طرح تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻳﻚ ﻓﻴﻠﻮﺳﻴﻠﻴﻜﺎت آﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮم دار است که ﻋﻤﺪﺗﺎً از ﻣﻮﻧﺖ ﻣﻮرﻳﻠﻮﻧﻴﺖ ﻳﺎ ﻛﺎﻧﻴﻬﺎی ﮔﺮوه اﺳﻤﻜﺘﻴﺖ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ .ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﺮ اﺛﺮ ﻫﻮازدﮔﻲ و دﮔﺮﺳﺎﻧﻲ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮﻫﺎی آﺗﺶ ﻓﺸﺎﻧﻲ و اﻏﻠﺐ در ﺣﻀﻮر آب ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﻨﮓ ﻣﻨﺸﺄ آﻧﻬﺎ اﻛﺜﺮاً ﺑﺎزﻳﻚ اﺳﺖ. ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ آﺗﺶ ﻓﺸﺎﻧﻲ ﻋﻤﺪﺗﺎً در ﻣﺤﻴﻂ ﺷﻮر و ﺑﺎﺗﻼﻗﻲ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮد و ﻫﺮ ﭼﻪ از آﺗﺶ ﻓﺸﺎن دور ﺷﻮﻳﻢ، ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ.
ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻫﺎی ﻣﺘﻮرم ﻳﺎ ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻫﺎی ﺳﺪﻳﻢ دار ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﺠﻢ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﺧﻮد آب ﺟﺬب ﻛﻨﺪ و ﻣﻨﺒﺴﻂ ﺷﻮد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﺣﺎﻟﺖ ژﻟﻪ ای، ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻲ و ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺑﮕﻴﺮد .اﻳﻦ ﻧﻮع ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻً در ﺳﻴﺎﻻت ﺣﻔﺎری و دوﻏﺎب (ﮔﻞ آب )دﻳﻮاره ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد.
بنتونیت ماده ای است معدنی از دسته رس ها یا شبه رس ها و از کانی های متورم شونده تشکیل شده است، که عموما حاوی مونتموریلونیت و به مقدار کم بیدلیت هستند. به همین دلیل، منظور از بنتونیت، رسی است که ۸۵-۹۰ درصد کانی مونتموریلونیت داشته باشد.
بنتونیت عمدتاً بر دو نوع است :
بنتونیت های متورم Swelling bentonite یا بنتونیت های سدیم دار. بنتونیت های غیرمتورم Non-swelling bentonite یا بنتونیت های کلسیم دار. خواص کانیهای خانواده اسمکتیت به ترکیب شیمیایی و ساختمان آنها بستگی دارد . در کانی بنتونیت سدیم دار میزان جذب یونی ، شکل پذیری ، انبساط و انقباض از نوع کلسیم دار آن بیشتر است . ابعاد شبکه بنتونیت سدیم و کلسیم دار از ۶/۹ آنگستروم در حالت معمولی به ۲۰ آنگستروم در صورتی که رطوبت محیط صد درصد باشد ، افزایش خواهد یافت. بنتونیت های متورم یا بنتونیت های سدیم دار می توانند چندین برابر حجم معمولی خود آب جذب کند و منبسط شود ، به طوری که حالت ژله ای ، پلاستیکی و چسبندگی به خود بگیرد .

از ﺧﻮاص ﻣﻬﻢ ﻛﺎﻧﻴﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﻤﻜﺘﻴﺖ، ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﻳﻮﻧﻲ، ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺷﻜﻞ ﭘﺬﻳﺮی، اﻧﺒﺴﺎط و اﻧﻘﺒﺎض ﻳﻮﻧﻲ آﻧﻬﺎ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﻧﺎم ﺑﺮد .ﺧﻮاص ﻛﺎﻧﻴﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﻤﻜﺘﻴﺖ ﺑﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن آﻧﻬﺎ ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد. در ﻛﺎﻧﻲ ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﺳﺪﻳﻢ دار میزان جذب یونی،شکل ﭘﺬﻳﺮی، اﻧﺒﺴﺎط و اﻧﻘﺒﺎض از ﻧﻮع ﻛﻠﺴﻴﻢ دار آن ﺑﻴﺸﺘﺮ است. ﺑﻨﺘﻮﻧﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ دو ﻃﺮﻳﻖ ﮔﺮﻣﺎﺑﻲ و رﺳﻮﺑﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ ﺷﻮند.
صنعت سنگ و معدن، یکی از صنایع اصلی و مادر کشور است که صنایع زیادی به آن وابسته هستند. تولیدات صنعت سنگ به عنوان ماده‌ی اصلی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی به کار گرفته می‌شود. بنتونیت یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت است که به شیوه‌های مختلف در کارخانه‌های سنگ شکنی تولید می‌شود. این سنگ معدنی به دلیل جذب بالای آب و خاصیت چسبندگی به روش‌های گوناگون در صنایع مختلف به کار می‌رود.

