طرح تولید کودهای آلی و هورمونهای رشد گیاهی

کود:

کود به هرگونه مواد طبیعی و یا غیر طبیعی که عموماً بخاطر تأثیر مثبت عناصر مفیدی که در آن وجود دارد, برای تقویت به خاک کشاورزی افزوده میشود اطلاق میگردد. برای آنکه فقر خاک از لحاظ برخی از مواد غذایی مختلف مورد نیاز رشد گیاه برطرف شود , استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود .

کمپوست :

در لغت به معنای مخلوط و یا مرکب میباشد و در کاربرد به عنوان کود با عبارات زیر تعریف می شود
• تجزیه مواد آلی نامتجانس که بوسیله میکروارگانیزمهای مختلف در حضور رطوبت و گرما، در محیط هوازی صورت گیرد .
• یک فاز بیولوژیکی که توسط میکروارگانیزمهای هوازی در داخل توده انجام گرفته و در حرارتی حدود ۶۵ الی ۷۵ درجه سانتی گراد تولید می شود
• تجزیه مواد آلی توسط دسته ای از میکروارگانیزم ها در محیط گرم، مرطوب و هوازی
• سیستم مهندسی تصفیه ضایعات جامد به روش تجزیه بیولوژیک در شرایط کنترل شده .
کمپوست کردن شاید قدیمیترین روش بازیافت باشد. کمپوست ترکیبی از ضایعات مواد خوراکی و زباله های تری است که در دگرگونی , از طریق تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید غنی تبدیل شود. فرآیند کمپوست بسیار ساده است و میتواند توسط افراد با تجربه در خانه و توسط کشاورزان در زمینهای شان و یا به شکل صنعتی انجام .شود این کود که از پسماندهای خانگی و غذایی تولید میشود یکی از عالیترین کودها برای تولید کلیه محصولات کشاورزی, از جمله تولید گل و گیاه , به شمار میرود. منیزیوم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاکهای کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی درون خاک م یشود. کمپوست، خاکی است بسیار غنی که در مکانهایی همچون باغها، فضای سبز در محوطه ها، باغداری و کشاورزی به عنوان کود بکار می رود. این فرآیند طبیعی، مواد آلی را به ماده ای غنی دگرگون می سازد. کمپوست مکملی بسیار سودمند برای بهبودی و بهسازی و تقویت خاک است. ترکیبات تولید شده در این فرآیند به آسانی برای گیاهان قابل جذب است و جایگزینی مناسب برای کودهای شیمیایی در کشاورزی به شمار می آید .

مشخصات کمپوست

کمپوست حاصل از زباله های خانگی، حاوی مقدار زیادی عناصر معدنی است که بعضی از آنها برایر رشد گیاهان ضروری میباش دن . مهمترین این عناصر عبارتند از: روی، مس، منگنز، مولیبدن و کبالت. همچنین عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم، منیزیم و سدیم نیز سایر عناصر عمده موجود در کمپوست میباشند. ترکیب کمپوست تابعی است از ترکیبات زباله مورد مصرف. در استانداردهای موجود, کمپوست را به دو رده “یک” و “دو” تقسیمبندی میکنند. این تقسیمبندی بر اساس فاکتورهای کیفی صورت گرفته است و رده “یک ” دارای کیفیت بهتری میباشد

مزایا و ویژگیهای کمپوست

استفاده از کمپوست فواید زیادی برای خاک, محصولات زراعی و باغی و گیاهان مختلف دارد. در زیر خلاصه ای از فواید استفاده از کمپوست گرد آمده است .
• افزایش حجم محصول تولیدی
• افزایش میزان ذخیره آبدر خاک
• بهبود ساختمان و تهویه خاک و تسهیل در عملیات شخم زنی
• افزایش موادآلی و تأمین بعضی از ویتا نمی ها،هورمونها و آنزیمهای موردنیازدر خاک
• جلوگیری از تغییرمیزان اسیدیته خاک
• کاهش قابل توجه وزن مخصوص ظاهری خاک
در ادامه مهمترین ویژگیهای محصول تولیدی طرح توضیح داده شده است :

اصلاح خاک:

