تولید انواع لوله مسی

لوله مسی یکی از پر مصرف ترین لوله های فلزی می باشد. با توجه به مقاومت کششی بالای مس، لوله های مسی در تاسیسات و سیستم های سرمایش و گرمایش کاربرد فراونی دارند.لوله مسی بنا به کاربرد آن با آلیاژها و ابعاد مختلف به دو روش اکسترود و DIRECT TUBE تولید میشود. با توجه به هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی فوق العاده مس، کاربرد لوله مسی نیز به دو گروه اصلی تقسیم می شود که عبارتند از انتقال جریان الکتریکی و انتقال حرارت.
لوله های مسی بدون درز بصورت کلاف برای تعمیرات در صنایع تهویه و برودتی به کار میرود. لوله های کلاف دارای خم پذیری مناسب است که باعث تسهیل استفاده از آن در سیستم های لوله کشی ، خطوط انتقال گاز، سیستم های تهویه، و لوله های برودتی میشود. به همین دلیل این محصول معمولا بصورت آنیل شده عرضه میشود. تمامی کلاف ها دارای داخلی تمیز و عاری از چربی و کثیفی بوده و دوسر آن نیز درپوش قرار داده شده است. هر کلاف بصورت جداگانه دارای برچسب مشخصات و است و در هر کارتن تعداد مشخصی کلاف قرار داده شده است.لوله های مسی کلاف بر اساس دو مشخصه قابل سفارش میباشد. سایز بیرونی لوله و ضخامت دیواره لوله

موارد مصرف لوله مسی

لوله های مسی بنا به نیاز بازار در سه گروه TPC، DLP و DHP تولید می شوند که موارد مصرف آنها به شرح ذیل می باشد:
لوله مسی TPC: این گروه از لوله های مسی دارای هدایت الکتریکی فوق العاده ای هستند و مصارف الکتریکی دارند. تولید انواع کابلشو از این نوع لوله های مسی انجام می شود.
لوله مسی DLP&DHP: این نوع از لوله های مسی علاوه بر قابلیت هدایت حرارتی بالا، قابلیت جوشکاری مناسبی دارند. از اینرو در تولید مبدلهای حرارتی کاربرد دارند.
مبدلهای حرارتی برای انتقال حرارت بین دو سیال استفاده می شوند و کاربرد متداول آنها در آبگرمکن ها و سیستمهای تهویه مطبوع می باشد.و کیفیت لوله مسی نقش بسزایی در کارایی آنها دارد. لوله مسی بصورت کویل، کلاف، شاخه و کپی لری( لوله مویی) در سایزها و ضخامت های مختلف بنا به نیاز مشتری تولید می شود.
کویل مسی:
لوله های مسی بدون درز کویل LWC یکی از مهمترین تولیدات شرکت قائم است که مطابق با استانداردهای ASTM و EN تولید می شود. کاربرد لوله های LWC در سیستم های حرارتی و برودتی و مبدل های حرارتی می باشد. شرکت قائم بر اساس در خواست می توان لوله سخت، نیمه سخت و یا نرم را به این صورت تولید نماید. قرقره های چوبی یا مقوا جهت بسته بندی کویل مسی استفاده می شود همچنین بنا به درخواست مشتری بدون قرره نیز عرضه می گردد.
لوله مسی شاخه:
لوله مسی به صورت شاخه ای در تهویه مطبوع، صنایع برودتی، تأسیسات الکتریکی و تجهیزات بیمارستاتی مورد استفاده قرار می گیرد لوله های مسی بدون درز دارای ابعادی بسیار دقیق بوده و داخل این لوله ها کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی و آلودگی می باشد و همچنین لوله ها دارای سطح خارجی شفاف می باشد که تضمین کننده هدایت الکتریکی و حرارتی آن هاست. شرکت مس قائم لوله های مسی شاخه ای در انواع سخت، نیمه سخت و نرم عرضه می کند.
لوله مسی کلاف
لوله های کلاف های مسی در صنایعی همچون تهویه مطبوع و تأسیسات حرارتی و برودتی جهت اتصالات و تعمیرات بکار می رود. کلاف های شرکت صنایع قائم مطابق با استانداردهای ASTM کدهای B88 و B280 و EN12735 و همچنین سایر استانداردهای معتبر تولید می شوند. کلاف ها سطح داخلی تمیز و عاری از هرگونه چربی و براده دارند و دو سر آن نیز جهت حفظ این تمیزی درپوش قرار داده شده است. این محصول دارای قابلیت خم پذیری بالا می باشد که این خاصیت سبب می شود از آن در سیستم های لوله کشی، لوله های تأسیسات حرارتی و برودتی، سیستم های تهویه مطبوع خطوط انتقال گاز استفاده شود.

