طرح تولید کود مرغی پلت شده

کود مرغی ، نوعی کود حیوانی با ارزش می باشد ، که دارای ازت و پتاسیم بیشتری نسبت به کود دامی می باشد . به علاوه چون کود مرغی دارای اسید اوریک می باشد ، ازت موجود در آن نسبت به سایر کود ها سریع تر جذب خاک می شود . با توجه به آسیب هایی که کود های شیمیایی به خاک ، بدن انسان و محیط زیست وارد می کنند ، کود های ارگانیک از قبیل کود مرغی دارای توجه بیشتری توسط باغداران و کشاورزان می باشد .
کود مرغی در انواع مختلفی از قبیل کود مرغی پلت شده و کود مرغی گرانوله و … تولید می شود . کود پلت شده کودی می باشد که ، ابتدا توسط دستگاه پلیت فشرده می شود ، سپس با استفاده از حرارت ، رطوبت موجود در کود ازبین می رود . در طی فرایند تولید می توان مواد مغذی و کود های لازم را به پلت اضافه نمود .
کود مرغی گرانوله نیز کود مرغی پلت شده می باشد که ، حاوی مواد آلی بوده و شکل ظاهری آن نیز متفاوت است .
استفاده از کود مرغی پلت شده ، سبب بهبود منافذ خاک ، کاهش فرسایش خاک ، افزایش نفوذپذیری خاک ، افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک ، کمک به رشد ریزجانداران خاک ، تحریک رشد ریشه گیاه و …. خواهد شد .
مطابق استاندارد های موجود ، نباید کود سبب ایجاد بیماری برای انسان ، گیاه و خاک شود . به همین جهت نباید از کود مرغی خام ، حتی در زمانی که کود پوسیده شده باشد استفاده نمود . چراکه کود مرغی خام ممکن است ، سبب ایجاد عوامل بیماری زا از قبیل سالمونلا و … باشد .
کودهای ارگانیک (organic (یا آلی به کودهایی اطلاق می شود که منشا گیاهی یا دامی دارند. کودهای آلی در مقایسه با کودهای معدنی یا شیمیایی دارای درصد پایین تری از عناصر غذایی هستند اما معمولا این کودها درصد قابل قبولی از مواد غذایی مورد نیاز درختان را در اختیار آنها قرار می دهند .
کودهای آلی علاوه بر عناصر اصلی (PK, N)دارای عناصر میکرو (آهن، روی، مس و…….) هم هستند. بهر روی می توانیم کودهای آلی با منشاهای مختلف (مرغی، گوسفندی، گاوی، کمپوست) را با درصد مشخصی از کودهای شیمیایی مخلوط کنیم.
در نتیجه مخلوط کردن کودهای دارای منشا organic با کودهای شیمیایی می توانیم کودهای آلی غنی شده با عناصر معدنی را تولید کنیم که برای تغذیه درختان پسته مفیدند. بعلت پایین بودن تکنولوژی پایین تولید ایندسته کودها بسیاری از متقلبین و سودجویان کودهای بسیار متنوعی با برندهای مختلف را وارد بازار مصرف کرده اند که باید بسیار تامل کرد که کود بی کیفیت و بنجل را نخریم. انبوه فضولات باقی مانده از مرغداریهای صنعتی و سنتی امروزه به یک معضل جدی برای صاحبان مرغداری ها تبدیل شده و این دسته افراد بسیار مشتاقند تا فضولات و بقایای مرغداریها را به کارخانجات تولید کننده کودهای ارگانیک بفروشند. انباشت ایندسته مواد بتدریج باعث آلودگی شدید هوا و خاک و آب می شود.

کودهای آلی غنی شده مزایایی زیادی دارند از جمله اینکه :

