طرح تولید لاستیک (EPDM, NR, FKM, CR, ECO)

لاستیک اپی کلرو هیدرین ECO

در سال های اخیر در مقایسه با NBR و CR اهمیت این لاستیک ها در صنعت اتومبیل سازی به دلیل تقاضاهای فنی بالا افزایش یافته است.آمیزه های پخت شده ی پلی اپی کلروهیدرن ترکیبی از خواص بی نظیر و غیر معمول دارند.مثلا وایتون Viton / FKM بهترین مقاومت را در برابر تورم در روغن ها و سوخت های موتور داراست.علاوه بر این ها آمیزه های پخت شده پلی اپی هیدروکلروهیدرین دارای مقاومت حرارتی بالا، مقاومت عالی در برابر اوزون ، مقاومت خوب در برابر شعله ، نفوذپذیری خیلی کم در برابر گازها و سوخت موتور ، انعطاف پذیری خوب در دمای پایین و خواص خوب میرایی نیز هستند.
کاربرد اصلی الاستیک اپی کلرو هیدرین ECO این لاستیک در صنعت اتومبیل است.از جمله برای ساخت واشرها، دیافراگم ها ، غشاها ، شیلنگ های سوخت ، شیلنگ های هوای داغ و کنترل قطعه های ضربه گیر دارای مقاومت حرارتی و غیره به کار می رود.

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی لاستیک اپی کلرو هیدرین ECO

سختی: ۴۰ تا ۹۰ شورآ
استحکام کششی: ۵۰۰- ۲۵۰۰ پاسکال
جهندگی (%):۸۰۰-۲۰۰%
مقاومت سایشی: نسبتاً خوب تا خوب
چسبندگی به فلز: نسبتاً خوب تا خوب
چسبندگی به مواد سخت: نسبتاً خوب تا عالی
مانای فشار: عالی
مقاومت ضربه ای : نسبتاً خوب تا عالی
جهندگی / حرکت ارتجاعی: خوب
مقاومت پارگی: نسبتاً خوب تا عالی
لرزه گیری: خوب تا عالی
مقاومت در برابر شکستگی: خوب

کامپوند سازیلاستیک اپی کلرو هیدرین ECO

پلی اپی کلروهایدرین با پرکننده های معمولی دوده صنعتی و معدنی ,نرم کننده ها، مواد پخت و کمک فرایندها فرمول سازی می شوند. نکات دقیق و ظریفی درباره مسایل شیمی و محل پخت این ماده وجود دارد که به آسانی قابل درک و انجام می باشد.مسایل اصلی مربوط به استفاده از پذیرنده اسید و به یادداشتن این نکته که مواد پخت اسیدی یا قلیایی می باشد که pH مواد اولیه بسیار اهمیت دارد .

 

لاستیک پلی کلروپرن (CR)/ نئوپرن

لاستیک کلروپرن یا نئوپرن دارای بیش از ۷۵ سال عملکرد اثبات شده در کاربردهای صنعتی مختلف است. نئوپرن، لاستیک سنتزی خیلی مفید است، که نام تجاری الاستومر کاربردی شرکت دوپونت برای دسته ای از لاستیک کلروپرن است. به عبارت دیگر، پلی کلروپرن نام پلیمری برای لاستیک های سنتزی شناخته شده به عنوان نئوپرن است. این لاستیک در سال ۱۹۳۱ توسعه یافت و اولین الاستومر ویژه فرض شده است. این لاستیک همچنین به عنوان یکی ا مهم ترین انواع لاستیک های سنتزی با مصارف خانگی سالیانه حدود ۳۰۰۰۰۰ تن است. لاستیک پلی کلروپرن دارای توازن کاملی از خواص مکانیکی و پایداری خستگی است که پس از لاستیک طبیعی قرار می گیرد. لاستیک نئوپرن نیز دارای پایداری قوی در برابر روغن، شیمیایی و حرارتی است. این نوع از لاستیک ( لاستیک پلی کلروپرن یا نئوپرن) به طور گسترده در کاربردهای مهندسی عمومی استفاده می شود.

