فرآیند تولید ژل و پودر آلوئه ورا

خط تولید ژل و پودر آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا را مردم دنیا معجزه طبیعت میدانند.چرا که دارای خواص دارویی متعدد و فراوانی است. هرچه مردم آگاهی بیشتری در باره خواص الوئه ورا میدانند ، تقاضای بیشتری برای محصولات مشتق از آلوئه ورا خواهند داشت. اگرچه تولید ژل آلوئه ورا بنطر ساده می آید و حتی در منزل هم امکان پذیر است، اما شیوه ای مناسب برای استفاده از خواص این گیاه بویژه در نوشیدنی ها و مصارف دارویی نیست. اگر ژل آلوئه ورا در منزل تهیه گردد، این ریسک وجود دارد که آلویین یا لاتکس گیاه یا ژل بدست آمده آغشته گردد.بنابر این ژل بدست آمده برای مصارف داخلی بدلیل ملین بودن آلویین و ایجاد ناراحتی های گوارشی توصیه نمیشود. لذا بهترین حالت ، استحصال ژل با روشی دقیق و مطمئن است.

شرح فرآیند تولید ژل و پودر آلوئه ورا

در ابتدا برگهای آلوئه ورا که از مزرعه چیده شده و در سبد های پلاستیکی به کارخانه حمل گردیده اند، توسط کارگران بدرون حوضچه اول آب معمولی ریخته میشود. کارگران این قسمت برگهای خیس خورده را بیرون کشیده و با برس اقدام به تمیز کاری نموده و وارد حوضچه دوم آب می نمایند. در حوضچه دوم برگها توسط یک پارو بهم زده شده و بسمت خروجی حوضچه هدایت میشود. در انتهای حوضچه یک عدد کانوایر شیب دار وجود دارد که برگها را بیرون آورده و بر روی میز تمیز کاری منتقل میشود. کارگران در دو طرف میز تمیز کاری سرو ته برگها را برش و تعدادی کارگر دیگر قسمت های جانبی برگ را برش داده و مجدداً بر روی کانوایر انتقال بر گردانده میشود. در مسیر انتقال برگهای برش خورده از کلیه جوانب با آب گرم پر فشار شستشو میشود تا تمیز و احیانا آلویین موجود جدا گردد. سپس برگها بسمت دستگاه پالپ اکستراکتر هدایت تا ژل آن جداگردد.

ژل توسط یک لوله به سمت هموژنایزر هدایت تا مایعات ژل همگن شود و پوست برگ نیز به خارج از سیستم هدایت میشود. پس ازهمگن سازی ، ژل بوسیله سیستم مکش از درون فیلترهای دوگانه مکانیکی، پارچه ای و بوگیری عبور نموده و آماده پاستوریزاسیون میشود. پاستوریزاتور ازنوع پلیتی بوده که پس از تبادل حرارتی آنرا درمخزن بین راهی ذخیره میکند و آماده بسته بندی مینماید. در صورت نیاز به تغلیظ و کنسانتره سازی، ژل بدرون مخزن تغلیظ کننده از نوع همزن دار هدایت و تحت شرایط خلاء ، حجم آن کاهش و به غلظت دلخواه میرسد. درصورتیکه تمایل به تولید پودر باشیم . کنسانتره بوسیله مونو پمپ بدرون سیستم اسپری درایر هدایت میگردد. دراین سیستم با اعمال جریان همسوی قطرات ریز ژل با جریان هوای در حال چرخش در طی چند ثانیه پودری یکنواخت و با ابعادی در حدود ۱۵۰ میکرون بدست می آید.

لیست ماشین آلات ژل و پودر آلوئه ورا

مخزن یک جداره ۵۰۰ لیتری
پاستوریزاتور
هموژنایزر MZ130
اسپری درایر
وان تغذیه و شستشوی اولیه از نوع حبابی
دستگاه شستشوی میوه و سبزیجات حبابی با غلطک حشره گیر
فیلتر پرس
کانوایر آبگیر یا هوادهی

فرآیند تولید ژل و پودر آلوئه ورا

ظرفیت تولید ژل آلوئه ورا

خط تولید و فراوری ۵۰۰ کیلو ژل در یک شیفت ۸ ساعته
خط تولید و فراوری ۱۰۰۰کیلو ژل در یک شیفت ۸ ساعته
خط تولید و فراوری ۲۰۰۰کیلو ژل در یک شیفت ۸ ساعته
خط تولید و فراوری ۲۰۰۰کیلو ژل در یک شیفت ۸ ساعته و تولید ۲۰ کیلو پودر درساعت

۴.۱/۵ - (۳۱ امتیاز)