طرح پرواربندی گوساله

محصول نهایی پرواربندی گوساله تولید گوشت گوساله می باشد. در زنجیره تولید، محصول این طرح که گوساله پروارشده یا به عبارتی گاو گوشتی است بسیار به مصرف کننده نهایی نزدیک است و تنها پس از یک مرحله کشتار و بسته بندی به دست مشتری نهایی رسانده میشود. پرواربندی یکی از روش های بالا بردن ظرفیت تولید گوشت قرمز بدون افزایش تعداد راس دام می باشد. با توجه به نیاز کشور به گوشت سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر بازده اقتصادی مناسب کشور را نیز از واردات بی نیاز می نماید. به طور کلی پرواربندی پرواربندی انواع دام شامل چاق کردن دام و ازیاد گوشت آن با استفاده از جیره غذایی مناسب و رعایت اصول بهداشتی و دامپزشکی می باشد. در این طرح هر سال در یک نوبت پرواربندی انجام میگیرد و هزار رأس گوساله در سال پروار میشود. همانگونه که اشاره شد در زنجیره تأمین گوشت قرمز پس از پرورش دام مرحله کشتار قرار دارد و فروش دام به این واحدها صورت میگیرد، و از این نظر که این واحد در کنار کشتارگاه تأسیس میشود مزیتی برای بازار طرح به حساب می آید.
حدود نیمی از گوشت قرمز کشور توسط گاوهای پروار شده تأمین می‌شود؛ بنابراین این بخش از دامپروری و دامداری دارای ظرفیت زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد. افزایش تولید گوشت قرمز باعث کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول غذایی، ایجاد اشتغال و فعال شدن نیروهای بیکار در سطح شهر و روستاها می‌شود. استفاده از ظرفیت ژنتیکی دام‌های گوشتی و کاهش کشتار دام‌های شیری و مولد از دیگر محاسن پرواربندی با روش‌های نوین است. پرواربندی گوساله با روش‌های علمی و نوین سبب کاهش دوره پرواربندی، کاهش هزینه تولید گوشت و جلوگیری از تخریب مراتع می‌شود.
از مسائل و مشکلاتی که در این زمینه باید در نظر گرفته شود، شامل؛ هزینه ساخت جایگاه، استهلاک تجهیزات، مشکل تهیه گوساله، تهیه خوراک، اخذ مجوز، نیازمندی به فضای زیاد، وجود بیماری، حساسیت گوساله به گرما، سرقت و حمله موجودات، مشکلات ایمنی، تلفات، نوسان قیمت نهاده های تولید، وجود واسطه گران و… می‌باشد.

معرفی مهم ترین نژادهای گوشتی گاو در جهان

نژاد هرفورد: این نژاد گوشتی یکی از بهترین نژادهای گاو برای تولید گوشت است. که مرکز اصلی پرورش این نژاد در غرب کشور انگلستان است. گاو نژاد هرفورد بسیار مقاوم بوده و در زمینه چرا توانایی بالایی دارد. این نژاد مخصوص پرواربندی است وگوشتی لذیذ و پرچرب دارد. در هنگام بلوغ، وزن این گاوها به ۱۱۰۰ کیلوگرم و وزن نرهای آنها حتی به ۱۴۰۰ کیلوگرم نیز می رسد. این نژاد به صورت ابلق قرمز، انتهای دست و پای آن سفید و پوزه سفید روشن می باشد.

نژاد شاروله: یکی از قدیمی ترین نژادهای گاوهای گوشتی فرانسوی است. این نژاد سفید متمایل به کرم بوده و پوستی صورتی رنگ دارد. نرها در ۴ سالگی بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند و سرعت رشد آنها زیاد است. وزن ماده ها بعد از بلوغ ۸۰۰ ۶۰۰ کیلوگرم و بازده لاشه در این نژاد در حدود ۷۰ درصد می باشد. از مهم ترین علل محبوبیت این نژاد در بین دامداران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف- میزان ماربلینگ لاشه – چربی درون ماهیچه – این نژاد بسیار بالا بوده و می توان آن را جز پرگوشت ترین و ک مچربی ترین گاوهای جهان دانست.
ب- راندمان بالا در وز نگیری نژاد گوشتی
ج- بالا بودن وزن گوساله در زمان تولد