۱ تا حد زیادی می توانند جایگزین کودهای معدنی شوند و چون کودهای معدنی قیمت بالایی دارند استفاده از کودهای organic هزینه ها را کاهش می دهد
۲ در ایندسته از کودها می توان درصد عناصر ماکرو و میکرو را بدلخواه تنظیم کرد یعنی بعبارت دیگر بر اساس نیازهای غذایی مناطق مختلف فرمولهای مختلفی (حاوی درصدهای دلخواه از عناصر ماکرو و میکرو) را می توان تولید کرد
۳ مواد بیولوژیکی مفید برای بهبود شرایط خاک و جذب بهینه مانند باکتریها (مثلا تیوباسیلوس ها)، قارچها و میکروارگانیسم های مفید را می
توان بر اساس شرایط خاکی و آبی به ایندسته از کودها اضافه نمود
۴ ایندسته از کودها (ارگانیک) بر خلاف بسیاری از کودهای شیمیایی ماندگاری بیشتری در خاک دارند و گاها ۲ الی ۳ سال می توانند تاثیر گذار باشند
۵ همانطور که قبلا در مورد کودهای مرغی بیان شد چون ماده اصلی ایندسته از کودها کودهای حیوانی است می توان از فضولات مختلف برای تولید کود بهره جست و آلودگی های حاصله از انباشت این دسته از مواد را کاهش داد.

در مورد بازیافت فضولات مرغی ۳ روش اصلی وجود دارد

۱ کمپوست کردن فضولات مرغی و نهایتا پوسیدن کامل فضولات که معمولا این پروسه (کمپوست سازی کود مرغ) چندین سال بطول می انجامد. محصول تولید شده به این روش خشک است و دارای درصد پایینی از نیتروژن (N (است
۲ دومین روش فرآوری فضولات مرغی به این گونه است که فضولات مرغی جمع آوری شده از مرغداریها را بدون اضافه کردن هیچگونه عنصر معدنی بسرعت کمپوست می کنند
در این روش عوامل گند زدا یا Deodorizingagents را به کود اضافه می کنند و پس از گندزدایی موجودات میکروبی مفید مانند تیوباسیلوس ها را به مخلوط حاصله اضافه می کنند. محصول بدست آمده را کاملا خشک می کنند. کود تولید شده نسبت به کود مرغی تازه فرآوری نشده آلودگی کمتری دارد و برای تغذیه نباتات قابل استفاده است اما همانطور که اشاره شد ماده معدنی به کود اضافه نمی شود
۳ در روش سوم فضولات و بقایایی موجود در کف مرغداریها و قفس های مرغی را که دارای درصد بالایی از آب هستند با آهک یا lime مخلوط می کنند و سپس مقداری فسفات و یا سایر کودهای معدنی دیگر حاوی عناصر ماکرو و میکرو به آن اضافه می کنند. تکنولوژی تولید کودهای آلی مرغی در تمام کارخانجات مشابه و دارای پروسه های خرد کردن، کمپوست سازی، مخلوط سازی، گرانوله کردن، خشک کردن و بسته بندی است. محصول نهایی می تواند بصورت پودری یا گرانول باشد. محصول به صورت پودری براحتی قابل استفاده در زمین های کشاورزی نیست.
محصول گرانوله شده مانند کودهای شیمیایی می تواند براحتی در مزارع مورد استفاده قرار گیرد. باید در نظر داشت میزان مواد غذایی موجود در کودهای آلی مرغی بسیار کمتر از میزان مواد موجود در کودهای شیمیایی است. رویه رایج در تولید کودهای پلت شده مرغی اضافه کردن کود شیمیایی سوپرفسفات به آنهاست (مونو یا دوبل سوپرفسفات). سایر کودهای شیمیایی هم می توانند به ایندسته از کودهای اضافه شوند از جمله فسفات آمونیوم، کلرید پتاسیم. علاوه بر این کودها کود اوره نیز می تواند برای افزایش میزان یا درصد نیتروژن به آنها اضافه شود. کود اوره و آهک در مراحل پایانی گرانوله کردن به کودهای مرغی اضافه می شوند. ایجاد موازنه یا فرمولاسیون اختلاط کودهای شیمیایی با کودهای مرغی در کیفیت کودهای مرغی پلت شده بسیار تاثیر گذار است.

