طرح بازیافت روغن سوخته

ممکن است تعجب آور باشد که تحت شرایط عادی، روغن را نمی‌توان به راحتی از بین برد و تنها قابلیت آلوده پذیری را دارد و به راحتی توسط حلال‌های دیگر آلوده می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود قابلیت بالقوه برای جذب آلودگی داشته باشد و نباید اجازه داد که وارد محیط زیست شود. تنها راه و بهترین گزینه بازیافت است بصورتی که به حالت اولیه برگردد و بتوان از آن استفاده مجدد کرد. برای تولید روغن موتور حداقل ۸ نوع افزودنی اضافه می‌شود و این افزودنی‌ها پس از بازیافت بصورت قیر بدست می‌آید. در ایران تعداد کمی از شرکتها از این آسفالت باقی مانده فرآیند استفاده می‌کنند و بیشتر شرکتها تصفیه به دفن غیر اصولی می‌پردازند، که موجب آلوده کردن محیط زیست می‌گردد. اما ارزش این آسفالت زیاد است و می‌توان از آن بخوبی استفاده و دارای ارزش اقتصادی بالای می‌باشد.

جواز تاسیس برای واحدهایی که از فرآیند اسیدی جهت تصفیه دوم روغن موتور استفاده می نمایند ممنوع می باشد. غیر اسیدی پس از کسب نظر محیط زیست بلامانع می باشد.

طی فرایند پالایش و به منظور حذف ناخالصی‌ها، آب از روغن گرفته می‌شود، روغن تقطیر می‌شود و دوباره آب به آن اضافه می‌شود. محصول نهایی کاملاً شبیه روغن خالص است و باید با استاندارهای خاصی منطبق باشد. این روش، عمر منابع نفتی را بالا می‌برد و بهترین روش برای بازیافت روغن به شمار می‌رود. بازیافت روغن فواید اقتصادی دارد: بازیافت روغن ارزانتر از استحصال آن از نفت خام تمام می‌شود. برای تولید حدود ۳ لیتر روغن روان کننده، ۱۵۹ لیتر نفت خام مصرف می‌شود در حالی که برای تولید همین میزان روان کننده فقط به ۴ لیتر روغن سوخته نیاز است. بازیافت روغن سوخته نیاز به واردات نفت را کمتر می‌کند و هرچه روغن بیشتری بازیافت کنیم، نیاز به خرید نفت کمتری از منابع خارجی داریم. روغن سوخته بازیافت شده مطابق با استانداردهایی است که موسسه نفت خام آمریکا (API) وضع کرده است. ماندگاری و عملکرد آن درست مانند روغن خالص است، خودروسازان بزرگ هم روی آن مهر تأیید زده‌اند. یکی از بهترین گزینه‌هایی که برای کمک به محیط‌زیست دارید، خریداری روغن بازیافت شده است که زحمت کمی هم دارد. این کار هم به نفع محیط‌زیست و هم به نفع اقتصاد است و لازم نیست شما هم زیاد به زحمت بیفتید. اگر روغن سوخته دارید و می‌خواهید آن را بازیافت کنید، بسیاری از تعمیرگاه‌ها آن را از شما خریداری می‌کنند.
صنعت بازیابی روغن دارای امتیازات ویژه‌ای است زیرا ماده اولیه آن در تمام کشورها داخلی است و با هزینه کم قسمتی از انبار روغن مصرفی را تأمین می‌کند و این موضوع هنگام بروز حوادثی مانند جنگ درخور اهمیت است زیرا هنگام جنگ، زودتر، هدف حمله دشمن قرار می‌گیرند ولی کارخانجات بازیابی کننده نسبتاً کوچکترند و پراکنده می‌باشند و ئیدوکربور سبک تولید نمی‌کنند بنابراین کمتر آسیب پذیرند و می‌توانند بطور موقت روغن مورد نیاز ارتش و صنایع را تأمین کنند.
بی مناسبت نیست بدانیم اولین واحد بازیابی ایتالیا در سال ۱۹۳۰ میلادی تأسیس شده و در ۱۹۴۰ مقررات سختی برای جمع آوری روغن کار کرده وضع کرده‌اند که مصرف آن در جهت بازیابی بود لذا صنعت بزرگی برای بازیابی در این کشور بوجود آمده است (۱۲ کارخانه در سال ۱۹۸۰ مقدار ۲۱۲۴۰۰ تن روغن سوخته از کل ۶۳۰۰۰۰ تن روغن مصرفی را بازیابی کرده‌اند) فرانسه و آلمان نیز در این صنعت دارای تجربه و سابقه‌ای طولانی می‌باشند.
بازیافت روغن سوخته (بلندینگ روغن)

نام و کد آیسیک محصولات حاصل از تصفیه روغن سوخته

روغن‌های حاصل از تصفیه روغن سوخته استافده های مختلف دارند از جمله:
نفت مشعل صنعتی، که در آن روغن مورد استفاده از آب گرم، فیلتر شده و demineralised برای استفاده در مشعل‌های صنعتی؛
روغن مایع برای کمک به انتشار محصولات از قالب‌های خود (به عنوان مثال محصولات فلزی، بتن)؛
روغن هیدرولیک؛
محصولات مبتنی بر قیر؛
یک افزودنی در محصولات تولیدی؛ یا روغن پایه تصفیه شده برای استفاده به عنوان یک روغن روان کننده، روغن هیدرولیک یا ترانسفورماتور.
محصولات حاصل از تصفیه روغن و کد آیسیک هر کدام در زیر آمده است:

۱– روغن پایه:
روغن پایه تولید شده مطابق با استاندارد API گروه I و II می‌باشد که خوارکی بسیار مناسبی برای تدوین و فرموله کردن طیف گسترده‌ای از روغن‌های: موتور، توربین، هیدرولیک، دنده، گریس و …. می‌باشد.
۲- سوخت تقطیری صنعتی:
این محصول می‌تواند بعنوان سوخت جایگزین یا سوخت سبک در بویلرها یا هیترهای شعله‌ای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد
۳- اسلاج قیری:
این نوع اسلاج حاوی میزان زیادی پلیمر و فلز است که می‌تواند درتولید آسفـالت خیابـان، پوشـش محافظتی قیـری و یا بعنوان سوخـت درکارخانه های سیمان مورد استفاده قرار بگیرد

۲۳۲۰۴۱۲۴۵۰ روغن موتور تصفیه مجدد
۲۳۲۰۴۱۲۳۵۷ روغن انتقال قدرت تصفیه مجدد
۲۳۲۰۴۱۲۴۵۲ سایر روغنهای صنعتی تصفیه مجدد طبقه بندی نشده در جای دیگر
۲۳۲۰۴۱۲۴۴۹ روغن پایه تصفیه مجدد

فرایند تصفیه روغن سوخته بروش تقطیر

در این روش فرایند جداسازی تقطیری مولکولی در فاصله کوتاه با شرایط high vacuum با فیلم نازک با دما کنترل شده پایین و بدون هیچگونه افزودنی شیمیایی (اسید و خاک) انجام می‌شود روغن پایه که توسط این فرایند تولید می‌شود مطابق با استانداردهای موسسه نفت آمریکا (API) گروه ۱ و ۲ یا ACEA اروپا بوده که خوارکی مناسبی برای واحدهای Blending جهت تدوین و فرموله کردن طیف گسترده‌ای از روغن‌های: موتور، توربین، هیدرولیک، دنده، گریس و …. می‌باشد
باز پالایش روغن سوخته در شرایط خلأ بالا با تکنولوژی فیـلم نازک thin film evaporation یک شیـوه بسیار مقرون به صرفه بازیافت است که به حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط زیست کمک شایانی می‌نماید. این شیوه امکان پردازش مواد خطرناک را به روشی مؤثر و ایمن را فراهم می‌کند .
پلان-خط-تولید-بازیافت-روغن-سوخته
ماشین آلات تصفیه روغن سوخته
ماشین آلات بازیافت روغن سوخته شامل تجهیزات زیر هستند:
مخازن ذخیره سازی (مواد اولیه – میانی – افزودنی‌ها و محصولات)
سیستم تقطیر
برق و ابزاردقیق
لوله و شیرآلات
سیستم جذب
طرح-توجیهی-بازیافت-روغن-سوخته-به-روش-تقطیر

ویژگی‌های تبخیر کننده تین فیلم

• زمان ماند کوتاه و توربالانس بالا در فیلم باعث افزایش ضریب انتقال حرارت شده و از حرارت بیش از حد، کراکینگ و جـرم گرفتگی جلوگیری بعمل می‌آورد.
• با یک بار عبور ساده میزان زیادی تبخیر صورت می‌گیرد.
• بدون هیچگونه تخریب یا پلیمریزاسیون مواد حساس به گرما محصول روغن زیادی حاصل می‌شود
• ضریب آن استریم (on steam = در حال فعالیت) بالا و نگهداری و تعمیر آسان

مزایای روش تقطیر نسبت به روشهای دیگر مرسوم (سایر روشها را اینجا مطالعه نمائید.)

• فواید اقتصادی بالا
• سازگار با استانداردهای زیست محیطی
• راندمان بالای تولید (بدون خوردگی، زنگ زدگی و تشکیل کک)
• مدت زمان کم روغن در تماس با سطح داغ (چند ثانیه)
• بازدهی بالای تولید بیش از %۹۰
• کنترل و حذف مواد سمی و بدبو
• انتقال حرارت بالا در غشاء
• تبخیر در دمای کم
• ضرایب انتقال حرارتی بالا
• افت فشار کم در زمان تبخیر
• نگه داشتن خواص و کیفیت روغن
• قابلیت خود تمیزکنندگی
• مناسب برای مایعات ویسکوزیته بالا و چسبناک
• قرارگرفتن محصول در گروه ۱ و ۲ (API)
• بدون استفاده از اسید و خاک
• مصرف کم انرژی
• کاهش پروسه تولید و نیروی کار
طرح-توجیهی-بازیافت-روغن-سوخته-به-روش-تقطیر

وضعیت واحدهای فعال بازیافت روغن سوخته در ایران

با بررسی‌های انجام شده در حال حاضر تعداد ۴۰ واحد فعال با ظرفیت ۲۹۷۸۷۵ تن در سال در ایران فعال هستند، اکثر این واحدها بدلیل عدم دسترسی به روغن سوخته با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی در حال فعالیت هستند شایان ذکر است اغلب محصولات حاصل از بازیافت به کشور افغانستان صادر و مابقی در واحدهای مکمل به عنوان خوراک جهت تولید سایر روغن‌ها استفاده می‌شود.

آنالیز محصولات حاصل ازطرح بازیافت روغن سوخته در نمودار زیر آمده است.
آنالیز-محصولات-حاصل-از-بازیافت-روغن-سوخته

میزان سرمایه لازم جهت راه اندازی واحد تصفیه روغن سوخته

ظرفیت تولید: ۲۰۰۰ لیتر در ساعت بروش کانتینیوس
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد
نقطه سر به سر: ۳۰ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی. 🙂

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی در حوزه صنایع بازیافت دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه مینمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

فیلم واحد بازیافت روغن سوخته

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)