نژاد آبردین آنگوس: گاوهای این نژاد عموماً به آنگوس معروفند. موطن اصلی این نژاد اسکاتلند می باشد. گاوهای آنگوس به رنگ سیاه بوده و پوشش مویی بدن آنها نرم و بدون شاخ هستند.
این نژاد دارای بدنی تنومند و از نظر پرواربندی مناسب می باشد. سازگاری بالایی در شرایط سخت زیست محیطی دارد. در بعضی مواقع گوساله قرمز رنگ از والدین سیاه رنگ به دنیا می آیند. معمولاً گاوهای ماده و نر به ترتیب ۵۵۰ و ۸۵۰ کیلوگرم وزن دارند

نژاد براهما: یکی دیگر از نژادهای گاو گوشتی که خاستگاه آن کشور هندوستان است. در هندوستان این گاو های کوهان دار به نام گاو زیبو شهرت داشتند. بعدها تعدادی از گاوهای این نژاد به آمریکا انتقال یافتند و پس از تلاقی با نژادهای دیگر به نژاد براهما مشهور شدند. گاوهای این نژاد اغلب خاکستری بوده و در شرایط گرم مقاومت بالایی دارند. در شرایط مدیریتی متوسط گاوهای نر معمولاً ۱۱۰۰ ۸۰۰ کیلوگرم و گاوهای ماده از ۷۰۰ ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند

برای شروع یک پروژه پرورش دام و صنایع وابسته به آن، در مراحل ابتدایی نیاز به تهیه مکانی مناسب جهت احداث دامداری و سپس اخذ کلیه مجوزهای لازم از سازمان های ذیربط میباشد که در ذیل به طور مشروح مراحل گوناگون کار بیان می شود.

الف- زمین محل ایجاد واحد دامپروری: زمینی که جهت احداث ساختمان ها و تأسیسات و فضاهای مربوطه، توسط متقاضی و برابر ضوابط نظام دامپروری ارائه می شود، می تواند به یکی از اشکال زیر باشد:
۱ سنددار
٢ استیجاری بالای ۲۰ سال
٣ فاقد سند به شرط احراز مالکیت
۴ زمینهای مشاع
۵ زمین های اصلاحات ارضی مفروزالرعیه
۶ زمین های واگذاری از طریق منابع ملی و موات.

ب- زمین برای کشت علوفه: در خصوص صدور پروانه تأسیس واحدهای پرورش دام داشتی که در آنها نشخوارکنندگان یا اسب، پرورش داده و نگهداری می شوند، متقاضی جهت تأمین علوفه دامداری خود برابر ضوابط نظام دامپروری، باید دارای کیی از شرایط زیر باشد:
۱ مالک زمین کشت علوفه باشد.
٢ مستأجر زمین کشت علوفه باشد.
٣ متصرف بلامعارض زمین کشت علوفه بوده و آن را در اختیار داشته باشد.
۴ مالک زمین های واگذاری از طریق هیأت های هفت نفره یا کمیسیون ماده ۳۱ قانون باشد.
۵ با کشت کاران علوفه، قرارداد خرید علوفه تنظیم کرده باشد.

ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله

۱ ظرفیت: ظرفیت هر واحد پرواربندی گوساله تازه تأسیس نباید در هر دوره از ۵۰ رأس کمتر و از ۱۰۰۰ رأس بیشتر باشد.
تبصره: شرکت های تعاونی تولید و کشت و صنعت های دارای شرایط می توانند، متقاضی اخذ پروانه تأسیس پرواربندی گوساله بیش از هزار رأس در هر دوره باشند.
٢ زمین: حداقل زمین مورد نیاز برای تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله برحسب میزانی که در نقشه های مربوط به نظام قید شده است، مشخص می شود.
مبانی محاسباتی نقشه‌های تهیه شده بر حسب هر رأس گوساله پروار تعیین می‌شود و متوسط مساحت زیربنای مفید مورد نیاز به ازای هر رأس گوساله پرواری اصل در یک دوره، ۴.۵ مترمربع مسقف و ۶.۳ مترمربع غیرمسقف و به ازای هر رأس گوساله دورگ و بومی، ۳ مترمربع مسقف و ۴.۲ مترمربع غیرمسقف می‌باشد.
ساختمان ها و تأسیسات مورد نیاز واحدهای پرواربندی صنعتی در جدول زیر آمده است:

تبصره۱: در واحدهای کمتر از یکصد رأس، احداث محل عملیات دامپزشکی ضروری نیست و در ظرفیت‌های بالای ۱۰۰ رأس به ازای هر ۱۰۰ رأس اضافه (علاوه بر آنچه که در بالا اضافه گردید)، ۱۰ مترمربع مسقف و دو برابر آن بهاربند در نظر گرفته می‌شود.
تبصره۲: جهت بارگیری و تخلیه گوساله باید سکوی موردنیاز پیش‌بینی شود.
تبصره۳: با توجه به عوامل جوی و شرایط اقلیمی در مناطق مختلف کشور، بنا به تشخیص کمیسیون صدور پروانه استان، می‌توان به جای سکوی علوفه (غیرمسقف) از انبار علوفه (مسقف) استفاده کرد.

