طرح انجماد و بسته بندی پای مرغ

پای مرغ بخشی از بدن مرغ است که در کشورهای چین، کره، ترینیداد، جامائیکا، آفریقای جنوبی، پرو، دومینیکن، مکزیک، فیلیپین، خاورمیانه و ویتنام خورده می‌شود. بیشتر بافت‌های موجود در پای مرغ شامل پوست و تاندون بدون ماهیچه است که این بافت را از بقیه گوشت مرغ متفاوت می‌کند. استخوان‌های کوچک پای مرغ خوردن آن را برای برخی دشوار می‌کند، از این رو باید پیش از خوردن آنها را جدا کرد. به دلیل مقدار زیاد پوست، پای مرغ بسیار ژلاتینی است.
طبق تحقیقات انجام شده”پای مرغ” حاوی بسیاری ازپروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست. از همین جهت به افرادی که دچار مشکلاتی مانند :خمیدگی که ناشی از کمبود کلسیم است، پوکی استخوان، آرتروز،نرمی استخوان(راشیتیسم) در کودکان و بزرگسالان، روماتیسم، شکستگی استخوان و به طور کلی تغییرات ساختمانی در استخوانها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D را می توان با ااستفاده از این ماده غذایی درمان کرد.

از آنجا که پای مرغ از کشتارگاه حمل می گردد و خود حاوی مقادیر زیادی فضولات مرغ است، به طور طبیعی بار آلودگی بالایی دارد لذا به منظور کاهش بار آلودگی بایست به نکات ذیل توجه کرد :
الف – پای مرغ باید در کشتارگاه توسط آب سرد شستشو شود تا ضمن خنک شدن مقداری آلودگی آن کاهش یابد و سپس در سردخانه نگهداری شود یا با پودر یخ مخلوط شده و در نهایت توسط ماشین یخچالدار به واحد بسته بندی حمل شود. این امر باعث کاهش رشد میکروب ها و آمادگی فساد اولیه در پای مرغ ورودی می شود.
ب – در بدو ورود باید ترجیحا در صورت مشاهده آلودگی بیش از حد، پای مرغ شستشو شده و به سردخانه بالای صفر در سالن غیر تمیز منتقل گردد تا به مرور جهت پوستکنی به خط تولید ارسال شود.
ج – علاوه بر رعایت دمای سالن تولید، خود پای مرغ نیز می باید در پروسه تولید خنک نگهداری شود لذا حتما پس از پوستکنی باید توسط چیلر به خوبی خنک شده و از نگهداری بیش از حد در پروسه بسته بندی خودداری شود و در صورت لزوم با استفاده از پودر یخ مانع از افزایش دمای آن شد. در نهایت پس از بسته بندی و قرار گرفتن در کارتن فورا به تونل انجماد یا حداقل به اتاقک پیش سرد منتقل شود. فراموش نکنید که پای مرغ پس از بسته بندی در لفاف پلاستیک شرایط مناسبی برای گرم و فاسد شدن دارد.
د- به منظور کاهش بار آلودگی پروسه تولید، پیش از انتقال پای مرغ به نقاله کنترل نهایی، می بایست محصول توسط دستگاه فنیشر شستشو شود. این دستگاه ضمن جداسازی تکه های پوست و پر باقی-مانده، پای مرغ عمل آوری شده را توسط آب تمیز می شوید و به مرور روی نقاله کنترل تخلیه می-نماید.

وجود رطوبت بیش از حد در بسته بندی های صادراتی پای مرغ به صورت برفک و قطعه یخ در کف پلاستیک یکی از عواملی است که موجب نارضایتی خریداران و گاه کسر قیمت توافق شده می گردد. بسیاری از تولید کنندگان به اشتباه گمان دارند که این رطوبت حاصل آب باقی مانده از شستشوی نهایی پای مرغ است در حالی که عمده رطوبت مذبور ناشی از ترشح یا پس دادن آب میان بافتی خود پای مرغ تولیدی است که در اثر گرم شدن از مقطع برش، به مرور خارج می شود.
برای جلوگیری از این امر باید پس از پوست کنی پای مرغ، در تمام مراحل تا انجماد محصول، آن را در دمای حداکثر ۴ درجه سانتی گراد نگاه داشت. به منظور تامین این درجه حرارت می بایست موارد زیر رعایت شود:
۱- خنک کردن پای مرغ پس از پوست کنی در داخل چیلر پارویی در مخلوط آب و پودر یخ که قالب یخ توسط یخ خردکن به مقدار مورد نیاز پودر و به آب داخل چیلر اضافه می شود.
۲- خنک نگاه داشتن فضای سالن تمیز در حد امکان
۳- کاهش زمان فراوری محصول در سالن تولید
۴- استفاده از پودر یخ یا انتقال محصول نیمه فراوری شده به سردخانه در صورت لزوم
۵- انتقال پای مرغ پس از فرآوری و بسته بندی به سردخانه پیش سرد
۶- استفاده از تونل انجماد استاندارد با دمای ۳۷ درجه زیر صفر

