سفید

تولید رنگدانه سفید جهت جایگزینی و کاهش مصرف تیتان دی اکسید در خمیرهای چاپ نساجی

معمولاً مواد رنگی را به دو دسته پیگمانها (رنگدانه ها) و رنگها طبقه بندی می‌کنند. رنگدانه با رنگ متفاوت می‌باشد. تفاوت آنها در این است که رنگ بایستی توسط ماده مورد رنگرزی جذب شود در حالی که رنگدانه فقط سطح جسم را رنگی می‌کند. رنگدانه ها در آب نامحلول هستند. اما می‌توان آنها را مانند رنگدانه های مورد مصرف در نقاشی، توسط حلال مناسبی به صورت سوسپانسیون درآورد.
اگر ساختمان شیمیایی رنگدانه را بتوان اندکی تغییر داد به طوری که در آب انحلال پذیر گردد، در این صورت ممکن است بتوان آن را به عنوان رنگ در رنگرزی مصرف کرد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با طرح تولید رنگدانه سفید

طرح توجیهی تولید رنگدانه های نساجی: ۲۴۲۲۱۶۳۲

موارد مصرف و کاربرد طرح تولید رنگدانه سفید

موارد استعمال عمده رنگدانه ها در لاکها، رنگ‌های روغنی، ورنی‌ها، رنگ‌های سلولزی، رنگ‌های پلاستیکی، مرکب‌های چاپ و رنگرزی کاغذ و تاسیسات آهنی می‌باشد. صنایع پوششی عمدهترین موارد استعمال رنگدانه ها می‌باشد. امروزه پوششسطح وسایل فلزی و چوبی بناها، وسایل نقلیه و … اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا این وسایل توسط رنگ از عوامل مختلف مثل هوا، رطوبت و ترکیبات شیمیایی محافظت می‌شوند. در رنگ زدن اشیا به زیباتر شدن آنها کمک می‌کند.

اهمیت تولید تولید رنگدانه سفید

تیتانیوم دیاکسید مهم‌ترین ماده اولیه تولید خمیرهای چاپ سفید منسوجات بوده که ضریب شکست بالا و سازگاری آن با سیستمهای مرسوم آبی و غیرآبی آن را به عنوان ماده اصلی در تولید انواع فرآورده‌های رنگی معرفی نموده است. مصرف این ماده در کشور هزاران تن در سال بوده که تماماً از منابع خارجی واقع در کشورهای چین، کره، آلمان، هند و … تأمین می‌گردد. هزینه پرداختی جهت خرید تیتانیوم دی اکسید مهمترین عامل افزایش قیمت خمیرهای سفید تولیدی در داخل کشور بوده و در صورت جایگزینی این رنگدانه با مواد دیگر، امکان کاهش قیمت و افزایش ارزش افزوده که امکان رقابت را به واحد تولیدی می‌دهد، به وجود خواهد آمد. از دیگر فواید مهم مواد جایگزین، کاهش واردات تیانیوم دیاکسید و خروج ارز از کشور بوده که می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید رنگدانه سفید

قسمت عمده ماشین آلات مورد نیاز با توجه به درجه کیفیت مورد نظر محصول تولیدی از داخل و یا خارج از کشور تأمین می‌گردد. ماشین آلات و تجهیزات عمده مورد نیاز عبارتند از:
– راکتور دوجداره
– دستگاه فیلتر پرس و یا فیلتراسیون مداوم
– خشککن
– آسیاب گلوله‌ای
– الک‌های مداوم
– دستگاه‌های بسته بندی محصول

قیمت خط تولید رنگدانه سفید

قیمت تجهیزات و ماشین آلات با توجه به ظرفیت تولید متفاوت می‌باشد. هزینه تخمینی مربوطه ۳۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد تولید رنگدانه سفید

بودجه: ۴ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۹۸۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۳۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۷۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۴۰ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۸۹۷۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۱۹۸۳۲۰ میلیون ریال
مجموع: ۲۸۸۰۲۰ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)