوز استاندارد ، پروانه بهداشتی و ایزو ها در صورت نیاز،شعارهای زیست محیطی و…. از جمله مواردی است که در بسته بندی این محصولات نقش اساسی دارد . لذا پس از تعیین نوع تولیدات توسط کارشناس ذیربط با عنایت به بازار هدف ، بسته بندی مطلوب طراحی و اقدام شود.

حمل ونقل و چگونگی عرضه و فروش محصولات وتبلیغات

بررسی نگهداری محصولات تولیدی و مدت زمان آن در سردخانه که موجب تغییر ماهیت فراورده ها نشود از موارد مهم می باشد. همچنین چگونگی فروش ، نحوه عرضه و حمل و نقل محصولات از موضوعاتی است که بطور همزمان با تولید آزمایشی محصولات بایستی مشخص گردد. بطوریکه با آغاز تولید انبوه محصول ، نحوه عرضه و حمل و نقل باید قابلیت اجرا داشته باشد . محاسبه هزینه های تمام شده ، قیمت عمده فروشی ، قیمت مصرف کننده و گستره توزیع در مراحل مختلف و حمل و نقل محصولات بصورت تازه و منجمد تدوین شود.
فروش محصول بطور مستقیم یا بخش خصوصی با ایجاد فروشگاههای اختصاصی و بصورت خام و پخته ، قبول نمایندگیهای عمده فروشی برای توزیع مویرگی در سوپر مارکتها و خانگی، توزیع توسط اتحادیه های غذا در صنفهای مختلف ،رستورانها ، کبابی ها ، ساندویچی هاو….. فروشگاههای زنجیره ای ، فریزرهای مخصوص برای محصولات تولید شده با برندتولیدکنندگان برای سوپر مارکتها و فروشگاههای زنجیره ای همچنین برای مصارف دانشگاه ، کارخانجات ، برنامه ریزی و بازار یابی شود. نوع و مشخصات ماشین های حمل و نقل معین گردد. ضمنا توجه به مقوله تبلیغات از موضوعات دیگری است که بایستی برنامه ریزی لازم انجام شود.
مجوزهای لازم از وزارت بهداشت ، استاندارد و دامپزشکی
برای رعایت اصول بهداشتی و استاندارد های قانونی لازم است کلیه دستورالعمل ها و مجوز های مربوطه از مبادی ذیربط اخذ تا محصولی با کیفیت و مطمئن تولید شود.
فرآیند فرآوری و بسته بندی گوشت ماهی و میگو

سازماندهی و نیروی انسانی

تهیه سازمان و شیفت کاری –چگونگی انتخاب ، تامین ، ساماندهی و آموزش نیروی انسانی و چیدمان خط تولید برای محصولات مختلف از جمله موارد دیگر می باشد.
بررسی و شناخت برای خرید خط تولید فراورده های ماهی و میگو
بطور همزمان با تولید محصولات که بااستفاده از امکانات موجود صورت میگیرد. باید نسبت به بررسی و شناخت دستگاههای فلس و تیغ گیری ، فیله کن ، بسته بندی ، و…..جهت افزایش تولید با رعایت بهداشت و کاهش هزینه ها اقدام گردد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)