استفاده از کمپوست تأثیر مثبتی بر روی خواص فیزیکی خاک میگذارد مشروط بر آنکه به مقدار متناسب با نیاز خاک استفاده .دشو با مصرف ۱۰۰ تن کمپوست در هر هکتار از مزارع می توان تغییراتی در خلل و فرج خاک تا میزان ۱۰ درصد بوجود آورد. مصرف کمپوست با افزایش خلل و فرج خاک موجب ایجاد عمل بهتر تهویه در خاک شده و هوای مورد نیاز موجودات زنده خاک نیز را نیز تأمین مینماید. بطورکلی در اراضی که بافت آنها سبک است، آب به سرعت از دسترس گیاه خارج شده و درزمین های با بافت سنگین نیز قابلیت نفوذ پذیری آب کمتر میشود در هر دو وضعیت بامصرف کمپوست تغییرات مثبتی ایجاد می شود . مصرف کمپوست علاوه بر اصلاح فیزیکی خاک، از نظر ارزش معدنی آن جهت رشد گیاه نیز بسیار ثروم است . تأثیر استفاده از کود های معدنی در ازدیاد رشد گیاه آنگاه که همراه با کمپوست استفاده میشوند به مراتب بیشتر از زمانی است که به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند .

حفظ آب و کاهش فرسایش خاک

استفاده از کمپوست موجب نگهداری آب در خاک کشاورزی و تنظیم رطوبت آن می .شود هوموس موجود در کمپوست قادر است ۲ تا ۶ برابر وزن خود آب جذب نماید این امر بخصوص در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سبب می گردد که آب ذخیره شده و در اثر تبخیر زیاد بیهوده به هدر نرو .د کاهش فرسایش خاک نیز از مزایای دیگر کاربرد کمپوست میباشد . در مطالعات تخصصی مشخص شده است که استفاده از ۴۰۰ تن کمپوست در هر هکتار، فرسایش خاک راکه در اثر باد و آب پدی د میآید تا حدود ۹۵ درصد کاهش می دهد.

 

 

افزایش قدرت جذب مواد غذایی

کمپوست کاملاً از مواد زائد خارجی عاری است این در حالی است که کودهای حیوانی و گیاهی مورد مصرف در اراضی زراعی ناخالص بوده و حاوی مقادیر زیادی تخم علف های هرز و انگل های مضر می باشند. از سوی دیگر چون اکثر خاک های زراعی کشور حالت قلیایی دارند و مواد غذایی در این وضعیت غیر قابل جذب می باشند, استفاده از کمپوست این شرایط را کاهش داده و با ایجاد محیط اسیدی مناسب, قدرت جذب مواد غذایی را افزایش می دهد . مصرف کمپوست نه تنها موجب افزایش محصولات کشاورزی می گردد، بلکه در بهبود کیفیت آنها نیز مؤثر است

منافع بهداشتی

تولید علمی و فنی کمپوست موجب از بین رفتن بسیاری از باکتریها و عوامل بیماریزای مدفوعی و حتی تخم آسکاریس میشود در. کمپوست قارچ هایی رشد می نمایند که با تولید آنتی بیوتیک های ویژه ، موجبات ایمنی محصول نهایی را تضمین می کند . گونه هایی از میکرب ها و سایر ارگانیسم ها نیز که در کمپوست باقی می مانند با میکرب های معمولی خاک معارض نیستند.

 

موارد کاربرد:

در این بخش اصلیترین کاربردهای کمپوست مورد بررسی قرار گرفته است :

• زمینهای زراعی و باغی

هر چند که در زمینهای زراعی و باغی استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی به دلیل قیمت پائین- تر این کودها در اندازه مورد نیاز, در مقایسه با کمپوست رایجتر است, لیکن در سال های اخیر استفاده از کمپوست که به دلیل فوایدش گاه در طبقهبندی کود هم قرار داده میشود, به دلیل مزایای متعددی که پیشتر توضیح داده شد, از سوی بسیاری از کشاورزان و باغداران مورد توجه قرار گرفته است. به گفته کارشناسان به طور متوسط در هر کتار زمین زراعی و باغی, سالانه به ترتیب ۳ تن در سطح دیم و ۷ تن در سطح آبی , کود مورد نیاز میباشد.

