طرح تولید شیشه هوشمند

شیشه هوشمند همان شیشه سکوریت است که امکان تنظیم میزان نور عبوری از خود را بین دو حالت شفاف و مات با استفاده از برق AC دارد. برای تولید شیشه های هوشمند در بین دو لایه شیشه لمینیت شده از Smart Film ( یک لایه فیلم با مدت زمان استفاده بالا) استفاده می شود. برای استفاده از Smart Film می توانید از چسبهای مخصوص روی شیشه های معمولی برای چسباندن استفاده کرد.
شیشه های معمولی با مقاومت و استحکام کم در استفاده محدودیت بسیاری دارد. با پیشرفت تکنولوژی، انسان به ساخت شیشه های مقاوم تر و کاربردی تر فکر کند. امروزه با توسعه فرایند ساخت شیشه و فعالیت های مربوط به آن مانند شیشه بری، فناوری های جالبی برای ساخت شیشه استفاده می شود.
شیشه هوشمند، شیشه ای است که با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان با آن میزان جذب نور را در این ‌گونه از شیشه‌ها تغییر داد. شیشه‌های آفتابگیر از انواع آن است.
آنها در حالت شفاف خود نور طبیعی را وارد ساختمان می کنند و در حالت مات بدون نیاز به پرده یا پوشش از ورود نور جلوگیری می نمایند. کنترل هوشمند رمز اصلی عملکرد این شیشه ها است، زیرا این شیشه ها از این هوش برای پیش بینی تغییرات آب و هوایی، تغییر نور آفتاب و تعیین مقدار نور مورد نیاز استفاده می کنند و به صورت اتوماتیک رنگ شیشه را تغییر می دهند.
ساکنین ساختمان می توانند با استفاده از موبایل خود میزان مات شدن شیشه را از راه دور تنظیم کنند و یا کنترل شیشه را در حالت خودکار تنظیم نمایند. شیشه های هوشمند طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا در کارخانه های پیشرفته تولید می گردند. این شیشه ها در ابعاد مختلف ساخته می شوند و به درب یا پنجره اجازه می دهند نسبت به تغییرات پیرامون خود هوشیار باشند.
اگر از شیشه های هوشمند در درب و پنجره یک ساختمان استفاده شود، این بنا می تواند به محیط اطراف خود واکنش نشان دهد، بدین نحو که در روزهای گرم و آفتابی تابستان شیشه به صورت خودکار مات شده و حرارت و اشعه های خورشید را کاهش می دهد. وقتی این شیشه ها مات می شوند میزان گرمای خورشید کاهش یافته و پرتوهای مضر وارد ساختمان نمی شوند.
میزان تیره بودن شیشه، سطح پرتو های انتقالی را تعیین می کند. علاوه بر آن، آنها به میزان قابل توجهی انرژی ذخیره نموده و محیطی سازگار و لذت بخش برای اهالی ساختمان فراهم می نمایند. نمای این شیشه ها از بیرون ساختمان نیز خوشایند است، زیرا به جای پوشش درب و پنجره با پرده زیباترین نما با قابلیت تنظیم نور برای آنها به ارمغان می آورد.

شیشه های هوشمند

تکنولوژی مدرن تاثیر بسیاری بر روی گسترش و توسعه ی ساختمان سازی گذاشته است. با تولید این شیشه های هوشمند، تقاضا برای استفاده از آن ها به چند دلیل افزایش یافته است:
برای دست یابی زندگی مدرن و همچنین راحتی بیشتر
حفظ حریم شخصی و شخصی سازی محیط
بهره وری انرژی و مدیریت مصرف انرژی می شود.
طبق گزارشات انجام شده، مشخص شده یک سوم از انرژی های درون یک ساختمان به وسیله ی پنجره ها از آن خارج می شود. به همین منظور محققان برای کاهش یافتن مصرف انرژی به دنبال راه کارهایی گشته اند و مطالعات بسیاری برای پیدا کردن روش هایی که باعث ذخیره انرژی شود انجام داده اند. همین امر باعث شد تا پنجره های جدیدی برای استفاده در ساختمان ها ، دیوار سالن های کنفرانس و اداره ها به کار برده شود. امروزه این تکنولوژی جدید، کاربردهای بسیاری دارد.

