طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید (2)

طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

پلی‌آلومینیوم‌ کلراید یا پودر پک ماده­ای شیمیایی با کاربرد فراوان در صنایع می­باشد. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان در بهسازی آب، کاغذسازی و صنایع غذایی اشاره کرد. آمارها نشان می­دهند بیشتر مصرف این محصول در مرحله انعقاد و لخته­سازی در فرآیند بهسازی آب می­باشد. کشورهای ­توسعه­یافته با توجه به مزیت­های عمده این محصول نسبت به ماده­های جایگزین به سوی جایگزین کردن این محصول با این ماده­ها کرده­اند و محصول به عنوان رایج­ترین ماده در بهسازی آب استفاده می‌شود. اما به علت عدم شناخت کافی کشورها از این ماده و امتیازات آن، استفاده از در خارج از کشورهای پیشرفته فراگیر نشده و همچنان استفاده از ماده­های قدیمی مرسوم است. در داخل کشور از محصول در تعدادی از صنایع برای تصفیه آب استفاده می‌شود اما با توجه به بررسی ­های انجام ­شده تمام تقاضای داخلی با واردات این محصول از کشورهای دیگر تامین می‌شود. از طرفی دیگر افزایش چند برابری قیمت دلار باعث شده­است قیمت این محصول بسیار بالا تمام شود. این در حالی می­باشد که امکان تولید این محصول در داخل کشور می‌باشد. تولید این محصول در داخل نه تنها باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می‌شود بلکه باعث ایجاد شغل، استفاده از مواد اولیه و تجهیزات داخلی و ارتقای کیفیت محصول می‌شود و از طرفی دیگر وابستگی قیمت این محصول به دلار قطع می‌شود.

معرفی طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

محصول طرح حاضر پلی­ آلومینیوم­ کلراید می‌باشد. این ماده در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد که از مهمترین کاربردهای آن می‌توان به بهسازی آب، کاغذسازی و صنایع غذایی اشاره کرد. در ادامه به معرفی پلی­ آلومینیوم ­کلراید پرداخته شده است.

انواع پلی آلومینیم کلراید ( پک )

۱. جهت آب آشامیدنی (مصارف بهداشتی)
۲. جهت تصفیه پساب ها و فاضلاب (مصارف صنعتی)
پسابهای صنعتی کارخانه ها جز آلوده ترین آبها می باشند که با تولید لجن، کف و … آلودگی محیط زیست را به همراه دارد و میزان مواد سمی موجود در آب را افزایش داده و سبب مرگ ماهیان و موجودات زنده می شود. به منظور تصفیه این پسابها و کاهش آلاینده ها موجود در آن پلی آلومینیوم کلراید (پک صنعتی) که باعث لخته سازی و انعقاد مواد معلق در آب و سنگینی و ته نشین شدن آنها می شود بکار می رود.

طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید (3)

کاربرد پک | polyaluminium Chloride

پلی آلومینیوم کلراید بهداشتی (پک خوراکی) یکی از نمک های آلومینیوم است که به عنوان منعقد و ته نشین کننده در صنایع تصفیه آب آشامیدنی به دو صورت جامد و مایع استفاده می گردد. پلی آلومینیوم کلراید طی یک سری فرایند های شیمیائی با استفاده از راکتور های مخصوص در شرایط فشار و دمای مشخص و کنترل شده در فاز مایع تولید گشته، سپس برای سهولت در حمل و نقل و بالا بردن ایمنی بصورت پودر تبدیل می گردد. فرم پودری به رنگ سفید شیری تا زرد پر رنگ در گرید های مختلف می باشد. پک مایع به زرد روشن تا زرد مایل به قرمز (بسته به نوع خوراکی و صنعتی) تولید می گردد. پک در دو گرید فاضلابی و آشامیدنی به فروش می رسد که گرید خوراکی سفید رنگ تا زرد کمرنگ بوده و آب را تا حد زیادی شفاف می کند ولی پک فاضلابی این توان را ندارد. وجود مواد معلق و کلوئیدی در آبهای سطحی مورد معمولی است که باعث کدورت در رنگ آب شده و جهت حذف آنها باید از مواد منعقد کننده ای مانند پلی آلومینیوم کلراید (پک) استفاده کرد. این ماده در فرآیند منعقد سازی هم از لحاظ صرفه اقتصادی و هم از لحاظ تکنیک فنی جایگاه ویژه ای دارد.

