طرح تولید انواع توتون

توتون، گیاهی با برگ‌های پهن است که در اصل در آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کند ولی امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود. به برگ‌های خشک و بریده شدهٔ این گیاه هم تنباکو می‌گویند. مصرف اصلی این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگ‌های خشک آن است که دارای نیکوتین است.
این گیاه به طور معمول یک تا دو متر رشد می‌کند، برگ‌های آن بزرگ و پهن بوده و حدود نیم متر ارتفاع دارند و دارای شیرهٔ چسبنده‌ای است. براساس نتایج حاصل از آزمایشات شیمیائی، برگ تنباکو از نظر میزان نیکوتین و سایر ترکیبات، به مراتب قوی‌تر از توتون سیگارت می‌باشند. به همین علت برای مصرف تنباکو، عملیات خاصی بر روی آن انجام می‌شود که عبارتند از: رطوبت زنی، کوبیدن، نمک زنی، و سیلو نمودن و بسته بندی. در حال حاضر تنباکو در ایران در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و استان بوشهر کشت می‌گردد.

برداشت انواع توتون

برداشت توتون در مناطق مختلف کشور زمانی است که برگها رشد کامل را نموده و سبزی خود را دست داده و به سبز مایل به زرد در می‌آید در این حالت برگها حالت موزائیکی، تاولی شکل همراه با ظهور لکه‌های قهوه‌ای روی سطح آنها همچنین چروکیده شدن لکه‌ها و نمایان شدن دانه‌های ریز و چرب در می‌آید. زمان برداشت تنباکو در مناطق مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت می‌تواند از اواخر فرودین تا اواسط اردیبهشت (در مناطق استان بوشهر) تا اواخر مهر ماه (استان فارس، اصفهان و …) باشد. علاوه بر این برداشت و عمل آوری توتون در مناطق مختلف کم و بیش تفاوتهایی با یکدیگر دارند ولی کلاً عمل آوری توتون شامل سه مرحله رنگ آوری، تثبیت رنگ و خشکانیدن می‌باشد که مرحله رنگ آوری، تثبیت رنگ و قسمتی از خشکانیدن در مزرعه و ادامه مرحله خشکانیدن و کار تخمیر در انبارهای زارعین انجام می‌شود. بعد از انتقال محصول تنباکو به انبار در آنجا محصول را روی هم قرار داده که کرسی کردن یا تنگ چینی نامیده می‌شود. در انبار تنباکو هر از چند روزی محصول را زیرو رو کرده تا تخمیر بهتر صورت گیرد و رنگ برگها متعادل‌تر شود ضمناً در زیر و رو کردن، برگ‌ها بدور خود لول شده و باعث حفظ رطوبت متعادل برگها گردیده.

تاریخچه پیدایش توتون

کریستف کلمب در قرن پانزدهم میلادی برای اثبات کروی بودن زمین به سرزمین‌های ناشناخته سفر نمود. در این سفرها به سرزمینی گام نهاد که امروز به کوبا معروف است. در کوبا بومیان برگهای گیاه توتون را در داخل نی‌های استخوانی یا داخل نوعی چپق به نام (تابا کو) قرار می‌دادند که به صورت یک لوله توخالی بود که قسمت دو شاخه آن در بینی جای می‌گرفت و سپس آن را می‌کشیدند. به همین دلیل وسیله و واژه (تابا کو) بود که بعدها برگ توتون به نام (تنبا کو) شناخته و معروف شد.
قیمت توتون
قیمت هر کیلوگرم توتون داخلی ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم توتون خارجی در بازار ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد

طر-ح-تولید-انواع-توتون-3

شرایط اقلیمی و خاکی توتون

از لحاظ آب و هوائی مناطق استوائی و گرم و آفتابی که آب مورد نیاز آنها نیز تأمین می‌شود و برای کشت مناسب هستند. مناطق بادگیر مناسب کشت توتون نمی‌باشند زیرا باد برهای رسیده را پاره می‌کند و ارزش کیفی آنها را کاهش می‌دهد.

