طرح راه اندازی پارکینگ هوشمند

پارکینگهای هوشمند بخش اجتناب ناپذیر زندگی شهری هستند. با افزایش خودروها در شهرها و کاهش فضای پارک، پیدا کردن محلی برای حفظ و پارک خودروها در شهر سختیها و چالشهای خودش را دارد. خوش بختانه با ظهور پارکینگهای هوشمند، دستگاهها و سنسورهای متصل به یکدیگر می توانند به اتوماسیون پارک خودروها کمک نمایند.سیستم مدیریت پارکینگ های هوشمند می توانند بعنوان بزرگترین عوامل کاهش ترافیک و تولید و انتشار کربن در شهر بحساب آیند.

تکنولوژی پارکینگ هوشمند

سیستم هدایت پارکینگ هوشمند براساس کار سنسورهایی عمل می نماید که می تواند فضای پارک آزاد را تشخیص دهند و داده ها را به سیستمهای پشتیبان ارسال کنند. سیستمهای پشتیبان هم بر اساس این اطلاعات به نرم افزار کاربران یا سیستم خبر رسانی، اطلاعات را منتقل می کنند.

امروزه دو نوع سنسور در سیستمهای پارک هوشمند بکار گرفته می شوند : سنسورهای اولتراساند (Ultrasound) و سنسورهای مگنتیک (Magnetic)

سنسورهای اولتراساند(اولتراسونیک) یا سنسورهایی که مشابه سنسورهای سونوگرافی کار می کنند برای کاربردهایی مثل پارکینگهای داخلی ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند. این سنسورهای Ultrasound امواج صوتی را در محدوده ۲۵ تا ۵۰ کیلوهرتزی ارسال می کنند که فراتر از محدوده صوتی قابل درک انسانهاست. حسگرهای تشخیصی با ترمینال کنترل از طریق کابل رشته ای RS485 یا ارتباط بیسیم (۴۳۳ مگاهرتزی) در ارتباطند و ترمینال هم از طریق شبکه اترنت معمول به مرکز کنترل ارتباط خواهد داشت.

سنسور پارکینگ هوشمند شهری

برای پارکینگهای کنار خیابانهای شهری، سنسورهایی استفاده می شوند که انرژی آنها با باطری تامین شده و از خانواده تشخیص دهنده های Magnetic یا مغناطیسی باشند. این سنسورهای در زمین محل پارک بصورت دفن شده قرار می گیرند. این سنسورها می توانند محدوده منفی ۱۲۰۰μT تا مثبت این مقدار را تشخیص دهند. داده های خروجی هم در محدوده امواج ۱.۵۶۳ تا ۸۰۰HZ خواهند بود که می تواند توسط کاربر برای هر سنسوری متفاوت در نظر گرفته شوند.

سنسور مگنت پارکینگ هوشمند شهری

البته راهکارهای دیگری هم به عنوان تکنولوژی دوم مورد استفاده قرار می گیرد که مثلا اینفرارد یا مادون قرمز از نمونه های آنهاست. اینکار برای افزایش دقت سنسورهای مغناطیسی مفید خواهد بود.

سنسورهای مغناطیسی براحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند. برای نمونه تکه بزرگی از فلز در نزدیکی آنها، انواع مختلف اختلالات مغناطیسی، توده فشرده سیمان یا آسفالت روی سنسورکه شبه مغناطیسی می شود و یا هر عامل دیگری که میتواند وضعیت مغناطیسی ایجاد نماید بلای جان این سنسورهای مگنتیک خواهند شد.

دو راهکار ارتباط بی سیم برای اینکار درنظر گرفته شده اند که یکی برای مسافتهای کوتاه و دیگری برای سیستم NB-IoT می باشد. برای مسافتهای کوتاه سنسورهای مغناطیسی با نزدیکترین کنترلر از طریق ارتباط بیسیم ۴۳۳ MHZ ارتباط برقرار می کنند. کنترلر هم از طریق سیستم موبایل با شبکه در ارتباط است. برای راهکارهای مسافت طولانی و NB-IoT هم هر سنسور باید با شبکه NB-IoT که از طریق سیستم موبایل کار می کنند ارتباط برقرار نماید. راهکار مسافت طولانی برای کارهای وسیع در فضای IoT کاربرد دارند.

راهکارهای پارکینگ هوشمند
ساختمان‌های مسکونی

ساختمان‌های مسکونی عموماً دارای مراجعه‌کنندگان ثابتی هستند، جای پارک هر خودرو مشخص است، تعداد کمی خودرو مهمان تردد دارند و پرداخت هزینه موضوعیت ندارد. راهکار معمول نصب یک شناسه هوشمند (Tag) به شیشه خودرو و نصب آنتن‌های ورودی و خروجی در ورودی پارکینگ برای مدیریت پارکینگ است. در راهکار تکمیلی با استفاده از دوربین پلاک‌خوان و راهبند اتوماتیک، این فرایند مکانیزه‌ می‌گردد.