• گلها و گیاهان زینتی

گلهای گلدانی, نهال, درخت و درختچه, گیاهان فصلی و نشایی, زعفران, گل محمدی و گیاهان دارویی از جمله گل و گیاهانی هستند که در این طبقهبندی قرار میگیرند. با توجه به این مهم که استفاده از کمپوست در کشتهای خاص کاربرد فرآون دارد, گلخانه های منازل , گلخانه های شیشه ای , چوبی و پلاستیکی و کلیه اماکنی که گلها و گیاهان زینتی در آن کشت میشود, به عنوان پتانسیلهای مصرف کمپوست شناخته میشوند. در این ارتباط با توجه به نوع گیاه, نهال, درختچه و … و بسته به نظر کشاورزِ ناظر, نسبت مصرف کود و کمپوست (خاک غنی شده) کاملاً متغیر است.

• فضای سبز

یکی از بیشترین مصارف کمپوست که در سالهای اخیر مورد توجه شهرداری استانهای مختلف قرار گرفته است, استفاده از آن در ایجاد فضای سبز و کاشت چمن میباشد. با توجه به توسعه پارک , ها احداث بزرگراهها و اتوبانها و نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا، گسترش فضای سبز در سالهای آتی در همه شهرهای کشور, به خصوص کلان شهرها, قابل پیش بینی است. روشن است گسترش فضای سبز همراه با ضرورت مدیریت پسماندهای شهری, راهحلی مستقیمتر از تولید کمپوست از زبالههای تر و مصرف کمپوست در غنی سازی خاکهای مورد مصرف در ایجاد فضای سبز و سایر فعالیتهای تولید محصولات زراعی ندارد

درختان میوه برای شادابی و سلامتی خود احتیاج به مواد غذایی متعددی دارند که مهم ترین و مشخص ترین آن ها نیتروژن، فسفر، پتاسیم می باشد. علاوه بر این سه ماده مهم غذایی، مواد غذایی دیگری بنام الیگوالمان ها برای درختان لازم هستند که به شرح آن ها می پردازیم.

 

نیتروژن (ازت):

بر روی شاخه و برگ تاثیر دارد و آنها را افزایش می دهد ولی برای میوه خوب نیست زیرا نیتروژن زیاد آن را به تأخیر می اندازد. کود را در هر زمان می توان به گیاه داد زیرا به راحتی در آب قابل حل است و در خاک نفوذ می کند.
پیش از شخم به صورت سرک یا همزمان با شخم میتوان استفاده کرد. کود زیاد نیتروژن باعث ایجاد کمبود آهن و جلوگیری از جذب آهن می شود، همچنین باعث خوابیدگی (ورس) در غلات و کاهش درصد قند در چغندر می شود.
زیادی نیتروژن باعث تغییر چرخه رشد و تولید مثل گیاه می شود. به طور کلی اگر مقدار نیتروژن تنها در مراحل اولیه رشد زیاد باشد باعث کاهش رشد رویشی می شود، اما اگر در تمام دوره رشد مقدار نیتروژن زیاد باشد باعث افزایش رشد رویشی می شود.
نیتروژن زیاد ممکن است باعث افزایش مقدار بار و دانه گیاه گردد که اغلب کیفیت پایینی دارد. علامت کمبود نیتروژن در برگ ها به صورت زردی برگ های مسن و از پایین به بالا مشاهده می شود. کمبود نیتروژن در درختان میوه باعث ریزش برگ ها می شود و ایجاد رنگ های غیرعادی، میوه های ضعیف و مرگ جوانه های جانبی می شود و در حبوبات باعث چروکیدگی و ریزماندن دانه ها می شود. نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم و اوره کودهای نیتروژن دارند.