خاک

خاک‌های حاصلخیز با نیتروژن زیاد و مواد آلی زیاد را طالب نیست چون بر روی کیفیت و ظاهر برگ‌ها اثر منفی می‌گذارد. خاک‌های حاصلخیز تولید برگ‌های خشن و رگبرگ‌های خشن و نیکوتین می‌نماید. که این عامل باعث عدم مطلوبیت برگ توتون می‌شود. کشت توتون در خاک‌های سبک و نسبتاً سبک و شنی لومی بهترین نتایج را دارد.

کاشت توتون

کاشت توتون به‌طریقه خزانه‌کاری است. این خزانه‌ها قبل از گرم شدن تهیه می‌شوند و پس از رشد کافی (۶ هفته‌ای) در خزانه به مرحله انتقال می‌یابند. زمانی‌که گیاه ۸-۶ برگی شد نشاءکاری انجام می‌گیرد. رشد اولیه توتون کُند است و در روزهای نشاءکاری پلاسیده می‌شود ولی به‌تدریج بالا می‌آید.

داشت

آبیاری توتون
ریشه توتون فعال بوده و به صورت عمودی و قوی تا عمق ۵/۱ متر فرو می‌رود. ریشه فعال توتون این گیاه را مقاوم به کم آبی می‌سازد. در شمال کشور مزارع توتون اصلاً آبیاری نمی‌شود و در مناطق دیگر هم بستگی به‌شرایط آب و هوائی دارد. لازم به‌ذکر است که نیاز آبی توتون ۱۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد. توتون تحمل ایستابی را ندارد و در دامنه کوهستان بهتر کشت می‌شود.

طر-ح-تولید-انواع-توتون-2

کود دهی توتون

کود عامل اصلی تولید به شمار می‌رود. آزمایشاتی که در شمال کشور انجام شده نشان می‌دهد که کمترین نیاز کودی توتون مربوط به نیتروژن است. در شمال کشور که اکثراً ارقام غربی کشت می‌شود میزان ۶۰-۴۰ کیلوگرم بیان شده. فسفر خالص حدوداً ۱۸۰-۱۳۰ کیلوگرم و پتاسیم هم به‌دلیل بارندگی زیاد ۲۵۰-۱۸۰ کیلوگرم توصیه شده است.

برداشت توتون

در عمل برداشت تک‌تک برگ‌ها چیده می‌شوند که در دفعات متفاوت انجام می‌گیرد. محصول به‌تدریج از پائین به‌بالا می‌رسد. بنابراین چیدن برگ‌ها ۶-۵ بار طول می‌کشد. برداشت در چندین نوبت سبب مرغوبیت بیشتر می‌شود.
زمان برداشت هنگامی است که برگ‌ها هنوز سبز هستند ولی حالت جوانی را از دست داده‌اند و هم‌چنین بوی برگ نمی‌دهند بلکه بوی توتون می‌دهند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت توتون

کد آیسیک نام کالا
۱. توتون سیگارت ۱۶۰۰۴۱۲۳۰۶
۲. توتون سیگار برگ ۱۶۰۰۴۱۲۳۰۷
۳. توتون پیپ ۱۶۰۰۴۱۲۳۰۸
۴. توتون چپق ۱۶۰۰۴۱۲۳۰۹
۵. تنباکو و توتون (کشاورزی) ۰۱۱۱۴۱۲۳۶۱
۶.ساخت محصولات از توتون و تنباکو ۱۶
۷. ساخت محصولات از توتون و تنباکو ۱۶۰۰

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

وضعیت صادرات و واردات سیگار، تنباکو و توتون

میزان واردات رسمی سیگار طی دو ماهه نخست سال جاری همانند فروردین صفر بود و این در حالی است که میزان صادرات آن طی ۶۰ روزه ابتدایی سال جاری معادل ۵۵۰ میلیون نخ بوده است. گفتنی است میزان واردات رسمی سیگار در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۰۰ و میزان صادرات نیز در همین بازه زمانی ۱۵۰ میلیون نخ بوده است.