فرآیند تولید لوله مسی

• ذوب و ریخته گری :
تولید لوله مسی در این روش با ریخته گری توسط کوره UP CAST آغاز می گردد . در این مرحله کاتد درجهA با سر آلیاژ فسفر برنز در کوره القائی ۹ تنی ذوب شده و پس از آلیاژ سازی مناسب ، مذاب به کوره القائی ۷ تنی نگهداره منتقل می شود . بعد از این مرحله ، با روش ریخته گری سر بالا (UP CAST) لوله های مادر( اولیه) ، با ابعاد OD38/ID33 و OD52/ID47 مستقیماً ریخته گری شده و به سبدهای مخصوص منتقل می گردند .
• کشش اولیه (Drawing) :
قطر و ضخامت محصول لوله های اولیه تولیدی در مرحله قبل بر اساس طراحی فرآیند محصول ، توسط دو دستگاه کشش ۱۲۰ کیلو نیوتنی ساخت شرکت ASMAG اتریش، کاهش می یابد .
• آنیل میانی (Aneling) :
به دلیل اینکه فرآیند کشش لوله در حالت سرد انجام می گیرد ،تنش های پسماند در لوله ایجاد می شود ، لذا جهت آزاد سازی این تنش ها ، لوله های کشیده شده از داخل کوره آنیل عبور نموده و تنش های آن آزاد می گردد . این کوره نیز ساخت شرکت ASMAG اتریش می باشد .
• کشش ثانویه ( اسپینر بلاک – (Spinner Block :
جهت سایز نمودن نهایی ، لوله های کشیده شده در مرحله قبل به دو دستگاه اسپینر بلاک منتقل می شوند . تفاوت این دستگاه با دستگاه کشش اولیه در تعداد دفعات کشش بوده و توانایی تولید لوله هایی با قطر ۴ تا ۳۰ میلی متر را دارا می باشد .این دستگاه ها نیز ساخت شرکت ASMAG اتریش می باشند
• تراز پیچ (Level Winder) :
پس از سایز نمودن لوله ، لوله هایی که بایستی به بازار عرضه شوند به این ماشین منتقل می شوند. در این مرحله لوله از دستگاه Eddy Current عبور کرده و نقاطی از لوله که احتمال وجود عیب دارد توسط دستگاه علامت گذاری و در صورت نیاز جدا می شود. تعداد این عیوب طبق استاندارد کنترل می گردد . سپس لوله به صورت کویل های ۱۵۰-۱۰۰ کیلوگرمی پیچیده می شود . کلیه تجهیزات این دستگاه نیز ساخت شرکت ASMAG اتریش می باشند .
• دستگاه نهایی :(Finishing)
در این دستگاه لوله ها با توجه به سفارش مشتری، به شاخه و یا پن کیک تبدیل می گردند. این دستگاه قابلیت تولید لوله شاخه تا طول ۶ متر و لوله پن کیک از طول ۱۵ تا ۵۰ متر را دارا می باشد . این دستگاه نیز ساخت شرکت ASMAGاتریش می باشد .
• بخش آنیل نهائی
در این مرحله لوله های کویل و پن کیک جهت بازیابی خواص فیزیکی محصولات مانند قابلیت ماشین کاری ، خواص الکتریکی ، قابلیت سرد کاری و ایجاد سطحی براق ، در کوره آنیلینگ نهائی تا دمای مناسب گرم شده و سپس در آن دما نگهداری شده و سرانجام با سرعت مناسب تا دمای محیط سرد می شود . در این کوره با خارج کردن گاز اکسیژن و دمیدن گاز نیتروژن از اکسید شدن مس جلو گیری می شود .

