طرح تولید انواع میخ پرچ

یکی از راه‌های ایجاد یک اتصال دائم، استفاده از اتصال پرچ است که با انواع میخ پرچ انجام می‌شود. دائمی شناختن اتصالات میخ پرچ به این دلیل است که علی رقم پیچ‌ها که تنش محوری را تحمل می‌کنند، میخ پرچ قادر به تحمل تنش برشی است.
اتصالات میخ پرچ دو نوع هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.
– اتصال لبه به لبه یا lap joint
– اتصال مشترک یا butt joint

با وجود اینکه اتصالات میخ پرچ را به عنوان اتصالات دائمی می‌شناسند، اما برخی مشکلات می‌تواند این قابلیت را در این ابزار کاهش دهد. این مشکلات شامل موارد زیر هستند.اگر میخ پرچ از آلیاژ با کیفیت پایین ساخته شده باشد، علاوه‌بر اینکه دچار خوردگی می‌شود، بلکه اتصال را خراب می‌کند.اگر تعداد میخ پرچ در فاصله مناسب استفاده نشود منجر به خرابی اتصال قطعات خواهد شد.

اجزای انواع میخ پرچ

میخ پرچ از دو قسمت تشکیل شده است، که میله که به شکل استوانه و یک سری هستند.

انواع میخ پرچ

میخ پرچ انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع قطعه کار، ضخامت آن و طول پرچ انتخاب می‌شوند. همچنین طبقه‌بندی میخ‌های پرچ براساس شکل میخ پرچ انجام می‌شود.

پرچ دائم یا پرچ توپر

این نوع میخ پرچ دارای سر گرد و بدنه آن یک استوانه فلزی توپر است. کاربرد این میخ پرچ در ساخت پل‌ها و هواپیما که استحکام بالا نیاز دارند، است. در کار با میخ پرچ توپر، برای ایجاد اتصال باید به دو سمت قطعه پرچ دسترسی ایجاد شده و همچنین باید با چکش و یا ابزار پرچ کن باز شود تا اتصال انجام شود. برای کار با این نوع از میخ پرچ داشت.

پرچ نیمه لوله‌ای یا نیمه پر

این نوع میخ پرچ دارای سرگرد با یک سوراخ در وسط و شبیه یک استوانه است که داخل آن خالی است.

میخ پرچ آلومینیومی یا ضد زنگ

جنس این نوع میخ پرچ از داخل و خارج بدنه آلومینیوم است و به دلیل ضد زنگ بودن برای محیط‌های مرطوب بسیار مناسب است.

میخ پرچ شانه دار

از ویژگی‌های این نوع میخ پرچ می‌توان سرعت کار بالا، ایجاد اتصال محکم، قابلیت چرخش و قدرت مونتاژ بالا را نام برد. میخ پرچ شانه‌دار، از یک طرف دارای یک کلاهک به شکل مسطح، بیضی، دکمه‌ای یا شمشیری و از طرف دیگر یک شانه‌ای توپر دارد که در برخی مدل‌ها دارای یک زبانه کوچک و یا سوراخ نیز است. جنس این نوع میخ پرچ از فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، برنج یا مس است. این نوع میخ پرچ اتصال با قدرت بالا و دائمی ایجاد کرده و می‌تواند یک جایگزین مناسب برای اتصال دهنده‌هایی باشد که به صورت رزوه‌دار هستند.

میخ پرچ افشان

برای آسیب نرسیدن به سطوح قطعات نرم مانند فوم، از این نوع میخ پرچ استفاده می‌شود. این به این دلیل است که می‌تواند فشار را در سطح پخش کند و از آسیب به قطعه کار جلوگیری کند.

میخ پرچ ضربه‌ای یا چکشی

این نوع میخ پرچ شکل‌های متفاوتی دارد و تا قطر ۳۶ میلی متر و به صورت گرم و سرد استفاده می‌شود. قطر تا ۱۰ میلی متر به شیوه سرد و ۱۰ تا ۳۶ میلی متر به شیوه گرم استفاده می‌شود. کاربرد این نوع از میخ پرچ در اتصالات ورق های فلزی، پروفیل ها، کشتی سازی، اسکلت های فلزی و… است.