اجزای این راهکار شامل موارد زیر است:

تگ‌های RFID به همراه آنتن برد بلند
نرم‌افزار مربوط به سامانه RFID برای مدیریت اطلاعات
راهبند
راهکار تکمیلی: دوربین پلاک‌خوان و نرم‌افزار مربوطه (نیازمند سیستم برای پردازش و ذخیره اطلاعات)

ساختمان‌های تجاری و اداری

با توجه به اینکه این دسته از ساختمانها برای اهداف تجاری و کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند، مشتریان مختلف نیز به این ساختمان‌ها مراجعه می‌نمایند. این بدان معناست که باید نظارت و کنترل برای ورود و خروج خودروها بیشتر شود. به‌علاوه به دلیل کم بودن تعداد مراجعه مشتریان، آنان معمولاً نیازمند راهنمایی و هدایت در پارکینگ هستند. در نهایت معمولاً مدیریت مجموعه برای پوشش دادن هزینه پارکینگ و کسب درآمد اقدام به دریافت حق پارکینگ می‌نمایند. راهکار معمول استفاده از مدیریت پارکینگ (PMS) است.

کاربری اصلی این سامانه در واقع مکانیزه کردن کامل پارکینگ از زمان ورود خودرو تا زمان خروج آن و همچنین مدیریت هوشمند پارکینگ در بررسی تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه است. تکمیل کننده این راهکار، سیستم راهنمایی پارکینگ (PGS) است. تکنولوژی PGS به راننده این امکان را می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان به نزدیکترین فضای خالی هدایت شده و ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی، یک تجربه مطلوب از پارک نمودن خودرو را داشته باشد. اجزای این سیستم عموماً شامل نرم‌افزار مانیتورینگ محل خودرو، رابط‌ها و کنترل‌کننده محلی سنسور، سنسورها، تابلوهای راهنما و سیستم‌های پرداخت مانند صف‌شکن و دستگاه هوشمند پرداخت هزینه پارکینگ است.

ساختمان‌های مدرن

ساختمان‌های لوکس و مدرن، جدای از نوع کاربری، نیازمند تجهیزاتی متناسب با سایر سیستم‌های ساختمان باشند. معمولاً راهکارهای این ساختمان‌ها به شکل یکپارچه و همخوان با تکنولوژی اینترنت اشیا ارائه می‌گردند.. راه‌حل پارکینگ هوشمند نبکا در بستر اینترنت اشیا اسپارک نام دارد و از لایه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلفی تشکیل شده است:

پلتفرم مدیریت داده‌های پارکینگ هوشمند

پلتفرم پارکینگ هوشمند وظیفه جمع‌آوری داده‌های سنسورها و قفل‌های پارکینگ، صحت‌سنجی اطلاعات و ارسال هشدارها، پاسخ به درخواست‌های ارجاع شده و به‌طورکلی مغز متفکر سیستم است. به علاوه، قابلیت فراخوانی داده‌های مختلف از طریق وب سرویس و API را پشتیبانی می‌کند.

قفل پارکینگ

قفل پارکینک با نصب در محل پارکینگ نصب و مسدود نمودن مسیر، اجازه استفاده غیرمجاز از فضای پارکینگ را به دیگران نمی‌دهد. قفل پارکینگ هوشمند قابلیت دریافت فرمان از طریق اینترنت یا شبکه محلی را دارد. فرایند تحقیق و توسعه و هوشمندسازی این محصول توسط متخصصین شرکت نبکا انجام شده است. بنابراین دانش فنی لازم برای پشتیبانی و توسعه این محصول منحصراً در اختیار مجموعه نبکا است.

سنسورهای بی‌سیم: این سنسورها در قسمت فوقانی، کناری یا روی زمین محل پارک خودروها نصب می‌شود. سنسور بی‌سیم، وضعیت جای پارک (پر یا خالی) را ارسال می‌کند. تعدادی از سنسورها توانایی دریافت اطلاعات و مدیریت پارکینگ هوشمند را به منظور اعمال برخی هشدارها با تغییر رنگ سنسور (رزرو پارکینگ، جایگاه پارک معلولین و…) را دارد.

تجهیزات به‌کاررفته در پارکینگ هوشمند
کنترل ورودی و خروجی پارکینگ

امنیت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در استفاده از پارکینگ هوشمند است که با استفاده از حسگرهای مختلف قابل تأمین است. برای تجهیز ورودی پارکینگ تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام سازوکار خاص خود را دارد. در این بخش، برخی از تجهیزات مورد استفاده در ورودی پارکینگ‌ها ذکر می‌شود و مشخصات آنها آورده می‌شود.

