احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری

فاضلاب تولیدی در مناطق شهری و صنعتی توسط شبکه جمع‌آوری فاضلاب، جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه فاضلاب منتقل می‌شود. در تصفیه‌خانه فاضلاب عملیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بر روی فاضلاب ورودی انجام و فاضلاب تصفیه‌شده و عاری از مواد آلاینده مخرب محیط‌زیست از تصفیه‌خانه خارج می‌شود. با توجه به نوع فاضلاب مراحل تصفیه متفاوت و شامل مراحل متعددی است.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)
با توجه به روند افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ که باعث افزایش میزان فاضلاب شهری می‌شود، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب امری ضروری است. در اینجا سعی شده به‌صورت اجمالی در مورد فاضلاب و تصفیه و برگشت آن به سیستم آب‌رسانی نگاهی گذرا داشته باشیم.

مراحل ساخت تصفیه‌خانه

اولین قدم در ساخت تصفیه‌خانه آگاهی و اطلاع از نوع فاضلاب و میزان حجم آن است. با توجه به قوانین جدید، جهت دریافت هرگونه مجوز فعالیت در واحدهای صنعتی و مجتمع‌های مسکونی، باید نسبت به تصفیه فاضلاب تولیدی اقدام شود. بنابراین ساخت و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب ازجمله اقدامات ضروری است که با توجه به نوع فاضلاب، طراحی و مراحل ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب متفاوت است. فاضلابی که به تصفیه‌خانه شهری منتقل می‌شود مجموع فاضلابی است که از سه منبع مختلف تولید می‌شود که این سه منبع عبارت‌اند از:
الف) فاضلاب خانگی
ب) نشت آب
ج) پساب صنعتی

مراحل تصفیه فاضلاب

مراحل تصفیه فاضلاب به‌صورت کلی شامل تصفیه مقدماتی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمیایی است که هریک دارای مراحل و روش‌های متعددی هستند. در تصفیه‌خانه فاضلاب تمامی این مراحل به‌صورت کامل بر روی فاضلاب انجام می‌شود.

تصفیه فیزیکی (اولیه)

تصفیه اولیه فاضلاب شامل واحدهای آشغال‌گیر، دانه گیر، متعادل ساز و ته‌نشینی اولیه است. در تصفیه فیزیکی جامدات معلق به میزان ۶۵%، BOD به میزان ۳۵%، کلیفرم ۶۰%، نیتروژن ۵-۱۰% و فسفر به میزان ۵% حذف می‌شود.

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری
تصفیه بیولوژیکی (ثانویه)

تصفیه فاضلاب بیولوژیکی شامل هوادهی، ته‌نشینی ثانویه و گندزدایی است. در این مرحله از تصفیه جامدات معلق به میزان ۹۵%، BOD به میزان ۹۵-۸۵%، کلیفرم ۹۵-۹۹%، نیتروژن ۳۰-۵۰% و فسفر به میزان ۳۰-۴۰% حذف می‌شود.

تصفیه پیشرفته

تصفیه فاضلاب پیشرفته شامل حذف ازت، فسفر و جامدات سنگین می‌باشد. در این مرحله از تصفیه جامدات معلق به میزان ۹۹.۹-۹۹%، BOD به میزان ۱۰۰%، کلیفرم ۱۰۰-۹۹.۹%، نیتروژن ۹۵-۸۰% و فسفر به میزان ۵۰% و فلزات سنگین به میزان ۹۰% حذف و جداسازی می‌شود.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)

تصفیه فاضلاب شهری شامل چه مراحلی و چگونه است؟

مراحل تصفیه فاضلاب شهری و فرآیندهایی که سعی در حذف مواد آلاینده موجود در پساب محیط‌های مسکونی و تجاری دارند، تأثیر بسیار زیادی بر حفاظت از محیط‌زیست خواهند داشت. به‌عبارت‌دیگر، پشت سر گذاشتن و طی کردن مراحل تصفیه فاضلاب شهری (تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی) درنهایت منجر به بالا بردن کیفیت فاضلاب می‌گردد.
به‌طوری‌که می‌توان این فاضلاب را برای مصارف کشاورزی و باغبانی و بدون نگرانی بابت وجود آلاینده‌های شیمیایی و بیولوژیکی در آنها مورداستفاده قرارداد.