پرچ کور یا توخالی

در مواقعی که دسترسی فقط از یک طرف قطعه کار امکان‌پذیر باشد، از پرچ کور استفاده می‌شود که سرعت نصب بالایی دارد. این نوع میخ پرچ نسبت به مدل نیم لوله‌ای تحمل بار کمتری دارد و مقاومت کمی نیز در برابر خوردگی دارد. از این جهت برای اتصالات حساس انتخاب مناسبی نیست.

میخ پرچ میخی

این نوع میخ پرچ که دارای یک استوانه توخالی است در ورق های فلزی در بدنه اتومبیل و وسایل آشپزخانه کاربرد دارد.
برای اتصال ورقه‌های فلزی نازک یا صحفاتی از مواد مصنوعی چرم و همچنین در مواردی که برای پرچ‌کاری فقط یک طرف محل اتصال در اختیار باشد. از پرچ‌های مخصوص استفاده می‌کنند.
پرچ های مخصوص عبارتند از:
– لوله‌ای
– قارچی
– انفجاری
– میخ پرچ لوله‌ای
این نوع میخ پرچ معمولا بدنه‌ای لوله‌ای از جنس برنج، مس، آلومینیوم و یا فولاد نرم دارند، و برای قطعات فلزی سبک و یا چرم، مواد مصنوعی، مقوا و… کاربرد دارد. همچنین این نوع میخ پرچ برای آب بندی مناسب نیستند.

میخ پرچ قارچی

پرچ‌های قارچی در اتصال ورق‌های نازک، که باید از یک طرف کاملا صاف باشد هیچ ناهمواری نداشته باشند، کاربرد دارند.

میخ پرچ ترقه‌ای یا انفجاری

در بدنه این پرچ سوراخ بن‌بستی ایجاد شده که درون آن با مواد منفجره با توجه به قطر و جنس میخ پرچ، پر شده، سپس با درپوشی آن را مسدود می‌کنند. در پرچ‌کاری پس از قرار دادن میخ پرچ درون سوراخ قطعات مورد اتصال سر میخ پرچ را به کمک هویه مخصوص گرم می‌کنند، مواد منفجره در درجه حرارت ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد منفجر وانرژی حاصل سر قفل‌کننده میخ پرچ ایجاد می‌شود.
همچنین انواع دیگری از میخ پرچ هستند که در صنایع خاص کاربرد دارند. این میخ پرچ‌ها شامل موارد زیر هستند.
– پرچ پوپ
– پرچ پین دار
– پرچ شوبرت

انتخاب میخ پرچ مناسب

انتخاب میخ پرچ مناسب، تاحدود زیادی به ضخامت و جنس قطعه مورد پرچ شما و همچنین نیروهای کششی و برشی وارد بر قطعه کار بستگی دارد. علاوه‌بر این تعداد میخ‌ها و فاصله آن‌ها از هم نیز در این انتخاب بسیار موثر خواهد بود. جنس قطعه در انتخاب جنس میخ پرچ و ضخامت قطعه در انتخاب طول میخ پرچ تاثیر می‌گذارد. در ایده آل ترین حالت، بهتر است جنس میخ پرچ و قطعه کار یکی باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع میخ پرچ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
انواع میخ و میخ پرچ۲۸۹۹۴۱۲۳۰۲
انواع میخ پرچ فولادی۲۸۹۹۵۱۲۳۰۶
انواع میخ پرچ آلومینیومی۲۸۹۹۵۱۲۳۰۷
انواع میخ پرچ از جنس فولاد زنگ نزن۲۸۹۹۵۱۲۳۰۸
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع میخ پرچ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
انواع میخ و میخ پرچ۷۳۱۷
انواع میخ پرچ فولادی۷۳۱۸۲۳۰۰
انواع میخ پرچ آلومینیومی۷۳۱۸۲۳۰۰
انواع میخ پرچ از جنس فولاد زنگ نزن۷۳۱۸۲۳۰۰
فرآیند تولید انواع میخ پرچ
کشش مفتول فولادی :