خواص مکانیکی لوله مسی
اندازه دانه
سختی
ازدیاد طول نسبی
استحکام کششی
مشخصات فنی لوله مسی

کدهای استاندارد لوله مسی

حداقل فشار قابل تحمل لوله مسی

طبق استاندارد ASTM B75 و JIS H3300 حداقل فشار هیدرواستاتیک قابل تحمل توسط لوله های مسی از فرمول زیر قابل محاسبه است: P=2St/(D-0.8t)
P : فشار هیدرواستاتیک بر حسب Mpa
ِِD : قطر خارجی لوله بر حسب میلی متر mm
t : ضخامت لوله بر حسب میلی متر mm
ُُS : تنش فیبری که مقدار آن برابر با ۴۱Mpa می باشد.

مزایا لوله مسی

انتقال حرارت زیاد و سریع
یکنواخت بودن توزیع دما در بدنه
ساختار ساده با هزینه ساخت پایین
سازگار با محیط زیست
محدودیت های لوله مسی
لوله های مسی مقاومت مطلوبی در برابر خوردگی حاصل از اکسیژن محلول در آب دارند. هر چند این لوله ها در مقابل انواع دیگر خوردگی مصونیت ندارند. اسید حاصل از تغییرات شیمیایی ضد یخ های پایه گلیکول در دماهای بالا می تواند به این لوله ها آسیب برساند. این نوع خورندگی مخصوصاً در سیستم های خورشیدی که گاهاً آب در کلکتور آنها تحت تابش شدید آفتاب به مدت زیادی ثابت می ماند رخ می دهد. لوله های مسی همچنین در مقابل غلظت های بالای سولفید هیدروژن آسیب پذیرند.

برخی از پر کاربردترین موارد مصرف و استفاده لوله مسی به شرح ذیل می باشد

سیستم های تهویه مطبوع : کولر گازی، اسپیلت و…
صنایع تاسیساتی و سیستم های حرارتی و برودتی: مبدلهای حراتی، یخچال، سرد خانه، آب شیرین کن ، آب سرد کن ، آب گرمکن و …
صنایع خودروسازی : خودروهای برقی، رادیاتور، یاتاقان ها و…
صنایع نفت و گاز و پتروشیمی : سیستم های سوخت رسانی، سیستم های انتقال روغن، انواع مبدل در پالایشگاهها و..
تجهیزات الکتریکی : تولید انوع کابلشو
تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی: گاز های طبی جهت مراکز درمانی

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع لوله مسی

کدآیسیک انواع لوله مسی ۲۷۲۰۴۱۲۴۲۲
کدآیسیک لوله مسی با ضخامت کمتر از ۰,۶میلی متر ۲۷۲۰۵۱۲۴۲۳
کدآیسیک لوله مسی با ضخامت بیشتر از ۰,۶میلی متر۲۷۲۰۵۱۲۴۲۴

معرفی کد تعرفه گمرکی انواع لوله مسی

کد تعرفه گمرکی انواع لوله مسی : ۷۴۱۱
کد تعرفه گمرکی لوله مسی با ضخامت کمتر از ۰,۶میلی متر : ۷۴۱۱۱۰۱۰,۷۴۱۱۱۰۲۰
کد تعرفه گمرکی لوله مسی با ضخامت بیشتر از ۰,۶میلی متر : ۷۴۱۱۱۰۱۰,۷۴۱۱۱۰۲۰,۷۴۱۱۱۰۹۰
تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت واردات و صادرات انواع لوله مسی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات لوله مسی در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید انواع لوله مسی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده لوله مسی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید انواع لوله مسی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۸۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۱۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)