فواصل تأسیسات پرواربندی گوساله

رعایت فواصل در خصوص تأسیسات پرواربندی گوساله، بر طبق جدول فواصل منضم به نظام الزامی است.
تبصره۱: تأسیسات موجودی که جهت صدر پروانه بهره‌براری واحدهای فوق‌الذکر به کار خواهد رفت، باید به تائید کمیسیون صدور پروانه استان رسیده باشد و مبنای محاسبه ظرفیت چنین واحدهائی براساس آنچه که در قسمت‌های قبلی ذکر شده است، می‌باشد.
تبصره۲: گاوداری‌های موجودی که به علت عدم امکان رعایت فاصله مشمول دریافت پروانه بهره‌برداری نوسازی یا به‌سازی نشوند، می‌توانند برابر ضوابط انتقال، پروانه تأسیس دریافت کنند.
تبصره۳: تمدید پروانه بهره‌برداری واحدهای گاوداری شیری بالای هزار رأس، که قبلاً پروانه بهره‌برداری دریافت کرده اند،بلامانع است.

مدت زمان پرواربندی گوساله

مدت پروار نمودن گوساله ها متغیر و معمولاً ۹ ماه ۲۷۰ روز است. سن شروع پروار در گوساله های نر می تواند از ۳ ماهگی باشد. یعنی در ۳ ماهگی پروار را شروع و در ۱۲ ماهگی روانه بازار کنید. شروع پرواربندی بستگی به بازار دارد. باید توجه داشت که در برخی اوقات بازار گوشت کشور رونق بیشتری دارد -ایام نوروز- و مناسبت های خاص. گوساله های جوان رشد مناسب تری در دوره پرواری دارند. در هر هفته میانگین وزن گله و افزایش وزن روزانه را کنترل نموده و بر اساس میانگین وزن گله هر روز بدون محدودیت تغذیه کنید.
هر گوساله باید حداقل به میزان ۴ درصد وزن زنده خود به ماده خشک مصرفی دسترسی داشته باشد. بعد از اینکه نیاز گوساله ها را محاسبه ک ردید، این میزان را در ۴ وعده روزانه در اختیار گوساله ها قرار دهید.

وضعیت بازار گوشت قرمز کشور

درحال حاضر سالانه بیش از ۹۳۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با توجه به مصرف سرانه‌ی ۱۱.۵ کیلوگرم، سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن نیاز کشور است و در مرز خودکفایی این محصول پروتئینی استراتژیک قرار داریم؛‌ این درحالیست که ایران به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده مرغوب و با کیفیت گوشت قرمز طی سالهای اخیر نه تنها خودکفا بوده بلکه صادرکننده این مصول به کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس بوده است اما به دلیل مشکلات ایجاد شده اعم از واردات گوشت قرمز، قاچاق دام زنده به کشور، خشکسالی و نبود حمایت مناسب از دامداری‌های داخلی از میزان تولید کاسته شده است.
که با توجه به شکل‌گیری دامداری‌های صنعتی با سرمایه‌های کلان و ظرفیت‌های خالی در این بخش، اگر از تولید داخلی حمایت شود، نه تنها این میزان بسیار ناچیز واردات با تولید داخل تامین می‌شود بلکه با توجه به ذبح شرعی و مرغوبیت دام‌های ایرانی، تقاضای زیادی از سوی کشورهای عربی و مسلمان همسایه برای واردات گوشت از ایران وجود دارد که می‌تواند ایران را به صادرکننده بزرگ در خاورمیانه تبدیل و جایگزین واردات گوشت‌های برزیلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس کند.
کشور در مواقع افزایش مصرف، ۴۰ تا ۵۰ هزار تن با کمبود گوشت روبرو می شود که طبق معمول این کسری سالانه از محل واردات تامین می شود.
سال گذشته ذخایر استراتژیک گوشت مرغ بطور کامل از منابع داخلی تامین شد و یک گرم گوشت مرغ از خارج وارد نشده است.

برای دانلود دستورالعمل اجرایی ضوابط و مقررات مراکز تولید و پرورش گوساله اینجا کلیک کنید.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح پرواربندی گوساله

ظرفیت پرورش : ۱۰۰ راس
نرخ برابری دلار: ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها: ۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۵۵۰ میلیون تومان
میزان فروش: ۱.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی: ۳۱ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)