در این مرحله کوئل های مفتول فولادی در ابتدا متناسب با نیاز بازار نمی باشند و از نظر قطر و نیز کیفیت ظاهری متفاوت بوده و نیاز به تمیز کاری و کشش داشته با استاندارد های جهانی و بازار مطابقت نمایند.لذا قبل از اینکه مفتول فولادی داخل دستگاه کشش قرار داده شود. باید لایه زنگزدگی آن پاک سازی گردد برای این کار دو روش موجود است.
۱-روش وان های اسیدی:در این روش کوئل های مفتول فولادی داخل وان های اسید شویی و سپس برای زدوده شدن اسید از روی مفتول ها آنها را از داخل وانهای آب قرار می دهند تا اسید باقی مانده بر روی مفتول ها اثر تخریبی بر روی آنها نداشته و کیفیت ظاهری محصول کم نگردد.
۲-روش سنباده کشی: این روش توسط دستگاه انجام شده به طوری که مفتول های فولادی از میان چند دسته برس عبور نموده و سبب تمیزکاری سطح مفتولها می شود.
در روش دوم به دلیل استهلاک کم دستگاه و مقرون به صرفه بودن، از این روش جهت تمیزکاری مفتولهای فولادی از تمیزی نسبی برخوردار می باشند و در صورتی هم که مقداری زنگار داشته باشند در مرحله ساخت میخ و پلیسه کیری زدوده می گردد.
پس از تمیز کاری سطح مفتولها ی فولادی دوباره آنها به صورت کوئل درآمده و در دستگاه کشش میله قرار داده می شود. مفتول های فولادی در هر بار قرار گرفتن در دستگاه کشش به اندازه یک میلیمتر یا ۲۷/۰ قطر مفتول تغییر قطر می دهند و به هر بار انجام این مرحله یک ((طبله)) گفته می شود و تعداد طبله ها مکرر می تواند تا ۷ بار باشند. پس از آنکه مفتول فولادی به اندازه مورد نظر کشیده شد، دوباره رول شده و وارد قسمت دیگر می گردد.

تولید محور :

محور میخ پرچ با میخ تفاوتی نداشته و تنها تفاوت آنها، گلوگاهی است که در محور میخ پرچ قرار داده می شود تا پس از عمل پرچ، محور از این نقطه به سادگی قطع می شود.
مفتول های کشیده شده در قسمت قبل به این دستگاه خورانده می شود به طوری که پس از قرار دادن مفتول به داخل کشیده شده و توسط دو بازو کاملاً مهار شده و قسمت انتهائی میخ متناسب با مورد مصرف میخ قطع می گردد. پس از این مرحله میخ به خارج از دستگاه پرت میگردد و دوباره مفتول فولادی به اندازه مورد نیاز به داخل کشیده میشود در انجا انتخاب نوع دستگاه و تکنولوژی به کار گرفته شده در دستگاه باعث استفاده از امکاناتی همچون سرعت بالا، راندمان و کارائی فوق العاده، سر و صدای کمتر حین کار، سهولت تعمیر و نگهداری و بالا بردن کیفیت محصول خروجی میگردد.