 

 

آشنایی با دستگاه های سالن عمل آوری پای مرغ
دستگاه اسکالدر دو جداره

برای گرم کردن پای مرغ و آماده سازی آن برای پوستکنی طراحی شده و دارای جدار جداگانه جهت گردش بخار می باشد.
اسکالدر دستی PF- SH
اسکالدر اتوماتیک PF- SO
مزایا:
اتوماتیک / دارای بدنه و شفت و پروانه و کاور استیل
مصرف کم بخار آب و انرژی

دستگاه پوستکن

جهت پوستکنی اتوماتیک و پیوسته پای مرغ طراحی شده و در دو مدل یک و دو یونیته با ظرفیت های مختلف ارائه می گردد.
پوستکن لگنی PF-PH
پوستکن اتوماتیک PF-PO
مزایا:
تمام استیل / تمام اتوماتیک / با کمترین ضایعات
حداقل نیاز به تعویض انگشتی

دستگاه چیلر پارویی

به منظور خنک کردن و در عین حال شستشوی اولیه پای مرغ پس از پوستکنی طراحی شده است.
چیلر پارویی PF-CH1
چیلر پارویی PF-CH2
مزایا:
بدنه و شفت و پروانه استیل / بدون نیاز به بلوئر هوادهی

پنجه زن

معمولاً پای مرغ تولید شده پیش از بسته بندی از قسمت بالای پنجه قطع می شود و به این منظور دو مدل پنجه زن خورشیدی و نواری را طراحی شده است.
پنجه زن تک یونیته PPN1
پنجه زن دو یونیته PPN2
پنجه زن خورشیدی PF-CS
مزایا:
اتوماتیک / دارای گارد راهنما / در ظرفیت های مختلف

دستگاه فینیشر

این دستگاه برای شستشوی نهایی و پاکسازی تکه های باقیمانده پوست و پر طراحی شده است.
مزایا:
اتوماتیک / تمام استیل / کاهش ۵۰% نیروی کار در قسمت کنترل

دستگاه تسمه با قیف بسته بندی

این تسمه نقاله برای بسته بندی نهایی طراحی شده به طوری که کل محصول توسط یک نفر در پلاستیک بسته بندی می شود.
مزایا:
تمام استیل / دارای تسمه گریپ / کاهش ۳۳% پرسنل در قسمت بسته بندی

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت بسته بندی پای مرغ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک بسته بندی پای مرغ ۱۵۱۱۵۱۲۴۲۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت بسته بندی پای مرغ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پای مرغ ۰۲۰۷۱۴۹۰ / ۰۲۰۷۱۳۰۰ میباشد.

صادرات پای مرغ

تولید و عمل آوری پای مرغ به منظور صادرات، صنعت نسبتاً جدیدی است که در دو دهه اخیر در ایران رواج یافته است. پیش از آن اغلب پای مرغ حاصله از کشتارهای طیور به جز مقدار اندکی که به مصرف خوراک داخلی می رسید الباقی در واحدهای تبدیل ضایعات جهت خوراک طیور فرآوری می شد که این امر بازدهی سود بسیار کمی داشت.
از اوایل دهه هفتاد شمسی چند شرکت ایرانی اقدام به فرآوری و تولید پای مرغ به منظور صادرات نمودندکه به عنوان پیشتاز این امر باید به شرکت ایران تیهو اشاره کرد که نخستین بار به طور صنعتی و پیشرفته و در حجم انبوه به راه اندازی سالن تولید و فرآوری پای مرغ نمود و با جمع آوری پای مرغ از کشتارگاه ها و فرآوری و صادرات آن گام مهمی را در راستای شکوفایی این صنعت برداشت.
در ابتدا به علت شرایط داخلی و عدم وجود تکنولوژی مربوطه، بخش عمده ای از پروسه تولید توسط دست انجام می گرفت و از آنجا که ماشین آلات وارداتی به علت شرایط ویژه این صنعت در ایران و جدایی واحدهای عمل آوری از کشتارگاه ها قابل استفاده عملی نبود، با گذشت چند سال صنعتگران ایران از جمله شرکت استیلا اقدام به طراحی ماشین آلات مورد نیاز نمودند.
اینک به ویژه با توجه به افزایش نرخ ارز و رونق صادرات، این رشته تولیدی تبدیل به صنعت پویایی گردیده است که در سراسر کشور تعداد زیادی از افراد را در چرخه خود مشغول و منتفع داشته و منجر به تأسیس واحدهای تولید بسیار شده است.

وضعیت واحد های فعال بسته بندی پای مرغ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای بسته بندی پای مرغ در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح انجماد و بسته بندی پای مرغ

ظرفیت تولید سالیانه : ۹۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۵۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)