تولید محصولات سویا

طرح تولید محصولات سویا

سویا یکی از بقولات است. و احتمالاً حاصل اهلی سازی گیاهی وحشی در شرق آسیا است. روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهم‌ترین انواع روغنها است. این روغن حاوی اسید لینولئیک بسیار بالایی است و به همین دلیل از آن نمی‌توان برای تهیه روغن سرخ کردنی استفاده کرد. دانه سویا از لحاظ اسید آمینه میتونین نسبت به کنجد فقیر است اما از لحاظ اسید آمینه لیزین در سطح بالایی قرار دارد سویا بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. روغن سویا ۴۹ درصد لینولئیک اسید و ۲۵ درصد اسید اولئیک دارد. میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه‌های روغنی است.
ویژگیهای فیزیکی شکل ظاهری: انواع پروتئین سویا به اشکال گرانول درشت و ریز پودر عرضه می‌شود.
رنگ: رنگ پروتئین سویا از کرم شیری تا کرم نخودی متغیر است. بو: پروتئین سویا باید دارای بوی طبیعی مخصوص بخود بوده و عاری از هر گونه بوی غیر طبیعی بخصوص تندشدگی ناشی از اکسیداسیون باشد.

فرآیند تولید:

ابتدا کنجاله بوجاری وپاک شده سپس آسیاب می‌گردد در این مرحله محصول اولیه آرد سویا بدست می آیدسپس از ترکیب آن با آب و طعم دهنده‌های مختلف خمیر درست می‌شود، پس از آن از طریق پخت به طریقه حرارت خیلی زیاد در زمان کوتاه خمیربه گرانول تبدیل شده که پس از خشک و سرد کردن در کیسه‌های مخصوص جهت حمل به بازار بسته بندی می‌گردد.

بررسی بازار و رقابت

با توجه به حمایت‌های دولت از صنایع غذایی به دلیل خود کفایی کشور در امر غذا که امروزه دارای یک امتیاز استراتژیک برای کشورهای پیشرفته می‌باشد. و با توجه به این موضوع که خواص غذایی این محصول بسیار مطلوب‌تر از کالای جایگزین آن گوشت قرمز می‌باشد و از لحاظ قیمت بسیار مناسب‌تر می‌باشد مصرف این ماده غذایی در کشور هر روز در حال افزایش می‌باشد لذا با توجه به افزایش تقاضا این محصول بازار مصرف مناسبی برای آن پیش بینی می‌گردد.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت تولید محصولات سویا

بودجه: بالاتر از ۱۳ میلیارد تومان
نام محصول: تولید انواع محصولات سویا
ظرفیت تولید محصول: ۷۲۰۰ تن
مساحت زمین: ۴۰۰۰ مترمربع
مساحت زیربنای طرح: ۲۴۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۵۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات تولید محصولات سویا: ۲۴۳۶۴ میلیون ریال
تعداد اشتغال مستقیم: ۷۷ نفر
طول دوره ساخت: ۱ سال
نرخ بازده داخلی: ۲۱/۳۵ درصد
سرمایه ثابت: ۸۶۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۵۲۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۱۳۸۰۰۰ میلیون ریال

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)