مزایای پلیت مرغی

استفاده بهینه از کود مرغ به عنوان یک ماده با ارزش جهت استفاده در کشاورزی
مقدار مصرف و هدر رفت کمتر در مقایسه با کود مرغی فراوری نشده
جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از مقادیر عظیم کود مرغ در کشور
کمک بسزا به مرغداران برای تهیه بازار جدید جهت فروش کود مرغ و حل یکی از مشکلات مرغداری کشور
کود مرغی پلت شده عاری از بذر علف های هرز و عوامل بیماری زا می باشد.
مقداروطریقه مصرف کود مرغی پلت و غنی شده
جلوگیری از ورود مقادیر قابل توجهی کود شیمیائی از خارج کشور در نتیجه صرفه جوئی ارزی.
کمک به حفظ و زنده ماندن زمین های کشاورزی برای نسل بعد.
اصلاح ساختار و بافت خاک های کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک
فاقد بذر علف های هرز و عوامل بیماری زا
افزایش و بهبود کیفیت و کمیت محصول کشاورزی
اصلاح فعالیت بیولوژیکی خاک
افزایش مواد آلی خاک
افزایش میکرو ارگانیزم های مفید خاک
بهبود خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و حاصلخیزی خاک
کم کردن جرم حجمی ظاهری و افزایش تخلخل و نفوذ پذیری خاک
تیره کردن رنگ خاک و جذب انرژی بیشتر
افزایش نگهداری آب خصوصاً در خاکهای شنی
کاهش چسبندگی خاکهای رسی
افزایش چسبندگی خاکهای شنی
خاکPH کاهش موضعی
اصلاح فعالیت بیولوژیکی خاک
افزایش مواد آلی خاک
افزایش میکرو ارگانیزم های مفید خاک
بهبود خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و حاصلخیزی خاک
کم کردن جرم حجمی ظاهری و افزایش تخلخل و نفوذ پذیری خاک
تیره کردن رنگ خاک و جذب انرژی بیشتر
افزایش نگهداری آب خصوصاً در خاکهای شنی
کاهش چسبندگی خاکهای رسی
افزایش چسبندگی خاکهای شنی
کاهش موضعی ph خاک
به دلیل حضور آهک فعال در خاک های آهکی، زیادی بی کربنات در آب های آبیاری، کمی مواد آلی در خاک های باغی، مصرف غیر صحیح (پخش سطحی) کود در سایه انداز درختان و با عنایت به کمی تحرک اثر کودهای مصرفی، به ویژه کودهای فسفاته و سولفاته و عدم رعایت مصرف صحیح و بهینه کود و آب، درختان میوه در کشور عمدتاً دچار عدم تغذیه صحیح هستند. به همین دلیل روشن کود دهی درباغ های میوه اولویت خاص یافته است. یکی از بهترین و ساده ترین روش های درست کود دهی اعمال روش چال کود است

روش های استفاده از پلیت مرغی

استفاده در زمان آماده سازی خاک در زراعت ، باغبانی
استفاده از روش چالکود بخصوص در باغات خاک در گلخانه ها
استفاده بصورت پخش در مزرعه و یا باغات و یا بصورت پخش در کرت ها و شیارهای کشت و یا در سایه انداز درختان میوه

فرایند تولید کود پلت شده

در مرحله اول کود مرغی خام را از مرغداری های گوشتی و مادر خریداری می کنند . سپس کود های جمع آوری شده را انبار می کنند . در مرحله بعد کود های جمع آوری شده را بررسی کرده و مواد زائد از قبیل آهن ، کاغذ و … را از آن ها جدا می کنند . در مرحله بعد با استفاده از فشار بخار و حرارت کود ها ضدعفونی شده و عوامل قارچی و … از آن خارج می شود . در مرحله بعد با استفاده از دستگاه های قدرتمند و مخصوص ، کود به شکل پلیت تبدیل می شود . در مرحله بعد پلیت های تولید شده خنک می شوند . در نهایت محصول تولید شده بسته بندی می شود .

بازار کود مرغی پلت شده

کود مرغی پلیتی غنی شده از مواد آلی است و با توجه به این که کود مرغی پلت در معرض حرارت قرار می گیرد دارای هیچ گونه آلودگی و عوامل بیماری زا نیستند و به نوعی به صورت استریل به بازار وارد می گردند. این کودها با داشتن نیتروژن زیاد نسبت به سایر کودهای ارگانیک بسیار غنی تر می باشند. بنابراین بازار خرید کود مرغی پلت شده مرغوب بسیار پررونق است و انواع این محصول به صورت بسته بندی و فله عرضه می گردد.

وضعیت واحد های فعال تولید کود مرغی پلت شده

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کود مرغی پلت شده در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کود مرغی پلت شده

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۸/۵ - (۶ امتیاز)