فسفر:

بر خلاف نیتروژن کودی است که در محصول تأثیر دارد و میزان آن را افزایش میدهد. این کود نیز به زمین داده و سپس آن را به وسیله شخم به زیر خاک می برند. طرز دادن آن به درخت در پاییز اطراف درخت جوی کوچکی حفر کرده و داخل آن کود فسفر را ریخته آن را توسط خاک می پوشانیم.
گیاهی که کمبود فسفر دارد برگ های مسن و پایینی آن به رنگ بنفش یا ارغوانی دیده می شود. فسفر باعث افزایش مقاومت در برابر عود و خوابیدگی در غلات می شود. مهم ترین نقش فسفر، ذخیره سازی و انتقال انر صورت ADP ، ATP و AMP است.
فسفر باعث بهبود کیفیت میوه در سیب و لیموترش می شود. در سیب کمبود فسفر باعث پفکی شدن میوه سیب می شود و در لیمو ترش باعث نازک شدن پوست میوه می شود نیز باعث افزایش رشد ریشه و تعداد پنجه و بقای پنجه ها می گردد.
فسفات آمونیوم، سوپر فسفات، پودر خون و خون خشک شده از منابع فسفر محسوب می شوند.

پتاس:

پتاسیم مقاومت گیاه را در برابر سرما افزایش میدهد. علائم کمبود پتاس در کناره و نوک برگها و به صورت سوختگی نمایان می شود.
کلرید پتاسیم، سولفات پتاسیم، نیترات پتاسیم و خاکستر از منابع پتاس محسوب می شوند و بهتر است با شخم به زیر خاک بروند.

کلسیم:

به صورت پکتات کلسیم بین سلول های گیاهی وجود دارد و باعث استحکام می شود و همچنین عمر انباری محصول را افزایش می دهد. علائم کمبود کلسیم در برگ ها و به صورت لوله شدن ترد و شکننده شدن برگ نمایان می گردد. با اضافه کردن آهک کمبود کلسیم جبران میشود اما باید دقت کرد که استفاده بیش از حد از آن خاک را قلیایی می کند.

گوگرد:

سبب بوی سیر، پیاز و تندی خردل می شود. علائم کمبود گوگرد در برگ های جوان و به شکل .وی برگ نمایان می گردد، ساقه گیاه نیز نازک و دوکی شکل می گردد. سولفات کلسیم و سولفات آمونیوم این مشکل را برطرف می سازد.

آهن:

در تولید کلروفیل و فتوسنتز و همچنین در تنفس گیاه دخالت دارد. علائم کمبود آهن در برگها به صورتی که پهنک زرد شده، ولی رگبرگ ها سبز رنگ هستند نمایان می گردد. این مشکل با محلول پاشی سولفات آهن یا کود سکسترون برطرف می گردد.

بر:

کمبود آن باعث کلفت و ضخیم شدن برگها و هم چنین ترد و شکننده شدن آنها می شود، این کمبود با کود بوره یا بوراکس بر طرف می شود.

 

روی:

در تولید و فعالیت آنزیم ها و تولید پروتئین مؤثر است. کمبود روی باعث کوچک ماندن برگ ها و کوتاه شدن فاصله میان گره ها می شود(به صورت کود کامل محلول پاشی میشود).

مس:

کمبود مس باعث خشک شدن سرشاخه ها می شود. از سولفات مس به تنهایی و یا آمیخته با آهک که محلول بردو نامیده می شود برای رفع مشکل استفاده می شود.

فرم دادن کودها در زمین کشاورزی:

افزودن در خاک
تزریق به صورت مایع
پاشیدن بر روی شاخ و برگ (محلول پاشی)
قرار دادن مواد در خاک
میخ کوبی
آمپول زنی