خواص لاستیک نئوپرن/ خواص پلی کلروپرن

لاستیک نئوپرن تنها دارای یک خاصیت مقاومتی نیست بلکه توازن خواص آن در میان دیگر انواع لاستیک های سنتزی منحصر به فرد است. خواص پلی کلروپرن به صورت زیر فهرست می شوند:
لاستیک پلی کلروپرن دارای استحکام مکانیکی خوبی هستند.
پایدار در برابر ازون و آب و هواست.
نئوپرن همچنین دارای مقاومت پیرشدگی خوبی است.
به عنوان یکی از خواص آن، دارای اشتعال پذیری کم می باشد.
پایداری شیمیایی خوبی دارد.
لاستیک پلی کلروپرن پایداری متوسطی در برابر سوخت و روغن دارد.
خواص لاستیک نئوپرن شامل توانایی چسبندگی به بسترهای زیادی است.
لاستیک پلی کلروپرن یا نئوپرن می تواند با استفاده از سیستم های شتاب دهنده ی مختلف در طی محدوده های دمایی گسترده می تواند پخت شود.
لاستیک کلروپرن دارای پایداری کمتری نسبت به لاستیک طبیعی در برابر سفت شدگی در دماهای پایین است. این ویژگی ها به بهبود پایداری در دمای پایین کمک می کند.
لاستیک پلی کلروپرن نیز می تواند به آسانی با روغن های معدنی، گریس ها، اسیدها و بازهای رقیق استفاده شود.

کاربردهای لاستیک نئوپرن

کاربردهای لاستیک نئوپرن زیاد هستند، این لاستیک در سطوح تکنولوژی مختلفی به ویژه در صنعت لاستیک استفاده می شود. این لاستیک نقش اساسی به عنوان ماده ی خام برای چسب ایفا می کند که می تواند برای هر دو مورد پایه حلالی و پایه آلی استفاده شود. لاستیک پلی کلروپرن نیز کاربردهای لاتکسی مختلفی (مثل قطعات غوطه ور مانند دستکش) و فوم های قالبگیری شده که به خوبی قیر بهبود یافته اند، دارد. کاربردهای لاستیک نئوپرن به طور گسترده افزایش می یابد که شامل محصولات قالبگیری، کابل ها، تسمه های انتقال، پروفیل ها و … هستند.

محصولات لاستیک نئوپرن

همانطور که از توصیف کاربردهای لاستیک نئوپرن مشخص است می توان به آسانی دریافت که لاستیک پلی کلروپرن برای ساخت محصولات مختلفی استفاده می شود. برخی از کاربردهای گسترده لاستیک نئوپرن شامل موارد زیر است:
درزگیرهای نئوپرن
دستکش های نئوپرن
ورق نئوپرن
تسمه نئوپرن
آتل نئوپرن
بست نئوپرنی
زانویی نئوپرن

 

لاستیک NR

ورق لاستیک NR طبیعی (Natural Rubber Sheet) دارای خاصیت ارتجاعی، قدرت انبساط و تراکم پذیری خوب، هدایت الکتریکی و مقاوم در برابر سایش و فشار در محیط هایی با دمای پایین و یا محیط های اسیدی رقیق و غلیظ می باشد. ان آر مناسب برای حلال هایی نظیر هیدروکربن چرب و معطر و مواد نفتی و بنزین نمی باشد.
همچنین خواص مکانیکی لاستیک NR شامل استحکام پارگی بالا (حتی نسبت به اکثر لاستیک های مصنوعی)، مقاومت در برابر پارگی بسیار خوب، جهندگی بالا، چسبندگی خوب، میرایی کم، مقاومت بسیار خوب در برابر خستگی دینامیکی است.

کاربرد لاستیک NR طبیعی

بیشترین مصرف این ماده (بیش از ۶۰%) در ساخت انواع تایر است (رویه تایر و بدنه و دیواره تایر)، درزگیر ها و آبند های لاستیکی، لوله، ضربه گیر ها، اسفنج های لاستیکی برای مبل سازی و تشک سازی، ورق های لاستیکی، نوار های لاستیکی، تسمه و نقاله، شیلنگ، واشر، کفی کفش، کالاهای ورزشی، مهر، چسب، نوک پستان بطری و پستانک و کاربردهای فراوان پزشکی (دستکش و …)، کاربرد های مهندسی (اتصالات انعطاف پذیر بالشتک پل ها و ساختمان ها) و ..
مقاومت دمایی این لاستیک از ۷۰- الی ۱۲۰+ درجه سانتی گراد می باشد.
لاستیک طبیعی در فروشگاه نسوزآوران آترا قابل عرضه می باشد

لاستیک EPDM

لاستیک EPDM یکی از پر مصرف ترین لاستیک های صنعتی است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد.اما به راستی این لاستیک چه مزایایی دارد که باعث شده از آن به وفور در صنایع مختلف استفاده شود. در این مقاله با عایق لاستیکی ای پی دی ام و کاربرد و مزایای آن و همچنین دلایل استفاده از این لاستیک صنعتی بیشتر آشنا می شویم .
EPDM مخفف اتیلن پلی‌پروپیلن دیین مونومر است .در واقع یک لاستیک مصنوعی است که در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد. EPDM به دلیل مقاومت بسیار خوبی که در برابر عوامل محیطی مانند ازن ، UV و شرایط آب و هوایی مختلف دارد ، بیشتر در صنایع خودرو و ساختمان سازی کاربرد دارد. با این حال بهتر است با تاریخچه لاستیک درزگیری و آب بندی EPDM بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه

EPDM

شاید برای شما مهم باشد که بدانید ،سازنده EPDM چه کسی است ؟
ای پی دی ام اولین بار در سال ۱۹۶۲ توسط کارل زیگلر «Karl Ziegler» معرفی شد. اما این کشف ، بعدها توسط همین دانشمند آلمانی و دانشمند ایتالیایی «Giulio Natta» گسترش یافته و جایزه نوبل گرفت.
پس از تولید این لاستیک در آمریکا ،از آن برای عایق بندی سطح پشت بام استفاده می شد. در دهه های ۷۰ استفاده از EPDM به عنوان عایق پشت بام به امری طبیعی تبدیل شده بود.اما دلیل آن چه بود؟ در دهه ۷۰ میلادی با توجه به تحریم نفت توسط کشورهای منطقه خاورمیانه ،قیمت مشتقات نفتی بسیار گران شد، تا جایی که دیگر استفاده از قیر و ایزوگام در آمریکا فرآیندی پر هزینه بود ، به همین دلیل سازنده ها برای پوشش پشت بام ،از عایق ای پی دی ام به جای ایزوگام و قیرگونی استفاده کردند.
اما این تنها دلیل استفاده از این پلیمر لاستیکی نیست ،در واقع دوام بالاتر و مقاومت بیشتر پلیمر EPDM باعث استفاده چشمگیر نسبت به همتای قبلی خود ،یعنی ایزوگام و قیرگونی شد.
در ادامه درباره مزایا و کاربردهای این عایق حرارتی و رطوبتی صحبت می کنیم.

مزایای عایق ای پی دی ام

حالا که می دانیم ای پی دی ام چیست ،بهتر است با مزایا و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.
ورق های EPDM از مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و هوا ،رطوبت محیط ، حرارت و اشعه های UV برخوردارند. علاوه بر این ها مقاومت نوار ای پی دی ام در برابر حرارت بسیار بال است.
همین ویژگی ها باعث شده تا این نوار به صورت گسترده در کشتیرانی و تاسیسات آب و فاضلاب استفاده شود.
به طور کلی EPDM یک ماده تجاری چند منظوره است زیرا یک پلیمر با هزینه کم و کارایی زیادی است. می توان این ادعا را داشت که در تمامی صنایع کاربرد دارد.
تا به اینجا با مزایا و ویژگی های زیاد این نوار پلیمری ارزان آشنا شدیم، اما بهتر است با محدودیت ها و معایب آن نیز آشنا شویم.
یکی دیگر از مزایای نوار EPDM ، سایزهای متفاوت و گسترده آن است که این امکان را می دهد تا در صنایع متفاوتی قابل استفاده باشد.علاوه بر این ها ،قدرت کشسانی این پلیمر شیمیایی بسیار بالاست .برای مثال : لاستیک ای پی دی ام که در سقف استفاده می شود ،می تواند وزنی معادل ۱۳۰۰ کیلوگرم را بدون اینکه پاره شود ، تحمل کند.

ویژگی های EPDM

حفظ دوام حتی با گذشت زمان
مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی ( گرما ،سرما ،باران ،برف ،یخ و تگرگ و ….)
مقاوم در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی
ساختار مولکولی کاملاً متقابل
حالت الاستیک دائمی و بسیار انعطاف پذیر
قابلیت کشش بالا در گوشه ها تا ۶۰۰٪
در هوای سرد و حتی زیر ۴۵ درجه سانتی گراد نیز انعطاف پذیر است.
بدون کوچک شدن و منقبض شدن
مقاوم در برابر قیر
محدودیت نوار پلیمری ای پی دی ام
EPDM با اکثر روغن ها ، بنزین ، نفت سفید ، هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک ، حلال های هالوژنه و اسیدهای غلیظ ، سازگاری ندارد.
از طرفی ماهیت خنثی این پلیمر شیمیایی باعث می شود تا EPDM به راحتی به سطوح مختلف نچسبد. اما برای ایجاد خاصیت چسبندگی در این پلیمر از فرآیند ولکانیزه کردن پلیمر در حین ساخت استفاده می شود. استفاده از مواد مناسب برای ایجاد حالت چسبندگی در نوار ،بسیار پیچیده است و نیاز به دقت زیادی دارد.