فاکتورهای انتخاب بهترین روش و مراحل تصفیه فاضلاب شهری

فاضلاب یا پسآب حاصل از مصرف آب در محیط‌های مسکونی و مراکز تجاری و ادارات و سازمان‌ها برخلاف فاضلاب‌های صنعتی به نسبت کمتری حاوی مواد آلی و آلاینده‌های شیمیایی و فلزات سنگین می‌باشد. به همین خاطر روش‌هایی که برای تصفیه این نوع فاضلاب در تصفیه‌خانه‌ها به کار می‌رود با روش و مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی متفاوت است. البته لازم به ذکر است که مراحل تصفیه فاضلاب شهری نیز با توجه به برگ خریدهای مختلف متغیر می‌باشد و لازم است در زمان انتخاب بهترین روش‌ها به چند سؤال مهم پاسخ داده شود:
مقدار فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه چقدر است؟
نوع مواد آلی و مقدار آلاینده‌های موجود در فاضلاب و کیفیت
کیفیت پسآب خروجی از مرحله تصفیه فاضلاب چقدر باید باشد؟
با توجه به اینکه فاضلاب خروجی از تصفیه‌خانه برای چه اهدافی مورداستفاده قرار می‌گیرد، مراحل و برگ خریدهای مختلف تصفیه تغییر خواهد کرد و این مسئله تأثیر زیادی بر فرآیند و نحوه تصفیه خواهد داشت.

قسمت‌های مختلف تصفیه‌خانه فاضلاب

آشغال‌گیر

آشغال‌گیر وسیله یا دستگاهی است که مواد درشت و آشغال موجود در فاضلاب که منشأ آلی یا معدنی دارد را جدا می‌کند. ذرات درشت در فاضلاب چنانچه به شکل مناسبی حذف نشود به تجهیزات تصفیه‌خانه علی‌الخصوص الکتروپمپ ها خسارت وارد کرده که باعث تداخل در روند تصفیه‌خانه فاضلاب می‌شود.
آشغال‌گیرها در انواع ریزودرشت ساخته‌شده که آشغال‌گیرهای درشت اصولاً به‌صورت میله‌ای هستند. ازلحاظ کاربرد و شرایط راهبری آشغال‌ها را می‌توان به دو نوع دستی و مکانیکی تقسیم‌بندی کرد که از آشغال‌گیرهای دستی برای تصفیه‌خانه‌های کوچک استفاده می‌شود.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)
برای تصفیه‌خانه‌های بزرگ به علت بالا بودن حجم آشغال و مشکلات نیروی انسانی و احتمال آلودگی محیط از آشغال‌گیرهای مکانیکی استفاده می‌شود.
آشغال‌گیرها به صفحات توری یا میله‌ای گفته می‌شود که در مسیر ورودی فاضلاب نصب‌شده و مانع از عبور ذرات جامد معلق بزرگ مانند تکه‌های چوب و پارچه و غیره می‌شوند. پس از انباشته شدن ذرات معلق بزرگ بر روی این صفحات به‌صورت دستی یا مکانیکی فرآیند جمع‌آوری مواد انباشته‌شده از روی آشغال‌گیر انجام خواهد شد.
این مرحله به‌عنوان پیش‌تصفیه در تمام تصفیه‌خانه‌ها موجود بوده و تأثیر مستقیم برافزایش طول عمر تجهیزات تصفیه‌خانه خواهد داشت.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل تصفیه فاضلاب شهری حدف مواد جامد معلق بزرگ می باشد که عدم توجه به آن در نهایت منجر به آسیب وارد شدن به تجهیزات مختلف از قبیل پمپ ها می گردد. برای این منظور می توان از انواع آشغالگیر دستی و آشغالگیر مکانیکی استفاده نمود. آشغالگیرها به صفحات توری یا میله ای گفته میشود که در مسیر ورودی فاضلاب نصب شده و مانع از عبور ذرات جامد معلق بزرگ مانند تکه های چوب و پارچه و غیره می شوند. پس از انباشته شدن ذرات معلق بزرگ بر روی این صفحات به صورت دستی یا مکانیکی فرآیند جمع آوری مواد انباشته شده از روی آشغالگیر انجام خواهد شد. این مرحله به عنوان پیش تصفیه در تمام تصفیه خانه ها موجود بوده و تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر تجهیزات تصفیه خانه خواهد داشت.
دانه گیری فاضلاب