 

ویژگی شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند دارای ویژگی های منحصر به فرد و خاصی است. داشتن چنین ویژگی هایی باعث متمایز شدن این شیشه ها از سایر شیشه های دیگر شده است. در این قسمت به برخی از ویژگی های این شیشه ها می پردازیم :
کنترل کردن اشعه های مضر و خطرناک و آنتی یووی بودن شیشه ها
نفوذ پذیری نور های مرئی در حالت خاموش این شیشه ها (خاصیت مات شدن)
قابلیت عایق صوتی بودن (آکوستیک بودن)
ایجاد حریم شخصی برای اشخاص استفاده کننده
امکان کاربری به عنوان صفحه نمایش (پرژکتور) در امور آموزشی و …
امکان استفاده از آن در اتاق کنفرانس ، پارتیشن اداری و اتاق جلسات ، اتاق خواب ها و …
امکان استفاده از این شیشه به عنوان تابلو وایت برد در اتاق جلسات و یا محیط های اداری
قابلیت ایمنی بالا در برابر ضربه خوردن در حوادث و یکپارچه ماندن شیشه ها
ارزان بودن تعمیرات و نگهداری شیشه ها
امکان تغییر وضعیت فوری از حالت شفاف به مات و یا برعکس
قابلیت اجرا و کنترل میزان ماتی با کلید و کنترل

انواع شیشه هوشمند
شیشه هوشمند SPD

فناوری SPD از ذرات میکروسکوپی معلق به شکل یک لایه نازک بین لایه های شیشه استفاده می‌کند که در حالت ساده شفاف است و هنگام انتقال جریان الکتریکی مات می‌شود. میزان نور، تابش و گرمایی که از شیشه عبور می‌کند توسط کاربر کنترل می‌شود.

شیشه هوشمند الکتروکروماتیک

آنچه که در تغییر رنگ این شیشه ها تاثیر می گذارد، تغییر ولتاژ برق است. انرژی برق ویژگی های مواد الکتروکروماتیکی که در این شیشه ها به کار رفته را تغییر داده، در نتیجه گرما منعکس یا جذب می شود. این مواد الکتروماتیک هستند که میزان انعکاس گرما در دماهای مختلف را تعیین می کنند.

شیشه هوشمند فوتوکرومیک

اگر به این شیشه ها امواج الکترومغناطیس تابیده شود به سرعت مات می شوند، در نتیجه نور عبوری از شیشه کاهش می یابد. اما اگر تابش این امواج قطع شود شیشه به حالت اولیه باز می گردد. عملکرد این شیشه ها همانند عینک های فوتوکرومیک هستند که وقتی در برابر اشعه خورشید قرار می گیرند، رنگ شیشه های آن تیره می شود.

شیشه هوشمند کریستال مایع

در ساخت این شیشه ها از دو لایه شفاف قلع که یک لایه کریستال مایع بین آنها قرار گرفته، استفاده می شود. وقتی جریان برق از فیلم کریستال مایع عبور می کند، شیشه شفاف می شود و با قطع آن و جهت گیری تصادفی کریستال ها، شیشه مات می شود. وقتی شیشه کدر می شود به میزان ۸۰ درصد نور مرئی از آن عبور کرده، بنابراین فضای مورد نظر از روشنایی و نور کافی برخوردار خواهد بود. کریستال مایع نقش مهمی در ذخیره سازی انرژی خورشید ایفا می کند.

شیشه هوشمند ترموکرومیک

پوشش این نوع شیشه از مواد ترموکرومیک است که نسبت به دما حساسیت و واکنش نشان می دهد. در صورت بالا بودن دما، امواج فرو سرخ که منجر به تولید گرما می شوند از شیشه عبور نمی کنند و برعکس در فصول سرد زمانی که دما پایین است به این امواج اجازه ورود برای گرم کردن ساختمان داده می شود.

کاربرد شیشه هوشمند

با توجه به ویژگی هایی که برای شیشه هوشمند ذکر شد، حتما می توانید حدس بزنید کاربرد این شیشه چقدر می تواند گسترده باشد. شیشه های هوشمند علاوه بر اینکه می توانند در مدیریت مصرف انرژی بسیار مفید باشند، در فراهم کردن شرایط زندگی مدرن و راحت نیز کمک کننده خواهند بود. با پیشرفت تکنولوژی استفاده از شیشه های هوشمند بسیار کاربردی است.

