طرح توليد مخازن پلي اتيلني (11)

طرح تولید مخازن پلی اتیلنی

محصول مورد بررسی در این گزارش مخازن ساخته شده از پلی اتیلن است . مخازن پلی اتیلنی عمدتا در و ابعاد ٣٠٠ تا ١٠٠٠٠ لیتر در اشکال مختلف نظیر استوانه ای به صورت های خوابیده و نیز مخروطی تولید می شوند. مخازن پلی اتیلنی در بعضی موارد به صورت دوجداره (Vertical) ایستاده نیز تولید می گردند. ساخته (XLPE) و بعضا از پلی اتیلن شبکه ای (HDPE) این مخازن عمدتا از پلی اتیلن سنگین می شوند.

ویژگی های مخازن پلی اتیلنی

مقاومت خوب در برابر اسید ها، بازها و مواد خورنده ·
مقاومت خوب در برابر ضربه ·
انتقال حرارت نسبتا پایین ·
قابلیت حمل و نقل آسان ·
قابلیت تولید در اشکال و ابعاد مختلف ·
قابلیت رنگ پذیری ·
مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و نشت ·
خواص ضدخوردگی حتی در دماهای بالا ·
نصب سریع، آسان و کم هزینه

طرح تولید مخازن پلی اتیلنی (12)

کاربرد مخازن پلی اتیلنی

همانطور که ذکر شد، مخازن پلی اتیلنی در شکل ها و ابعاد گوناگون تولید می گردند و بسته به مشخصات و ابعاد در صنایع مخت لفی نیز مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله موارد کاربرد مخازن پلی اتیلنی می توان به انواع مخازن نگهداری مواد شیمیایی (انواع اسید ها و بازها و مواد خورنده )، مخازن مورد استفاده در صنعت کشاورزی، مخازن نگهداری آب و … اشاره نمود. مورد استفاده (Under ground) مخازن پلی اتیلنی می توانند در سطح زمین و یا در زیر آن قرار گیرند.

۱. صنایع کشاورزی
در صنایع کشاورزی مخازن پلی اتیلنی به عن وان مخازن نگهداری انواع کودهای مایع و بعضا جامد مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین مخازن پلی اتیلنی در ابعاد کوچکتر جهت مخزن قابل حمل ماشین های کود پاش و سم پاش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. نگهداری آب و مواد شیمیایی
از آنجا که میل ترکیبی پلی اتیلن با اکثر مواد شیمیایی بسیار کم است و نیز در برابر اسیدها و بازها مقاوم است، در صنایع مختلف جهت نگهداری انواع مواد شیمیایی خورنده، اسید ها و بازها نظیر اسید سولفوریک، سود، هیپوکلریت سدیم و اسید هیدروکلریک از مخازن پلی اتیلنی استفاده می شود.

۳. صنایع غذایی
مخازن پلی اتیلنی با رعایت استاندارها تدوین شده در نگهداری مواد غذایی جهت ذخیره سازی انواع محصولات خوراکی مایع نظیر سرکه، آبلیمو و نیز انواع ترشیجات و مواد لبنی و … نیز کاربرد دارند. مخازن پلی اتیلنی در ابعاد کوچک در کارخانه جات تولید کمپوت، آبمیوه سازی نیز به عنوان مخازن نگهداری انواع مواد غذایی در مدت زمان کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند.

