What is a business plan?

بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

در پاسخ به سوال بیزینس پلن چیست باید گفت که بیزینس‌پلن سندی است که در آن شرح یک تجارت، محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، رهبری و نیروی انسانی، تأمین اعتبار آن، مدل عملکرد آن و بسیاری دیگر از جزئیات ضروری برای موفقیت درج می‌شود.
بیزینس پلن یک پرونده کامل، با تمام جزئیات، از تمام فعالیت‌هایی است که قرار است در کسب‌وکارتان انجام دهید.
بیزینس پلن که به آن طرح کسب‌وکار و طرح تجاری نیز گفته می‌شود، یک نوشتهٔ رسمی است که اهداف کسب‌وکار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه‌هایی که برای رسیدن به این اهداف دنبال می‌شوند را ارائه می‌کند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم اجرایی طرح باشد.(بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟)
کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب‌وکار جدید اغلب با مخاطراتی همراه می‌باشد. این موضوع اهمیت استفاده از یک نقشه و الگوی مناسب برای انجام مطالعات و بررسی جامع قبل از شروع فعالیت و به حداقل رسانیدن این مخاطرات و آسیب‌ها را آشکار می‌سازد. بیزینس پلن به‌عنوان ابزاری برای پیش بینی و مدیریت بهتر کسب‌وکارهای موجود و یا جدید می‌باشد. این کار از طریق توجه به اولویت‌ها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد. اینچنین طرحی،
کارآفرینان را قادر می‌سازد تا در مراحل مختلف کسب‌وکار آمادگی‌های لازم را برای پیشبرد برنامه‌ها به دست آورند.
شما می‌توانید چشم انداز مالی کسب‌وکار خود را ترسیم کنید و سرمایه لازم برای راه‌اندازی آن را محاسبه کنید. همچنین اگر سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید را نداشته باشید، می‌توانید ایده‌های ارزشمند خودتان را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک برنامه کسب‌وکارمنسجم به سرمایه گذاران ارائه دهید تا هم ایده‌های ذهنی خودتان را انتقال دهید و هم منافع و خطرپذیری‌های واقعی این کار را به سرمایه گذار و مخاطبان خود نشان داده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در زمینه ایده‌تان متمایل
کنید.(بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟)

What is a business plan
نوشتن اجازه می‌دهد دیگران هم در رؤیای شما شرکت کنند و نظر بدهند. یک بیزینس پلن نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب‌وکار یک موسسه است. این طرح حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روش‌های تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای مالی، منابع تأمین مالی و نحوه استفاده از آن‌ها می‌باشد.
وقتی طرح کسب وکار را به‌صورت شفاف و متقاعد کننده تنظیم کنید، در هر مرحله از کار تمرکزتان را برای رسیدن به اهداف فردی و مالی هدایت خواهد کرد. یک بیزینس پلن خوب همچنین موجب ترقی افراد و سازمانهایی نظیر بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار شما می‌شود.بیزینس پلن سندی مکتوب است که جزئیات کسب‌وکار پیشنهادی شما را مشخص می‌کند. این سند باید ضمن توضیح موقعیت فعلی کسب‌وکار، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.(بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟)

در زبان فارسی از بیزینس پلن به‌عنوان طرح اقتصادی یا بیزینس پلن یاد می‌شود. بیزینس پلن سندی است که جهت و استراتژی‌های یک شرکت را مشخص می‌کند. یک بیزینس پلن به‌طورمعمول:
بازار (مشتریان) هدف یک شرکت و نیازهای آن را شناسایی می‌کند
محصولات و خدمات شرکت را به این مشتریان ارائه می‌دهد
توضیح می‌دهد که چگونه محصولات شرکت به بازار عرضه خواهد شد تا مشتریان بیش‌تری به سمت محصولات جذب شود.

یک طرح اقتصادی خوب، مبتنی بر دانش و تحقیقات واقعی است و آگاهی کافی درباره خواسته مشتری دارد و مشخص می‌کند که چگونه می‌تواند از آن‌ها استفاده کرد. آن‌ها همچنین اهداف مالی و غیرمالی را برای هر گروه از مشتری‌ها که از محصولات استفاده می‌کنند را مشخص می‌کنند. این اهداف مالی از طریق تخصیص بودجه و همچنین پیش‌بینی‌ها تعیین می‌شود و همه اعضای شرکت در دستیابی به آن دخیل هستند. مدیران شرکت شروع‌کننده یک پروسه هستند و به‌صورت زنجیروار، سایر اعضا نیز در این مراحل شریک خواهند بود.(بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟)

