طرح تولید موتور سیکلت

گاتلیب دایملر اولین موتورسیکلت واقعی را در ۱۸۸۵ ساخت. سیلوستر هاوارد راپر آمریکایی یک موتورسیکلت موتور بخار با سوخت زغال سنگ را در۱۸۶۷ ساخت. و این در واقع اولین موتورسیکلت بشمار می آید صرفنظر از موتور بخار آن. همچنین هاوارد راپر یک اتوموبیل با موتور بخار را ساخت.
گاتلیب دایملر آلمانی اولین موتورسیکلت با موتور بنزینی را در ۱۸۸۵ ساخت، که در واقع یک موتور متصل به یک دوچرخه چوبی بود و این لحظه در تاریخ به عنوان لحظه تلفیق موتور بنزینی و دوچرخه مدرن ثبت شد.
گاتلیب دایملر از موتور تولید شده توسط مهندس نیکولاس اتو استفاده نمود. اتو اولین موتور چهار زمانه احتراق داخلی را در ۱۸۷۶ ساخت. هنگامی که ساخت موتور تمام شد آنرا “Otto Cycle Engine” نامید، دایملر (کارمند سابق اتو) این موتور را بروی یک موتورسیکلت نصب کرد.

موتورهارلی دیویدسون

بسیاری از مخترعان قرن ۱۹ که در زمینه موتورسیکلت فعالیت می کردند اغلب به زمینه های دیگر گرویدند. دایملر و راپر، برای مثال هر دو به ساخت اتوموبیل پرداختند.
با این حال مخترعینی مانند ویلیام هارلی و برادران دیویدسون همچنان به تولید و ساخت موتورسیکلت مشغول بودند و رغبای تجاری آنها شرکتهای تازه کاری مانند اکسلسیور، اندیان، پیرسه، مرکل، اسچیکل، و تور بودند. در سال ۱۹۰۳، ویلیام هرلی و دوستانش والتر دیویدسون کمپانی هارلی دیویدسون را تاسیس کردند.
دوچرخه ای که یک موتور با کیفیت داشت، توانست خود را در مسابقات به اثبات برساند، در عین حال کمپانی نقشه تولید آنرا به عنوان وسیله نقلیه داشت. اولین فروش رسمی موتور هارلی دیویدسون توسط تاجری به نام C. H. Lange در شیکاگو انجام شد.

موتور سیکلت در ایران

موتور طرح هوندا ۱۲۵ سی سی بیشترین برند مورد استفاده در ایران است. به غیر از هوندا سی دی آی ۱۲۵ امروزه موتورسیکلتهای جدیدی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد موتورهای طرح هوندا ۱۲۵ در ایران با نام‌های کارخانجات مونتاژکننده ایرانی روانه بازار می‌شوند.

موتور گازی نوعی خاصی از موتور است که جعبه دنده ندارد به رنگ آبی در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. موتورسیکلت‌های سبک مانند تولیدات شرکت نیرو محرکه و موتورهای وسپا نیز در ایران استفاده‌کنندگان ویژه خود را دارند. از میانه‌های دهه ۶۰ خورشیدی به دلیل ترورهای انجام شده از سوی گروه های مخالف و کشته شدن شماری از افراد سرشناس با استفاده از موتورسیکلتهای پرحجم که در ایران موتور سنگین نامیده می‌شوند، کمیته منحل شده انقلاب اسلامی طی صدور بیانیه‌ای رفت و آمد با موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سی سی در درون شهرها را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد ولیکن این بیانیه امروزه همچنان پابرجاست و مأمورین انتظامی به هنگام مشاهده موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سی سی مبادرت به توقیف و دستگیری راکب آن می‌نمایند اما در کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ اشاره‌ای به ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری و تردد با هیچ نوع وسیله نقلیه اعم از موتورسیکلت‌های پرحجم نشده ولی پلیس راهور در حال حاضر از شماره گذاری و ارائه اسناد مالکیت موتورسیکلتهای بیش از ۲۵۰ سی سی خودداری می‌نماید

در ایران تعداد زیادی موتورسیکلت سنگین مثل سوزوکی ۱۰۰۰ مدل ۱۹۷۹–۱۹۸۱، هوندا cbk750 و هوندا cbr 1000 rr، سوزوکی هایابوسا، سوزوکی بیکینگ، هوندا سی بی ۱۳۰۰ و… وجود دارد که به صورت قاچاق در جاده‌ها و خیابان‌ها و هر از گاهی به گونه قانونی در معدود پیست‌های موتور سواری شماری از شهرهای ایران مورد استفاده موتورسواران قرار می‌گیرد.

