طرح تولید خوراک دام غنی سازی شده

طرح تولید خوراک دام غنی سازی شده

در سالهای اخیر اقدامات متعددی جهت غنی سازی خوراک دامهای پرورشی از طریق افزودن مواد مغذی متفاوت به جیره غذایی آنها صورت گرفته است . لیکن هزینه هایی که از این طریق به صنعت دامداری تحمیل میگردد بسیار بالا بوده و گاه برای دامداری های کوچک قابل انجام نیست . خوراک دام غنی سازی شده با این روش توسط میکروارگانیزم های تثبیت پروتئین تک سلولی میباشد . بصورت کاه بسته بندی شده مخلوط با میس لیوم های سفید قارچ حاوی آنزیم بوده که به مصرف غذای دامها می رسد . بسته بندی این فراورده در کیسه های پلی اتیلنی در وزن ۲۰ گرم می باشد .

موارد کاربرد و وضعیت بازار و مشتریان

هم اکنون بجای این فراورده از حجم بالایی از غنی کننده های شیمیایی و خوراک دام وارداتی استفاده می گردد که البته هیچ یک کارآیی این فراورده را ندارند و گاه عدم استفاده مناسب از آنها ضررهای جبران ناپذیری دارد.
سالانه حدود ۸ میلیون تن علوفه از مراتع ایران تولید می شود و بر اساس براوردهای صورت گرفته ۵/۲۱ میلیون تن محصولات فرعی غلات نظیر کاه و کلش تولید می گردد . در نتیجه می توان پیش بینی نمود که کل منابع خوراک دام در حدود ۵/۲۲ میلیون تن مجموع مواد مغذی قابل هضم می باشد در حالیکه احتیاجات سالانه ۱۱۰ میلیون واحد دامی بیش از ۲۷ میلیون تن مجموع مواد مغذی قابل هضم تخمین زده می شود .در نتیجه عمده ترین مشکل در پرورش حیوانات نشخوار کننده کمبود مواد خوراکی است.

عمده مواد اولیه مصرفی:کاه و ضایعات کشاورزی – بذر قارچ یا اسپان
اشتغال زایی:۱۵ نفر
متراژ زمین:۴۰۰۰ مترمربع
سرمایه گذاری ثابت :۱۹۰۰۰ میلیون ریال
دوره بازگشت سرمایه:۳.۵ سال
ظرفیت طرح:۵۰۰۰ تن در سال

۵/۵ - (۱ امتیاز)