تولید شمش استیل

اولین فولاد ضد زنگ به صورت آلیاژ، مارتنزیتی Fe- Cr – C توسط دانشمند انگلیسی به نام هاری بررلی در ۱۹۱۲ تهیه گردید. اولین ریخته گری تجارتی فولاد ضد زنگ در سال ۱۹۱۳ در شفیلد انگلستان به تولید رسید و حق ثبت آمریکایی جهت این اختراع در سال ۱۹۱۶ به آقای هاری برلی اهدا گردید. استنلس استیل با فولاد های ضد زنگ آلیاژهایی بر پایه آهن هسنتد که شامل حداقل ۱۰.۵% کروم باشند.در این میان تنها تعداد کمی از آنها محتوی بیش از ۳۰٪ کروم یا کمتر از ۵۰٪ آهن میباشد. نیکل جهت بهبود خواص استیل افزوده می شوند لازم به توضیح است که درصد کربن این محصولات از مقادیر کمتر از ۰.۰۳% تا ۱٪ قابل تغییر می باشد. انتخاب نوع استنلس استیل در صنعت به عوامل مختلفی مانند مقاومت خوردگی خواص مکانیکی خواص حرارتی خواص شمیایی خواص تولیدی مورد نظر و قیمت محصولات بستگی دارد که از این میان مقاومت خوردگی خواص مکانیکی و خواص حرارتی معمولا از مهمترین فاکتور ها می باشد.
فولاد زنگ نزن ۳۰۴ یکی از پر کاربردترین نوع فولاد زنگ نزن می باشد که در دسته فولاد زنگ نزن آستنیتی قرار میگیرد. فولاد زنگ نزن ۳۰۴ در تمامی اشکال تولید می شود و به مصرف می رسد. این استیل به صورت ورق ، میله، شمش، لوله و … در بازار موجود است.
فولاد زنگ نزن ۳۰۴ در استاندارد اروپایی ۱.۴۳۰۱ نامگذاری می گردد. مقاومت خوردگی فولاد زنگ نزن ۳۰۴ از ۳۱۶ کمتر می باشد. همچنین قیمت این نوع استیل از ۳۱۶ ارزانتر می باشد. فولاد زنگ نزن ۳۰۴ در صنایع مختلفی همچون نفت و گاز و پتروشیمی ، صنایع غذایی، دارویی و …. مصارف گوناگونی دارد. فولاد ضد زنگ آستنیتی بیشترین مورداستفاده را در بین انواع دیگر فولادهای زنگ نزن داشته و تقریبا ۸۰٪ بازار جهان را به خود اختصاص داده است. در ساختار آن حداقل ۷٪ عنصر نیکل قرار دارد که ساختار فولاد را تماما آستنیتی نموده و باعث گردیده فولاد خاصیت انعطاف پذیر، مقاوم برای کاربرد در دماهای بالا، غیرمغناطیسی و قابلیت جوشکاری مساعد از خود نشان دهد.
بنابراین مشخصه اصلی این طبقه از فولادهای زنگ نزن، سهولت جوشکاری و مقاومت به خوردگی عالی- نرم و انعطاف پذیر بودن برای کارسرد و غیرمغناطیس بودن آنها می باشد. طبق آنچه بدان اشاره گردید، فولادهای زنگ نزن را برای استفاده در محیط های اتمسفری، آب دریا و انواع مختلف محیطهای شیمیایی انتخاب می کنند. اما، بستگی به نوع محیط، باید فولاد با ترکیب شیمیایی مناسب انتخاب شود. | قطعات استیل به روش ریخته گری به این صورت است که با استراتژی سفارشی غالب گیری شده و این محصولات تولید می شود.

مراحل و فرآیند تولید شمش استیل

به منظور تولید شمش استیل فولاد کربن دار در کوره های القایی به دمای حدود ۱۴۵۰-۱۴۰۰ درجه سانتیگراد می رسد. و سپس کروم و کربن با یکدیگر وارد واکنش میشود وکاربید کروم تولید می گردد که در امتداد مرز دانه ها رسوب می کند. به همین دلیل کروم موجود در منطقه اطراف مرزدانه (ناحیه مرزی) تخلیه می شود. پس از مرحله آلیاژ سازی مذاب به خط نورد گرم رسیده و غال زنی شمش صورت می گیرد. به منظور تولید قطعات استیل مذاب استیل در قالب های تهیه شده برای اتصالات و قطعات سفارشی ریخته گری می شود.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت احداث واحد تولید شمش استیل

بودجه: بالاتر از ۵۰ میلیارد تومان
نام محصول: شمش استیل و قطعات استیل
ظرفیت تولید محصول: ۲۵۰۰۰ تن شمش استیل ، ۱۰۰۰۰ تن اتصالات
مساحت زمین: ۱۲۰۰۰ متر مربع
مساحت زیربنای طرح: ۷۱۵۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۵۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات تولید شمش استیل: ۲۱۸۰۰۰ میلیون ریال
تعداد اشتغال مستقیم: ۹۳ نفر
طول دوره ساخت: ۱ سال
نرخ بازده داخلی:۳۶.۹۸ درصد
سرمایه ثابت: ۳۵۶۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۶۳۲۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۹۸۸۰۰۰ میلیون ریال

۵/۵ - (۱ امتیاز)