خط تولید اتیل استات

خط تولید اتیل استات یکی از سودآورترین خطوط تولید مواد شیمیایی است که برای احداث و بهره برداری از آن مراحل مختلفی وجود دارد، که از جمله آن می توان به بررسی طرح توجیهی، بررسی وضعیت بازار، بررسی مجوزهای مربوطه، انتخاب دانش فنی و… را نام برد
اتیل استات مایع بی رنگ است. این ماده رایحه ای دلپذیر و میوه مانند دارد. و در صنایعی مانند جوهرهای چاپ و داروسازی کاربرد دارد. این ماده بیرنگ و دارای بوی میوه با فرمول شیمیایی C4H8O2 است. جرم مولی این ترکیب ۸۸.۱۰۶ g/mol با قابلیت حل در آب به مقدار ۳۳ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب است. نقطه جوش اتیل استات ۷۷.۱ و نقطه ذوب آن ۸۳.۶- درجه سانتیگراد است. این ماده قابل اشتعال و انفجاری میباشد و میبایست مطالعات MSDS ماده و HSE فرایند را در خط تولید اتیل استات قبل از کار با این ماده انجام داد.

کاربردهای اتیل استات

اتیل استات معمولا به عنوان حلال (به علت خواص رقتی آن) استفاده می‌شود. به عنوان یک حلال با خلوص بالا، در تمیز کردن بردهای مدار الکتریکی و به عنوان لاک پاک‌کن‎‌های ناخن کاربرد دارد. در خلوص پایین، می‌توان آن را در صنعت چاپ، داروسازی، عطر، غذا، کافئین سازی، چای، قهوه و علف کش‌ها استفاده کرد. هم‌چنین اتیل استات در فرمولاسیون پوشش‌های مخصوص مبلمان چوب، کشاورزی، تجهیزات ساخت و ساز، تجهیزات معدن و مصارف دریایی استفاده می‌شود. این ماده به طور طبیعی طی فرایند تخمیر در شراب تولید می‌شود. بازارهای عمده این ماده صنایع الکترونیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، چاپ، غذایی و پوشش است.
اتیل استات در درجه اول به عنوان یک حلال و رقیق کننده در پوشش‌های تینر و سلولز و لاک سلولز استات، و در صنایع رنگ و رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا کم هزینه، با مسمومیت کم و بوی دلپذیر است. اصلی‌ترین کاربرد اتیل استات در صنایع چاپ و بسته بندی است که به عنوان جوهر چاپ در دستگاه‌های چاپ فلکسو ، هلیو و روتو گراور استفاده می‌شود. هم‌چنین به عنوان مواد اولیه در تولید مرکب‌های چاپ برای دیگر دستگاه‌های چاپ نیز کاربرد دارد. دانه‌های قهوه و برگ چای را می‌توان با این حلال فاقد کافئین کرد. همچنین در رنگ‌ها به عنوان یک فعال کننده یا هاردنر استفاده می‌شود. اتیل استات در شیرینی‌ها، عطر و میوه‌ها وجود دارد. در عطرها، اتیل استات به سرعت تبخیر شده و تنها بوی عطر بر روی پوست باقی می‌ماند.
اتیل استات همچنین در فرآورده‌های غذایی در ساخت اسانس‌های میوه‌ای مصنوعی و طعم دهنده‌ها کاربرد دارد. در صنایع داروسازی و فرآیند تغلیظ و خالص سازی آنتی بیوتیک‌ها، اتیل استات به عنوان یک جزء مهم و کاربردی نقش دارد. این حلال همچنین دارای استفاده گسترده در تولید انواع پوشش‌های حلال، چسب، ترکیبات چرم‌های مصنوعی، فیلم‌های عکاسی، فیلم‌های پروپیلن، فیلم‌های پلی استر و فویل‌های آلومینیومی است.