 

فلوئوروالاستومرها (FKM) / وایتون FKM

فلوئوروالاستومر یا FKM دسته ای از لاستیک های سنتزی است که برای عملکرد در دمای خیلی بالا طراحی شده است. FKM سطوح فوق العاده ای از مقاومت به مواد شیمیایی، گرما و روغن را ارائه می دهد، در حالیکه ارائه عمر مفید سرویس بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتی گراد است. FKM یک واحد تنها نیست بلکه خانواده ای از فلوئور پلیمر است. فلوئوروالاستومرها یا FKM (گاهی اوقات نیز به عنوان وایتون FKM نامیده می شود.) می تواند با میزان فلوئور به ترتیب ۶۶%، ۶۸%، ۷۰% طبقه بندی شود. این بدین معنی است که لاستیک FKM که دارای میزان فلوئور بالاست مقاومت بیشتری به سیالات مشتق شده از افزایش سطح فلوئور دارد.

وایتون FKM

وایتون یک نام تجاری برای فلوئوروالاستومر هاست که توسط شرکت الاستومرهای عملکردی DUPONT نام گذاری شده است. این فلوئورولاستومر – FKM Viton – در سال ۱۹۵۷ به منظور تطابق با الزامات صنعت هوافضا به عنوان الاستومری با عملکرد بالا معرفی شد. استفاده از وایتون به سرعت در دیگر صنایع شامل خودرو سازی، صنایع شیمیایی، نیروی سیال گسترش یافت. وایتون بیشتر فلورولاستومر مشخص شده است، که به خوبی برای مقاومت عالی حرارت در برابر عالی، مقاومت عالی در برابر تهاجم سوخت ها و مواد شیمیایی شناخته شده است. این وایتون FKM فلوئوروالاستومر معمول در سراسر جهان دارای ثبت ISO 9000 و ISO/TS 16949 می باشد.

عملکرد و کاربرد FFKM

فلوئوروالاستومرها مقاومت عالی به حمله شیمیایی توسط اکسیده شدن توسط اسیدها و سوخت ها دارند.
آنها همچنین مقاومت خوب به روغن دارند.
آنها مقاومت محدود به بخار، متانول، آب داغ، و دیگر سیالات با قطبیت بالا می باشند.
پایداری حرارتی برجسته و مقاومت به روغن عالی ناشی از نرخ بالای فلوئور به هیدروژن ، استحکام کششی باند کربن- فلوئور و اشباعیت آن است.
آخرین پلیمرهای FKM نسبت به فلوئورهای الاستومری استاندارد دارای پروفیل مقاومت به سیالات هستند.
آنها می توانند مقاومت قوی در برابر کتون ها و همچنین هیدروکربن های آروماتیک، روغن و اسیدها و بخار داشته باشند.
پخت پروکسیدی فلوئورالاستومرها مقاومت بهتری به آب، بخار و اسید می دهد.
FKM دارای قابلیت اطمینان درازمدت حتی در شرایط محیط سخت است. لیستی از کاربرد های آن در زیر آمده است:
هوافضا:
آب بندهای اورینگی برای سوخت، روان کننده ها، آب بندی شیر، شلنگ های سوخت، اورینگ های سوخت انژکتور، در مخزن و اتصال سریع، لوله دودکش. لاینرهای شیر، پوشش غلطک، ورق/ واشر های برش و غیره.
خودروسازی:
آب بندهای شفت، دریچه های چک شیر، دیافراگم ها، گیره های آتش سوزی نظامی، اتصال دهنده های الکتریکی، آب بند ساقه دریچه های تایر، کلیپس های موتورهای جت، واشر های برش تراش و غیره.
صنعتی:
آب بندهای اورینگ هیدرولیک و سیستم های هیدرولیک، واشرهای منیفولد، مخزن سوخت، آب بند فایروال، آب بند موتور سیستم روغن شیلنگ سیفون، واشر (دریچه و منیفولد) و غیره.

نتیجه گیری

FKM به میزان بالایی به عنوان گروهی از لاستیک های سنتزی استفاده می شود که سطح بالایی از مقاومت به مواد شیمیایی، روغن، گرمارا ارائه می دهد. این نوع از لاستیک می تواند در ساخت آب بندها، اورینگ هاو شلنگ ها برای کاربرد عملکردی مختلف بالا در خودرو، هوا فضا و صنعت پتروشیمی استفاده شود.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع لاستیک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک لاستیک EPDM اتیلن پلی‌پروپیلن دیین مونومر ۲۴۱۳۴۱۲۵۰۳
کد آیسیک لاستیک NR طبیعی ۲۴۱۳۴۱۲۴۸۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع لاستیک

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید لاستیک (EPDM, NR, FKM, CR, ECO)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولیدانواع لاستیک در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید لاستیک (EPDM, NR, FKM, CR, ECO)

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۹۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)