طرح تولید مخازن پلی اتیلنی (13)

اهمیت استراتژیک کالا

همانطور که ذکر شد، مخازن پلی اتیلنی جهت نگهداری مواد شیمیایی خورنده چه به صورت مایع و چه به صورت پودر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حمل و نقل این گونه مواد نیز درون مخازن پلی اتیلنی صورت می گیرد. زیرا مخازن فلزی به دلیل خوردگی نمی توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند و همچنین در صورتی که از مخازن فلزی پوشش دار نیز در این زمینه استفاده شود، هزینه بسیار بالایی را در بر خواهد داشت. حمل و نقل مخازن بتونی نیز بسیار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن است. لذا می توان گفت مخازن پلاستیکی از جنس پلی اتیلن به دلیل مقاومت در برابر مواد خورنده جهت نگهداری و حمل این گونه مواد از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

کشورهای عمده تولیدکننده مخازن پلی اتیلنی

مخازن پلی اتیلنی عمدتا از پلی اتیلن سنگین ساخته می شوند، ظرفیت تولید پلی اتیلن سنگین در جهان حدود ٣۶ میلیون تن بوده است. پلی اتیلن سنگین در گریدهای مختلفی تولید می شود که عبارت است از:

۱. گرید قالبگیری دمشی (بادی)
۲. گرید قالبگیری تزریقی
۳. گرید اکستروژن
۴. گرید قالبگیری دورانی

شرایط صادرات مخازن پلی اتیلنی

با توجه به حجیم بودن محصول مورد بررسی صادرات و به طور کلی تبادلات جهانی آن رونق چندانی ندارد. شرایط خاصی نیز برای صادارت آن ارائه نشده است . شایان ذکر است که تولید این محصول جهت مصرف داخلی بعضا به صورت سفارشی انجام می گیرد، لذا صادرات آن نیز غالبا با دریافت سفارش خارجی انجام می پذیرد.

طرح تولید مخازن پلی اتیلنی (14)

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات

ظرفیت فعلی تولید مخازن پلی اتیلنی در کشور در حدود ٣٢ هزار تن می باشد که با توجه به نیاز بازار، در حال حاضر متوسط بهره تولید واحدهای فعال تولید کننده مخازن در حدود ۵٠ درصد می باشد. علاوه بر واحدهای فعال ۴ طرح در دست اجرا نیز با مجموع ظرفیت ٨٣٠٠ تن جهت تولید این محصول وجود دارد که بیش از ١٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. با احتساب به بهره برداری رسیدن نیمی از این واحدها در چند سال آتی، ظرفیت تولید مخازن پلی اتیلنی در کشور در سالهای آتی به حدود ٣٧ هزار تن خواهد رسید. میزان مصرف حال حاضر مخازن پلی اتیلنی در کشور در حدود ١۶ هزار تن است که با در نظر گرفتن متوسط میزان رشد مصرف این محصول در کشور در چند سال اخیر، پیش بینی می شود که میزان مصرف مخازن پلی اتیلنی در کشور به حدود ٣٨ تن برسد. متوسط میزان صادرات مخازن پلی اتیلنی در سه سال اخیر در حدود ٢۴٠ بوده است که پیش بینی می شود، این میزان در چند سال حداکثر به ۵٠٠ تن برسد. علاوه بر این به دلیل حجیم بودن این محصول تبادلات جهانی آن مرسوم نمی باشد و عمده محصول تولیدی هر کشور در داخل همان کشور مصرف می گردد. به عبارت دیگر نمی توان بازار صادراتی پر رونقی برای این محصول در سالهای آتی در نظر گرفت.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید مخازن پلی اتیلنی

۱. مخازن پلی اتی لنی مخصوص جمع آوری زباله : ۲۵۲۰۵۱۲۴۶۲
۲. مخازن پلی اتی لنی معمولی : ۲۵۲۰۵۱۲۸۸۲

وضعیت واحد های فعال تولید مخازن پلی اتیلنی

در نمودار زی ر تعداد و ظرفی ت واحدهای تولی د کننده مخازن پلی اتیلنی در کشور به تفکی ک استان آمده است .

طرح-تولید-مخازن-پلی-اتیلنی-(6)

تهی ه طرح توجی هی بر اساس آخری ن دستورالعملهای سازمانی و بانکی .

در صورتی که نی از به طرح توجی هی داری د کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخری ن ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهی ه می ‌نمای ند. جهت کسب اطلاعات بی شتر ای نجا کلی ک نمائی د.

امتیاز