فاضلاب معمولاً شامل مواد جامد معدنی مانند شن و ماسه، شیشه، شن ریزه و قطعات فلزی است که همه این مواد در سیستم‌های تصفیه فاضلاب به‌عنوان دانه شناخته می‌شود. وجود مواد دانه‌ای در فاضلاب سبب آسیب به پمپ‌ها و تجهیزات تصفیه‌خانه شده بنابراین جداسازی این مواد دانه‌ای ضروری است.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)
دانه گیری فاضلاب از عملیات فیزیکی و از مراحل مقدماتی تصفیه فاضلاب است که مواد دانه‌ای، شن و ماسه را در ابتدای تصفیه‌خانه از فاضلاب جدا می‌کند.
آشغال‌گیرها قادر به جمع‌آوری مواد جامد با اندازه‌های نسبتاً بزرگ را دارا می‌باشد و ذرات و دانه‌های شن و ماسه به‌راحتی از آنها عبور می‌کنند. با توجه به تأثیر منفی این ذرات بر پمپ و سایر دستگاه‌ها و خطوط انتقال فاضلاب، لازم است با روش‌های مختلف حذف گردند.
به همین منظور از دستگاه‌های دانه گیر استفاده می‌شود. حوضچه‌های دانه گیر که در مسیر انتقال فاضلاب طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند بر اساس شرایط و کیفیت فاضلاب در انواع مختلف کم‌عمق، عمیق، دایره‌ای شکل می‌باشند. این دانه گیرها ممکن است به‌صورت جریان‌های چرخشی و گردابی ذرات ریز را از سیال موجود در تصفیه‌خانه جدا نماید.

واحد متعادل ساز

این واحد به‌منظور ایجاد تعادل و یکنواختی در کمیت و کیفیت فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه در نظر گرفته‌شده چون حجم و میزان آلودگی فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه در زمان‌های مختلف یکسان نیست. وجود حوض متعادل ساز باعث کاهش شوک حال از افزایش بار آلودگی یا هیدرولیکی به سیستم می‌شود.
وجود شوک هیدرولیکی سبب از بین رفتن لجن و به دنبال آن، کاهش مقدار لجن موردنیاز و کاهش راندمان تصفیه‌خانه می‌شود.

ایستگاه پمپاژ

از این واحد جهت هدایت فاضلاب به واحدهای بعدی تصفیه‌خانه فاضلاب استفاده می‌شود. در این واحد به‌منظور ایجاد فشار و مقدار جریان موردنیاز فاضلاب توسط الکتروپمپ های مستغرق فاضلابی به واحد هوادهی منتقل می‌گردد. الکتروپمپ های موجود در این واحد توسط فلوتر کنترل می‌شود.