یکی از معروف‌ترین موتورسیکلت‌های وارد شده به ایران موتور سوزوکی جی اس ۱۰۰۰ مدل ۱۹۷۹ می‌باشد که موتورسیکلتی دارای چهار سیلندر و ۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت حداکثر است. این موتور سیکلت در سال ۱۳۵۶ توسط فردی بنام گلابچی برای اولین بار به ایران وارد شد و بخاطر شتاب بالا ظاهری زیبا و پرابهت و صدایی بسیار زیبا به یک موتور افسانه‌ای تبدیل شد. از دیگر موتورهایی که در ایران پر طرفدار هستند می‌توان به سوزوکی ار اف ۴۰۰ ۱۹۹۴ و هوندا سی بی ۴۰۰ نام برد که تقریباً ۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ کیلومتر سرعت دارند و برای شروع موتور سواری حرفه‌ای مناسب می‌باشند.

اجزای موتور سیکلت

موتور سیکلت دارای اجزای اصلی زیر می باشد :
۱.موتور
۲.سر سیلندر
۳.اگزوز
۴.صفحه کلاچ
۵. زین
۶. باک بنزین
۷. رادیاتور آب یا روغن
۸. آینه
۹. سیلندر(تا ۶ سیلندر مانند هوندا گولد وینگ ۱۸۰۰ سی سی)

استفاده از موتور سیکلت

معمولا شرایط استفاده از موتورسیکلت نسبت به اتومبیل آسان تر است. گرفتن گواهی نامه راندن موتور معمولاً آسان تر از گواهی نامه اتوموبیل رانی است.
موتورسیکلت ها از ساده ترین نوع موتورهای احتراق داخلی یا درون سوز هستند که به دو صورت موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تولید میشوند . در کشور ما موتورسیکلت کاربرد فراوانی دارد .

بررسی انواع موتورسیکلت ها و طبقه بندی آنها

طبقه‌بندی موتورسیکلت‌ها بر اساس نوع کاربرد آن‌ها بوده؛ همچنین موتورسیکلت‌ها در هر کاربرد براساس حجم موتور کلاس بندی می‌گردند.

۱-آفرود که به انواع زیر تقسیم می‌شود

اندرو
کراس
تریل (کراس شهری)
بیابانی یا داکار
ریس (مسابقه‌ای)
استریت (خیابانی)
نیکد (لخت خیابانی)
اسکوتر
مسافرتی، تراول (Touring) مانند گلدوینگ
موتورهای تفریحی(Cruiser) مانند هارلی دیویدسون
موتورهای چهارچرخ (ATV)

برندهای مشهور موتورسیکلت

از برندهای موتورسیکلت می‌توان به هوندا – یاماها – موتورسایرس – سوزوکی – کاوازاکی – کی تی ام – هاسکورنا – هارلی دیویدسون – دوکاتی – بی ام و – بنلی ایتالیایی،آپریلیا، ایژ و اورال ساخت روسیه و مگلی اشاره کرد.از موتورسیکلت‌های سبک‌تر می‌توان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تربانتین

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد ایسیک
موتورسیکلت ورزشی۳۵۹۱۴۱۲۳۷۲
انواع موتورسیکلت جاده ای۳۵۹۱۳۱۲۳۰۱
انواع موتورسیکلت برون جاده ای۳۵۹۱۳۱۲۳۷۱
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تربانتین

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
موتورسیکلت ورزشی*
انواع موتورسیکلت جاده ای۸۷۱۱
انواع موتورسیکلت برون جاده ای*

 

وضعیت واحدهای فعال تولید موتورسیکلت

نمودار واحدهای فعال تولید موتورسیکلت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

وضعیت واردات و صادرات موتورسیکلت

نمودار واردات و صادرات موتورسیکلت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

برندهای مشهور موتورسیکلت

از برندهای موتورسیکلت می‌توان به هوندا – یاماها – موتورسایرس – سوزوکی – کاوازاکی – کی تی ام – هاسکورنا – هارلی دیویدسون – دوکاتی – بی ام و – بنلی ایتالیایی،آپریلیا، ایژ و اورال ساخت روسیه و مگلی اشاره کرد.از موتورسیکلت‌های سبک‌تر می‌توان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.

بازار موتور سیکلت

بازار موتورسیکلت در کشورمان به شکل سنتی تحت تاثیر قشر نه چندان مرفه جامعه بوده است که شاید از جمله دلایل آن بتوان به شرایط خاص و نامناسب آب و هوایی ایران برای استفاده لذت بخش و تفریحی از موتورسیکلت و تعداد اندک مدل های جذاب برای اقشار مرفه جامعه اشاره کرد، اما حالا حتی دست قشر ضعیف نیز از بازار موتورسیکلت کوتاه شده است و شرایط بغرنجی گریبان این صنعت را گرفته است. با رشد قیمت ارز به ویژه دلار و ادامه نوسان آن طی سال گذشته، بازار موتورسیکلت همچون دیگر بازارها تحت تأثیر قرار گرفت و رشد قیمت در آن به ثبت رسید.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید موتورسیکلت

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۵۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)