تکنیک های معرفی محصول جدید به بازار

معرفی محصول در بازاریابی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه و برای همه‌ حتی شرکت‌های بزرگ چالش برانگیز بوده است. ممکن است شما محصول یا خدمتی را تولید کرده باشید اما سوالات زیادی در مورد چگونگی معرفی آن به مخاطب دارید. در این نوشته تمامی نکاتی را که برای معرفی محصول نیاز دارید به‌طور کامل به آن پرداخته شده است.

محصول خود و ویژگی های آن را مشخص کنید

قبل از معرفی محصول جدید باید ویژگی های ظاهری و فنی آن را مشخص کنید و اطلاعات کافی را در خصوص ارائه آن به بازار را داشته باشید تا از فروش خود مطمئن شوید. برای آن که فروش خوبی داشته باشید باید رقبای خود و محصول را بسنجید تا اطمینان پیدا کنید که محصول شما می تواند مشتریان را به سمت خود جذب کند

بازار هدف را نیز بررسی کنید

با توجه به گستردگی بازار هدف و سلیقه مشتریان قبل از انجام هر کاری باید علایق مشتریان را بدانید تا بدانید بهترین نوع تبلیغ، معرفی و در نهایت فروش خوبی داشته باشید.
برای معرفی محصول خود بازه زمانی مشخص کنید. این بازه زمانی بستگی به نوع محصول و بازار هدف متفاوت است. در واقع برای فروش خوب باید بدانید این محصول در چه بازه زمانی فروش خوبی خواهد داشت و زمان معرفی محصول را به صورت شمارش معکوس اعلام نمایید. این کار علاوه بر اعلام زمان محصول باعث ایجاد هیجان و حس منجکاوی می شود

محصول خود را بیازمایید

برای آنکه از کیفیت محصول خود مطمئن شوید باید آن را بیازمایید. قبل از ارائه محصول به بازار حتما محصول خود را مورد آزمایش قراردهید و از صحت و سلامت محصول خود اطمینان برقرار کنید البته می توانید از دوستان و آشنایان بخواهید نقص‌های احتمالی و پیشنهادهای‌شان را به شما بدهند. البته گرفتن بازخورد از خود مشتری نیز بسیار مهم است. اگر می‌توانید نمونه‌ی محصول را قبل از معرفی به تعدادی از افراد آشنا و دوستان‌تان بدهید و از آن‌ها بخواهید تا در طی یک زمان منطقی، بازخوردهای‌شان را در مورد آن به شما انتقال دهند.

ساخت کاتالوگ

یکی از مهم ترین گام ها برای معرفی محصول جدید، ساخت کاتالوگی از ویژگی ها و مشخصات فنی، ظاهری، اطلاعات کلی، تاریخ و از همه مهم تر قیمت تمام شده محصول با تخفیفات و جزئیات کامل است. این کار علاوه بر افزودن اعتبار تجاری کالا در میان دیگر کالاها برای مشتریان، باعث راحتی انتخاب مشتریان خواهد شد. از مزایا و کیفیت و نیز استانداردهای محصول خود بنویسید و از مقایسه کالای خود با دیگر کالاها بدون تخریب دیگر برندها نیز غافل نشوید.

ارائه محصول به افراد سرشناس

اگر بتوانید برای عرضه اولیه محصول خود از افراد محبوب و سرشناس کمک بگیرید، امکان موفقیت شما در معرفی محصول جدیدتان چند برابر افزایش پیدا می‌کند. البته در نظر داشته باشید که هر فرد سرشناسی صرفاً محبوب نیست؛ گاهی افراد سرشناس می‌توانند بزرگترین ضربه را به لانچ محصول‌تان وارد کنند. بنابراین محبوبیت شرط اولی است که باید برای انتخاب اشخاص مشهور در نظر داشته باشید. هرچقدر محبوبیت فرد موردنظر بیشتر باشد، امکان موفقیت شما را بالاتر می‌برد.

تبلیغات گسترده در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی مانند گوگل‌پلاس، لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و …. بزرگترین عاملان موفقیت در لانچ محصولاتت جدید هستند. البته این بسترهای آنلاین اجتماعی نه تنها در لانچ محصول، بلکه در هر زمینه‌ای می‌توانند سرعت و عملکرد کاری شما را تا چندین برابر افزایش دهند. قدرت این رسانه‌ها به حدی گسترده است که می‌تواند بسیار بیش از آن‌چه که فکرش را بکنید به موفقیت منجر شود. بنابراین صفحات مجازی خود را در معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید و برای معرفی محصول خود از هرکدام از آن‌ها کمک بگیرید. یادتان باشد حتماً قسمت اعظمی از بخش فروش نهایی محصول‌تان را نیز به فروش در صفحات مجازی اختصاص دهید. هرکدام از این رسانه‌ها میلیون‌ها کاربر ایرانی دارند که بسته به محصول شما می‌تواند بزرگترین بازار هدفتان باشد.

