استحصال قلع (Sn) از کانسنگ آن

عمده مصرف قلع در صنعت لحیم کاری می‌باشد. مصرف قلع در این صنعت به دلیل تقاضای زیاد کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن و با سهم کمتری در دیگر کمتری کشورهای صنعتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ۹% قلع در پوشش ورقه های آهنی با یک لایه نازک قلع کاربرد دارد.این ورقه ها در ساخت قوطی های کنسرو استفاده می شوند. ۳۹% قلع در ساخت ورقه های حلبی کاربرد دارد. ۲۴ % قلع در لحیم کاری به مصرف می رسد. ۱۴% قلع در تهیه آلیاژهای مهم برنز (قلع- مس)، مفرغ (قلع- سرب)،آلیاژهای مخصوص،آلیاژ پوششی و برنز فسفر کاربرد دارد.قلع به آرامی با آهن پیوند ایجاد می‌کند و به عنوان پوشش سرب و روی و فولاد برای جلوگیری از خورندگی استفاده می شود. ظروف فولادی تشکیل شده از قلع به طور گسترده‌ای برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود و یک بخش بزرگی از بازار برای فلز قلع را تشکیل می‌دهند.

ویژگی های فلز قلع

بلورهای قلع نقره ای رنگ بوده و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه و هم رنگ با فلز نقره است.
این فلز بسیار قابل انعطاف و خم شدن است.
فلز قلع برخلاف دیگر فلزات نرم و ضعیف است اما چکش‌خواری خوبی دارند.
در برابر فرسایش مقاوم بوده و در واکنش با هوا اکسید نمی شود.
به همین دلیل از فلز قلع به عنوان پوشش و ماده ترکیبی در بسیاری از سازه های فلزی استفاده می شود.
زیرا مانع از اکسید شدن فلز اصلی سازه می شود.
نکته قابل توجه این است که فلز قلع در برابر اسیدهای قوی، مواد قلیایی و نمک های اسیدی مقاومت خود را از دست می دهد.
در نتیجه به راحتی واکنش داده و اکسید می‌شود.
اکسید های قلع به صورت دانه های سفید و ریز است و به آن نمک قلع گفته می شود.

کاربردهای فلز قلع در صنایع

در دوران باستان از قلع در ساخت سکه های برنزی و ظروف مسی بسیار استفاده میشد.البته برای جلوگیری از زنگ زدگی مس ، ظروف مسی حتما باید قلع اندود شود.این کار مانع از تولید ماده سمی حاصل از اکسید مس در اثر حرارت می گردد.هنوز هم برای ساخت ظروف فلزی از فلز قلع جهت روکش کردن فلز اصلی استفاده می‌شود.برای پوشش و عایق کردن فلزاتی همچون سرب، روی و فولاد، فلز قلع مورد استفاده قرار می گیرد.از آلیاژهایی که از مشتقات فلز قلع به دست می آید می توان به برنز، بابیت، پیوتر، برنز فسفر دار، لحیم و فلز سفید زد زنگ اشاره نمود. برنز از ترکیب فلز قلع و فلز مس است و به صورت آلیاژ مقاوم در برابر اکسید شدن ساخته می شود.فلز برنز نیز از قدیم برای ساخت سکه، صفحات خام و تخت جهت ساخت ظروف و وسایل تزیینی و … استفاده می شده و به دلیل وجود قلع در سطح آن ضد زنگ بوده است.از دیگر کاربرد های رایج فلز قلع که امروزه مصرف زیادی هم دارد، ساخت مفتول ها باریک قلع جهت لحیم کاری قطعات الکترونیکی است.مفتول های باریک قلع که به آن سیم لحیم گفته میشود، از ترکیب ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب بدست می آید.از فلز قلع و البته اکسید آن در ساخت شیشه های عایق دربرابر یخ زدگی و مه، تابلو های شب نما، پلاستیک، تولید رنگ های چاپ، قوطی کنسرو و … نیز بهره برده می شود.