مزایای پک مایع به پک جامد

۱. محلول سازی آسان و بدون نیاز به یونیت محلول ساز (صرفه جویی در زمان مصرف)
۲. بدون مشکل نشت و کدورت محلول (در حالیکه پک جامد را به سختی می توان به یک محلول شفاف تبدیل کرد و مشکل رسوب مجدد در آن جدی است)
۳. بدون مشکل گرفتگی دوزینگ پمپ و پایپهای تزریق نسبت به پک جامد (کاهش هزینه مصرف)
۴. اطمینان از عملکرد صد در صدی پک بخاطر انحلال و پخش موثر و کامل آن (افزایش کیفیت)
۵. رهایی از مشکلات کاربری مثل گرد و غبار و سوزش پوست حین جابجایی گرد و پودر پک (کاربری آسان تر)
۶. به دلیل تازه تهیه بودن پک مایع و همچنین عدم گذراندن مراحل خشک کردن که طول پلیمری پک را بشدت تحت تاثیر و کاهش قرار می دهد ، پک مایع از نظر کیفیت عملکرد بهتری نسبت به پک خشک شده و مجدد انحلال یافته دارد. (کیفیت بالاتر در نتیجه کار)

فرآیند تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

روش‌های متعددی از جمله تجزیه گرمایی، الکترولیز، راکتور ممبران و حل کردن اسید و باز برای تولید پلی آلومینیوم کلراید وجود دارد. خط تولید پلی آلومینیوم کلراید به طور کلی شامل ۱- سیستم ذخیره و انتقال مواد اولیه، ۲- راکتور اصلی ترکیب اسید و آلومینیوم، ۳- مخزن فراوری و رشد پلیمر، ۴- واحد فیلتر و پالایش محصول، ۵- اسپری درایر، ۶- واحد توزین و بسته‌بندی می‌باشد.

ماده اصلی اولیه برای تولید PAC، هیدروکلریک اسید (در حدود ۷۰۰ کیلوگرم به ازای هر تن PAC) می باشد. بسیاری از اوقات تولیدکنندگان کاستیک، مقادیر اضافی کلر در فرآیند دارند و در نتیجه HCl همواره یک محصول جانبی اضافی در این واحد هاست. همواره راهی برای استفاده از اسید وجود دارد و خارج کردن آن از فرآیند به عنوان پساب به هیچ عنوان به صرفه نبوده و مضرات زیست محیطی به همراه دارد.

یک واحد تولید PAC یک فرصت سرمایه گذاری ایده آل با بازگشت سرمایه جذاب و بازار درحال رشد مخصوصا در مکان هایی است که HCl بعنوان محصول نامطلوب تولید میشود می باشد.

تولید این ماده شامل دو فاز است: ۱) واکنش ۲) خنثی سازی

ابتدا در یک راکتور گلاس لاین، PAC با Basicity کم تا متوسط تولید می شود. در خلال واکنش دمای راکتورکنترل می شود و درپایان واکنش محتوای راکتور به یک مخزن نگهدارنده منتقل می گردد. رابطه میان Basicity و درصد Alumina محصول تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا پایداری محصول تولید شده به این نسبت وابسته است.