زمان بندی برای عرضه محصولات

انتخاب زمان مناسب برای عرضه ی یک محصول به بازار میتواند تاثیر به سزایی در افزایش فروش آن داشته باشد. سعی کنید هر محصولی را در زمان مناسب آن معرفی کنید. از طرفی یکی از بهترین راهکارها برای عرضه ی محصولات جدید انتخاب تاریخ رویداد های مربوط به آن و رونمایی از محصول در آن رویداد است.

اهمیت مشخصات و توضیحات محصول در زمان معرفی محصول

احتمالا بارها پیش آمده است که یک خوراکی یا وسیله خریده‌اید که بر روی محصول و یا بسته‌بندی آن به‌دنبال توضیحی خاص یا طریقه‌ی استفاده‌ی آن بوده‌اید اما موفق به یافتن آن نشده‌اید و در ذهن شما سوالات پر ابهام همچنان باقی مانده، پس سعی کنید تا حد امکان توضیحات و ویژگی‌های محصول خود را به مشتریان نشان دهید و این مشخصات را در دسترس قرار دهید. از دیگر کارهایی که می‌توانید برای درج کامل مشخصات محصول انجام دهید این است که اگر وب سایت اینترنتی دارید مشتریان را به سایت هدایت کنید و در صفحه‌ی محصول، یک نقد و بررسی کامل از محصول داشته باشید. این کار از طرفی باعث اعتمادسازی بین مخاطبان می‌شود و از طرفی می‌تواند به رفع ابهامات موجود در محصول کمک کند.

از رقبای خود غافل نشوید

برای آن که رقیبان خود و استراتژی هایشان را بدانید، میبایست تایم مشخصی را برای بررسی آنان در نظر بگیرید تا راه های منحصربه فرد آن ها در تبلیغ و معرفی محصول جدید در بازار را یاد بگیرید. لیستی از تمامی رقیبان خود تهیه کنید و نوع کالا و نوآوری که در آن به کار برده اند را بررسی کنید.
کانال های ارتباطی با مشتری را پیدا کنید. تعیین کنید که می‌خواهید از طریق کدام کانال ار تباطی با مخاطبان خود در ارتباط باشید. شما باید علاقه‌مندی‌های کاربران کانال‌های ارتباطی را شناسایی کنید و محصول خود را تنها به مخاطبان واقعی خود معرفی کنید. مشتریان قبلی را با محصولات جدیدتان آشنا کنید بدین صورت هزینه تبلیغاتی خود را کاهش می دهیدو یا قبل از هر رونمایی از محصول می توانید محتوای با معنی ای را بسازید و در کانال های ارتباطی با مشتریان خود منتشر کنید.

شعار محصول

شاید برایتان جالب باشد بدانید که یک شعار مثبت و خلاقانه می‌تواند در معرفی یک محصول بسیار کارآمد باشد. البته طراحی یک شعار متناسب و البته مثبت نیاز به تأمل زیادی دارد، چراکه انتخاب واژه‌های متناسب بر روی ذهن ناخوداگاه افراد تاثیرهای متفاوتی می‌گذارد، بنابراین بهتر است برای طراحی یک شعار خوب برای محصول خود از یک متخصص تبلیغ‌نویسی یا دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. اگر شعار محصول شما درست و اصولی (بر اساس آخرین متد نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی) طراحی شود، امکان موفقیت شما را چندین برابر افزایش می‌دهد.

برای محصول یا خدمات خود یک ویژگی منحصربه‌فرد ایجاد کنید

برای محصول یا خدمات خود یک مزیت رقابتی ایجاد کنید. چه ویژگی محصول شما باعث میشود مشتریان محصول شما را بخرند؟ چه سود و یا خدماتی برای مشتری اضافه کرده اید که می تواند نیاز مشتری شما را برطرف کند.

تحریک بازار و پیش فروش محصول

محصول شما چه وقتی موفق است? زمانی‌که تقاضا برای آن محصول زیاد باشد و درنهایت محصول فروش بالایی را تجربه کند. تحریک بخش تقاضا در بازار می‌تواند یک هیجان خاصی برای محصول شما به‌وجود بیاورد که تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. پیش‌فروش از دیرباز برای فروش محصولات قبل از ارائه آن‌ها به بازار استفاده می‌شد. اگر بتوانید آموزش‌های جذابی از محصول خود در صفحات مجازی‌تان منتشر کنید، افرادی قبل از ارائه محصول برای تهیه آن با شما تماس خواهند گرفت. آن‌چه که بیش از هرچیزی اهمیت دارد کاربردی بودن محصول یا خدمات شماست؛ آن‌گاه هرچقدر آن را با جذابیت بیشتری معرفی کنید، شانس فروش شما بالاتر خواهد رفت.

ایجاد جذابیت و لذت

هرچقدر استفاده از محصول خود را با جذابیت بیشتری همراه کنید، افراد بیشتری از آن استقبال خواهند کرد. ذهن انسان به‌صورتی طراحی شده است که دوست دارد در انجام هر کاری لذتی را تجربه کند. حتی اگر محصول شما یک محصول کاملاً کاربردی است، سعی کنید در تبلیغات و آموزش‌‌های مربوط به آن از نمونه‌هایی سرگرم کننده استفاده کنید؛ با این کار ذهن عاطفی افراد را درگیر کرده و ناخوداگاه آن‌ها را وادار به خرید می‌کنید.