کرمهای خاکی تولید کننده ورمی کمپوست

ورمی کمپوست بطوریکه پیشوند این اصطلاح اشاره می دارد نوعی کمپوست تولید شده به کمک کرمهای خاکی است که در نتایج تغییر و تبدیل و هضم نسبی بازمانده های آلی در ضمن عبور از دستگاه گوارش این جانوران بوجود می آید. تولید ورمی کمپوست فن آوری استفاده از انواع خاصی از کرمهای خاکی است که بدلیل توان رشد و تکثیر بسیار سریع و توانایی قابل توجه برای مصرف انواع مواد آلی زائد، این قبیل مواد غالباً مزاحم را به یک کود آلی با کیفیت بالا تبدیل می کنند عبور آرام مداوم و مکرر از مسیر دستگاه گوارش کرم خاکی همراه با اعمال خرد کردن ، سائیدن، بهم زدن و مخلوط کردن که در بخش های مختلف این مسیر انجام می شود آغشته کردن این مواد به انواع ترشحات سیستم گوارشی مانند ذرات کربنات کلسیم ، آنزیم ها ، مواد مخاطی ، متابولیت های مختلف میکروارگانیسم ها دستگاه گوارش و بالاخره ایجاد شرایط مناسب برای سنتز اسیدهای هومیک در مجموع مخلوطی را تولید می کند که خصوصیاتی کاملا متفاوت با مواد فرو برده شده پیدا کرده است. فراورده ای که ورمی کمپوست خوانده می شود و از لحاظ کیفی ماده ای آلی با PH تنظیم شده سرشار از مواد هومیک و عناصر غذایی به فرم قابل جذب برای گیاه دارای انواع ویتامین ها ، هورمون های محرک رشد گیاه و آنزیم های مختلف است. از لحاظ ظاهری به صورت دانه ای شکل با رنگ تیره ، بدون بوی نامطبوع و دارای قابلیت عرضه تجارتی است.وجود ۱۰۰ عدد کرم خاکی در متر مربع قادر به عبور دادن حدود ۲۵۰ تن خاک در سطح یک هکتار در سال و حفر ۴ تا ۵ هزار کیلومتر راه و کانال در هکتار در سال است. در ضمن تولید کمپوست کرمها هم به مقدار بسیار زیاد تکثیر می شوند که پس از جدا کردن کود از این کرمها به عنوان یک ماده غذایی سرشار از پروتئین ( ۵۴ تا ۷۲ درصد پروتئین بر حسب وزن خشک بدن ) و حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع ( ۵/۲ الی ۳ درصد وزن خشک بدن ) املاح مفید مانند ید در صنایع مرغداری ، پروش ماهی و یا مخلوط کردن در جیره غذایی دام استفاده می شود.
مهمترین گونه مورد استفاده برای تولید ورمی کمپوست ایسنیا فتیدا است که به دلیل سرعت رشد و تکثیر و توانایی کافی برای مصرف انواع مواد آلی زاید بیش از سایر انواع ، مورد استفاده قرار می گیرد علاوه بر آن از یک گونه اودریلوس که منشاء آن آفریقاست نیز استفاده می شود، تولید ورمی کمپوست بیشتر با استفاده از گونه های محلی از جنس های متافیر و آمینس انجام گرفته است از ورمی کمپوست فعلا بیشتر در سبزیکاریها ، خزانه و نهالستانها و به عنوان کود گلدانی برای پروش گیاهان زینتی استفاده می شود . در هند برای تولید قارچ خوراکی نیز توصیه شده است.
در دهه‌های گذشته بدلیل مصرف کودهای شیمیایی اثرات زیست محیطی متعددی از جمله انواع آلودگی‌های آب و خاک و مشکلاتی در خصوص سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده به وجود آمد. سیاست کشاورزی پایدار و توسعه پایدار کشاورزی، متخصصین را بر آنداشت که هر چه بیشتر از موجودات زنده در خاک در جهت تأمین نیازهای غذایی گیاه کمک بگیرد و بدین سان بود که تولید کودهای زیستی آغاز شد. نخستین کود زیستی در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد سایر کودهای بیولوژیک ساخته شدند. اندامگان (ارگانیزم‌هایی) که در تولید کودهای بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند عمدتاً از محیط زیست جداسازی می‌شوند. در شرایط آزمایشگاه در محیط‌های کشت مخصوص تکثیر و پرورش پیدا می‌کنند، آماده و مصرف می‌شوند.البته مصرف کودهای زیستی دیرینگی زیادی دارد. تولیدکنندگان محصولات برای تقویت زمین‌های کشاورزی، گیاه تیره‌ای به نام لگومینوز را کشت می‌کردند و بر این باور بودند که با کشت آن باروری خاک افزایش پیدا می‌کند.
