پرورش انگور دیم

انگور یکی از مهمترین محصولات باغی دنیا به شمار می رود و در اکثر منـاطق ایـران کشـت و پـرورش آن متـداول اسـت . سابقه پرورش تاک به هزاران سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و تصاویر و نقوش انگـور بـرروی ظـروف باقیمانـده از تمدنهای پیشین ، شاهدی گویا از سابقه و اهمیت این محصول است. ایـران بـا داشـتن تنـوع اقلیمـی مناسـب و فرهنـگ کهـن کشاورزی ، همواره مهد پرورش تاک بوده و در هر کجا که آب و آبادانی وجود داشته انگور نیز از میوه هـای مـورد توجـه بوده است ، تقریباً میتوان گفت که در تمام نقاط ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب انگور کشت می شود . اما بهترین نتیجه در مناطقی به دست می آید که مناسب شرایط زیستی گیاه مو باشد . این گیـاه افسـانه ای ، دامنـه سـازگاری وسـیعی داشته و به انواع خاک و اقلیم ها تقریباً سازگار است و در مکانهایی که بعضی از درختان میوه نمی توانند زنده بمانند ، تـاک رشد و نمو یافته و حتی مقداری محصول نیز به بار می آورد . نیاز آبی کمی داشته و در مناطقی کـه سـالیانه دارای حـداقل ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر بارندگی باشند با تکنیک های صحیح کشاورزی و بصورت دیم بعمل می آید. تنوع اسـتفاده از محصـول انگور و همینطور انعطاف پذیری گیاه به روشهای مختلف تربیت محبوبیت آنرا دو چندان نموده است . میوه انگور از مراحـل اولیه رشد ( غوره ) و تا کاملاً رسیده ( مویز) و فرآورده های مختلف و متنوع حاصله مـورد اسـتفاده قـرار مـی گیـرد و در سبد تغذیه ی خانوار جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است . کوتاه بودن درختچـه مـو و پـر بـاری آن همـواره از نکات مورد توجه باغداران در انتخاب آن بعنوان گیاه مورد علاقه خود بوده است . سطح زیر کشت انگور در جهان ۱۹۶/۴۰۶/ ۷ هکتار و تولیدی معادل ۶۱۰۱۸۲۵۰ تن می رسد . که اسپانیا با سطح زیر کشـتی معـــادل ۰۰۰/۱۰۰ /۱ هکتـــار مقـــام اول و ایـــران بـــا ۲۷۰ هـــزار هکتـــار ســـطح زیـــر کشـــت مقـــام هفـــتم را دارا می باشد .

کاشت انگور دیم

روش معمول و مرسوم تکثیر انگور با استفاده از قلمه های خشبی می باشد . ریشه زائـی آسـان قلمـه هـای انگـور همـواره بعنوان یک مزیت نسبی در کشت مستقیم بوته تاک بوده است ، اما این روش از تکثیر انگور اگر در زمان مناسب و به روشی درست انجام نشود ، نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت و باعث عدم استقرار گیـاه در خـاک مـی شـود . در بیشـتر منـاطق انگورخیز ، در بهار هر سال اقدام به کاشت مستقیم قلمه ها در عمق کم و بدون ریشه درخاک می شود و به دلیل برخورد با گرمای تابستان وسیستم ریشه ای ضعیف ، گیاهان حاصله تلفات زیادی داشته و کشاورزان مجبور به واکـاری در سـالهای بعد می شوند . در چنین سیستم کاشتی ، گیاهان در سال اول رشد بسیار ضعیفی داشـته و گسـترش شـاخ وبـرگ در آنهـا ضعیف است ، بنابراین بدلیل عدم ذخیره کافی هیدراتهای کربن ، مقاومت گیاه در برابر سرمای زمستانه کاهش یافته و تعداد زیادی از گیاهان نیز سرما زده و خشک می شوند . به همین دلیل در کشورهای پیشرفته انگورخیز، از اینکار اجتناب شده و برای رفع این مشکل از کاشت قلمـه هـای ریشـه دار در زمین استفاده می گردد . و یا پیوند ارقام بر روی پایه های متحمل به خشکی نیز سودمند خواهد بود .اما در ایران کشاورزان در بعضی از مناطق با داشتن تجربه طولانی روشهای خاصـی را ابـداع کـرده و آن هـم افـزایش عمـق کاشت و تقریباً افزایش طول قلمه های خشبی است که تا اندازه ای موفقیت آمیز بوده اما در مجموع تلفات زیـادی را نیـز بـه همراه دارد . استفاده از قلمه های ریشه دار توأم با آبیاری تکمیلی و سیستم کاشت لوزی روشی موفقیت آمیـز در پـرورش دیم به حساب می آید و می تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد .


