چگونگی موفقیت یک ایده با نوشتن طرح توجیهی

چگونگی موفقیت یک ایده با نوشتن طرح توجیهی

ایده به فکر یا راه حلی برای حل مسئله و رفع نیاز گفته می‌شود. برای انجام ایده‌ها ابتدا باید آنها را بررسی کرد که آیا امکان عملی شدن و انجام دادنشان ممکن است یا خیر.
یکی از مهم‌ترین ابزار برای بررسی میزان موفقیت ایده تهیه و نگارش طرح توجیهی برای اجرای آن است.
طرح توجیهی به گزارشی می‌گویند که امکان موفقیت و اجرایی شدن یک ایده را از ابعاد فنی، بازاریابی و اقتصادی بررسی و امکان‌سنجی می‌کند. درواقع طرح توجیهی با بررسی شرایط و ابعاد مختلف یک ایده امکان موفقیت و دستیابی به اهداف را برای ما روشن می‌کند.
در این نوشتار به اهمیت تهیه طرح توجیهی در موفقیت یک ایده پرداخته می‌شود.
اگر موفقیت یک ایده را برابر با اجرایی شدن و ارائه محصول و یا خدمات مورد نظر به بازار هدف بدانیم؛ می توان گفت که با نگارش و تهیه طرح توجیهی برای ایده خود می‌توان میزان احتمال موفقیت یک ایده را تا حد امکان افزایش داد. زیرا با تهیه طرح توجیهی شخص صاحب ایده به صورت دقیق و شفاف‌تر و با تکیه بر شاخص‌های منطقی هر بخش به امکانسنجی ایده مورد نظر می‌پردازد که درصورت عدم موفقیت و توجیه‌پذیری در یک زمینه سعی در رفع و اتخاذ تصمیمات اصلاحی برای ایده خود می‌کند. یعنی با کمک طرح توجیهی ایده خود را مورد کنکاش و بررسی قرار داده و میزان موفقیت آنرا افزایش می‌دهد.
از سویی دیگر اکثر صاحبان ایده نمی‌توانند به صورت شخصی ایده خود را عملیاتی کنند و برای عملیاتی کردن آن نیاز به سرمایه‌گذار مالی و یا شریک در زمینه‌های مختلف با توجه به نوع ایده خود دارند. یکی از مناسب‌ترین ابزار برای معرفی ایده و جذب مشارکت نقدی و غیر‌نقدی تهیه و نگارش طرح توجیهی است. زیرا افراد مورد نظر با مطالعه طرح مورد نظر می‌توانند بررسی کنند که آیا سرمایه‌گذاری و مشارکتشان در طرح، توجیه اقتصادی دارد یا خیر که پاسخ این سوال خود را پس از مطالعه طرح توجیهی و با تکیه بر مطالب ذکر شده در گزارش طرح توجیهی و مستندات ارائه شده ذیل آن، به دست می‌آورند.
یکی دیگر از موارد مهم برای افراد صاحب ایده دریافت تسهیلات دولتی است. این تسهیلات و امکانات شامل واگذاری زمین، انشعابات مختلف و بهرمندی از معافیت‌های مالیاتی و سایر طرح‌های تشویقی دیگر می‌باشد. درواقع در بسیاری از موارد موفقیت یک ایده یا طرح به دریافت از امکاناتی نظیر معافیت‌ها و تسهیلات دولتی بستگی دارد. به همین خاطر می‌‌توان با تهیه طرح توجیهی مناسب در خصوص ایده و ارائه آن به مراکز مورد نظر از تسهیلات و امکانات دولتی بهره مند شد. درواقع امکان پذیرش افراد و ایده‌هایشان برای بهرمندی از تسهیلات، تحت تاثیر طرح توجیهی ارائه شده توسط آنها می‌باشد.

امتیاز