محتوای تخلیه شده از یک فیلتر صافی عبور داده می شود تا آلومینا و مواد غیر محلول آن جدا شود. محصول صاف شده به ظرفی منتقل شده تا محصول به استانداردهای مورد نظر رسانده شود. به این منظور، آب، هیدروکلریک اسید و سولفات آلومینیوم را می توان بر حسب ویژگی های مورد انتظار از محصول به آن اضافه کرد.

پساب مایع این فرآیند (عمدتا شامل آب اسیدی) درون یک مخزن ذخیره جمع آوری شده و به واحد تولید بازگردانده می شود.

استفاده از سولفوریک اسید بجای HCl منجر به تولید محلول سولفات آلومینیوم (Alum) می شود و با همان فرآیند قابل تولید است.

به منظور تولید پودر PAC از اسپری درایر استفاده می شود که به دلیل خاصیت ژل شدن PAC در دماهای بالا، نهایت دقت در این پروسه باید صورت گیرد.

بررسی بازار طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت‌ برای افزایش کارایی بخش‌های مختلف اقتصادی، حمایت از تقویت بخش خصوصی و گام ‌برداشتن در مسیر خصوصی‌سازی است. با توجه به نقش بخش خصوصی در افزایش کارایی در کشور، فعالیت بخش خصوصی را می‌توان تلاشی برای پر رنگ کردن نقش بازار در مقابل تصمیم‌های دولت دانست زیرا اندیشه‌ی اصلی در تفکر خصوصی‌سازی ایجاد فضای رقابتی است و بر این اساس، این بخش مجبور است با ارتقاء سطح و کیفیت فعالیت و کاهش هزینه‌ها اقدام کند، که این امر علاوه بر افزایش مشارکت مردم در امور اقتصادی و تصمیم‌گیری، تخصیص مطلوب‌تر منابع، مواد اولیه و نیروی کار و در نهایت توسعه‌ی بازار سرمایه و رونق اقتصادی را به همراه دارد. از طرفی کسب سهمی مناسب از بازار داخلی یا خارجی، گسترش بازار هدف و برخورداری از شاخص‌های مناسب مالی اقتصادی، از مهم‌ترین اهداف یک بنگاه اقتصادی برای ایجاد یا توسعه یک طرح صنعتی می‌باشد.

سرمایه گذاری مورد نیاز طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

مطابق تحقیقات انجام شده توسط مشاورین پارس رابین نرخ بازده طرح حدود ۳۴٫۰۶درصد می باشد و با گذشت ۴سال و هشت ماه می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. میزان سرمایه گذاری ثابت طرح معادل ۵.۵ میلیارد تومان برآورد میشود.

طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید (4)

مزایای اجرای طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

با توجه به اینکه بیشتر محصول وارداتی می‌باشد، هدف اصلی اجرای این پروژه، تامین بازار داخلی کشور می‌باشد. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای خاورمیانه واردکننده این کالا می­باشند در صورت تولید این محصول با قیمت قابل رقابت با سطح جهانی می‌توان این محصول را به کشورهای همسایه صادر کرد. برای درک بهتر این مطلب می‌توان از میزان رشد صادرات کشورها در خاورمیانه و جهان استفاده کرد. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود در جهان مقدار واردات افزایش داشته است اما ارزش آن کاهش یافته است یا به عبارت دیگر قیمت محصول در جهان کاهش یافته است. اگرچه قیمت محصول در جهان افزایش یافته است اما در خاورمیانه کشورهای زیادی وجود دارند که قیمت وارداتی محصول در ۵ سال اخیر افزایش یافته است و از طرف دیگر میزان آن هم افزایش یافته است. این بدین معنا می‌باشد که تقاضا در خاورمیانه افزایش یافته است. پس می‌توان با تدوین برنامه مطلوب بازار خاورمیانه را در اختیار گرفت.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

۱. پلی آلومینیوم کلراید : ۲۴۱۱۵۱۲۹۴۲

وضعیت واحد های فعال تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پلی‌آلومینیوم‌ کلراید در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پلی‌آلومینیوم‌ کلراید (1)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)