نوع خاک
مو گیاهی است که می تواند خود را با انواع خاکها ، حتی خاکهای بسیار فقیر از لحاظ مواد غذایی تطبیق دهد ، این گیـاه ، در صورت مناسب بودن دیگر شرایط خاک مانند رطوبت ، عمق وبافت آن ، در خاکهای فقیر نیز محصول تولید می نماید ، ریشه های تاک از اوایل بهار تا اواخر فصل رشد کاملا فعال باقی مانده و در اعماق و سطح خاک پراکنده می شوند . اما خاک های عمیق ورسی بهترین خاک برای پرورش انگور دیـم بـوده و کاشـت در خاکهـای سـنگلاخی و ضـعیف میـزان عملکرد و موفقیت در احداث باغ را کاهش می دهد .
فواصل کاشت
فواصل کاشت بوته های مو با توجه به ایجاد فضای مناسب جهت جذب واستفاده بهینه از بارنـدگی هـا و گسـترش سیسـتم ریشه فاکتور بسیار مهمی در پرورش انگور دیم می باشد. در سیستم کشت دیم فاصله بین بوته ها را ۲ متر و فاصله ردیف ها را ۳ متر در نظر می گیرند زیرا که با ایـن فاصـله بوتـه مو به خوبی رشد و نمو می یابد .
سیستم کاشت
نکته حائز اهمیت چگونگی استفاده بهینه از محل کاشت است ، بدین صورت کـه درانـدازه مشخصـی از زمـین بتـوان حـداکثر استفاده از آب را به همراه داشته و مدیریت تاکستان نیز به درستی قابل انجام باشد. سیستم کاشت لوزی با توجـه بـه یـک در میان قرار گرفتن بوته ها سبب حداکثربهره وری از سطح زیر کشت مـی گـردد . زیـرا یـک ردیـف کاشـت در فاصله یک متری ردیف قبلی ایجاد می شود و در کل نیز فواصل ردیف ها حفظ می شود .
عمق کاشت
عمق کاشت نهال ها یا قلمه های تاک در شرایط دیم یا آبی کاملاً متفاوت است و باید تدبیری اندیشیده شود کـه حـداکثر حجـم ریشه در زمین تشکیل شود تا گیاه در برابر تنشهای خشکی مقاوم شود. با کاشت عمیق قلمـه هـا ، از تمـام گـره هـا ریشـه بوجود آمده و از تمام آب موجود در خاک استفاده می شود . بدین منظور در پاییز خاک تاکستان در مناطقی که امکان شخم فراهم باشد ، کاملاً شخم عمیق خورده و نقشه کاشت بوته ها برروی زمین پیاده می شود ، سپس اقدام به حفر چالـه هـای کشت می شود .
کاشت قلمه ها
قبل از کاشت باید ته قلمه ها را در آب جاری قرار داده شود با اینکار مواد باز دارنده ریشه زائی از قلمه خارج شـده و بافـت پوست برای جداکردن لایه های نازکی از آن مساعد می شود . با ایجاد خراشهای کوچک و نازک بر روی پوست قلمه امکـان تولید ریشه زیادتر شده و ریشه زائی سریعتر اتفاق می افتد . در سیستم دیم تولید ریشه های انبوه نسبت به شاخ و برگ از شروط موفقیت کار است و عملی که این امر را تکمیل نماید در پیشبرد کار ضروری است . هنگام کاشت حدود ۲۰ سانتیمتر از قلمه را در ته چاله خوابانده و کل چاله را بتدریج با خاک سطحی پر می کنیم بدینصورت که در سال اول حدود ۸۰ سانتیمتر از چاله را پر می کنیم و به تدریج در سالهای بعد کل چاله را با استفاده از خاک سـطحی پر کرده و اطراف بوته را تشتک بندی می کنیم که آبهای سطحی در آن جمع شده و جذب خاک شـوند . زیـرا اگـر کـل چالـه دفعتاً پر گردد امکان پوسیدگی شاخه وجود دارد و پر کردن تدریجی چاله سال به سال الزامی است . در سال اول کاشت قلمه ۲۰ سانتیمتر از گودال با خاک پر می گردد و در سال دوم ، سوم و چهارم به همـان ترتیـب تـا کـل قلمه ریشه دار شود . بدینصورت حدود ۸۰ در صد شاخه (قلمه) ریشه داده. و از ۲۰ درصد آن شاخه بوجود می آید.