کاربرد پودر میکرونیزه بنتونیت در صنایع ریخته گری

مهم‌ترین کاربرد فروش پودر میکرونیزه بنتونیت در صنایع، جذب آب بالا و چسبانندگی زیاد است که به محصولات انسجام می‌دهد.اگر بدانید که بنتونیت هم از دسته‌ی رس‌ها و شبه رس‌هاست، از توانایی‌هایش نیز آگاه می‌شوید. بنتونیت نیز دارای قابلیت جذب آب و حجیم شدن تا ۷ برابر ظرفیت خود را دارد، و این تغییر شکل فیزیکی سبب ایجاد ماده‌ای لزج، چسبناک و ژله مانندی می‌شود که می‌تواند همه‌ی مواد اطراف خود را محکم، مانند چسب، در بر بگیرد. از همین خاصیت آن برای ساخت گل حفاری، و جلوگیری از نشت آب در سدسازی‌ها و کانال کشی‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این بنتونیت از زمان قدیم برای جذب آلودگی‌ها و باکتری‌های و مواد مضر برای بدن مورد استفاده بوده، و در حال حاضر نیز برای خالص سازی، شفاف و زلال کردن انواع محلول‌ها و روغن‌های خوراکی و صنعتی، ساخت پارافین و وازلین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۶-۴% بنتونیت برای به هم چسباندن دانه‌های ماسه سبز قالب‌ریزی و چرخه ریخته‌گری فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرمول‌بندی قالب‌ریزی پیشرفته خاک زغال، سلولز یا دیگر منابع کربن به آن اضافه می‌گردد. این مواد برای جلوگیری از تخریب بعد از برداشت قالب الگو ضروری است. سدیم بنتونیت و کلسیم بنتونیت هردو می‌توانند استفاده شوند ولی نوع سدیم در دمای بالا پایدارتر است.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پودر میکرونیزه بنتونیت ۲۶۹۹۴۱۲۴۱۱

کد آیسیک بنتونیت ۱۴۱۰۴۱۲۳۳۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی بنتونیت ۲۵۰۸۱۰۰۰ میباشد.

خط تولید بنتونیت میکرونیزه

بنتونیت یک سنگ معدنی است و برای اینکه در صنعت قابل استفاده باشد، لازم است در کارخانه‌های سنگ شکن به پودر بنتونیت تبدیل شود. هرچقدر ابعاد ذرات پودر بنتونیت کم‌تر باشد، ذرات ریزتر هستند و سطح تماس بیش‌تری با محیط دارند. با افزایش سطح تماس، امکان جذب آب و رطوبت نیز بیش‌تر می‌شود. در برخی صنایع مثل فولاد و مهندسی عمران لازم است ذرات بنتونیت به اندازه‌ای ریز شوند که علاوه بر جذب رطوبت زیاد، تغییری در ساختار و عملکرد محصول ایجاد نکنند. برای این منظور ذرات بنتونیت در ابعاد میکرون خرد شده و میکرونیزه نامیده می‌شوند. بنتونیت میکرونیزه معمولا در ابعاد ذرات کم‌تر از ۲۰میکرون تولید می‌شود، هر چند با توجه به کاربرد آن ممکن است کمی بزرگ‌تر و تا ۴۵ میکرون نیز باشد.
پس از استخراج سنگ حاوی بنتونیت از معدن و انتقال به کارخانه‌ی سنگ شکن، عملیات سرند کردن و جداسازی قطعات انجام می‌شود. کلوخه‌ها با ابعاد تقریبی ۱۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر وارد دستگاه آسیاب می‌شوند. دستگاه آسیاب ریموند یا آسیاب غلتکی پاندولار یکی از بهترین دستگاه‌ها برای تولید بنتونیت میکرونیزه است. پس از ورود کلوخه‌ها به آسیاب ریموند، خرد کردن و سایش آغاز و قطعات مرحله به مرحله ریزتر می‌شوند. اگر به ذرات بزرگتری نیاز باشد، در مراحل اولیه‌ی آسیاب از چرخه خارج می‌شوند و ذراتی که قرار است میکرونیزه شوند به سایش ادامه می‌دهند. زمانی که ذرات بنتونیت میکرونیزه به ابعاد موردنظر تبدیل شدند، از طریق یک سیستم مکش هوای قوی از آسیاب خارج و دانه‌بندی می‌شوند. در مرحله‌ی دانه‌بندی و مش کردن ذرات با دقت ۹۸% غربال می‌شوند تا دانه‌بندی یکدست و یکنواختی حاصل شود. این فرآیند به طور مداوم در این دستگاه انجام می‌شود و در هر ساعت امکان تولید ۴۰ تن پودر میکرونیزه بنتونیت وجود دارد.
کیفیت پودر میکرونیزه بنتونیت به دوعامل بستگی دارد: کیفیت سنگ اصلی و کیفیت دانه‌بندی و یکدست بودن محصول. حتی سنگ بنتونیت باکیفیت اگر به روش صحیح آسیاب نشود یا دانه‌بندی یکدستی نداشته باشد، درنهایت کارآیی لازم را نخواهد داشت.

