طرح تاسیس شرکت پخش دارو ، مواد آرایشی و بهداشتی

بشر از دیرباز برای مبارزه با معضل درد به دنبال یک درمان و وسیله ای برای تسکین آن بوده است .در طی قرون و اعصار ، شیوه های مختلف درمانی که برخی از آنها باسحر و جادو و خرافه همراه بوده اند دست به دست یکدیگر دادند تا گره از پای معضل درد باز کنند ولی این مهم جز با سلاح علم و دانش و شناخت حل نگردید.
با گذشت زمان و با گسترش علم و فن و تجهیز وسایل جدید تکنولوژی پیشرفته ، انسان به طب نوین و در کنار آن به مقوله (دارو) به شکل نوین توجه بیشتری نشان داد. به طوریکه امروزه پیشرفت های جدید ، جامعه کنونی ما را قادر ساخته است که تا حد بالایی توانایی مقابله با درد و آسیب ها را با توجه به نوع و محل ضایعه و امکانات موجود داشته باشیم .
به لحاظ اهمیت نقش شرکت های پخش دارو در سلامت آحاد جامعه، برای ثبت شرکت پخش دارو یک سری اطلاعات و تعاریف در ” آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارو ” در نظر گرفته شده است که به صورت مختصر به آنها می پردازیم . سپس شرایط و مدارک ثبت شرکت پخش دارو را مورد مطالعه قرار می دهیم.

• شرکت پخش سراسری :

شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت ،توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم ،مبادرت به توزیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخواران ،لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سطح استان محل تقاضا می نماید و واسط بین موسسات دارویی مجاز و داروخانه هاست.

• شرکت پخش استانی:

شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت ،توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم ،مبادرت به توزیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخوران ،لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سطح استان محل تقاضا می نماید و قبل از ابلاغ این آیین نامه مجوز فعالیت لازم را اخذ نموده است.

• شرایط تاسیس شرکت پخش  دارو:

هر شخص حقوقی که در اساسنامه آن موضوع توزیع دارو قید شده باشد می تواند بر اساس ضوابط ، درخواست تاسیس شرکت پخش سراسری یا شرکت پخش استانی نماید.

شرکت‌هایی که در زمینه‌های زیر قصد فعالیت دارند شرکت دارویی اطلاق می‌شود:
  • شرکت تولید دارو
  • شرکت پخش دارو
  • شرکت صادرات، واردات و فوریت‌های واردات دارو

این دسته از شرکت‌ها به دلیل میزان حساسیت موضوع فعالیتشان که به طور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است نیاز به دریافت مجوزها و احراز صلاحیت‌های خاصی هستند که در ادامه به طور جامع به آنها را شرح خواهیم داد.

تاسیس و فعالیت شرکت پخش دارو

اولین اقدام برای ثبت شرکت دارویی، ارسال مدارک لازم برای دریافت موافقت اصولی است. بعد از اینکه مدارک مورد نیاز برای تایید موافقت اصولی شرکت به کمیسیون قانونی مربوطه ارسال شد، این کمیسیون به بررسی آن می‌پردازد و در صوپرت تایید این کمیسیون موافقت اصولی با ثبت شرکت پخش دارو صادر می‌شود. در ایتدا این مجوز به صورت یک‌ساله صادر می‌شود و در صورت که پس از یک سال شرایط احراز صلاحیت به قوت خودش باقی بماند برای دو سال دیگر هم مجوز فعالیت شرکت پخش دارو تمدید می‌گردد.

دریافت پروانه‌ی تاسیس شرکت پخش دارو

در صورتی که یک شرکت بعد از سه سال فعالیت با رعایت شرایط ذکر شده در بالا همچنان شرایط فوق‌الذکر را داشته باشد، می‌تواند برای دریافت پروانه‌ی تاسیس شرکت دارویی اقدام کند. در مدت‌زمان فعالیت شرکت دارویی اگر هر کدام از شرایط احراز صلاحیت آن نقض شود، مجوز فعالیت شرکت دارویی توسط کمیسیون قانونی مربوطه لغو می‌شود.

آیا تفاوتی برای تولید، پخش، صادرات و واردات دارو نیاز به ثبت شرکت دارویی متفاوت است؟

به طور کلی در روند ثبت شرکت دارویی اعم از تولید (ثبت شرکت داروسازی)، پخش، صادرات و واردات تفاوت زیادی وجود ندارد. ولی برای هرکدام از این‌ها نیاز به مجوزهای لازم است تا یک شرکت ثبت شده دارویی بتواند اقدام به فعالیت در آن حوزه‌ کند.

بررسی اجمالی صنعت پخش

امروزه سیستم توزیع کالا و خدمات در سراسر دنیا در حال رشد و توسعه است. به طوریکه روزانه بر اهمیت صنعت توزیع کالا و خدمات، افزوده می شود. تاثیر این روند  تنها منحصر به قیمت کالا و خدمات نیست، بلکه ممکن است منجر به تغییر ماهیت عرضه  و تقاضا در داخل یا خارج از کشور شود.

امروزه شرکت‌های پخش در کشورهای پیشرفته دنیا پس از تحقیقات و بازاریابی  و با در نظر گرفتن فراوانی مصرف‌کنندگان کالا، اقدام به فروش و ارائه خدمات می کنند. برای مثال به ازای هر ۱۰۰۰ نفر مصرف کننده در کشور امریکا حدود ۱٫۶ واحد صنفی توزیع کالا و در کشور آلمان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر حدود ۹٫۴ شرکت پخش وجود دارد. در کشور ما حدود ۹۵۰هزار شرکت پخش و توزیع کالا به صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارد که فعالیت خود را در سراسر ایران توسعه داده‌اند.

صنعت توزیع و پخش با میانگین رشد ۵ درصدی درآمد در سال ۲۰۱۷، منجر به پیش‌بینی‌های مثبتی در خصوص سال‌های آتی گردید. مطابق نظرسنجی صورت گرفته توسط شرکت پخش و توزیع نت سوت و انجمن مدیریت  توزیع نوین، ۴۷% صاحب نظران این صنعت رشد درآمد شرکت های پخش و توزیع را ۵ تا ۱۰ درصد و حدود ۱۷% از آنها این رشد را بیشتر از ۱۰% برآورد کرده‌اند.

در میان عوامل مختلف تاثیرگذار بر صنعت پخش و توزیع، رقابتی‌تر شدن بازار فروش آنلاین و توسعه فروشگاه های اینترنتی مهمترین عامل تهدید کننده درآمد و سود شرکت‌های توزیع و پخش در جهان به شمار می‌رود.

چشم‌انداز صنعت دارو در ایران

با توجه به سطح پایین قیمت داروها، بهبود شرایط ترخیص از گمرک و رشد تولید داخلی، زیر ساخت‌های دارویی ایران که به طور روز افزون خودکفا می‌شوند، تقریبا تمام تقاضای داخلی را تامین می‌کنند. جدول زیر چشم‌انداز صنعت دارویی کشور را در سال‌های آتی بنا بر پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، نشان می‌دهد.

 
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تاسیس شرکت پخش دارو

نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)