میزان صادرات تنباکوی سنتی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۳۸ هزار کیلوگرم بود که نسبت به میزان صادرات صورت گرفته در مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۷۰۰ درصدی داشته است و تنباکوی معسل با صادرات ۳۴ هزار کیلوگرمی طی همین مدت زمانی رشدی ۱۶۱.۵ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار داده شده است، درمورد توتون خاطر نشان کرد که میزان صادرات آن طی ۶۰ روزه نخست سال جاری معادل ۲۰ هزار کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۸۷.۲ درصدی را در پی داشته است. درمورد واردات تنباکوی معسل هم وضعیت به گونه ای است که میزان واردات این محصول طی دو ماهه نخست سال جاری ۷۵۰ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۶۷.۲ درصدی داشته است.

وضع موجود واحدهای فعال دخانی نیز تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به گونه‌ای است که تعداد واحدهای فعال سیگارت سازی ۱۸ مورد و تعداد واحدهای تولید تنباکو ۲۸ مورد است. در عین حال تعداد توزیع کنندگان کالاهای دخانی حقیقی در سراسر کشور ۱۰۶۲ مورد و تعداد توزیع کنندگان حقوقی ۷۸ مورد بوده است که جمعا از وجود ۱۱۴۰ واحد توزیع کننده کالای دخانی خبر می‌دهد.

شیوه اخذ مجوزتأسیس کارخانه/کارگاه تولید تنباکو/توتون پیپ

– ارائه درخواست متقاضی برای تولیدتنباکو /توتون به مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور.

– تشکیل پرونده پس از موافقت کمیته صدور مجوزها :
مدارک مورد نیاز :
– کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
– گواهی عدم سوء پیشینه
– کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی
– تصویر اساسنامه و روزنامه رسمی و آگهی آخرین تغییرات برای اشخاص حقوقی
– گواهی مالکیت یا اجازه استفاده از برند. برای برندهای خارجی علاوه بر اجازه استفاده از برند،گواهی ثبت داخلی برند نیز الزامی است.
– تکمیل فرمهای مرتبط

شیوه اخذ مجوز تولید یا پروانه بهره برداری واحد تولید توتون و تنباکو

دارندگان مجوز تأسیس پس از اجرای مفاد کامل مجوز تأسیس و تأیید مراحل پیشرفت کار بوسیله مرکز مجوزتولید انبوه (بهره برداری) محصولات دخانی را کسب خواهند کرد .
مراحل کسب مجوز تولید یا بهره برداری :
– درخواست متقاضی به مرکز برای حضور نماینده مرکز جهت بازدید و انجام تولید آزمایشی .
– نمونه برداری از تولید آزمایشی توسط نماینده مرکز ، ارسال به آزمایشگاه و تایید نمونه توسط حوزه امور صنعتی مرکز.
– ارائه طرح گسترده بسته وباکس محصول تولیدی توسط متقاضی ،بررسی وتأیید آن توسط مرکز.
– اخذتأییدیه مالک برند در خصوص نمونه تولید آزمایشی (درمورد برندهای متعلق به شرکتهای دیگر).
– موافقت کتبی مالک برند در خصوص نوع محصول ، میزان تولید و مدت زمان استفاده از برند (درمورد برندهای متعلق به شرکتهای دیگر).
– ۶ به منظور تضمین انجام تعهدات، تولیدکننده می بایست تضمین معتبر ( سفته ) به میزان ۰۱ % ارزش سالانه مجوز تولید را به هنگام اخذ مجوز ارائه نماید.
مدت مجوز تولید برای تولید محصولات دخانی ۷ سال می باشد که در صورت صحت عملکرد تولید کننده با تأیید و تصویب مرکز قابل تمدید خواهد بود.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)