هوادهی تصفیه‌خانه فاضلاب

هنگامی‌که فاضلاب وارد استخر هوادهی می‌شود با لجن فاضلاب مخلوط شده و مخلوطی از لجن، آب و مواد جامد ورودی را تشکیل می‌دهد. لجن حاوی میکروارگانیسم‌های زنده مختلف و مفیدی می‌باشند که به‌اصطلاح به آنها کارگران تصفیه‌خانه گفته می‌شود. این موجودات از فاضلاب ورودی به‌عنوان غذا برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کنند. با مصرف محتویات فاضلاب به‌عنوان غذا توسط میکروارگانیسم‌ها، فاضلاب تصفیه می‌شود.
لجن فعال تشکیل یک فلوک را داده که باعث به دام انداختن و حذف ذراتی می‌شود که توسط میکروارگانیسم‌ها قابل‌استفاده نیستند. میکروارگانیسم‌ها جهت حذف مواد آلی به اکسیژن نیاز دارند که مقدار اکسیژن لازم توسط بلوئر های هوادهی تأمین می‌شود. هوای تولیدشده توسط بلوئرها به‌وسیله دیفیوزرهای هوادهی عمقی در سراسر حوض هوادهی پخش می‌شود.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)

واحد ته‌نشینی

جهت جدا نمودن مواد فعال از مخلوط هوادهی شده، از واحد ته‌نشینی استفاده می‌شود. هدف از ساختمان ته‌نشینی نهایی، ته‌نشین نمودن مواد بسیار ریز است که در فاضلاب به‌صورت معلق وجود دارد. جرم سلولی تولیدشده به‌وسیله تصفیه ثانویه دارای بار آلی قابل‌توجهی بوده و برای برآورد کردن استانداردهای فاضلاب باید حذف شود.
از دیگر مراحل مهم تصفیه فاضلاب شهری ته‌نشینی ذرات معلق می‌باشد. برای این منظور حوضچه یا مخازن ته‌نشینی پیاده‌سازی می‌شود که با گذر زمان به ذرات فرصت می‌دهد تا در کف استخر ته‌نشین شوند. پس از ته‌نشین شدن این ذرات که تقریباً ۷۰ درصد از ذرات معلق در فاضلاب می‌باشند، به روش‌های مختلف باید لجن‌های کف استخر تخلیه گردند.
با توجه به ساختار کلی استخر (دایره‌ای یا مستطیلی) از پل‌های ته‌نشینی و لجن‌روب با ویژگی‌های مختلف می‌توان استفاده نمود. پل‌های ته‌نشینی دارای انواع مختلفی از قبیل پل لجن‌روب رفت و برگشتی، نیم پل ته‌نشینی و پل لجن‌روب دوار می‌باشد.

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری
واحد گندزدایی

فاضلاب حاوی ارگانیسم‌های روده‌ای انسان است که در ارتباط با بیماری‌های منتقله از آب می‌باشند، مانند بیماری‌های ویروسی فلج اطفال و هپاتیت عفونی که در فاضلاب است. یکی از راه‌های متداول جهت از بین بردن این ارگانیسم‌ها، گندزدایی مرتب و به‌موقع پساب خروجی است.

واحد ذخیره و نگهداری لجن

لجن مازاد واحد هوادهی و دانه‌های جداشده از واحد دانه گیری به واحد ذخیره لجن فرستاده می‌شود. در این واحد لجن‌های تقریباً تثبیت‌شده، آبگیری و آب آن‌که حاوی نیتروژن و فسفر بوده برای تکثیر باکتری‌ها بسیار مفید است و به‌طور ثقلی و از طریق لوله تعبیه‌شده به مخزن هوازی برگشت داده می‌شود.

