پرورش و تولید گوجی بری

پرورش و تولید گوجی بری

این میوه متعلق به آسیا خصوصا شمال و جنوب چین است. دو نوع از آن به نام‌های L. chinense که در جنوب چین و نوع L. barbarum در شمال چین رشد می‌کنند. در مطالعات دارویی از این میوه استفاده شده است. گوجی بری به نام‌های مختلفی از جمله وُلف بری wolfberries یا تیبتن گوجی (Tibetan goji) نامیده می‌شود. در ایالات متحده از اوایل قرن ۲۱ گوجی بری به خاطر ارزش غذایی‌اش محبوب شد. اثرات درمانی میوه و عصاره‌ی آن برای قرن‌ها مورد استفاده‌ی بشریت بوده است. گوجی بری حدود ۲۰۰۰ سال است که در چین کاشته می‌شود و نام الماس قرمز را به خود اختصاص داده است.
علاوه بر میوه، گیاه دارای قسمت‌های دیگری مثل گل، برگ، بذر و ریشه است که در چین این قسمت‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعت ولف‌بری سرد و طعم آن شیرین است.
مزایای دیگرِ گوجی‌بری تغذیه و سم زدایی کبد و کلیه است که تاثیرات مثبتی روی کانال کبدی و کانال کلیه دارد. گفته شده که به بهبود عملکرد چشم، باروری، انرژی و آرامش ذهنی کمک می‌کند. در چین از اجزای مختلف گوجی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و یک غذای محبوب است.
گوجی بری در مقیاس تجاری در مناطق مختلف کشور چین پرورش داده می‌شود. زمانی که میوه رسید آن‌ها را با دقت بسته بندی می‌کنند یا با تکان دادن درخت باعث ریختن آن‌ها روی یک سینی می‌شوند. پس از این اقدام، با قرار دادن سینی در آفتاب به مدت دو روز یا آبگیری مکانیکی، میوه‌ها را خشک می‌کنند. در ایالات متحده گوجی بری بیشتر به صورت خشک شده یا پودر شده در دسترس است زیرا گوجی‌بری میوه‌ای حساس با عمر کوتاهی است که نمی‌توان به راحتی با کشتی جابه جا کرد.
گوجی‌بری‌ها را در چین هر ساله با جشنواره‌ی تابستانی برداشت می‌کنند. این گیاه به آبیاری زمین و کنترل فرسایش خاک و بیابان زدایی کمک می‌کند.
در چین به عنوان یک غذا پخته و با برنج، ژله بادام و سوپ چینی، با مرغ یا گوشت خوک، سبزیجات، و دیگر غذاهای گیاهی مفید مانند سیب زمینی شیرین و یا ریشه شیرین بیان استفاده می‌شود. این میوه‌ها نیز به عنوان یک چای گیاهی جوشانده می‌شوند و یا آب میوه های مختلف از آن‌ها ساخته می‌شود.

کشت گیاه مثمر گوجی بری در آسیا سابقه ۱۹۰۰ ساله دارد و یکی از مواد مهم در طب سنتی چین به شمار می رود.
این گیاه هم اکنون در قاره آمریکا از جمله کشور آمریکا و برزیل به عنوان نوعی گیاه دارویی ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد .
گوجی بری نخستین بار توسط یک محقق که در زمینه زندگی جامعه باستان تحقیق می کرد در یک منطفه از هیمالیا کشف شد. این محقق در مسیر پژوهش هایش متوجه شد که برخی از اعضای جوامع باستان در منطقه هیمالیا علاوه بر سلامت کامل جسمی ، طول عمری بیش از یکصد سال داشتند و در تحقیقاتش یکی از عوامل مهم در این زمینه را مصرف گوجی بری دانست .
گوجه بری دارای غنی ترین منبع مواد غذایی در بین میوه ها از جمله خانواده ‘ بری ‘ ها یا تمشک هاست.
این میوه کمیاب و گران قیمت در سال های اخیر در کشورهای غربی معرفی شده است و در حال ورود به بازار تجارت اروپا و آمریکا به عنوان یکی از باارزش ترین گیاهان دارویی و اکسیر جوانی و سلامتی است .
پژوهش های صورت گرفته در آمریکا نشان داده است که گوجی بری دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان در بین میوه هاست و به همین دلیل هم موجب کاهش رشد و عدم پیشرفت سلول های سرطانی و کاهش عوارض شیمی درمانی و مانع تشکیل تومور و رشد آن می شود.
اگر چه گوجه بری بتازگی وارد عرصه کشاورزی کشور شده است تا در ایران معرفی و مصرف شود، ولی گونه هایی از خانواده این گیاه مانند زغال اخته و تمشک به صورت بومی در ایران وجود دارد.
گوجى‌بری قویترین و پرقدرت‌ترین چربى‌سوز کاملاً طبیعى دنیاست که می‌تواند ماهیانه بین سه تا چهار کیلو از وزن را کاهش دهد.
گوجی بری میوه ای خاص است که طعم شیرینی دارد و خشک شده آن مانند کشمش است . گوجی بری به صورت تازه ، خشکبار ، آب میوه و عصاره مصرف می شود . علاوه بر میوه ، برگ های این گیاه هم به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.
تنظیم قند خون از جمله برای افراد دیابتی ، تامین ۱۸۰ درصد از ویتامین ‘ آ ‘ مورد نیاز روزانه و جلوگیری از بیماری چشم دژنراسیون ماکولا ، منبع سرشار آهن و اسید فولیک ( ۱۵ برابر اسفناج ) ، حاوی ۲۱ ماده معدنی از جمله روی ، کلسیم ، ژرمانیوم ، سلیوم و فسفر از جمله خواص میوه و دمنوش گیاه گوجی بری است .

