فرآیند تولید تایلوزین

فرآیند تولید تایلوزین

تایلوزین جزء گروه آنتی بیوتیکهای ماکرولید است این نوع آنتی بیوتیک ها لیبوفیلیک یا چربی دوست میباشند و اغلب به دسته بازی تعلق دارند عنصر ساختاریی کلیدی در انها حلقه کتونی ماکروسیکل ۱۰ تا ۶۰ عضوی است که از طریق یک ترکیب پیچید ه یا کمپلکی چند آنزیمی ( Multi-enzyme coplex) تشکیل شده است که به آنزیم سینتاز اسید های چرب (fatty acid synthase) شباهت دارد. این آنتی بیوتیک ها به طور ترجیحی از فعالیت میکرو ارگانیزمهای گرم– مثبت جلوگیری میکنند به زیرواحد های ریبوزومی ۵۰ s آنها میچسبند و جابه جا شدن یا انتقال زنجیر پپتیدی در حال رشد را مختل میکنند و از رشد زنجیر از طریق گسست جلوگیری می کنند تشکیل پاتوژنهای مقام مکررا ” مشاهده شده است و این مساله غالبا ” به علت متیل دار شدن یا متیلاسیون RNA ( methylation) ی ریبوزمی اتفاق میافتد TYLOSIN یک ماکرلاید وابسته بوده که به واسطه فعالیت آن بر علیه ماکرو پلاسما به عنوان یک آنتی بیوتیک غذایی با ارزش برای پروار خوک از آن استفاده میشده. از آنجایی که چنین استفاده ای منجر به گسترش نسلهای آمیزشی مقاوم (Cross-resistant strains) گردید استفاده از تایلوزین در بیشتر کشورهای اروپای شمالی اتحادیه اروپا ممنوع گشت.

فرآیند تولید و ساخت:

آنتی بیوتیک های ماکرولیدی مهم به لحاظ تجاری به طریقه صنعتی به وسیله نسلهای با کارایی بالا
در بیوراکتورهای بزرگ ساخته و تولید میشوند به عنوان مثال بازده تایلوزین به دست آمده از Streptomyces fradiae در حدود ۷۲ ۱/g پس از گذشت ۷۲ ساعت است. محصولات برون سلولی (Extracellular) پس از جدا سازی توده سلولی به وسیله صاف کردن یا به کارگیری جداکننده ها از طریق استخراج با حلال خالص سازی میشوند و برای رسیدن به خلوص بالاتر با استفاده از کروماتوگرافی بیشتر تخلیص می شوند.

مراحل تولید:

مرحله تخمیر : گونه هایی با کارایی بالا از Streptomyces fradiae در بیوراکتور با گنجای ۳ m>120
در مد تغذیه پیمانه ای با افزودن گلوگز ،آرد سویا ،عناصر ناچیز ، پروپانول ۰.۲ تا ۰.۵% در دمای ۳۳ درجه سیلسیوس به مدت ۱۲۰- ۷۰ ساعت.
* مرحله جداسازی سلول ها از طریق فیلتراسیون
* مرحله خالص سازی : استخراج در جهت جریان مخالف با استیک اسید بوتیرات ،کروماتوگرافی و کرستالیزاسیون مجدد
* تولید تایلوزین پس از ۷۲ ساعت

۵/۵ - (۱ امتیاز)