What is a business plan
یک طرح اقتصادی خوب، قابل‌اجرا است. به معنای دیگر می‌توان گفت یک بیزینس پلن واقع بینانه است و دقیقاً بر اساس حقایقی نوشته‌شده است که شرکت قادر خواهد بود به آن دست پیدا کند. برای انجام موفق، یک بیزینس پلن باید با یک فرایند خوب، نظارت دقیق و پاداش‌های همسو برای افرادی که کار را انجام می‌دهند، حمایت شود.
به‌طورکلی، بیزنس پلن مجموعه‌ای از نقشه‌ها و ایده‌های ذهنی شما برای انجام بیزنس‌تان و نقشه راه آینده بیزنس شما است.
قبل از راه‌اندازی هر نوع بیزنسی در هراندازه‌ای، از یک آرایشگاه گرفته تا مطب پزشک، رستوران یا کارخانه خودروسازی و هر مدل بیزنس دیگری، به بیزنس پلن نیاز دارید. نمی‌توان گفت بیزنس پلنی موفق است یا خیر اما می‌توان گفت ضعیف تهیه‌شده است یا قوی.
Whoops! It looks like you forgot to specify your html tag.. با داشتن بیزنس پلن، به‌صورت واضح‌تری به مسیر راهتان نگاه می‌کنید. برای انجام یک کار ساده مانند رفتن به یک آدرس، هرکدام از ما می‌توانیم به مسیرهای مختلفی فکر کنیم که به فکر فرد دیگری نرسیده باشد و حتی وقتی شروع به طی مسیر کردیم، ممکن است مسیر را تغییر دهیم و راهی که می‌رویم، همان راهی نباشد که از ابتدا انتخاب کرده‌ایم. در بیزنس هم برای انجام هر کاری، روش‌های مختلفی وجود دارد. پس بیزنس پلن می‌نویسید تا مسیر روشنی را ترسیم کنید.
Whoops! It looks like you forgot to specify your html tag.. در بیزنس پلن، آینده‌ای را برای بیزنس‌تان تعریف می‌کنید. در غیر این صورت، حتی با انجام بهترین کارها به موفقیت نمی‌رسید و فعالیت‌هایتان، انسجام لازم را نخواهد داشت.
Whoops! It looks like you forgot to specify your html tag.. نوشتن بیزنس پلن به ارزشیابی بیزنس کمک می‌کند. در حین نوشتن آن، مدام لازم است تجزیه‌وتحلیل کنید. ممکن است حین نگارش آن، به این نتیجه برسید که اصلاً آن بیزنس را شروع نکنید.
Whoops! It looks like you forgot to specify your html tag.. بیزنس پلن ابزاری است برای اینکه بفهمید یک بیزنس، سودآور است یا خیر.
Whoops! It looks like you forgot to specify your html tag.. احتمال موفقیت در بیزنس، به ماهیت آن بیزنس مرتبط است و بیزنس پلن قوی می‌تواند به این موفقیت کمک کند.
Whoops! It looks like you forgot to specify your html tag.. مزیت دیگر بیزنس پلن، مدیریت بیزنس بر اساس یک نظم مشخص است. با داشتن برنامه می‌توانید ساختار و تشکیلات بیزنس خود را راه‌اندازی کنید و پیش ببرید.
هرکدام از اجزای اصلی بیزینس پلن یک‌به‌یک تجزیه می‌شود و مشخص می‌شود که دقیقاً چه اطلاعاتی باید در اختیار دریافت‌کنندگان بیزینس پلن قرار گیرد تا مطمئن باشید که مؤثرترین طرح ممکن را نوشته‌اید.

اگر بدانید که باید چه اطلاعات کلیدی را در هر بخش از بیزینس پلن قرار دهید و بدانید که چگونه بخش‌ها در کنار هم قرار گیرند تا یک طرح کلی منسجم، مؤثر و – مهم‌تر از همه – قانع‌کننده را تشکیل دهند، آنگاه یک طرح کامل و کارا خواهید داشت که به تصمیم‌گیری کمک شایانی می‌کند.(بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟)

What is a business plan
چرا به نوشتن بیزینس پلن نیاز دارید؟

شما قبل از شروع و راه‌اندازی یک فعالیت تجاری لازم است یک بیزینس پلن تهیه کنید. این طرح امکان خودارزیابی را برای شما فراهم می‌کند. از این طرح می‌توانید در موارد زیر استفاده کنید:
(در چه کسب‌وکاری هستید) تعریف دقیق و درک اینکه برای یک وارسی واقعی
طرح موجب می‌شود که شما بعضی از پیش‌فرض‌هایی که قبلاً در ذهن خود داشتید موردبررسی و بازبینی هدفمند و نقادانه قرار دهید و بتوانید پاسخی مناسب برای سؤال‌هایتان پیدا کنید.
به شما امکان می‌دهد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.

برای فراهم کردن یک آزمون امکان‌پذیری
آزمون عملی بودن ایده شما؟
آیا ایده شما می‌تواند جریان نقدی پایدار فراهم کند؟
آیا به سمت سوددهی می‌رود؟
به چه نوعی از کمک‌های مالی نیاز دارید؟ آیا می‌توانید آن را بازپرداخت کنید؟
موانع موفقیت شما در این راه چیست؟

برای گرفتن تصمیمات بهتر
جمع‌آوری اطلاعات قبل از اینکه به آن‌ها نیازمند شوید، باعث اتخاذ تصمیمات آگاهانه می‌شود.
برنامه شما، دیدگاهی سازمان‌یافته در مواجهه با مسائل فراهم خواهد کرد.

به‌عنوان راهنما و ابزار اندازه‌گیری
بیزینس پلن به‌عنوان راهنمایی در طول مسیر به شما امکان می‌دهد پیشرفتتان را در مقایسه با انتظارات برنامه‌ریزی شده اندازه بگیرید.

به‌عنوان ابزار تأمین مالی
بیزینس پلن است که نهایتاً ایده کسب‌وکار مخاطره‌آمیز شما را به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری بالقوه به شرکا و تأمین‌کنندگان و کارکنان شما می‌فروشد.

به‌عنوان یک وسیله ارتباطی
این طرح در‌زمینه تعریف اهداف، رقابت، مدیریت و کارکنان به شما کمک می‌کند. ازاین‌رو فرآیند تهیه طرح شغلی می‌تواند نوعی بررسی واقع‌بینانهٔ ارزشمندی از کسب‌وکار به‌حساب آید.
تا چیزی نوشته نشود، وجود نخواهد داشت.

بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)