طرح احداث و بهره برداری معدن سنگ سیلیس (1)

طرح احداث و بهره برداری معدن سنگ سیلیس

نام سیلیس Silicon از واژه التین (Silics )به معنی سنگ سخت، سنگ آتش زنه یا سنگ چخماق گرفته شده است. سیلیس در سال ۷۸۶۴ توسط Berzelius Jacob Jons در سوئد کشف شد. سیلیس متبلور در سال ۷۸۰۴ توسط Deville یک شکل آلوتروپ از عنصر را کشف نمود. نام سیلیس بطور اعم برای کانی هایی که ترکیب شیمیایی SiO2 دارند به کار می رود. سیلیس از فراوان ترین ترکیبات موجود در طبیعت است. کانی های کوارتز، تریدیمیت، کریستوبالیت، کوارتزیت، ارتوز، کالسدوئن، فلینت، ژاسب، دیاتومیت، آگات و اپال از انواع مواد خام سیلیسی هستند.

کاربرد سنگ سیلیس

رسوب سیلیکا به طور معمول توسط معدن استخراج می شود و مواد استخراج شده ممکن است قبل از فروش، پردازش قابل توجهی داشته باشند. اهداف پردازش عبارتند از تمیز کردن دانه های کوارتز و افزایش درصد سیلیکا. در حال حاضر، برای تولید و توزیع اندازه مطلوب محصول استفاده از کاهش مقدار ناخالصی ها، به ویژه آهن و کروم مد نظر است. سیلیس بلورین جزء مواد ضروری است که فراوانی زیادی در کاربردهای صنعتی دارد و جزء حیاتی بسیاری از چیزهایی است که در زندگی روزمره ما استفاده می شود. خانه های بدون آجر، ملات یا پنجره ها، اتومبیل های بدون موتور و شیشه، زندگی بدون جاده ها یا دیگر زیرساخت های حمل و نقل و اقلام روزمره از شیشه یا سفال، غیرممکن است.
کاربرد سنگ سیلیس صنعتی در صنایع گسترده ای مشاهده می شود، که اصلی ترین آنها شیشه، ریخته گری، ساخت و ساز، سرامیک و صنایع شیمیایی است. سیلیکا در بهترین فرم آن نیز به عنوان پرکننده کاربردی برای رنگ، پلاستیک، لاستیک، و شن و ماسه در فیلتراسیون آب و کشاورزی استفاده می شود. سایر نمونه های استفاده و کاربرد سنگ سیلیس روزمره شامل ساخت و نگهداری طیف گسترده ای از امکانات ورزشی و تفریحی است. در ادامه به خواص سنگ سیلیس می پردازیم.

خواص سنگ سیلیس

لعاب
سیلیکا ماده تشکیل دهنده شیشه است، برای ساخت انواع شیشه مخصوص سیلیس با موادی از قبیل فلدسپار، نفلین سینیت، سودا و… ترکیب می شود.

سرامیک
کوارتز در ساخت انواع مختلف سرامیک و سرویس بهداشتی بکار می رود.

ریخته گری و نسوز
مقاومت کوارتز وسیلیس تا دمایC ۱۴۷۰ سبب شده از آن برای تهیه قالب های ریخته گری فلزاتی مانند فولاد، آهن سیاه، آلومینیم وآلیاژهای مس و همچنین به عنوان نسوز در ساخت کوره های آهن و فولاد، سرامیک، شیشه و سیمان بکار می رود. کاربردهای متفرقه دیگری مانند ساینده، پودر جلا، فیلتراسیون، شن و ماسه ساختمانی است. انواع گرد شده و با کیفیت برای باز کردن شکافها و افزایش نفوذ پذیری در تولید نفت وگاز بکار می رود. همچنین با پودر کردن آن می توان از آن به عنوان پرکننده در رنگ، پلاستیک، لاستیک، بتونه و چسب استفاده کرد.

سیلیکات سدیم
سیلیکات سدیم به صورت گلوله های شفاف، بدون آب و پودر شیشه یا پودر آبدار خرید و فروش می شود. این ماده در کنترل سایندگی لوله های آب و فرمول بندی لعاب و مینا بکار می رود. انواع محلول مایع آن در صابون سازی، پاک کننده های صنعتی و عمومی، چسب، سیمان سازی، رنگ و پوشش، قالب ریخته گری، شناور سازی کانه، پایدارسازی پراکسید و کنترل خوردگی در لوله های آب و پیش ماده سیلیس مخلوط زئولیت کاربرد دارد.