روش دوم استفاده از قلمه های ریشه دار جهت احداث تاکستان دیم

تحقیقات نشان داده است که استفاده از قلمه های ریشه دار در احداث موستان دیم باعث موفقیـت اسـتقرار گیـاه در خـاک و بهبود رشد و نمو بعدی بوته مو گردیده است . استفاده تلفیقی از قلمه های ریشه دار و با کشت عمیق در خاک ( عمـق ۸۰ تـا ۱۰۰ سانتیمتر ) باعث ایجاد رشد رویشی مطلوب در سال سوم شده و مقدار محصول در سالهای بعدی نیـز افـزایش نشـان داده است . طی تحقیقی مشخص گردیده است که کاشت قلمه های ریشه دار در پـاییز بهتر از روشهای مرسوم (کاشت قلمه بدون ریشه در بهار ) بوده و ۷۳.۲۶ درصد جوانـه هـا در بهـار شـکفته شـده انـد کـه نسبت به کشت بهاره ۳۰ درصد افزایش نشان داده است ، زیرا با کشت زود هنگام قلمه های ریشه دار ( پـاییز ) ، ریشـه در بهار زودتر فعالیت خود را شروع کرده و نمو بهتری داشته که از این طریق با جذب کافی و مناسب آب به استقرار مطمئن تـر گیاه کمک می کند .همینطور استفاده از قلمه های ریشه دار با کاشت در اعماق ، ۶۰ و ۹۰ ۱۲۰ سانتیمتر و بـا یـک یـا دو بـار آبیاری تکمیلی در منطقه ارومیه نشان داد که کشت قلمه های ریشه دار در عمـق ۱۲۰ سـانتیمتری بیشـترین موفقیـت را بـه همراه داشته است .

کود دهی تاکستان دیم

میزان کود شیمیایی مورد نیاز در تاکستانهای دیم بستگی به نتایج تجزیه برگ و خاک داشته و اما بطور کلی بهتر است هـر سال در پاییز به همراه کود دامی مقداری کود شیمیایی نیز در اختیار گیاه قرار گیرد . در فاصله ۸۰ سانتیمتری از تنه در دو طرف بوته ، چاله های به عمق ۳۰ سانتیمتر حفر و کودهـای شـیمیایی لازم بصـورت مخلوط با ۵ کیلوگرم کود دامی در آن ریخته و با خاک پوشانده می شود .

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت پرورش انگور دیم

کد آیسیک انواع انگور (کشاورزی)۰۱۱۳۴۱۲۳۰۲

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت پرورش انگور دیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع انگور: ۰۸۰۶۱۰۰۰

خلاصه بررسی اقتصادی طرح پرورش انگور دیم

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : — مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۴/۵ - (۵ امتیاز)