بازار جهانی بنتونیت

بازار جهانی بنتونیت تحت تاثیر عوامل مختلفی است. برای مثال ، رشد جهانی صنایع تولید فلزات و ریخته گری مواد مذاب که بخصوص در صنایع تولید اتومبیل ، ماشین آلات و تجهیزات سنگین صنعتی کاربرد دارد ، تاثیر عمیقی بر میزان تولید بنتونیت در سطح جهانی دارد. بزرگی بازار جهانی بنتونیت در سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود یک و نیم میلیارد دلار براورد شده است. متخصصان اعتقاد دارند بازار جهانی بنتونیت بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ میلادی با رشد سه درصدی به ۱٫۸۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

نیاز جهانی بازار به بنتونیت سدیمی

دو نوع اصلی بنتونیت استحصالی و قابل عرضه به بازار جهان را بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیمی تشکیل می دهد. البته بنتونیت سدیمی با در اختیار داشتن ۶۰ درصد بازار ، پیشتاز است. همچنین پیش بینی ها حاکی از آن است که به لطف افزایش ریخته گری فلزات و در نتیجه ساخت قالب های کستینگ ، رشد مصرف بنتونیت سدیمی افزایش خواهد یافت.
البته باید دیگر صنایع ماثر نظیر استخراج چاه نفت ، تولید گندله آهن ، نگهداری حیوانات خانگی ، کاغذ سازی ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، صنعت دارو سازی و … را نیز نباید بر گسترش روز افزون بازار جهانی بنتونیت بی تاثیر دانست. البته کاربرد بنتونیت در صنعت ریخته گری فلزات با سهم بیست درصدی ، نسبت به دیگر صنایع پیشتاز است.
درخواست جهانی بنتونیت به دلیل گسترش صنایع تولید اتومبیل و ماشین آلات افزایش خواهد یافت. همچنین سهم بنتونیت مصرفی حیوانات همچون بستر گربه و خوراک دام نیز دیگر بخش بزرگ بازار بنتونیت محسوب می شود. براورد شده این بخش نیز طی سالیان آتی افزایش یابد.

بزرگ ترین بازار جهانی بنتونیت

از نظر موقعیت جغرافیایی ، بزرگترین بازار بنتونیت جهان با سهم سی درصدی ، منطقه آسیا پاسیفیک است و پیش بینی می شود که همچنان به رشد خود ادامه دهد. نقش کلیدی بنتونیت در این منطقه جغرافیایی در صنعت ساخت و ساز می باشد. همچنین افزایش تولید فلزات و نیاز آن به خاک بنتونیت نیز دیگر زمینه رشد بازار منطقه آسیا پاسیفیک خواهد بود. کشور چین نیز بزرگ ترین بازار مصرف بنتونیت در این منطقه محسوب می شود.
پیش بینی ها حاکی از رشد سریع تر بازار بنتونیت در آمریکای شمالی به نسبت اروپا به دلیل استفاده از آن در تهیه بستر گربه و حیوانات خانگی و نیز خوراک دام است. تنها می توان با صعود ناگهانی صنعت کستینگ ، امیدوار به پیشی گرفتن بازار بنتونیت اروپا بود. بازار های آمریکای لاتین ، خاورمیانه و آفریقا نیز به لطف صنایع خودرو سازی ، ماشین آلات و حفاری نفت ، رشدی متعادل را طی سال های آینده شاهد خواهند بود.

بازار بنتونیت ایران

کشور ما نیز در مناطق محدودی دارای معادن بنتونیت است. مصارف اساسی بنتونیت خاک رس در ایران مربوط به کاربرد آن در تهیه قالب های ریخته گری ، صنایع پتروشیمی و حفاری چاه نفت ، صنایع ساختمان سازی و جاده سازی می باشد. بازار بنتونیت ایران در سال های اخیر به دلیل گسترش مصرف آن در حفر چاه های ارت و تهیه بستر گربه و خوراک دام با گسترش مواجه بوده است. همچنین صادرات بنتونیت به کشور عراق به منظور مصرف در حفاری چاه های نفت و گاز دارای افزایش می باش

وضعیت واحد های فعال تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واحد های فعال تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر میکرونیزه بنتونیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

نمودار واردات و صادرات ودر میکرونیزه بنتونیت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید بنتونیت و پودر میکرونیزه بنتونیت

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۹ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)