تکنولوژی با شیشه هوشمند

تولید این شیشه های هوشمند بر پایه ی چهار تکنولوژی می باشند که عبارت اند از:
الکتروکروماتیک
کریستال مایع
ذره های معلق
مواد ترموکرومیک
تصور کنید در ساختمانی هستید که شیشه های آن متناسب با شدت تابیدن نور خورشید تیره و روشن می شود. فناوری این شیشه ها دارای قابلیتی است که می توانند هنگام گرمای تابستان، که نور خورشید به درون ساختمان وارد می شود و هوای داخل را گرم می کند و نیاز به سیستم خنک کننده ی فضا است، به طور هوشمند تاریک شوند و از ورود نور به داخل محیط و گرم کردن فضا جلوگیری کند. همچنین برعکس، در فصل های سرد سال مجددا به حالت اولیه باز می گردند و دوباره شفاف می شوند. چنین فناوری می تواند تاثیر چشم گیری بر روی مدیریت صحیح مصرف انرژی، برای کاهش مصرف سوخت و انرژی داشته باشد.
امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده محققان برای تولید شیشه ای که نور را کم پخش کند، تلاش زیادی انجام دهند. خصوصا برای ساختمان هایی که کاربری تجاری دارند.
می توان با فراهم نمودن ورود انرژی خورشید به داخل فضای مورد نظر و جلوگیری از خروج آن، مصرف انرژی را تا میزان قابل توجه و زیادی کاهش داد. شیشه های هوشمند قابلیت خوبی از لحاظ ورود نور به داخل محیط و محافظت از شرایط جوی دارا می باشند.
این شیشه ها در عرض های مختلف از ۱۲۰ سانتی متر تا ۱۸۰ سانتی متر تولید می شوند و از لحاظ طولی هیچ محدودیتی ندارند.
شیشه های هوشمند حدود ۸۷% شفاف تر و واضح تر از شیشه های معمولی هستند.
این شیشه ها آنتی یووی بوده و اشعات مضر خورشید را فیلتر می کند.
همچنین می توان از این شیشه ها به عنوان پرده تصویر استفاده نمود و از آن در ترکیب ویدیو پروژکتور استفاده کرد زیرا قابلیت نگه داری تصویر بر روی خود را دارد.
شما به سادگی می توانید با فشار دادن یک کلید شیشه را از حالت ماتی در آورده و به شیشه شفاف تبدیل کنید و یا بالعکس.
از این شیشه های هوشمند در محیط هایی مانند حمام شیشه ای ، اتاق های کنفرانس ادارات و شرکت ها ، پارتیشن بندی های اداری ، پنجره ها و … استفاده می شود.

شیشه هوشمند با خاصیت الکتروکروماتیک

استفاده از این خاصیت در شیشه ها به این معناست که شما می توانید با زدن یک کلید، شیشه را از حالت شفاف خارج نمایید و با فشار مجدد، به حالت قبلی باز گردانید. الکتروکروماتیک ها نوعی از مواد هستند که با استفاده از جریان الکتریکی رنگ آن ها تغییر می نماید. یعنی جریان الکتریکی با ایجاد کردن یک واکنش شیمیایی باعث تغییر خصوصیات مواد شده و آن مواد سبب جذب یا انعکاس نور می شوند. همچنین میزان شدت کدری شیشه را می توان با کم و زیاد کردن جریان الکتریکی تنظیم کرد.

شیشه هوشمند با خاصیت کریستال مایع

نوع دیگری از عملکرد این شیشه ها به این صورت است که با گذراندن جریان الکتریکی از فیلم کریستال مایع، باعث شفافی شیشه می شوند و با قطع جریان، کریستال ها در فضا به صورت تصادفی جهت گیری می کنند و لذا باعث انتشار نور و مات شدن شیشه می شوند.
با استفاده از این تکنولوژی کارهای متنوع زیادی می توان انجام داد. مثلا برای پنجره خانه، شیشه فروشگاه ها هنگام شب، حمام و سایر جاهایی که نیاز به خصوصی سازی دارند می توان استفاده نمود.
در تمام دنیا از این شیشه ها استفاده ی زیادی می شود. یکی از موارد استفاده ی آن، موزه ها می باشند. در مکان هایی که نور خورشید بیش از حد به اشیا می تابد و باعث آسیب رسیدن به آن ها می شود از این شیشه ها استفاده می کنند.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شیشه هوشمند

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

علل افزایش صادرات شیشه

یکی از دلایل که توانسته رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی در صنعت شیشه را افزایش دهد.
دستیابی به فناوری استفاده از پوشش‌های چند منظوره جذب و ذخیره گرما است.
از دیگر دلایل افزایش صادرات شیشه می‌توان به هزینه‌های تولید پایین‌تر در مقایسه با دیگر کشورها اشاره کرد.
موقعیت جغرافیایی مناسب برای تأمین تقاضای کشورهای آسیایی و آفریقایی،
از دیگر مواردی است که رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی صنعت شیشه و آینه را افزایش داده است.
همچنین به دلیل داشتن تکنولوژی فلوت که آخرین تکنولوژی صنعت شیشه است از محصولات صادر شده ایران استقبال خوبی می شود.

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)