سیلیس ته نشین شده
از واکنش سیلیکات سدیم با اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک طی شرایط مشخصی سیلیس ته نشینی تولید می شود که بدلیل خواصی از قبیل درخشندگی بسیار بالا و تخلخل کم از آن به عنوان پر کننده ریز دانه و ضد لغزش در لاستیک (لاستیک خودرو و کفپوش) PVC، پلی الفین، فیلم LDPE و جداکننده های ریز منفذی باتری های سربی، پخش کننده، حمل کننده و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

طرح احداث و بهره برداری معدن سنگ سیلیس (2)

سیلیس کلوئیدی
سوسپانسیونی از سیلیس ریز دانه در محیط آبی که به منظور اصطکاک درکاغذ و تخته، جوش دهنده نسوزهای فیبری، کاتالیزور و پیش ماده شیمیایی مصرف می شود.

سیلیس، نوع متالورژی
از واکنش کوارتز و کک در کوره قوس الکتریک و دمای بالای C’۲۰۰۰ ساخته شده و ۹۹% ۹۸ Si دارد. از آن در تهیه آلیاژهای آلومینیم، فولاد، سوپرآلیاژ، سیلیکون و مواد شیمیایی استفاده می کنند.

انواع دیگر ازسیلیس و ترکیبات آن مانند سیلیس پخته، خرد سیلیکون، نیترات سیلیسیوم و… وجود دارند که هر یک کاربرد های مخصوص خود را داراست.

کوارتز بلوری
انواع شفاف و خوش نما برای تهیه عدسی و مخروط، جواهرسازی و نمونه کانی بکار می رود، از خاصیت پیزوالکتریک آن در الکترونیک استفاده می کنند.

تریپلی
سیلیس ریز بلور، متخلخل با وزن مخصوص ۶۵/۲، سختی۷، سفید تا خاکستری و… که به عنوان پرکننده یا رنگدانه در رنگ، لاستیک، پلاستیک، ساینده و بتونه بکار می رود، بعلاوه در پودر های ساینده و جلا و ساینده دندان بکار می رود.

طرح احداث و بهره برداری معدن سنگ سیلیس (3)

مزایای سنگ سیلیس

۱) امکان استخراج انتخابی در حد باال و اختالط سیلیس با باطله در حد پایین
۲) تولید باالی ماده معدنی و بازگشت به نسبت سریع سرمایه
۳) آلودگی کم محیط زیست و کارگربری کم این وسیله
۴) کاهش استفاده از بولدوزر زیرا این وسیله توانایی دپو زدن و بارگیری و تمیز نمودن اطراف خود را در حد پایین دارد.
۵) عدم استفاده از وسیله ی دیگری همانند لودر برای بارگیری و استفاده از خود باکت بیل
۶) سادگی و سرعت باالی تهیه امکانات شروع کار به این روش

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت معدن سنگ سیلیس

۱. سیلیس (استخراج) : ۱۴۲۹۴۱۲۳۱۱
۲. سیلیس دانه بندی شده : ۱۴۲۹۴۱۲۳۳۵
۳. نانو سیلیس کلوئیدی : ۲۶۹۹۴۱۲۴۲۰
۴. پودر سیلیس خالص شده (بیش از ۹۹%) : ۲۶۹۹۴۱۲۳۱۷

بررسی بازار معدن سنگ سیلیس

با توجه به مصرف بالای سیلیس در صنعت بخصوص صنایع شیشه سازی، ریخته گری و سرامیک پیش بینی می شود که تقاضا رای سیلیس افزایش پیدا خواهد کرد. نظر به اینکه ایران جزء کشورهای در حال توسعه میباشد و با توجه به دورنمای رشد مصرف سرانه شیشه کشور در سالهای آینده پیشبینی میشود حجم پودر سیلیس مورد نیاز صنایع شیشه سازی افزایش پیدا کرده، لذا نیاز به فرآوری سیلیس بیش از پیش احساس میگردد. با توجه به سودهی باالی سیلیس برای عرضه به صنعت ریخته گری پیشبینی میشود عرضه سیلیس مورد نیاز برای ریختهگری روندی افزایشی داشته باشد و در صورت تأمین تقاضای داخلی قیمت آن کاهش یابد.

جدول موازنه صادرات و واردات معدن سنگ سیلیس

طرح-بهره-برداری-از-معدن-سنگ-سیلیس-24

وضعیت واردات و صادرات معدن سنگ سیلیس

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات معدن سنگ سیلیس در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح-بهره-برداری-از-معدن-سنگ-سیلیس-23

وضعیت واحد های فعال تولید معدن سنگ سیلیس

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده معدن سنگ سیلیس در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح-بهره-برداری-از-معدن-سنگ-سیلیس-21

طرح-بهره-برداری-از-معدن-سنگ-سیلیس-22

خلاصه بررسی اقتصادی طرح احداث و بهره برداری سنگ معدن سیلیس

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : – مترمربع
زیربنای ساختمان ها : – مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۹ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)