خواص فیزیکی و شیمیایی اتیل استات

اتیل استات یک ترکیب استر ارگانیک با فرمول مولکولی C۴H۸O۲ است. این ماده معمولا به عنوان یک حلال برای تمیز کردن، حذف رنگ و پوشش استفاده می‌شود. اتیل استات یک مایع بی‌رنگ و با بوی مشخص میوه است که معمولا این رایحه در چسب و لاک پاک‌کن‌ها شناخته شده است. این محصول بسیار قابل اشتعال است و دارای دمای فلش پوینت ۴- درجه سانتیگراد و درجه اشتعال پذیری ۳ است. در تمام حلال‌های آلی معمول (الکل‌ها، کتون‌ها، گلیکول‌ها، استرها) بسیار انحلال پذیر است، اما در آب کم محلول است. اتیل استات در دمای اتاق نسبتا فرار است و نقطه جوش ۷۷ درجه سانتیگراد (۱۷۱ درجه فارنهایت) دارد. با توجه به این خصوصیت، می‌توان اتیل استات موجود در یک نمونه‌ را از طریق گرم کردن در حمام آب گرم و تهویه هوا با هوای فشرده خارج ساخت. فروش این ماده‌ی ‌شیمیایی در بازار با نام‌های استیک اسید اتیل استر(Acetic acid ethyl ester )، استیک اتر، استوکسی اتان، اتیل استیک استر، اتیل اتانوات نیز صورت می‌گیرد.

تولید اتیل استات

این ماده عموما با استری شدن اتانول توسط اسید استیک تولید می شود. گر چه مقداری از این ماده با تراکم کاتالیزوری استالدئید با الکوکسیدها تولید می شود. در تولید پلی وینیل استات نیز این ماده را می توان تولید نمود.
در فرآیند استریزه سازی که روش اصلی تولید این ماده است ، مخلوطی از اسید استیک و اتانول با مقدار کمی اسید سولفوریک از قبل گرم می شود و به یک ستون استری کننده در جایی که رفلاکس می شود ، منتقل می شود. مخلوط حذف شده به ستون رفلاکس دوم می رود که در آن یک آزوتروپ سه تایی حاوی ۸۵٪ اتیل استات خارج می شود.
آب به مخلوط اضافه می شود و پس از آن به دو لایه جدا می شود. لایه فوقانی به یک ستون ریفلاکس منتقل می شود که از آن پس مانده حاوی ۹۵٪ محصول نهایی تقطیر می شود و ماده با خلوص بالا حاصل می گردد.
BP در کارخانه ۲۲۰،۰۰۰ تن در سال خود در هال ، فرآیندی را به کار می گیرد که از اتیلن و اسید استیک با یک کاتالیزور اسید جامد استفاده می کند. این فرآیند که Avada نامیده می شود .
فرآیند جدید کوارنر ، که فقط از ماده اولیه اتانول استفاده می کند ، توسط ساسول در یک کارخانه ۵۰،۰۰۰ تن در سال در Secunda ، آفریقای جنوبی استفاده شده است. در این فرایند، اتانول به استالدئید دهیدراته می شود و محصول نهایی را تشکیل می دهد.

روش مرسوم تولید اتیل استات

تولید اتیل استات در طی واکنش اسید استیک با اتانول تولید می شود. این واکنش از دسته واکنش های استری شدن است که در حضور یک کاتالیست انجام می شود.
C۲H۵OH + CH۳COOH———> CH۳COOC۲H۵ + H۲O
در این واکنش همانند سایر واکنش های شیمیایی پارامترهای بسیاری دخیل است. از جمله این پارامتر ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دما
نوع همزن
روش شروع واکنش در راکتور
روش اتمام واکنش اتیل استات
حجم راکتورهای واکنش
شکل راکتور
همانطور که از واکنش بالا مشخص است محصول جانبی تولید این ماده، آب است. پس از اتمام واکنش، محلول تولیدی وارد برج تقطیر می گردد.