چگونگی تولید فلز از کانسنگ

تولید فلز از کانسنگ، معمولا در یک فرآیند دو مرحله ای انجام می شود. در بیشتر کانسنگ های کبالت ، مس ، کروم ، آهن ، نیکل ، سرب ، قلع و روی این مرحله شامل تولید کنسانتره ای است که عمدتا متشکل از کانه فلزی است که این فرآیند را تغلیظ می نامند.کانی های زائد به روش های گوناگون جدا و دور ریخته می شود. سپس کنسانتره را به روش شیمیایی جدا کرده و فلز مورد نظر را از کانه فلزی جدا می کنند. این مرحله، مرحله شیمیایی نامیده می شود.در بیشتر کانسنگ های آلومینیوم و برخی از کانسنگ های اورانیوم ، وانادیوم ، طلا و دیگر کانسنگ ها هیچ گونه کنسانتره ای تولید نمی شود، بلکه فلز را مستقیما از کانسنگ به دست می آورند.دانش فنی و صنعت کنسانتره بسیاری از مواد معدنی فلزی و غیرفلزی، در ایران موجود است که به طور اختصار به آنها اشاره می شود.در ایران، کانسنگ های فلزی آهن، مس، سرب و روی، مولیبدن ، منگنز ، کنسانتره می شوند و عیار آنها با توجه به استاندارد های مورد قبول، افزایش می یابد.کنسانتره سرب و روی و مس در ایران یک صنعت نسبتا جاافتاده است و چندین کارخانه کنسانتره سرب و روی و مس در ایران احداث شده است.ساخت اغلب تجهیزات مکانیکی و دانش راه اندازی آن در کشور موجود است. کنسانتره سازی کانسنگ های آهن و منگنز در ایران مرسوم شده است و راه تکاملی خود را طی می کند و هم اکنون در پاره ای از معادن انجام می شود. همچنین در کارخانه چادرملو که اماده سازی کانسنگ آهن برای ذوب صورت می گیرد، آپاتیت از کانسنگ فرآوری می شود.با این حال، دانش فنی و صنعت فرآوری و کنسانتره کانسنگ های تیتان ، کروم و بسیاری از مواد معدنی را هنوز در ایران نداریم.کانی های صنعتی نسبت به فلزات به فرآوری کمتر نیاز دارند. فرآوری این کانی ها، به طور عمده به پرعیار سازی آنها محدود می شود. برخی از کانی های صنعتی مانند شن و ماسه، فقط به شستشو و دانه بندی احتیاج دارند.فناوری استحصال و تولید فلز از کانسنگ و یا کنسانتره در مقایسه با فناوری فرآوری، پیشرفته تر، پیچیده تر و گران تر است و در عوض، محصول به دست آمده ارزش افزوده بیشتری دارد.ایران در حال حاضر، دانش فنی و صنعت استحصال فلزات آهن، مس، سرب، روی، طلا، آلومینیوم از کانسنگ یا کنسانتره آنها را دارد.درصد بالایی از فلزات در حال استخراج در سنگ های رسوبی یا کانسنگ های رسوبی دگرگون شده یافت می شوند.

بررسی قیمت قلع

میزان تجارت ومبادلات قلع خالص در سال ۲۰۰۲ به ۲۲۱ هزار تن رسید که این میزان در حدود ۸۵ درصد از کل تولید قلع خالص دنیا در این سال است. از آنجایی که تولید این فلز تا حد زیادی منحصر به آسیا و آمریکای جنوبی است، بخش زیادی از قلع تولیدی وارد بازار و تجارت بین المللی می‌شود، در حالی که کشورهای آمریکا، ژاپن و آلمان کشورهای اصلی مصرف کننده این فلز هستند به طوری که در سال ۲۰۰۰ بیش از ۴۷ درصد از کل مصرف دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.برای اولین بار قلع به صورت فلز وارد بازار جهانی شد‌، اما از آنجا که تولید داخلی کنسانتره قلع در کشورهای مکزیک، مالزی، تایلند و کشورهای مستقل مشترک المنافع برای کارخانه‌های تولید قطع خالص این کشورها کافی نبود، کنسانتره قلع نیز وارد بازار واردات و صادرات کشورها گردید. تجارت قلع در طول ۷۰ سال گذشته دارای ثبات و روند معمول و متعارفی نبوده است. در بین سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۵ انجمن بین المللی قلع سعی بر تثبیت بازار قلع از طریق کنترل صادرات و معاملات آن داشته است. در پی کاهش ذخایر اصلی قلع در سال ۱۹۸۵ شرکت کشورهای تولید کننده قلع (atpc) شروع به تهیه تفاهم نامه‌ای کرد که تا سال ۱۹۹۵ به طور انجامید.Atpc در سال ۱۹۸۳ تشکیل شده و به عنوان هماهنگ کننده کشورهای تولید کننده عمده قلع عمل می‌کند. اعضاء اولیه این شرکت کشورهای استرالیا، بولیوی، اندونزی، مالزی، نیجریه، تایلند و زئیر بوده‌اند. چین در سال ۱۹۹۴ به این شرکت پیوست و برزیل نیز در سال ۱۹۹۵ به این شرکت ملحق شد.