تولید ساقه :

در مرحله تولید ساقه کار کمی راحت تر است زیرا در این حالت به دلیل این که ساقه از جنس آلومینیم می باشد و آلومینیم قابلیت شکل پذیری بیشتری نسبت به فولاد دارد و نیز به نیروی کمتری جهت شکل پذیری نیاز دارد.
در این قسمت نیز لوله آلومینیمی به صورت کوئل در قسمت تغذیه دستگاه قرار می گیرند و مانند حالت قبل لوله آلومینیمی توسط دو بازو محکم نگه داشته شده و قسمت های انتهای لوله توسط پرس ضربه ای شکل گرفته و سپس ساقه از محل مورد نیاز بریده می شود و دوباره به میزان مورد نیاز لوله به داخل کشیده میشود.
در مرحله تولید محور و یا احیاناً ساقه ممکن است انتهای بررخی از محور های تولید شده دارای زائده های اضافی باشند و در این مرحله این زائده ها جدا شده و سطح محور ها نیز تل حدی تمیز می گردد.
روش کار بدین ترتیب است که محور ها در داخل استوانه هایی ریخته شده و مقداری خاک اره نیز بدان افزوده می گردد و به دو طریقه ذیل عملیات پلیسه گیری انجام می کردد.
۱-چرخشی: در این حالت استوانه به دور محوری چرخانده شده و محورهای میخ پرچ در اثر غلطش به روی یکدیگر سائیده شده و قسمت های زائد از محور میخ جدا شده و در ضمن عملیات تمیز کاری نیز انجام میگردد.
۲-لرزشی: دز این حالت استوانه توسط بازو هایی شدیداً لرزانده شده و محور های میخ بر اثر اصطکاک بر روی هم اولاً تمیز شده ثانیاً قسمت های زائد آن نیز جدا می شود.

مرحله آبکاری :

در این مرحله برای جلو گیری از خوردگی محور میخ و پرچ آن را آبکاری گالوانیزه می نمایند. و به جهت اینکه کیفیت آبکاری بالا باشد قبل از مرحله آبکاری چربی زدائی و اسید شوئی شده سپس عملیات آبکاری چربی زدائی و اسید شوئی شده سپس عملیات آبکاری انجام می گردد.
برای چربی زدائی محور های میخ پرچ رت در داخل وان های سود رقیق قرار داده پس از مدت زمان معین آنها را از وان های مزبور خارج کرده و در داخل وان های آب قرار داده سپس برای زنگ زدائی در داخل وان اسید سولفوریک یا اسید کلوریدریک رقیق قرار داده سپس برای جلوگیری از خوردگی محورها آنها را در وان های آب شستشو قرار داده سپس محور ها را خشک نموده و در نهایت آبکاری می گردند. سطح نهائی محور ممکن است بر حسب نحوه عمل آب کاری به صورت سفید مات یا قوس قزحی در آید.

مرحله مونتاژ محور و ساقه :

ذر این پس از آب کاری محور ها، محورها از یک طرف و ساقه از یک طرف دیگر به دستگاه خورانده می شود. و در طی مسیر، محورها و ساقه ها مرتب می شوند و به صورت ردیفی در کنار یکدیگر قرار گرفته و محور ساقه به ترتیب بر روی یکدیگر قرار گرفته و محور و ساقه به ترتیب بر روی یکدیگر قرار گرفته و مونتاژ می شود.

مرحله تنش زدائی :

به دلیل تنشی که در هر بار کشش در میخ ایجاد می شود پس از هر بار کشش می توان مفتول ها را در کوره عملیات حرارتی قرار داده و به مقدار مورد نیاز حرارت داده شده تا تنش ایجاد شده از بین رفته و میخ های تولیدی در برابر ضربه های عمودی استحکام لازم را داشته باشند. وجود این کوره در خط تولید در نظر گرفته شده است ولی به دلیل وجود سایزهای مختلف انواع مفتول در بازار از این کوره در حالت معمولی استفاده نمی شود و عملاً نیز در واحد های تولیدی از دستگاه آنیل استفاده نمی شود.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع میخ پرچ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحد های فعال تولید انواع میخ پرچ (انواع میخ پرچ فولادی،آلومینیومی،فولاد زنگ نزن) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع میخ پرچ

نمودار واردات و صادرات انواع میخ پرچ در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید انواع میخ پرچ

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید انواع میخ پرچ اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع میخ پرچ

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۷۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)