۱. درب الکترونیکی و ریموت دار: این نوع از درهای ورودی به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند و به‌صورت دیجیتالی یا الکتریکی کنترل می‌شوند. در انواع الکتریکی عملکرد در ورودی بر عهده فرد اپراتور است و درب نیز به کمک انرژی الکتریکی بالا و پایین می‌رود.

۲. قفل‌های دیجیتالی: این نوع از قفل‌ها دارای یک سیستم هوشمند هستند که به قفل متصل هستند. صفحه‌کلید دیجیتالی، اسکن دست و اثر انگشت، اسکن چشم، اسکن صوت و قفل‌های کارتی از تجهیزات کنترل کننده این نوع قفل‌ها هستند. این دستگاه‌ها در محل ورودی پارکینگ نصب شده و پس از تأیید هویت، امکان ورود را به افراد می‌دهد.

۳. کنترل تردد و ثبت تردد: این دستگاه‌ها به‌صورت هوشمند میزان ورودی و خروجی‌ها را ثبت می‌کند و آمار را به‌صورت کامپیوتری ثبت می‌کنند.

مانیتورینگ فضای پارکینگ و تعیین محل پارک

سیستم مانیتورینگ پارکینگ‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های مدار بسته هستند فضای پارکینگ را پوشش می‌دهند. این سیستم مجهز به یک مانیتور است که فضای پارکینگ را به‌طور کامل نشان می‌دهد و کاربران می‌توانند محل مناسب برای پارک خودروی خود بیابند.

این سیستم تعداد فضای خالی و پر موجود در پارکینگ و محل هر فضا را به اپراتور و صاحب خودرو نشان می‌دهد. زمانی که خودرو در محل پارک قرار می‌گیرد، سیستم به‌صورت هوشمند فضا را به‌صورت اشغال نشان می‌دهد.

شناسایی محل پارک خودرو بر اساس شماره پلاک

امروزه بیشتر پارکینگ‌ها بسیار وسیع و طبقاتی هستند و امکان پیدا کردن خودرو بدون سیستم‌های هوشمند وجود ندارد. بنابراین اکثر پارکینگ‌ها از سیستم هوشمند برای گرداندن پارکینگ و پیدا کردن محل پارک خودرو استفاده می‌کنند.

این سیستم به هنگام ورود خودرو نسبت به شماره پلاک خودرو واکنش نشان داده و اطلاعات آن و محل پارک آن را ثبت می‌کنند. به هنگام مراجعت صاحب خودرو، اپراتور می‌تواند محل خودرو را تشخیص داده و به اطلاع صاحب خودرو برساند.

گیت خروجی و ثبت آمار تردد

این سیستم همانند سیستم ورودی، کلیه تردد پارکینگ را ثبت و ضبط می‌کند و اجازه خروج غیرقانونی را به افراد نمی‌دهد. این سیستم دارای قابلیت خروجی اطلاعات است و کاربران می‌توانند اطلاعات تردد پارکینگ را خارج کنند.

دریافت هزینه و پرداخت الکترونیکی
این سیستم به دارندگان وسایل نقلیه اجازه می‌دهد که بدون نیاز به حضور اپراتور اقدام به پرداخت هزینه پارکینگ کنند. این سیستم مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان هستند که به سیستم‌های بانکی متصل هستند و با ورود اطلاعات بانکی، هزینه پارک را دریافت می‌کنند.

این دستگاه‌ها قابلیت خواندن کارت‌های مدیریت شهری را دارند و می‌توان به کمک آنها این نوع کارت‌ها را نیز شارژ کرد و از مزایای آنها بهره برد. همچنین این سیستم قابلیت پرداخت به‌صورت آنلاین و آفلاین را دارند و می‌تواند برای کاربران قبض پرداخت صادر کند.

 مزایای سیستم پارکینگ هوشمند

۱- سودآوری و درآمد حداکثری پارکینگ (تا ۱۵ درصد بازدهی بالاتر)

۲- صرفه‌جویی و سازگاری با محیط زیست و تأمین هزینه‌های تهویه پارکینگ

۳- تشخیص پارک غیرقانونی ماشین‌ها

۴- تأمین و رزرو فضا برای مشتریان واقعی و همیشگی

۵- کاهش ترافیک و امکان رزرو با استفاده از تلفن و اینترنت

۶- ارائه اطلاعات آماری و گزارش تردد

۷- ارائه گزارش مالی و تعداد ماشین‌ها

۸- استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی و پرداخت آسان

۹- تأمین امنیت وسایل نقلیه

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)