قلع و بازارهای منحصر به فرد آن

در میان فلزات پایه، قلع از بازار کوچک‌تری برخوردار است، به همین منظور دنباله روی نوسانات بازار دیگر فلزات پایه‌ای چون مس قرار می‌گیرد. اما این در حالی است که دارای قوی‌ترین عرضه و تقاضا در جهان است. کل ذخایر قلع در دنیا ۴/۷ میلیون تن و منابع ناشناخته آن ۱/۱۰ میلیون تن تخمین زده شده است و این میزان ذخیره جهت استخراج با روند فعلی برای ۴۰ سال آینده کفایت می‌کند. ۶۰ درصد از این ذخایر در آسیا و ۲۲ درصد آن در آمریکای جنوبی واقع است. در واقع این دو منطقه بیش از ۸۰ درصد کل ذخایر قلع دنیا را به خود اختصاص داده اند. کشورهای چین، مالزی، برزیل و تایلند به ترتیب دارای بیشترین ذخیره قلع در دنیا هستند. البته نا گفته نماند که علاوه بر چین و اندونزی یک سوم کل قلعی که در دنیا استخراج می‌شود از بانکا، جزیره بلیتونگ در شرق اندونزی و بستر این جزایر در دریا به دست می‌آید. به دلیل وجود مشکلات معدنی موثر بر کشورهای مختلف که منجر به کاهش ۹/۲ درصدی تولید قلع تصفیه شده در جهان در نیمه اول سال گذشته شد و میزان تولید شش ماهه را به ۱۱۷ هزار و ۱۰۰ تن رساند، تا حدی تقاضا برای این کالا نیز برای مدتی راکد مانده بود. تولید معدنی قلع به دلایل گوناگونی توسط اکثر تولیدکنندگان به مشکلاتی برخورده که در نتیجه مانع شده که بازار آن با عرضه مازاد مواجه شود و در نهایت این موضوع تا حدی موجب تقویت قیمت قلع شد. البته بخش دیگری از این بهبود قیمت به خصوص در نیمه دوم ۲۰۱۲ به دلیل رونق و تقاضای بالا برای این محصول بود. علاوه بر این، چندین پروژه جدید قلع نیز در جهان در دست اجراست، ولی به طور کلی حجم سالانه تولید این محصول از محل پروژه های مذکور چندان بالا نیست ولی این امیدواری وجود دارد که در آینده با افزایش میزان تولید و بهره‌برداری از این محصول، سطح تولید افزایش یابد. مصرف قلع تصفیه شده در سال گذشته ۳۸۳ هزار و ۶۰۰ تن بود که ۱۶ هزار و ۹۰۰ تن کمبود را نشان می‌داد، اما پیش بینی می‌شود در سال جدید تولید به ۳۵۳ هزار تن و تقاضا ۳۶۳ هزار تن برسد که موید ۱۰ هزار تن کمبود این محصول است. اما موسسه Barclays Capital ارقام دیگری را منتشر کرده است که به ترتیب ۳۵۱ هزار و ۳۵۹ تن تولید و تقاضا را نشان می‌دهد و ۸ هزار تن کمبود را نشان می‌دهد. البته در سال ۲۰۱۲ تقاضا در مقایسه با سال قبل از آن در اکثر نقاط جهان مانند آمریکا، اروپا و بخش اعظم آسیا از جمله ژاپن (سومین مصرف کننده بزرگ پس از چین و آمریکا) کاهش داشته است. چین در این میان یک استثنا است، درحالی که رشد آن شاید رو به کاهش باشد، ولی تقاضای قلع در آن کشور با ۱/۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۵ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است. شاید محدودیت هایی که در مصرف قلع وجود دارد، نرخ رشد مصرف این محصول را تا حدی کاهش داده باشد، اما از آنجا که نیمی از قلع دنیا برای ساخت لحیم مورد نیاز برای استفاده در محصولات الکترونیکی مصرف می‌شود، در بازار قدرت انحصاری تقاضاکننده این ماده معدنی، تولیدکنندگان تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمندی هستند که مردم در سراسر دنیا در دست می‌گیرند.