احداث خط تولید اتیل استات برای چه کسانی سود آور است؟

به طور کلی صنایع شیمیایی صنایع سودآوری هستند. اما برای کاهش ضریب ریسک سرمایه گذاری و اطمینان سود دهی، خط تولید اتیل استات برای فعالان اقتصادی در حوزه های زیر مناسب تر است:

• تولید کنندگان اتانول

از آنجا که تجهیزات خط تولید اتانول نقاط مشترک بسیار زیادی با خط تولید اتیل استات دارد، با تغییرات اندکی در خط تولید اتانول می توان اتیل استات با کیفیت بالا تولید کرد. از طرف دیگر چون اتانول یکی از مواد اولیه ی اساسی تولید اتیل استات است، هزینه تمام شده برای تولیدکنندگان اتانول نسبت به بازار بسیار رقابتی خواهد بود.

سودآوری واحد اتیل استات

• صاحبان کارخانه های دارای برج تقطیر استیل
از آن‌جا که هزینه‌ی عمده ی سرمایه گذاری واحد تولید اتیل استات مربوط به برج تقطیر و سیستم حرارتی آن است، صاحبان کارخانه های دارای برج تقطیر استیل با هزینه ی اندکی امکان تولید اتیل استات با کیفیت بالا را خواهند داشت.

• مصرف کنندگان اتیل استات

بازار یکی از ارکان مهم سودآوری کارخانه های شیمیایی است. مصرف کنندگان اتیل استات به دلیل در اختیار داشتن بازار تضمینی برای این صنف سودآور خواهد بود.

• بازرگانانی که در این حوزه سابقه ی فعالیت داشته یا آشنایی مناسبی با این صنعت دارند

بازرگانان این حوزه نیز به دلیل تجربه ای که در این حوزه سابقه ی فعالیت داشته اند با افراد مختلفی در ارتباط اند که می توانند حلقه های زنجیر سود آوری صنعت اتیل استات باشند.

عمده کشور های تولید کننده ی این ترکیبات کدام ها هستند؟

این حلال ها کاربرد های عمده ای شامل پوشش سطح و مواد رقیق کننده ، طعم دهنده ها و صنایع دارویی ، رنگ ها و غیره دارند.
آسیا و اقیانوسیه بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده این مواد هستند که دلیل اصلی آن رشد بازار آن در چین است.
کشورهای عمده تولید آن چین ، هند ، انگلستان ، ژاپن و برزیل هستند
پیش بینی می شود که چین جایگاه اصلی بازار استات ها را حفظ خواهد کرد ، در حالی که انتظار نمی رود اروپا و کشورهای آمریکای شمالی رشد چشمگیری داشته باشند.

بازار مصرف اتیل استات

ماده شیمیایی اتیل استات در گریدهای مختلف کاربردهای وسیعی دارد. استفاده از این ماده بعنوان حلال شیمیایی از مهمترین کاربردهای این ماده است. بازار مصرف اتیل استات در این حوزه بسیار فعال و پرمصرف است. پوشش‌های رنگ و لاک، استخراج مواد در فرایندهای مختلف، داروسازی، چسب و… از سایر کاربردهای این ماده است. علت اصلی استفاده از این ماده بعنوان حلال، میزان سمیت پایین، بوی قابل قبول و هزینه اندک است. شناختن این مزیت‌ها برای این ماده سبب استفاده گسترده در صنعت حلال‌های شیمیایی شده است. از دیگر کاربردهای اتیل استات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
حلال با خلوص بالا در تمیز کردن بوردهای الکتریکی
اسانس میوه مصنوعی
ساخت چرم و ابریشم مصنوعی
ساخت فیلم و صفحه عکاسی
ساخت علف‌کش‌ها
ساخت چسب
رنگ و دارو
تولید سیگار
صنعت چاپ و… . فرایند کافئین زدایی از قهوه و چای یکی دیگر از اساسی‌ترین کاربردهای این ماده با ارزش است.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)