امروزه با افزایش تولید کشاورزی به جهت رفع نیازمندی‌های رو به رشد جمعیت در حال گسترش، نگرانی در مورد آینده تأمین غذا برای مردم مطرح گردیده است. آلودگی‌های آب، خاک، هوا و فرسایش خاک، مقاومت آفات به سموم و گسترش کود شیمیایی سبب گردید تا به جهت حفظ منابع به گذشته و کشت‌های صنعتی برگردیم. پس برای تولید محصولات سالم و پاک و در نتیجه انسان‌هایی سالم و با نشاط، هیچ راهی جز کشاورزی زیستی نداریم، کشاورزی زیستی و دامی. استفاده از فرآورده‌های گیاهی زیستی رابطه تنگاتنگ با تندرستی افراد جامعه دارد.
با توجه به تقاضای روزافزون برای مصرف فرآورده‌های کشاورزی زیستی، که بنمایه آن بر مدیریت درست خاک و محیط رشد گیاه و درخت بنیان است، به گونه‌ای عمل می‌شود که در تغذیه گیاهان و درختان، تعادل بین عناصر مورد نیاز در خاک به هم نخورد و در هنگام رشد نیز، نیازی به استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها نباشد. و در تغذیه خاک کشاورزی، به جای استفاده از کود شیمیایی ار کودهای طبیعی نظیر خاک برگ، جلبک و کودهای حیوانی و بیولوژیکی استفاده شود. در صورت نیاز به مبارزه با آفت‌ها نیز به جای کاربرد سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی، از شیوه‌های زیستی همچون ریزاندامگان کارآ، کفشدوزک، زنبورها و باکتری‌ها و یا از ارقام مقاوم به آفت‌ها در کشت و زرع، بهره‌برداری می‌شود و در این نوع کشاورزی از دانه‌های اصلاح شده ژنتیکی و در معرض تابش پرتو قرار گرفته استفاده نمی‌شود.
از اینسو، محصول نهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد بدور از باقیمانده‌های سمی و شیمیایی و ماده نگه‌دارنده خواهد بود. از سوی دیگر، فرآورده‌های خوراکی با کیفیت، که محصول کودهای زیستی است نه تنها باعث رضایت مصرف کنندگان می‌شود بلکه تأمین و تضمین سلامت جسمی آنان را نیز در پی دارد.
گیاهان نیز مانند انسانها برای رشد و نمو به ومواد غذایی نیاز دارند . فتوسنتز تامین کننده کربوهیدرات است و به علاوه لازم است عناصر معدنی خاصی از محیط ریشه جذب گیاه شود . جذب عناصر توسط ریشه گیاهان به صورت اختصاصی نیست , به این معنی که وود عناصر در گیاه دلیل بر ضروری بودن آن برای رشد و نمو نیست . گیاه قادر به تشخیص مواد جذب شده از خاک نیست , چون اگر چنین بود علف کش ها را جذب نمی کرد . شرایط ضروری بودن عناصر این است که فقدان عنصر , رشد زایشی و رویشی را با مشکل مواجه کند . با به کار بردن عنصر علایم کمبود بر طرف شود و عنصر مستقیما در تغذیه گیاه نه در فعالیت های شیمیایی یا میکروبیولوژی خاک یا محیط کشت موثر باشد . برخی از حشره کش ها که به خاک اضافه می شود از طریق سیستم آوندی به تمام قسمت های گیاه منتقل و در اثر تغذیه حشره از شیره گیاه منجر به مرگ آن می شود .
۹۰ در صد وزن گیاه را آب و ۹۰ در صد وزن ماده خشک را کربن , هیدروژن و اکسیژن تشکیل می دهد و ۱۰ درصد باقی مانده را ۱۴ عنصر ضروری تشکیل می دهد . این عناصر شامل عناصر پر مصرف و کم مصرف و کلر و سدیم می باشد .
عناصر پر مصرف : نیتروژن , فسفر , پتاسیم , کلسیم ,منیزیم , گوگرد .
عناصر کم مصرف : آهن , بر , منگنز , مس , روی , مولیبدن , کلر .
توزیع مواد معدنی در گیاه : اگر برگ در دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴ سات قرار داده شود مشخص می شود که ۹۵ – ۹۰ درصد برگ را آب تشکیل داده است و دارای ۱۰ – ۵ درصد ماده خشک می باشد و ۲۵ – ۱ درصد ماده خشک را مواد معدنی تشکیل می دهد . میزان مواد معدنی بستگی به نوع اندام یا بافت و سن آن دارد . میزان مواد معدنی در بذر بیشتر از میوه و در ریشه کوچک , بیشتر از ریشه بزرگ می باشد. دی اکسید کربن خاک در ترکیب با آب تشکیل اسید کربنیک می دهد که باعث شکستن مواد آلی خاک , ذرات خاک . کود ها می شود و باعث آزاد شدن یون ها و جذب آن ها توسط ریشه می گردد.