مرحله تصفیه ثانویه فاضلاب شهری (حدف مواد بیولوژیکی)

تمام مراحل طی شده تا این بخش باهدف حذف مواد جامد و معلق بوده و تاثیری بر کیفیت فاضلاب ازنظر میزان باکتری و میکروارگانیسم‌ها در آن ندارند. انجام فرآیندهای بیولوژیکی مختلف با توجه به نوع فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه و خروجی موردنظر متفاوت بوده و روش‌های گوناگونی را می‌توان برای این منظور به کاربرد. ازجمله فرآیندهای بیولوژیکی که در این گام مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به روش لجن فعال، روش لحن فعال با هوادهی گسترده و روش بستر لجن رو به بالا هوازی اشاره نمود. از رایج‌ترین تجهیزات برای حذف میکروارگانیسم‌ها در این گام پکیج تصفیه فاضلاب UASB می‌باشد که در تصفیه‌خانه‌های بزرگ صنعتی کاربرد گسترده‌ای داشته و کیفیت فاضلاب خروجی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)
علیرغم حذف باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها در این گام، هنوز مواد آلی و فلزات و مواد شیمیایی مختلفی ممکن است در فاضلاب موجود باشد که به خاطر تأثیرات منفی بر محیط‌زیست، لازم است قبل از خروج از تصفیه‌خانه حذف گردند. به همین خاطر گام بعدی که تصفیه شیمیایی و گندزدایی می‌باشد اجرا خواهد شد.

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری
مرحله تصفیه شیمیایی فاضلاب

تنها راه برای حذف مواد آلی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی مختلف موجود در فاضلاب، گندزدایی از آن می‌باشد که به شیوه‌های مختلف قابل انجام است. ازجمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از پکیج کلرزنی و همچنین گندزدایی با اشعه UV اشاره نمود.

خشک‌کردن و آبگیری از لجن

پس از حدف ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها و مواد آلی و شیمیایی موجود در فاضلاب، لازم است لجن ته‌نشین شده در کف استخر تخلیه گردد. مسئله بسیار مهمی که در تخلیه این لجن باید مدنظر قرار گیرد، خشک‌کردن یا آبگیری از آن‌ها می‌باشد که توسط فیلتر پرس و سایر تجهیزات قابل انجام است

انواع روش‌های تصفیه فاضلاب

به‌طورکلی تصفیه فاضلاب به روش‌های ذیل صورت می‌گیرد.

الف: تصفیه‌خانه فاضلاب به روش بی‌هوازی

به فرآیندهایی که در غیاب اکسیژن محلول توسط میکروارگانیسم‌ها اتفاق می‌افتد، فرآیندهای بی‌هوازی می‌گویند.
در روش‌های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب از این فرآیندها استفاده می‌شود.
روش UASB، UAFB، نمونه‌هایی از روش‌های بی‌هوازی تصفیه فاضلاب هستند.
لازم به ذکر است که در سپتیک تانک‌ها به سبب عدم وجود اکسیژن محلول کافی فرآیندهای بی‌هوازی بیولوژیکی غالب هستند.

ب: تصفیه‌خانه فاضلاب به روش‌های هوازی

برخی از فرآیندهای بیولوژیکی در حضور اکسیژن محلول صورت می‌پذیرد که به آنها فرآیندهای هوازی و به روش‌هایی که از فرآیندهای هوازی در آنها استفاده می‌شود، روش‌های بیولوژیکی هوازی گفته می‌شود.
روش لجن فعال، لجن فعال به هوادهی گسترده، RBC، SBR، MBR نمونه‌هایی از روش‌های بیولوژیکی هوازی می‌باشند

ج: تصفیه فاضلاب به روش‌های شیمیایی

به روش‌هایی که در آنها برای حذف آلاینده‌ها از مواد و واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود، گفته می‌شود.
هوادهی، انعقاد و لخته سازی، تبادل یون، تنظیم pH جزء روش‌های شیمیایی محسوب می‌گردند.

تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی به آبی گفته می‌شود که در اثر مصارف گوناگون و ورود مواد خارجی کیفیت آن تغییریافته و برای مصرف قبلی غیر قابل‌استفاده شده است. فاضلاب صنعتی در اثر مصرف آب در فعالیت‌های صنعتی و یا از منابع صنعتی و در طول مراحل مختلف تولید به وجود می‌آیند و بعضاً خطرناک‌ترین نوع فاضلاب‌ها را تشکیل می‌دهند. پساب‌های صنعتی ممکن است شامل قسمت‌های زیر باشد:
پساب‌های حاصل از شستشوی ماشین‌آلات و مواد اولیه
پساب‌های ناشی از روش‌های تولید محصولات صنعتی

فاضلاب فعالیت پرسنل واحد صنعتی

تخلیه فاضلاب صنعتی به دلیل داشتن ترکیبات متنوع و آلاینده خطرات زیادی را برای محیط‌زیست و سلامت جامعه دارد. بنابراین تصفیه فاضلاب صنعتی و دفع بهداشتی آن به محیط‌زیست از اقدامات ضروری است که صاحبان صنایع بایستی انجام دهند.
تصفیه فاضلاب صنعتی و مراحل آن با توجه به کیفیت و کمیت فاضلاب صنعتی متفاوت می‌باشد ولی ازآنجایی‌که این نوع فاضلاب‌ها دارای آلایندگی بالایی هستند، عموماً از روش‌های شیمیایی و بیولوژیکی جهت تصفیه و بی‌خطر سازی آن استفاده می‌شود.

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری
هزینه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب

هزینه تصفیه‌خانه به کیفیت و کمیت فاضلاب ورودی، مشخصات فاضلاب خروجی و میزان تصفیه، روش تصفیه فاضلاب، جنس و متریال مصرفی تصفیه‌خانه بستگی دارد.
در ظرفیت‌های پایین می‌توان تصفیه‌خانه فاضلاب را به‌صورت پکیج فلزی یا پلی‌اتیلن اجرا نمود. در ظرفیت‌های بالاتر از ۳۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز بهتر است که تصفیه‌خانه به‌صورت بتنی اجرا شود.

طراحی و اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب

شرکت مهندسی پاکان پالایش البرز با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا درزمینهٔ علم مهندسی تصفیه فاضلاب و همچنین تجربهٔ چندین ساله خود درزمینهٔ طراحی، ساخت و اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب در حال حاضر توانسته است باوجود بسترهای لازم از قبیل کارخانه مجهز و واحدهای خدمات پس از فروش و خدمات فنی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و کارآمدترین شرکت‌ها درزمینهٔ مهندسی آب و فاضلاب در سطح کشور شناخته شود.(احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری)

هدف از تصفیه فاضلاب شهری چیست؟

با طی کردن مراحل فوق، مواد مختلفی از فاضلاب حذف می‌شوند که منجر به بالا بردن کیفیت خروجی تصفیه‌خانه می‌گردند. در حالت کلی از ورود فاضلاب به تصفیه‌خانه‌ها چند هدف وجود دارد که عبارت‌اند از:
حذف مواد جامد و ذرات معلق از قبیل تکه‌های چوب، پارچه، پلاستیک و غیره
حذف ذرات معلق بین ۱ تا ۲ میلی‌متر از قبیل دانه‌های شن و ماسه
از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها با روش‌های بیولوژیکی مانند پاتوژن ها و مواد مغذی
از بین بردن آلاینده‌ها آلی و معدنی مانند پاک‌کننده‌ها و سموم کشاورزی
از بین بردن فلزات سنگین و مضر برای بدن
حذف مواد معدنی محلول در فاضلاب مانند کلسیم و سدیم