ارائه اشانتیون

گاهی ارائه یک محصول جدید هر چقدر هم که کاربردی باشد نمی‌تواند مورد استقبال عموم قرار بگیرد؛ در چنین شرایطی ارائه یک محصول کاربردی و شناخته شده به عنوان اشانتیون در کنار محصول اصلی می‌تواند مقاومت را در افراد کاهش داده و منجر به فروش محصول اصلی شود.

ارائه نمونه‌های رایگان

اگر در ابتدای کار بتوانید تعدادی از محصولات خود را به‌صورت رایگان در اختیار عموم مردم یا مخاطبین خاص محصول تان قرار دهید، در صورت رضایت این گروه می‌توانید مشتریانی ثابت پیدا کنید. ارائه نمونه‌ رایگان یا عرضه کردن ارزان آن در ابتدای کار می‌تواند موفقیت شما را به همراه داشته باشد. البته این مورد برای محصولاتی که کاملاً برای جامعه جدید باشد بسیار خوب عمل می‌کند اما در ارائه محصولات تکمیل شده قبلی هم می‌تواند کارساز باشد.

اهداف خیرخواهانه

اگر بتوانید در مرحله معرفی محصول خود، به مردم القا کنید که بخشی از درآمد حاصل از فروش آن محصول صرف کارهای خیرهواهانه می‌شود، افراد بیشتری از محصول‌تان استقبال خواهند کرد. هرچقدر بهتر بتوانید این موضوع را اثبات کنید، باعث جلب مشتریان بیشتری خواهید شد. یادتان باشد هرگز به‌صورت سوری یا غیرواقعی این موضوع را مطرح نکنید؛ اگر اهداف خیرخواهانه شما غیرواقعی باشد، در ابتدای معرفی محصول‌تان ممکن است با استقبال خوبی مواجهه شوید، اما بعدها این موضوع به کسب‌وکار شما ضربه جدی وارد خواهد کرد.

بسته‌بندی

بسته‌بندی یکی از مواردی است که در نگاه اول کم اهمیت به نظر می‌رسد اما در باطن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسته‌بندی از آن موضوعاتی است که ذهن افراد را درگیر می‌کند؛ در واقع هرچقدر بسته‌بندی یک محصول خلاقانه‌تر و شیک‌تر باشد، امکان خرید آن توسط افراد هم بیشتر می‌شود. البته در بسته‌بندی محصولات دیجیتال یا خدمات می‌تواند در طراحی پوستر، لوگو یا طرح کمپین تبلیغاتی آن‌ها باشد. در کنار ارائه تصاویر باکیفیت که قبلاً برسی کردیم، تولید تیزر و انیمشین هم می‌توانند جزئی از بسته‌بندی شیک محصولات دیجیتالی باشند.

فعال کردن بخش پشتیبانی

فرآیند انتشار موفق یک محصول هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد. این فرآیند از قبل از انتشار محصول شروع می‌شود و تا بعد از رونمایی از آن ادامه دارد. شما باید در راستای درگیری مخاطب با محصول، قبل از رونمایی از آن، تیم فروش و پشتیبانی از مشتری خود را پرورش دهید تا بتوانند آماده پاسخگویی باشند. بسیاری از شرکت‌ها این مورد را فراموش می‌کنند. آن‌ها افراد را به استفاده از محصول خود ترغیب می‌کنند ولی تیم فروش و پشتیبانی از مشتری آمادگی کافی ندارند و با ایجاد زمان انتظارهای طولانی برای پاسخ به مخاطبان و دادن اطلاعات مبهم از محصول به آن‌ها، شانس خویش را برای تحقق وعده‌های فروش محصول جدید از دست می‌دهند.

روش های پرداخت

بهتر است موقعیت تمام مشتریان بالقوه خود را در نظر گرفته و برای تمام آن‌ها راه‌حل‌هایی در نظر بگیرید. برای مشتریانی که به‌صورت حضوری به شما مراجعه می‌کنند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌تان محصول شما را سفارش می‌دهند، روش‌های پرداخت متفاوتی را در نظر بگیرید. مثلاً اگر کسی هنوز موفق به فعال‌سازی رمز پویای کارت بانکی خود نشده، امکان واریز کارت به کارت را برایش فراهم کنید.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش می‌تواند باعث جلب اعتماد مشتریان اولیه شما شود. وقتی کسی بداند در صور ایجاد مشکل در استفاده از محصول، شما پاسخگوی وی خواهید بود، خرید خود را قطعی می‌کند. این در حالی است که اکثر مشتریان به دلیل تردیدهایی که در مرحله معرفی محصول نسبت به شما دارند، از خرید خودداری می‌کنند. با ارائه خدمات پس از فروش این تردیدها را تبدیل به فرصت کنید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)