ظرفیت تبادل کاتیونی : ظرفیت تبادل کاتیونی به میزان بار منفی ذرات خاک مربوط می شود . بر حسب واحد اکی والان بر ۱۰۰ سانتی متر مکعب بیان می شود . چون غلظت اکثر عناصر غذایی در داخل ریشه بیشتر از محیط رشد است . برای جذب مقادیر اضافی نیاز به انرژی است که از طریق شکستن قند حاصل می گردد . میزان تبادل کاتیونی رس بیشتر از مواد آلی است .
شاخص شوری : اصولا کودها حاوی نمک هستند و وقتی به خاک اضافه می شود میزان نمک خاک را افزایش می دهند. انتخاب کود مناسب کمک می کند تا غلظت نمک خاک در حد پایین حفظ شود . منظوراز شاخص شوری اثری است که کود های مختلف روی میزان شوری خاک دارند. شاخص شوری نتیترات سدیم را ۱۰۰ در نظر می گیرند و شاخص شوری سایر کودها را بر اساس آن رتبه بندی می کنند .
صدمه شوری به گیاهان: میزان غلضت املاح موجود در خاک و سلول های ریشه تعیین کننده انتقال مواد از محلول به داخل گیاه است و جریان آب به طرف غلظت بیشتر املاح بوده که معمولا میزان آن در محیط خاک بیشتر از سلول های ریشه بوده و از این جهت جریان مواد از محیط ریشه به داخل سلول های گیاه است .
معمولا صدمه شوری اسمزی است . در اثر افزایش غلظت نمک در محیط ریشه آب از سلول های ریشه به محیط ریشه کشیده می شود در نتیجه محتوایی سلول به خارج ازآن کشیده می شود و گیاه دچار پلاسمولیز می شود . وقتی که پلاسمولیز در تعداد زیادی از سلول های گیاه روی می دهد خشکی فیزیولوژی اتفاق می افتد و سلولهای ریشه دچار کم آبی شدید می شود .
روشهای کاهش نمک بستر محیط ریشه : برای کاهش میزان شوری خاک باید کود های شیمیایی را به مقدار مناسب مصرف کرد . اگر غلظت نمک به حدی برسد که باعث کاهش رشد شود , باید خاک را شستشو داد تا نمک اضافی از خاک خارج شود . میزان آب مورد نیاز ۲۰۳.۸ – ۱۲۲.۸ لیتر آب در هر متر مربع بستر می باشد و پس از ۳۰ دقیقه دومین آبیاری باید
انجام شود تا نمک ها از خاک خارج شود. اگر میزان نمک خاک خیلی زیاد باشد سومین و چهارمین آبیاری نیز مورد نیاز می باشد . زهکشی مناسب خاک باعث خروج نمک ها می شود . به طور کلی میزان نمک های قابل حل در خاک می تواند توسط آبیاری کافی و استفاده از محیط کشت با زه کشی مناسب کنترل کرد .

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کودهای آلی و هورمونهای رشد گیاهی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع کود های آلی ۲۴۱۲۳۱۲۳۶۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کودهای آلی و هورمونهای رشد گیاهی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع کودهای آلی ۳۱۰۵۹۰۹۰ میباشد.

وضعیت واردات و صادرات انواع کود

علاوه بر اینکه کشور نیاز به واردات دارد، بازارهای جهانی بزرگی مانند برزیل، هند، مالزی، بنگلادش و پاکستان در مقابل ایران قرار دارد. بخش بزرگی از این بازار را چین تصاحب کرده است با اینکه حاشیه سود چندانی در تولید این نوع از کودها ندارد. اما کشور عربستان توانسته با تولید این نوع از محصولات و با تکیه بر قیمت پایین نفت و گاز به بخشی از این بازار دست پیدا کند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کود های آلی و هورمون های رشد گیاهی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۸ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
سطح زیربنا : ۱۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۸ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴.۱/۵ - (۷ امتیاز)