دلایل اهمیت طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب

آب ورودی به کارخانجات و محیط های مسکونی به مرور به انواع مواد آلی و آلاینده آلوده شده و در نهایت به فاضلاب های بسیار خطرناک تبدیل خواهند شد. ورود این مواد آلی به محیط زیست باعث شیوع بیماری های واگیردار و آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی خواهند شد.
به همین خاطر، در بسیاری از محیط های صنعتی و مسکونی طراحی و ساخت تصفیه خانه یک امر ضروری می باشد. به عنوان مثال، برای صدور مجوز شروع فعالیت کشتارگاه ها ساخت تصفیه خانه یکی از مهم ترین گام ها می باشد. علاوه براین، در محیط های بیمارستانی و مراکز درمانی نیز استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی الزامی می باشد تا مانع از ورود فاضلاب های آلوده به طبیعت گردد.
علاوه براین، خشکسالی و کاهش منابع آب در تمام دنیا یکی از بزرگترین مشکلات بوده و به همین خاطر، تا حد امکان لازم است فاضلاب ها تصفیه شده و در سایر محیط ها مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر، با ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و بهداشتی می توان کیفیت فاضلاب را تا حد مطلوبی افزایش داد و در سایر محیط ها استفاده نمود.

پارامترهای طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب

فاضلاب تولید شده در هر یک از محیط های صنعتی و مسکونی دارای ویژگی های متفاوتی می باشد که بر همین اساس لازم است از روش های مناسب برای تصفیه استفاده نمود. در نتیجه می توان گفت بررسی پارامترهای طراحی تصفیه خانه فاضلاب از مهم ترین گام ها می باشد که زیر نظر افراد حرفه ای در این حوزه باید شناسایی شوند. از مهم ترین پارامترهای طراحی تصفیه خانه فاضلاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:
شرایط محیطی مکان راه اندازی تصفیه خانه از نظر دما، مساحت و تماس با نور و غیره
نوع مواد آلی موجود در فاضلاب
میزان فاضلاب ورودی به تصفیه خانه در بازه های زمانی مشخص
کیفیت مورد نیاز برای فاضلاب خروجی از مرحله تصفیه
مقدار ذرات جامد معلق در فاضلاب
نوع فاضلاب (صنعتی یا بهداشتی یا کشتارگاه)
میزان ذرات کلوئیدی و چربی و روغن موجود در فاضلاب
مدت زمان مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب
هزینه و بودجه اختصاص یافته برای راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب
نوع آلاینده های موجود در فاضلاب
بررسی نیاز یا عدم نیاز به حذف فلزات سنگین در فاضلاب
تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز برای فعالیت در تصفیه خانه
با توجه به پارامترهای فوق و دسته بندی فاضلاب ها در دو گروه صنعتی و بهداشتی، فرآیندها و بخش های متفاوتی را برای طراحی تصفیه خانه فاضلاب می توان در نظر گرفت.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری

ظرفیت : ۱۸۲۵۰۰۰ متر مکعب
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۸۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲۹ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۶.۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۲ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

طرح توجیهی تصفیه خانه فاضلاب شهری

تومان۵۴۰.۰۰۰

در طی سالیان گذشته که در حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری و تهیه طرح‌های توجیهی و مطالعات امکانسنجی فعالیت داریم، در برخی موارد به سرمایه گذارانی مواجه می شویم که بدنبال دستیابی به داده ها و اطلاعات موردنیاز ابتدایی جهت شناخت پروژه های مختلف سرمایه گذاری هستند، یکی از شیوه های دستیابی به اطلاعات مذکور استفاده از طرح های تیپ یا مقدماتی و البته بروز میباشد.
بمنظور ارائه داده های اولیه موردنیاز به سرمایه گذاران، علاقمندان و … سعی کرده ایم در قالب فایل هایی با دیتاهای بروز فنی، مالی و آماری نیاز اولیه متقاضیان را فوری و البته تا حد بسیاری نزدیک به واقعیت فعلی سرمایه گذاری در ایران برطرف نمائیم.