این گیاه از نظر صرفه اقتصادی بسیار پرمنفعت بوده و مقدار تولید میوه در اولین سال تا حدود ۲ کیلو میوه به ازای هر نهال می‌باشد که نسبت به رسیدگی، این مقدار قابل تغییر است.
از سال ۲۰۱۴ فروش بذر و نهال گوجی‌بری آزاد شد و مافیای بزرگ داروی جهان اجازه دادند که مردم عادی از این میوه استفاده کنند. مقدار آنتی اکسیدان موجود در گوجی‌بری بر حسب واحد ۲۵۳۰۰ می‌باشد، که این مقدار در گوجی‌بری بلک ۲۷۳۰۰، در پرتقال ۷۵۰ و در بلوبری ۲۴۰۰ می‌باشد. از آنجایی که پایه اکثر بیماری‌های خاص اکسیدان‌های مختلف هستند، مصرف روزانه این میوه از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع خطرناک سرطان جلوگیری می‌کند.

کشت آسان گوجی‌بری و مقاومت این گیاه در شرایط آب‌وهوایی مختلف، موجب می‌گردد که بتوانیم این میوه پرارزش را در اکثر مناطق کشورمان زیر کشت ببریم. به امید آمدن این میوه به سبد غذایی خانواده‌های ایرانی.
ارزش اقتصادی کشت و تولید گوجی بری
مناطق قابل کشت گوجی بری در ایران :

یکی از ویژگی های گیاه مثمر گوجه بری را تحمل بالای آن در برابر سرما تا ۲۷ درجه زیر صفر است، این گیاه در تمامی مناطق ایران به جز مناطق جنوبی که دارای آب و هوای بسیار گرم است، قابل کشت و ثمردهی است، ضمن اینکه با انوع خاکها سازگار میباشد.

نحوه کشت گوجی بری :

نهال گوجه بری از نوع گلدانی میباشد که در یک متر مربع زمین تا ۵۰ اصله نهال گوجه بری به دست می آید.

میزان عملکرد گوجی بری در ایران :

نهال گوجه بری در سال سوم به ثمر می نشیند و در نخستین سال پنج کیلوگرم میوه تازه یا یک کیلوگرم میوه خشک می دهد.
عملکرد تولید در هر ۱۰۰۰ مترمربع زمین کشاورزی، ۵۰۰ کیلوگرم میوه خشک میباشد که ارزش اقتصادی آن حداقل ۱۲۰ میلیون تومان است . قیمت هر عدد بذر گوجی بری ۸۰۰ تومان و قیمت نهال یک ساله گوجی بری حدود ۴۰ هزار تومان میباشد
پائین بودن هزینه کاشت ، داشت و برداشت از دیگر ویژگی های گوجه بری است و کاشت این نوع گیاه زمینه اشتغال زایی را برای روستائیان فراهم کرده و می تواند از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کند.

زمان کشت گوجی بری :

گیاه گوجه بری در همه فصول سال قابل کشت است، اما بهترین زمان کشت این محصول نیمه دوم سال است .

۴.۳/۵ - (۲۴ امتیاز)