بزرگ‌ترین تولید کنندگان قلع

اندونزی تقریبا تمام قلع تولیدی خود را صادر می‌کند که بنا به گزارش‌های دولتی بیش از ۹۰ درصد آن از بانکا و بلیتونگ می‌آید. این به آن معنا است که حجم زیادی از صادرات قلع از بانکا یا پیرامون آن سرچشمه می‌گیرد. تولیدکنندگان قلع در اندونزی در ماه اوت اعلام کردند که صادرات را تحریم خواهند کرد تا قیمت‌ها را افزایش دهند که در نهایت با ۲۰ درصد افزایش قیمت تقریبا به ۲۱ هزار دلار در هر تن بالغ شد. بزرگ‌ترین تولیدکننده قلع در جهان چین است که ۷ درصد از تولید قلع تصفیه شده آن در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۲ کاسته شده است. تولید جهانی قلع تصفیه شده در هفت ماهه نخست ۲۰۱۲ با ۲/۴ درصد کاهش به ۲۰۳۴۰۰ تن رسید. با وجود بازار آرام چین به دلایل کاهش تولیدات داخلی و تفاوت قیمت بورس‌های مختلف واردات چین بالا رفته است. این کشور ۱۶۷۰۷ تن در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۲ وارد کرده است. اکنون تحلیلگران معتقدند کاهش ظرفیت تولید قلع و رشد مصرف طی ماه‌های آینده باعث خواهد شد قیمت این فلز در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بالاترین میزان برسد. اگر این پیش‌بینی تحقق یابد، قلع نخستین فلز پایه است که بار دیگر به اوج قیمت در اواسط سال ۲۰۱۳ خواهد رسید. تحلیلگران با توجه به اینکه همبستگی بالایی بین نوسان قیمت مس و این فلز وجود دارد این احتمال را می‌دهند که قلع بالاتر از هر فلزی رشد کند، زیرا عوامل بنیادین بازار برای رشد قیمت قلع بسیار مساعد است. از ابتدای سال جاری تا کنون، نوسان قیمت قلع از دیگر فلزات اساسی بهتر بوده و سرمایه‌گذاران شاهد ثبات تقریبی قیمت آن بوده‌اند. قیمت قلع بیشترین تاثیر را از محدودیت ظرفیت تولید می‌پذیرد و اگر وضعیت کنونی تولید این فلز همچنان ادامه پیدا کند، عملکرد قیمتی آن بهتر از دیگر فلزات اساسی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تولید قلع در سال ۲۰۱۳، حدود ۶ درصد افزایش یابد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت استحصال قلع (Sn) از کانسنگ آن

کد آیسیک کانسنگ قلع (استخراج) : ۱۳۲۰۴۱۲۳۳۵

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت استحصال قلع (Sn) از کانسنگ آن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کانسنگ قلع (استخراج) : ۲۶۰۹۰۰۰۰

خلاصه بررسی اقتصادی طرح استحصال قلع (Sn) از کانسنگ آن

ظرفیت سالیانه : ۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)