مشخصات فایل طرح توجیهی تصفیه خانه فاضلاب شهری به شرح زیر است:

عنوان پروژه: طرح توجیهی تصفیه خانه فاضلاب شهری
قیمت مبنای دلار در زمان تهیه گزارش: ۵۰.۰۰۰ تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ مترمکعب آب تصفیه شده
میزان سرمایه گذاری طرح: ۱۴ تیلیارد و ۹۵۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی (IRR): 37.57 درصد
فرمت فایل: ورد + پی دی اف
حجم فایل ورد طرح: ۶.۸ مگابایت
حجم فایل پی دی اف طرح: ۱۰.۴مگابایت
تعداد صفحات طرح توجیهی: ۵۹ صفحه
تاریخ آخرین بروزرسانی طرح: اردیبهشت ۱۴۰۲

تصفیه خانه دانلود PDF صفحات ابتدایی و فهرست محتوایی فایل

پیشنهاد می شود در هنگام پرداخت، کاربر سایت شوید تا در صورت ثبت هر گونه بروزرسانی در فایل، دسترسی رایگان به فایل بروزشده داشته باشید، ضمن اینکه از طریق پنل کاربری همواره به کلیه فایل های خریداری شده دسترسی خواهید داشت.

ما به‌عنوان یک مشاور سرمایه‌گذاری می‌توانیم به همه کسب‌وکارهای قانونی و مشروع در مقیاس صنایع متوسط و بزرگ کمک کنیم. ارائه ایده سرمایه‌گذاری، مطالعه بازار، طرح توجیهی، مشاوره تامین ماشین‌آلات و … ازجمله کارهایی است که ما انجام می‌دهیم. بااین‌همه در برخی از صنایع خاص ممکن است ما بهترین انتخاب نباشیم. ما خوشحال می‌شویم مشخصات پروژه شمارا بدانیم در صورت عدم تناسب به‌صورت محرمانه به شما اعلام می‌کنیم و یا در صورت نیاز مشاور متناسب را به شما معرفی می‌کنیم.

با کلیک بر روی گزینه خرید لینک دانلود این بسته را پس از پرداخت آنلاین دریافت نمائید. فایل بلافاصله هم در پنل کاربری شما ذخیره می گردد و هم لینک دانلود آن به ایمیل شما ارسال میگردد.

توضیحات

در طی سالیان گذشته که در حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری و تهیه طرح‌های توجیهی و مطالعات امکانسنجی فعالیت داریم، در برخی موارد به سرمایه گذارانی مواجه می شویم که بدنبال دستیابی به داده ها و اطلاعات موردنیاز ابتدایی جهت شناخت پروژه های مختلف سرمایه گذاری هستند، یکی از شیوه های دستیابی به اطلاعات مذکور استفاده از طرح های تیپ یا مقدماتی و البته بروز میباشد.
بمنظور ارائه داده های اولیه موردنیاز به سرمایه گذاران، علاقمندان و … سعی کرده ایم در قالب فایل هایی با دیتاهای بروز فنی، مالی و آماری نیاز اولیه متقاضیان را فوری و البته تا حد بسیاری نزدیک به واقعیت فعلی سرمایه گذاری در ایران برطرف نمائیم.

مشخصات فایل طرح توجیهی تصفیه خانه فاضلاب شهری به شرح زیر است:

 

عنوان پروژه: طرح توجیهی تصفیه خانه فاضلاب شهری
قیمت مبنای دلار در زمان تهیه گزارش: ۵۰.۰۰۰ تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۴,۶۰۰,۰۰۰ مترمکعب آب تصفیه شده
میزان سرمایه گذاری طرح: ۱۴ تیلیارد و ۹۵۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی (IRR): 37.57 درصد
فرمت فایل: ورد + پی دی اف
حجم فایل ورد طرح: ۶.۸ مگابایت
حجم فایل پی دی اف طرح: ۱۰.۴مگابایت
تعداد صفحات طرح توجیهی: ۵۹ صفحه
تاریخ آخرین بروزرسانی طرح: اردیبهشت ۱۴۰۲

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی تصفیه خانه فاضلاب شهری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵/۵ - (۱ امتیاز)